توضیحات
عنوان: تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش (مورد مطالعه شرکتهای زیر مجموعه مپنا)
- بیان مسأله
- اهمیت پژوهش
- تعاریف نظری پژوهش
- تعاریف عملیاتی پژوهش
- راهبردهای مدیریت دانش از دیدگاه ون کروق
- مزایای مدیریت دانش از دیدگاه دنهارت
- موانع عمده مدیریت دانش به 5 دسته تقسیم می گردد
- نمونه آماری و روش نمونه گیری
- روش تحقیق
- اطلاعات جمعیت شناختی پژوهش
- مدل مفهومی پژوهش
- روش گردآوری و تحلیل داده ها
- تعیین آلفای کرونباخ جهت مؤلفه های پژوهش
- آزمون کلموگروف – اسمیرنف
- آزمون کلموگروف – اسمیرنف
- مقایسه نتایج حاصل از پژوهش
- پیشنهادات و راهکارها
- پیشنهادات برای پژوهش های آتی
- محدودیت های پژوهش
بیان مسأله:
سرمایه اجتماعی مجموع منابع واقعی و بالقوه است که در شبکه روابط بین افراد در یک واحد اجتماعی وجود دارد(ناهاپیت و گوشال،1998).
سرمایه اجتماعی پنج بعد اصلی دارد که عبارتند از: کانالهای اطلاعاتی، هنجارهای اجتماعی، هویت، تعهدات و انتظارات و زیرساختهای اخلاقی.
مدیریت دانش در حالت كلی شامل تولید دانش جدید و انجام پردازشها با استفاده از دانش ایجاد شده، نمایش دانش، دستیابی و به كارگیری دانش مورد نظر، انتقال دانش موجود به قسمتهای دیگر سازمان جهت استفاده از دانش در گستره وسیع سازمان در انتها ارزیابی دانش به دست آمده میباشد(بکمن،1997)
بسیاری از مطالعات در مورد سازمان و مدیریت دانش اثبات کردهاند که به اشتراک گذاری دانش از سوی کارکنان باعث بهبود عملکرد مانند افزایش ظرفیت جذب و قابلیت نوآوری میشود (هائو و همکاران،2013).
چووئی و همکاران(2010) نشان داده اند که انتقال دانش بین اعضای سازمان برای حفظ بهرهوری در بالاترین سطح بسیار ضروری است.
با توجه به موارد بیان شده، در پژوهش حاضر سعی خواهد شد تا تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شركتهای زیر مجموعه ی مپنا با استفاده از تحلیل عامل تاییدی مورد بررسی قرار گیرد.
اهمیت پژوهش:
مدیریت دانش یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازه گیری می کنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند(گل محمد نژاد و مهدوی،1390).
انتقال اطلاعات و دانش در سطح کلان و خرد بین افراد و سازمان ها بستگی به افرادی دارد که این انتقال را تسهیل و تسریع میکنند. در نتیجه تمام عواملی که مشوق ارتباط بین فردی و یا مانع آن باشد بر مبادلات اطلاعاتی افراد تاثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل اهمیت ارتباطات و تعاملات مبنی بر اعتماد بین افراد در گسترش و کاربرد دانش مورد تاکید قرار گرفته است. در چنین فضایی است که سرمایه اجتماعی به عنوان جنبه ای از ساخت اجتماعی می تواند ضرورت یابد (گل محمد نژاد و مهدوی،1390).
تعاریف نظری پژوهش:
مدیریت دانش:
مدیریت دانش: مدیریت دانش مجموعه ای از فرایندهایی است که ایجاد، انتشار و استفاده از دانش را کنترل می کنند.پنج مؤلفه مدیریت دانش عبارتند از: ایجاد دانش، ثبت دانش، پالایش دانش، انتشاردانش، کاربرد دانش(دابیتزکی، 2011: 244).
سرمایه اجتماعی:
بعد معنوی یک اجتماع و سازمان است ومیراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی و سازمانی ، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع، فائق آید و حرکت به سوی رشد و توسعه شتابان اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و … را امکان پذیر سازد.
سطح تعاملات اجتماعی:
این واژه بیان می دارد که تا چه اندازه روابط اجتماعی برون سازمان ثمر بخش بوده و اعضای سازمان برای ارتباط با محیط برون سازمانی چه مهارت هایی دارند(لیو و لی 2015).
تعاریف عملیاتی پژوهش:
مدیریت دانش از نظر عملیاتی عبارت است از ارزیابی کارکنان سازمان و میزان وجود هر کدام از اقدامات معرف مدیریت دانش در سازمان بر اساس طیف مقایسه ای لیکرت که توسط پرسشنامه 36 سؤالی خاکی(1390) سنجیده می شود.
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.