توضیحات
پروژه شبیه سازی کنترل موتور القایی قطار برقی با باتری و ابرخازن DC-DC دو طرفه با متلب:
در این پروژه شبيه سازی و طراحي منجر به ساخت كانورتر هاي DC-DC براي شارژ uc و باتري و مشخص كردن جزئيات uc و باتري (pakege) مانند ظرفيت ( Q=A.H) و شارژ و دشارژ آن و F و غيره در نرم افزار متلب انجام شده است.
ساختار سیستم قدرت
مقدمه
امروزه با توجه اهمیت وسایل نقیله الکتریکی، استفاده از قطار برقی هم افزایش پیدا کرده است. این وسایل نقلیه گاها با اتصال الکتریکی با استفاده از خطوط ریل و یا خطوط هوایی، و گاها توسط باتری انرژی مورد نیاز خود برای حرکت را تامین میکند. در این پژوهش از یک سیستم باتری و یک آرایهی ابرخازنی استفاده شده است.
بلوک دیاگرام پیشنهادی به شکل زیر است.
در این سیستم موتور القایی توسط یک اینورتر به لینک DC متصل میشود. این لینک DC توسط یک پک باتری و یک آرایهی ابرخازنی تغذیه میگردد. اتصال این دو منبع انرژی از طریق یک دو مبدل DC به DC دو طرفه برقرار میشود.
در ادامه به تشریح بخشهای مختلف سیستم پرداخته خواهد شد.
- مشخصات نامی سیستم
شکل زیر به عنوان مشخصه گشتاور-سرعت قطار مورد شبیه سازی ارائه شده است.
همانطور که در شکل مشخص است، سیستم مورد نظر بایستی در سرعت حدود 30 کیلومتر بر ساعت قادر به تولید حدود 300 کیلونیوتن نیرو باشد. لذا توان حداکثر سیستم به صورت زیر است:
از آنجایی که این توان قابل تولید توسط یک موتور نیست، در قطارها از چند موتور موازی استفاده میشود. تا حجم موتور و اینورتر هم کاهش پیدا کند. لذا در اینجا از 16 موتور و اینورتر موازی استفاده میشود. لذا توان موتورها برابر است با:
- موتور القایی
مشخصات موتور القایی به شکل زیر است:
پارامتر | مقدار | پارامتر | مقدار |
Rs | 0.1 | Rr | 0.058 |
Lls | 0.87 mH | Llr | 0.87 mH |
Lm | 0.03 | P(pair poles) | 2 |
Pnom | 150 kW | Vnom | 1100 V |
تصویر نتایج شبیه سازی:
نکات قابل ذکر:
- پروژه شبیه سازی کنترل موتور القایی قطار برقی با باتری و ابرخازن DC-DC دو طرفه با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده و به تعداد محدودی قابل فروش می باشد.
- فایل های پروژه به صورت کامل به همراه فایل راهنما پس از خرید فایل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.