توضیحات
عنوان: ارزیابی محیط به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و چالش ها
- مقدمه
- هدف
- نتایج مورد انتظار
- مزایا
- ارزیابی محیط خارجی
- ارزیابی های داخلی
- ارزیابی های داخلی
- فرایند ارزیابی
فراز و نشیبها و زمینه های عملکرد سازمان - فرایند ارزیابی
روش کارت سفید - نمونه ای از یک تجزیه و تحلیل SWOC
- فهرست های SWOC پروژه ای برای افتخار
- رهنمودهای فرآیند
- خلاصه
مقدمه
علی رغم تصور بسیاری از افراد، پدیده های پیچیده ای مانند زندگی را نیز می توان بررسی و ارزیابی نمود.
اگر در یک مبارزه، خود و حریفتان را به درستی بشناسید بی شک پیروز میدان خواهید بود؛ در صورتی که خود را بشناسید ولی از حریف اطلاعات مناسبی در اختیار نداشته باشید فقط در۵۰ درصد موارد موفق هستید؛ در صورتی که شناخت مناسبی از خود و حریفتان نداشته باشید، در هر مبارزه ای شکست خواهید خورد
سازمان های عمومی و غیرانتفاعی برای واکنش نسبت به تغییرات محیطی، باید شرایط داخلی و خارجی خود را به دقت بررسی کرده و استراتژی هایی کارآمد را به منظور تلفیق مناسب این دو بعد و خلق ارزش عمومی، بیابند.
هدف
هدف گام چهارم در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک، تهیه اطلاعات لازم از نقاط قوت و ضعف سازمان و فرصت ها و چالش های محیطی است. این اطلاعات ایده هایی را برای طراحی خلاقانه استراتژی ها فراهم کرده و به سازمان در اخذ تصمیمات صحیح در راه خلق ارزش عمومی یاری می رساند. نقاط قوت و ضعف، معطوف به محیط داخلی سازمان بوده و به شرایط فعلی آن اشاره دارند در حالی که فرصتها و چالش ها معمولا خارجی هستند و رویکردی آینده نگر دارند.
با تمام این تفاسیر، مرز میان عوامل داخلی و خارجی و شرایط حال و آینده سازمان چندان واضح و شفاف نیست؛ از این رو اعضای گروه برنامه ریزی استراتژیک نباید نگران شناسایی و تعریف دقیق موارد فوق الذکر باشند و در مورد آن وسواسی به خرج دهند.
رویکرد ارزیابی محیط داخلی و خارجی که در این فصل تشریح می شود. پیش زمینه های برای گام پنجم فرایند، یعنی شناسایی مسائل و موضوعات استراتژیک فراهم می کند.
همجنین اطلاعات این ارزیابی ها در گام ششم (توسعه استراتژی)، مورد استفاده قرار می گیرند.
تمامی استراتژی های اثربخشی به صورت همزمان از نقاط قوت داخلی و فرصتهای خارجی بهره برده و بر تهدیدات محیطی و نقاط ضعف داخلی فایق آمده یا آنها را به حداقل میزان ممکن رسانده اند.
نتایج مورد انتظار
در گام چهارم، گروه برنامه ریزی استراتژیک فهرست دقیقی از چالش ها و فرصت های خارجی یا آتی و نقاط قوت و ضعف داخلی یا فعلی تهیه می کند. هر یک از این چهار فهرست به طریقی خاص به شکل گیری تجزیه و تحلیل SWOC به عنوان یکی از ابزارهای متداول برای برنامه ریزی استراتژیک کمک می کنند.
پیش از آغاز یک تجزیه و تحلیل SWOC تهیه گزارشهایی درباره نیروها و روندهای خارجی، کنترل کنندگان کلیدی منابع از جمله ارباب رجوع ها، مشتریان، پرداخت کنندگان مالیات، رقبا و هماهنگ کنندگان و همچنین گزارشهایی درباره منابع درونی، استراتژی ها و عملکرد فعلی، ضروری است.
مزایا
ارزیابی محیط داخلی و خارجی چندین مزیت عمده برای سازمان دارد.
یکی از مهم ترین آنها دریافت اطلاعاتی است که برای بقاء و ارتقاء سازمان حیاتی است. سازمان ها در بلند مدت تنها می توانند موفقیت خود را در سایه آگاهی کاملی از نقاط قوت و ضعف خود و چالشها و فرصتهای محیطی حفظ کنند. گام چهارم به گروه برنامه ریزی استراتژیک اجازه می دهد تا کل سازمان را در مقایسه با محیط پیرامونی ارزیابی کند.
توانایی دیدن کلی سازمان در ارتباط با محیط، از شکست آن در شرایط بحرانی جلوگیری می کند. همچنین در سایه این ارزیابی، سازمان اساسی برای خوش بینی منطقی پیدا می کند؛ به واسطه این خوش بینی ممکن است مشکلات به صورت جزیی و نه گسترده، به صورت موقت و نه دایمی نگریسته شوند. بنابراین، از این منظر سازمانها خود را برای به کار گیری توصیه هربرت هامفری آماده می کنند. وی می گفت: «به جای نگرانی درباره آینده بیایید آن را بسازیم.»
یکی دیگر از مزایای گام چهارم توانایی سازمان برای برنامه ریزی فعالیت های زمان بندی شده بر مبنای تحلیل ها و ارزیابی هاست. هر زمان و در هر نقطه از فرایند برنامه ریزی استراتژیک که انجام یک فعالیت ضروری به نظر برسد، بر مینای اطلاعات دقیق و تحلیل صحیح و با حمایت کامل کلیه کارکنان کلیدی سازمان، انجام آن در دستور کار قرار می گیرد.
در حقیقت، سازمان باید تلاش کند تا این فعالیت آگاهانه را به یک شایستگی کلیدی ممتاز برای خود تبدیل کند (ویک و سایتکلیف؛ 2009). مزیت اصلی این گام آماده کردن سازمان برای شناسایی موضوعات استراتژیک مبتنی بر الزامات، ماموریت، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و چالش ها، شایستگی ها و عوامل کلیدی موفقیت است.
ارزیابی محیط خارجی
هدف از بخش اول گام چهارم بررسی محیط خارجی سازمان به منظور شناسایی فرصت ها و چالشی های پیش روی آن است. ممکن است در چنین ارزیابی هایی سه بخش عمده بررسی شوند:
۱) نیروها و روندها ۲) کنترل کنندگان منابع کلیدی و ۳) شرکا و رقبای بالقوه و بالفعل و نیروهای مهمی که بر هماهنگی و رقابت تاثیر می گذارند.
در ادامه ۱۰ عنوان از مواردی که برای بررسی محیط خارجی در سازمان های عمومی و غیر انتفایی لازم هستند (به خصوص در ایالات متحده آمریکا) تشریح خواهند شد.
پیچیدگی سازمانی و اجتماعی. نیروهای فراوانی از جمله پیشرفت فزآینده فناوری، جهان شدن اقتصاد و تاثیر متقابل تمام فعالیت ها بر یکدیگر، عوامل ایجاد کننده این پیچیدگی هستند.
اصلاحات و تجدید ساختار دولت ها و افزایش تعامل میان بخش های غیرانتفاعی، خصوصی و عمومی. در کشورهای توسعه یافته شهروندان خواستار تشکیل دولت های کوچک تر، کم هزینه تر و اثربخش تر هستند؛ در عمل این خواسته به معنی محدود کردن رشد و منابع در اختیار بخشی عمومی است.
تحول مستمر در فناوری. بسیاری از اقتصاددانان و آینده پژوهان پیشرفت در فناوری را به عنوان یکی از نیروهای عمده ی تغییر در نظر می گیرند.
تنوع در نیروهای کار، مشتریان و شهروندان. این تنوع ابعاد متفاوتی از لحاظ نژاد، جنسیت، فرهنگ و … خواهد داشت.
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.