توضیحات
پروژه طراحی خلبان خودکار برای کنترل جهت حرکت هواپیما با متلب
1. کنترل حرکت هواپیما
معادلات حاکم بر حرکت یک هواپیما بسیار پیچیده و شامل معادلات دیفرانسیلی به هم کوپل شده است که می توان با گذاشتن فرض هایی آن ها را به صورت خطی و غیرکوپل درآورد.
در این مسئله قصد داریم خلبان خودکاری برای کنترل جهت حرکت هواپیما طراحی کنیم.
معادلات حاکم بر حرکت یک هواپیما بسیار پیچیده و شامل معادلات دیفرانسیلی به هم کوپل شده است که می توان با گذاشتن فرض هایی آن ها را به صورت خطی و غیرکوپل درآورد.
در این مسئله قصد داریم خلبان خودکاری برای کنترل جهت حرکت هواپیما طراحی کنیم.
مطلوبات:
در این مسئله می خواهیم کنترلری طراحی کنیم که در پاسخ به دستور پله برای زاویه جهت واقعی فراجهشی کمتر از 01 % ، زمان صعود کمتر از 2 ثانیه، زمان نشست کمتر از 01 ثانیه و خطای ماندگار کمتر از 2% و قابلیت حذف اغتشاش را داشته باشد.
در این مسئله می خواهیم کنترلری طراحی کنیم که در پاسخ به دستور پله برای زاویه جهت واقعی فراجهشی کمتر از 01 % ، زمان صعود کمتر از 2 ثانیه، زمان نشست کمتر از 01 ثانیه و خطای ماندگار کمتر از 2% و قابلیت حذف اغتشاش را داشته باشد.
ﻣﻘﺪﻣﻪ
در اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺻﻮرت ﻣﺴﺌﻠﻪ اي ﮐﻪ ﺑﺎ آن ﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﯿﻢ را ﺗﻮﺿﯿﺢ داده ایم.(اﯾﻦ ﺗﻮﺿﺤﯿﺎت ﺷﺎﻣﻞ ﺷﺮاﯾﻂ ﺳﯿﺴﺘﻢ، ﻣﻌﺎدﻻت ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ آن، ﺳﺎده ﺳﺎزي ﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، ﺑﺪﺳﺖ آورن ﺗﺎﺑﻊ ﺗﺒﺪﯾﻞ، ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از اﻧﺠﺎم ﭘﺮوژه ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﻫﺴﺘﯿﻢ و ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ آن ﻫﺎ می ﺑﺎﺷﺪ).
ﺑﺨﺶ اول:
ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻓﻌﻠﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ (ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺣﻠﻘﻪ ﺑﺎز)
1. محل قرارگیری قطب ها و ریشه ها مشخص شده و وضعیت پایداری سیستم بررسی شده است.
2. نمودار پاسخ زمانی به ورودی های زیر را برای سیستم حلقه باز رسم کرده ایم، مشخصه های فرکانسی و
زمانی را پیدا و تحلیل کرده ایم.(برای همه نتایج بدست آمده توضیح داده شده است که هرکدام به چه معنا است و با
توجه به سیستمی که در اختیار داریم چه نتایجی را به همراه دارد).
ورودی پله
ورودی ضربه
2. نمودار پاسخ زمانی به ورودی های زیر را برای سیستم حلقه باز رسم کرده ایم، مشخصه های فرکانسی و
زمانی را پیدا و تحلیل کرده ایم.(برای همه نتایج بدست آمده توضیح داده شده است که هرکدام به چه معنا است و با
توجه به سیستمی که در اختیار داریم چه نتایجی را به همراه دارد).
ورودی پله
ورودی ضربه
اعمال اغتشاش (ورودی سیستم پله است)
3. سیستم حلقه باز (نتایج به دست آمده در سوال قبل) با توجه به مطلوبات نهایی از سیستم بررسی شده است.
بخش دوم
1.نمودار بود برای سیستم حلقه باز رسم شده است. حد فاز و حد بهره مشخصنیز مشخص شده است.
2. نمودار بود به صورت دستی محاسبه شده.(ورودی های سینوسی با فرکانس های مختلف به سیستم داده شده و دامنه و زاویه خروجی رسم شده است.)
3. بررسی اینکه اگر تابع تبدیل سیستم را در اختیار نداشتیم آیا امکان بدست آوردن آن وجود داشت؟ چرا و چگونه؟
2. نمودار بود به صورت دستی محاسبه شده.(ورودی های سینوسی با فرکانس های مختلف به سیستم داده شده و دامنه و زاویه خروجی رسم شده است.)
3. بررسی اینکه اگر تابع تبدیل سیستم را در اختیار نداشتیم آیا امکان بدست آوردن آن وجود داشت؟ چرا و چگونه؟
بخش سوم
سیستم حلقه بسته زیر را در نظر بگیرید.
مکان هندسی ریشه ها رسم و تحلیل شده است.(برای بازه های مختلف k بررسی شده است که چه اتفاقی میافتد.)
بخش چهارم طراحی کنترلر
کنترلر زیر را در نظر بگیرید.
1. ابتدا به لحاظ تئوری توضیح داده شده است که با تغییر پارامترهای مختلف کنترلر انتظار چه تغییراتی خواهیم داشت.
2.با توجه به پاسخ در سوال قبل پارامترهای مختلف را در راستای بهبود خروجی سیستم (دست یابی مطلوبات)تغییر داده و نتیجه هر کدام را بر پاسخ گذرا و مانا گزارش داده ایم.
2.با توجه به پاسخ در سوال قبل پارامترهای مختلف را در راستای بهبود خروجی سیستم (دست یابی مطلوبات)تغییر داده و نتیجه هر کدام را بر پاسخ گذرا و مانا گزارش داده ایم.
3. نمودار نایکوئیست سیستم رسم شده و پایداری بررسی شده است.
پروژه طراحی خلبان خودکار برای کنترل جهت حرکت هواپیما با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی شده است
- فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.