توضیحات
شبیه سازی مقاله حذف نویز با استفاده از تئوری بازی تکاملی با متلب
در این مقاله مسئله نویز گیری از تصویر با استفاده از تئوری بازی مورد مطالعه قرار میگیرد و مسئله نویز گیری از تصویر را به صورت یک بازی تکاملی فرمول بندی میکنیم. در این حالت پیکسلهای موجود در تصویر را به صورت بازیگران خودکار در نظر میگیریم که به دنبال بیشینه کردن تابع بازدهی (payoff) با استفاده از یک مجموعه از استراتژیهای مختلف میباشند. مجموعه ی استراتژیهای بازیکنان، ناحیههای همسایگی میباشد. وزنهای غیر منفی پیکسلهای ناحیه همسایگی را به عنوان احتمالات انتخاب استراتژیها در نظر میگیریم. در این حالت مسئله ی تعیین مقادیر پیکسلها در تصویر بازسازی شده به مسئله ی پیدا کردن استراتژیهای پایدار تکاملی در نظریه بازی تکاملی تبدیل میشود. نتایج آزمایش نشان میدهد که عملکرد فیلتر ارائه شده در این مقاله بسیار رضایتبخش است و دارای عملکرد بهتری نسبت به فیلتر میانگین میباشد. در پایان عملکرد فیلتر پیشنهاد شده را با استفاده از معیارهای نسبت سیگنال به نویز (PSNR) و معیار شاخص ساختاری میانگین (MSSIM) با فیلتر میانه مقایسه میکنیم.
مسئله کاهش نویز در تصاویر دیجیتال مهمترین گام در پردازش تصویر میباشد. کاهش نویز کیفیت دیداری تصویر را پیش از هرگونه عملیات پردازشی بهبود میبخشد. نویز اضافه شده به تصویر میتوانند انواع مختلفی داشته باشد: مانند نویز تصادفی افزوده یا نویز گوسی، نویز ضربه یا نویز نمک و فلفل و نویز ضربشونده مانند نویز لکه (speckle)
متناسب با نوع نویز اضافه شده، کاهش کیفیت تصویر میتواند متفاوت باشد. روش قدیمی حذف نویز شامل روشهای فیلتر میانگین، فیلتر Weiner ، فیلتر میانه و تبدیلهای مختلف مانند تبدیل wavelet و تبدیل curveletمیباشد. تاکنون بیشتر الگوریتمها نویز گیری تصویر بر مبنای نوع نویز به کار رفته عمل میکنند. مانند فیلتر میانه که عملکرد بهتری بر روی نویز نمک و فلفل دارد و تبدیل ویولت که عملکرد مناسب تری در حذف نویز گوسی و نویز speckle دارد.
در این مقاله یک روش نویز گیری تصویر بر مبنای تئوری بازی تکاملی برای فیلتر نمودن تصاویری که با استفاده از نویز نمک و فلفل تخریب شدند ارائه میدهیم. در این مقاله نویزگیری تصویر به عنوان نتیجه تصمیمات خود کار محلی که توسط بازیکنان گرفته میشود، مدل سازی خواهد شد. پیکسلهای تصویر را به عنوان بازیکنان خودکار در نظر میگیریم که به دنبال بیشینه کردن تابع بازدهی با استفاده از یکی از استراتژیهای مختلف میباشند. مجموعه استراتژیهای بازیکنان، ناحیههای همسایگی میباشند. عملکرد فیلتر ارائه شده با فیلتر میانه و با استفاده از معیار نسبت سیگنال به نویز (PSNR) و معیار شباهت ساختاری میانگین (MSSIM) مقایسه میگردد.
مدل بازی تکاملی
بازی تکاملی یک نوع نظریه بازی است که تکامل استراتژیِ وابسته به کنش واکنش را در جمعیت بررسی میکند. مفهوم کلیدی در بازیهای تکاملی، استراتژی پایدار تکاملی (ESS) میباشد که یک استراتژی با ویژگیهای زیر است:
یک جمعیت که در آن تمام اعضایی که این استراتژی را بازی میکنند در مقابل حمله گروههای کوچک و تغییر پذیر که استراتژیهای دیگری را بازی میکنند، مقاوم باشند. در اینجا ما بر روی بازیهایی تمرکز میکنیم که توسط یک جمعیت بازی میشود یعنی بازی هایی که تمام عاملها (agent) نقشهای برابری را بازی میکنند.
شبیه سازی مقاله حذف نویز با استفاده از تئوری بازی تکاملی با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده و به تعداد محدودی قابل فروش می باشد.
- فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.