توضیحات
عنوان: برنامهریزی علوم و تکنولوژی وآموزش و توسعه منابع انسانی
- مدلهای مختلف فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی
- مدلHax& Majluf
- مدلPorter
- تقسیم فعالیتها در یک بنگاه اقتصادی براساس مدل porter
- مراحل فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی در مدل Porter
- مدلFord&Saren
- عناصراستراتژی تکنولوژی درمدل Ford & Saren
- مدلBurgelman و همكاران
- وجوه استراتژی تکنولوژی ازدیدگاه
Burgelman و همكاران - دو رویکرد Positioning و Resource based
- در تدوین استراتژی تکنولوژی
- رویکرد Positioning
- رویکرد Resource-based
- رویکرد Resource-based
- رویکردشناسی مدلهای مختلف تدوین استراتژی تکنولوژی
- تواناییهای تحقیق و توسعه
- تحقیق و توسعه چیست ؟
- ضرورت و اهمیت تحقیق و توسعه در بنگاههای اقتصادی
- عوامل كلان مؤثر بر اثربخشی
- فعالیتهای تحقیق و توسعه
- مدیریت نیروی محقق
- فرهنگ سازمانی
- امكانات و تجهیزات تحقیق
- تكنولوژی اطلاعات
- سرمایهگذاری
- محصول فعالیتهای تحقیق و توسعه
- نقش اساسی تحقیق و توسعه در یک بنگاه
- سه وجه عمده تحقیق و توسعه در عدم موفقیت و ناکامی در دستیابی به هدف
- فعالیتهای تحقیق و توسعه در شرکتها و صنایع کوچک
- معیارهای برای سنجش کارایی بخش تحقیق و توسعه
- فرایند آفرینشگری و نوآوری در تحقیق و توسعه
- مراحل فرایند خلاقیت
مدلهای مختلف فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی
- مدل Hax & Majluf
- مدل Porter
- مدل Ford & Saren
- مدل Burgelman و همكاران
مدل Hax & Majluf
این مدل در 1984 برای اولین بار بر مبنای تحلیل “واحد استراتژیک تکنولوژی” بنا شده است.
از نظر این دو محقق واحد استراتژیک تکنولوژی «مجموعه مهارتها و رویههایی است که در محصولات و فرآیندهای بنگاه بکار گرفته میشود».
استراتژی تکنولوژی در این مدل به انتخاب تکنولوژی، زمانبندی معرفی محصول جدید، روش دستیابی به تکنولوژی، استراتژی تکنولوژی افقی (میان کسب و کارهای مختلف)، انتخاب پروژههای دستیابی به تکنولوژی، ارزیابی، تخصیص منابع، کنترل و زیرساخت مدیریتی و سازمانی تکنولوژی مربوط میشود.
مدل Porter
از مهمترین نظرات Porter بحثی است که او در مورد زنجیره ارزش،ارائه داشته است. او در زنجیره ارزش خود، فعالیتهایی را که در یک بنگاه اقتصادی صورت میگیرد به دو دسته اصلی و پشتیبانی تقسیم میکند. استراتژی تکنولوژی از دید Porter به انتخاب تکنولوژی، زمانبندی معرفی تکنولوژی جدید و فروش یا نگهداشتن تکنولوژی میپردازد.
مدل Porter
از مهمترین نظرات Porter بحثی است که او در مورد زنجیره ارزش،ارائه داشته است. او در زنجیره ارزش خود، فعالیتهایی را که در یک بنگاه اقتصادی صورت میگیرد به دو دسته اصلی و پشتیبانی تقسیم میکند. استراتژی تکنولوژی از دید Porter به انتخاب تکنولوژی، زمانبندی معرفی تکنولوژی جدید و فروش یا نگهداشتن تکنولوژی میپردازد.
تقسیم فعالیتها در یک بنگاه اقتصادی براساس مدل porter
فعالیتهای اصلی که در یک بنگاه اقتصادی صورت میگیرد
فعالیتهای پشتیبانی که در یک بنگاه صورت میگیرد
عبارتند از:
- لجستیک ورودی
- عملیات
- لجستیک خروجی
- بازاریابی و فروش
- خدمات پس از فروش.
عبارتند از:
- تامین زیرساخت
(مانندسیستمهای اطلاعاتی)
- مدیریت منابع انسانی
- توسعه تکنولوژی
- تامین و تدارک
مراحل فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی در مدل Porter
مرحله اول: شناسایی تکنولوژیها و زیرتکنولوژیهای زنجیره ارزش است.
مرحله دوم: شناسایی تکنولوژیهای مشابه در سایر بخشها .
مرحله سوم: شناسایی الگوهای تحولات تکنولوژیک.
مرحله چهارم: تکنولوژیهایی که برای کسب مزیت رقابتی ضروری هستند شناسایی میشوند.
مرحله پنجم: ارزیابی توانمندیهای بنگاه و سرمایهگذاریهای مورد نیاز برای توسعه تکنولوژی
مرحله پایانی: انتخاب تکنولوژیهایی است که موقعیت رقابتی بنگاه را تقویت میکنند.
مدل Ford & Saren
این مدل در سال 1996 ارائه شده است. به نظر این دو محقق، استراتژی تکنولوژی در مورد ایجاد، نگهداری و بهرهبرداری از تکنولوژی سخن میگوید. البته این موارد با فعالیتهای مدیریت تکنولوژی که Gregory آنها را بر میشمرد، همپوشانی زیادی دارد. این فعالیتها عبارتند از:شناسایی، انتخاب، دستیابی، محافظت و بهرهبرداری.
در این مدل، تدوین استراتژی تکنولوژی با”ممیزی تکنولوژی” آغاز میشود و به اخذ تصمیات استراتژی تکنولوژی منجر میشود.
عناصراستراتژی تکنولوژی درمدل Ford & Saren
دستیابی، مدیریت و بهرهبرداری، که دستیابی میتواند داخلی (R&D) و یا خارجی (خرید تکنولوژی) باشد.
بهرهبرداری نیز میتواند داخلی (استفاده در محصولات و فرآیندهای بنگاه) یا خارجی (فروش لیسانس) باشد.
مدل Burgelman و همكاران
در این مدل استراتژی تکنولوژی از شایستگیهای تکنولوژیک بنگاه ناشی میشود. بر همین اساس تجربه ناشی از اجرای استراتژی تکنولوژی بر شایستگیهای تکنولوژیک و نیز استراتژی تکنولوژی آینده اثرگذار است. در واقع در این مدل فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی عملیاتی دورهای است و بازنگری استراتژیهای تدوین شده از ضرورتهای تدوین استراتژی است.
وجوه استراتژی تکنولوژی ازدیدگاه Burgelman و همكاران
وجه اول:وجه رقابتی
این وجه شامل رفتارهایی با تکنولوژی است که بر موقعیت رقابتی بنگاه اثر مستقیم دارند.
وجه دوم:وجه زنجیره ارزش
این که تصمیمات اتخاذ شده چه بخشی از زنجیره ارزش را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
وجه سوم:وجه تعهد منابع
هر چه منابع تعهد بیشتری به اجرای استراتژی تکنولوژی تدوین شده داشته باشند، عمق استراتژی تکنولوژی بالاتر است.
وجه چهارم:وجه مدیریت
این وجه به تناسب تکنولوژی با سازمان توجه دارد.
دو رویکرد Positioning و Resource based در تدوین استراتژی تکنولوژی
رویکرد Positioning
رویکرد Positioning در تدوین استراتژی تکنولوژی فرآیند تدوین استراتژی با تحلیل محیط صنعت آغاز میشود.در این رویکرد، بنگاه ابتدا محیط فعالیت خود را انتخاب کرده و سپس تلاش میکند تا خود را با ویژگیهای مورد نیاز برای رقابت هماهنگ کند. میتوان گفت پیشفرض این رویکرد آن است که ایجاد تغییر در منابع بنگاه به سادگی صورت میگیرد، پس باید تلاش کرد تا بهترین جایگاه فعالیت در محیط را پیدا نموده و منابع بنگاه را با آن هماهنگ ساخت.
این رویکرد در آثار صاحب نظرانی مانند Porter مطرح شد.
دراین رویکرد واحد تحلیل استراتژی، تکنولوژیهایی است که در محصولات و خدمات قرار دارد.
رویکرد Resource-based
در تدوین استراتژی تکنولوژی، تمرکز برنامهریزیهای بنگاه بر شکلدهی، ایجاد تغییر و بهرهبرداری از “شایستگی محوری” در بنگاه است. مطابق این رویکردبه فرآیند تدوین استراتژی (و به تبع آن استراتژی تکنولوژی)، بنگاه ابتدا بر اساس تحلیل اولیه از محیط، در خود ایجاد شایستگی میکند، سپس از کاربردهای مختلف این شایستگی در کالاهای مختلف و بازارهای مختلف درآمد کسب میکند. تمرکز این رویکرد بر خلاف رویکرد اول بر محیط رقابتی بنگاه نیست، بلکه بر توانایی است که بنگاه با کسب آن، میتواند رقابت کند و نتیجه آن ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای بنگاه است.
رویکرد Resource-based
طیق این رویکرد شایستگی محوری، مجموعه قابلیتهایی است که به تدریج در بنگاه شکل گرفته است. این قابلیتها مطابق نظر همل و پاراهالاد دارای 3 ویژگی عمده هستند:
- برای مشتری ارزش ایجاد میکنند
- میتوان از آنها در خلق و بهبود کالاهای مختلف استفاده کرد
- تقلید آنها برای رقبا بسیار مشکل است.
رویکردشناسی مدلهای مختلف تدوین استراتژی تکنولوژی
این مدل در فرآیند تدوین، استراتژی تکنولوژی، ابتدا به شناسایی تکنولوژیهایی میپردازد که میتوانند برای بنگاه مزیت رقابتی ایجاد کنند و سپس به ارزیابی توانمندی بنگاه در زمینه این تکنولوژیها میپردازد. پیشفرض انتخاب تکنولوژیهایی که موجب مزیت رقابتی میشوند، آن است که بنگاه محیط و صنعت (یا صنایعی) را که میخواهد در آنها به رقابت بپردازد، شناسایی کرده باشد. شروع تدوین استراتژی تکنولوژی با شناسایی محیط، از ویژگیهای بارز رویکرد Positioning به استراتژی تکنولوژی است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.