توضیحات
کنترل میدان روتور موتور DC بدون جاروبک BLDC با متلب
در کنترل میدان رتورگرا، برای تولید مقادیر مرجع جریان در کنار یک کنترل هیترزیس، برای تولید سیگنالهای کنترلی مناسب برای اینورتر است. در روش کنترل میدان روتورگرا برای محاسبه جریان مرجع از روی مقدار سرعت مرجع[1]، از دو حلقه کنترلی تناسبی-انتگرالگیر[2] استفاده میشود، که حلقه کنترلی اول، مقدار گشتاور مرجع[3] را از تفاضل سرعت مرجع با سرعت رتور محاسبه میکند. این گشتاور مرجع با گشتاور الکترومغناطیسی مقایسه شده و به حلقه کنترلی دوم اعمال میشود تا جریان مرجع مورد نظر تولید شود.دلیل اینکه در کنترل کننده موقعیت(زاویه)[4] تنها از کنترل کننده تناسبی استفاده می شود برای کنترل سرعت و گشتاور علاوه بر کنترلکننده تناسبی از کنترلکننده انتگرالگیری استفاده میشود این است که هنگامی که موتور به موقعیت مورد نظر رسید برای این که در آنجا ثابت بماند و دیگر موتور نچرخد، به عبارت دیگر سرعت مرجع بایستی صفر شود. دراین صورت بایستی از کنترلکننده تناسبی استفاده شود. ولی در کنترل سرعت و گشتاور علاوه بر اینکه میخواهیم دقت خروجی کنترلکننده بالا برود سرعت انجام عملیات نیز بالا برود. این روش برای سرعتهای پایین مناسب است اما نیاز به تعیین محدوده کاری برای کنترل کننده دارد. به
طور کلی روشهایی که خطا را به صورت مستقیم دنبال میکنند، ظرفیت محدودی در پاسخ به تغییرات دارند.
شکل2. بلوک دیاگرام کنترل میدان روتور
روش کنترل میدان گرا راهکاری برای حل معادلات غیر خطی درجه بالا[5] با دینامیک بالا ارائه میدهد و دارای ویژگیهای زیر است:
- بیشترین نسبت گشتاور به جریان (MTPA[6]) برای سرعتهای کمتر از سرعت پایه
- کارای خوب برای محدوده وسیعی از سرعت موتور
- عملکرد در چهار ناحیه
- اصول عملکرد این روش مشابه کنترل موتور DC است.
- نیاز به تبدیل مختصات دارد.
- جریانهای استاتور به جز برای هارمونیکهای فرکانس بالا سینوسی هستند.
از آنجا که در روش FOC تبدیل مختصات از قاب مرجع ساکن α–β به قاب مرجع گردان d-q و برعکس استفاده میشود، این روش به موقعیت شار روتور (θ)، یا سرعت محرک (?) نیاز دارد. برای این کار، دو راهکار وجود دارد: روش اول استفاده از حسگرهای اندازهگیری سرعت و موقعیت است، که در عمل ساختار سیستم را پیچیده میکند، سیستم به تعمیر و نگهداری بیشتر نیاز خواهد داشت و به عبارتی قابلیت اطمینان سیستم بسیار پایین میآید. روش دوم استفاده از تخمینگرهای سرعت و موقعیت است. در همین راستا، تخمینگرهای گوناگونی درمراجع مختلف پیشنهاد و ارائه شدهاند [4]. از مزایای استفاده از تخمینگرها میتوان به ارزان بودن و سادگی سیستم و طول عمر بیشتر سیستم کنترلی اشاره کرد.
پارامترهای ماشین استفاده شده در این بخش به صورت زیر می باشد.
Rs= 6, Flux= 0.175, Lq=0.0305, Ld= 0.023, J= 0.0015, B= .0008
هدف اصلی در این پروژه آشنایی با انواع روشهای کنترل و همچنین پیاده سازی آن می باشد. هر کدام از ساختارهای کنترلی به همرا معایب و مزایا و بلوک دیاگرام آن تشریح شده است. لازم به ذکر است که کنترل میدان روتورگرا نسبت به ساختار کنترلی اسکالر دارای مزایای بیشتری بوده و در صنعت بیشتر از ساختار کنترل میدان روتورگرا به جای کنترل کننده اسکالر استفاده می کنند، اما به دلیل حساسیت زیاد به پارامترها ماشین نمی توان برای هر کاربردی از این ساختار کنترلی استفاده کرد. کنترل مستقیم گشتاور به دلیل مزایای که پیشتر به آن اشاره شد بهترین روش کنترلی برای کنترل ماشین های AC است.
کنترل میدان روتور موتور DC بدون جاروبک BLDC با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده و به تعداد محدودی قابل فروش می باشد.فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.