توضیحات
عنوان فارسی: از جهانی تا محلی: عنوان قطعنامه شورای امنیت 1325 در زمینۀ زنان، صلح و امنیت در جایگاه برخورد با تعارضات در سیاستگذاری
عنوان انگلیسی مقاله:
Fromthe global to the local: Grounding UNSCR 1325 on women, peace and security in post conflict policy making
خلاصه
با توجه به اینکه در زمینۀ ایجاد صلح توجه کمتری به زنان نسبت به مردان شده است و همچنین اینکه در تحلیلات جنسیتی صورت پذیرفته نیز به ندرت اطلاعات استراتژیکی بجای تعارضات، انتقال می یابد. بنابراین در این مقاله به بررسی پروژه صلح III اتحادیه اروپا (EU) ، با عنوان زنان و ایجاد صلح: با به اشتراک گذاری آموزش و بررسی شکاف موجود، می پردازیم. طبیعتاً این چالش منجر به ایجاد سلسله مراتبی از مباحث در زمینۀ ایجاد صلح و تعارضات در جامعه، می گردد و چگونگی ایجاد تغییر را نشان می دهد. همچنین نشان می دهد که چگونه فعالان و سیاستگذاران می توانند با بکار گرفتن قطعنامه شورای امنیت 1325 در خصوص زنان، صلح و امنیت و با بکارگیری استدلالات و گفتگوها، مقامات دولتی بیشتری را از دستگاه های پایین تا به بالا، همگام کرده و موجب تحولات اجتماعی گسترده تری در برخورد با سیاستگذاری ها گردند[1]. یافته های این پروژه در چارچوب گفتمان غالب در بخشنامه صلح و امنیت می باشد و متناسب با اجرای قطعنامه 1325شورای امنیت در دیگر جوامع درگیر با تعارضات در بخش سیاستگذاری ها است.
مقدمه
در حالی که نقش زنان در تعارضات و درگیری ها، ممکن است متفاوت باشد، اما براساس تجارب به دست آمده از آنان، می توان به نوع درگیری و خشونت آنها معنایی داد، که زنان دارای دیدگاه های مختلف؛ چه در صلح و چه در چگونگی بکارگیری ابزارها در ایجاد صلح، می باشند. قطعنامه شورای امنیت 1325 نیز به طور خاص در اولویت مشارکت زنان در دستور کار صلح و امنیت بین المللی (i)، متمرکز شده است و خواستار افزایش مشارکت زنان در تصمیم گیری درخصوص مسائل مربوط به ایجاد صلح و تحول در جنگ، می باشد (ii)؛ محافظت از زنان و دختران در جنگ و همچنین بررسی خشونت های مبتنی بر جنسیت در زمان بعد از جنگ (iii)؛ و اتخاذ یک دیدگاه جنسیتی و نقش آن در ایجاد صلح، حفظ صلح و ساختار صلح. مصوبۀ سال 2000، قطعنامه شورای امنیت 1325 پایه و اساس تعدادی از قطعنامه های تقویت کنندۀ (UNSCRs 1820, 1888, 1889, 1960, 2106 and 2122) می باشند که به دنبال توسعه هر چه بیشتر چارچوبهای مفهومی و شاخص بر اجرای این طرح اند.
به گزارش سازمان ملل، زنان در سال 2012 در مشارکت مربوط به مذاکرات صلح، از تعداد 585 نفر تنها 92 نفر (یعنی 16%) از افراد را در بررسی مخاطرات مربرط به جنسیتی درخصوص توافقنامه صلح از سال 1990، تا به الآن داشته اند (Gardner & El-Bushra, 2013, p.10).
بلفاست/ در طی توافقنامه جمعه خوب که در سال 1998 در ایرلند شمالی، برگزار شد، به این نتیجه رسیدند که یکی از موارد مربوط به توافقنامه صلح درخصوص ارجاع دهی به زنان از طریق درج مورد زیر بوده است: “در طی تعهدات احزاب درخصوص … به زنان حق مشارکت کامل و برابر درخصوص مسائل سیاسی، داده شود (بلفاست / توافقنامه جمعه خوب، s.6، para.1.9). بیشترین تمرکز توافقنامۀ صلح در سال 1998، که در ایرلند شمالی برگزار گردید، درخصوص موارد مربوط به تقسیم قدرت و ایجاد نهادهای جدید و ترتیبات شناخت هویت بریتانیایی و ایرلندی بود. بنابراین گنجاندن بند مربوط به عامل جنسیتی، را می توان به عنوان یک دستاورد جدید در نظر گرفت، که به بررسی بازخوردهای مربوط به عامل کار زنان و مذاکرات به عمل آمده در این زمینه می پردازد (Mitchell, 1999).
پس از توافقنامۀ بلفاست/ جمعه خوب در سال 1998، بسیاری از گفتمان های سیاسی بر روی ملاحظات ملی / مذهبی و هویتی، تمرکز یافت و به عامل موارد مربوط به انهدام سلاح و آزادی زندانیان، پرداخته شد به گونه ای که؛ مسائل جنسیتی در پایین ترین وضعیت خود در فرایند مربوط به تصمیم گیری، قرار گرفت. دولت انگلستان و عوامل اجرائی ایرلند شمالی، تعهدات خود را درخصوص حقوق برابری زنان در بلفاست/ جمعه خوب در طی توافقنامۀ صلح 1998، نادیده گرفت. این عامل موجب گردید تا اواسط سال 2000، مقامات دولتی، سیاست های خاصی را درخصوص مسائل مربوط به تعارضات و درگیری های سیاسی در پاسخ به حمایت از گروه های زنان در جامعه مدنی، به کار گیرند. این وظیفه، توسط دفتر نخست وزیر و معاون وی تکمیل گردید. و منجر به انتشار استراتژی برابری جنسیتی در ایرلند شمالی در سال های 2016-2006، گردید. این سند اولین بار بود که عامل آگاهی مربوط به ساختار صلح آمیز برای زنان و ایجاد منطقه ای در این خصوص، و همچنین پرداختن به مسائل مربوط به مشارکت زنان در جامعه مدنی را مطرح می نمود. و به مواردی چون؛ عدم تعادل جنسیتی در دولت نیز اشاره نموده است (Hinds & Donnelly, 2014). با این وجود، اجرای استراتژی برابری جنسیتی با امتناع از دولت ایالات متحده بریتانیا، در جهت به رسمیت شناختن استفاده از قطعنامه شورای امنیت 1325، با نام زنان، صلح و امنیت در ایرلند شمالی، به گونه ای ضعیف روبرو گردید. درگیری و تعارضات در ایرلند شمالی در خصوص کنوانسیون ژنو به عنوان یک بیانیه ای جنگی، بالا گرفت که براساس نظر دولت بریتانیا نبود[2]. این امتناع از اعمال قطعنامه شورای امنیت 1325 درخصوص ایجاد توافقنامۀ صلح زنان در ایرلند شمالی در نظر گرفته نشد و همواره با انتقاداتی از سوی کمیته CEDAWبه دولت انگلستان مواجه است.
در مقابل، اتحادیه اروپا، ایرلند شمالی را به عنوان یک منطقه جنگزده، محسوب کرده و صندوقی را از سال 1990 و درخصوص برنامۀ صلح I و II و در جهت حمایت از این برنامه در نظر گرفت. این پروژه به صورت گزارشی تحت عنوان برنامه صلح III ، و در طول دوره 2011 تا سال 2014 ، تهیه گردید. سه فاز در این پروژه وجود دارد که اجرائی شد. اولین فاز، بکارگیری حدود 800 زن، در کنفرانس ها، سمینارها و میزگردها در ایرلند شمالی و منطقه مرزی در ایرلند؛ دوم؛ راه اندازی مطالعاتی درخصوص قطعنامه شورای امنیت 1325 در جهت انتشار بین المللی موارد یاد شده در آن، و فاز سوم، مربوط به سیاست گذاران و سازمان های غیر دولتی درخصوص تصمیم گیری در مورد مسائل صلح و امنیت و از این دست موارد می باشد. ظهور این پروژه، منجر به ارزیابی تجارب زنان در رابطه با روند صلح و تجزیه و تحلیل تعهدات مربوط به قرارداد صلح بود که مفاهیمی خاص را درخصوص زنان، در بر می گرفت. مشاهداتی درخصوص تنوع جوامع زنان در سراسر ایرلند شمالی و منطقه مرزی در ایرلند، و همچنین موارد مربوط به درگیری ها و تعارضات، مورد بررسی قرار گرفت. پروژه صلح III به استفاده از مباحث مبتنی بر جامعه به عنوان یک راهنمای استراتژیک و ابزار توسعه یافته برای سیاست و تصمیم گیرندگان در بخش قانونی می پردازد. چارچوب و هدف پروژه و یافته های آن در زمینه قطعنامه شورای امنیت 1325، منجر به طراحی یک روش خاص برای مواجهه با این چالش بود.
این مقاله به بررسی نیازهای مربوط به سیاستگذاران در جهت بررسی دیدگاه های مربوط به زنان، صلح و امنیت به منظور رسیدگی به کاستی های مربوط به روش های امنیتی نهادینه شده در یک وضعیت تعارضاتی می پردازد. در واقع این مقاله به چگونگی تاکید بر اهمیت نقش زنان در تعیین سیاست گذاری ها در این زمینه با دسته بندی مواردی مرتبط با صلح و امنیت، می پردازد. مواردی چون؛ بهداشت و آموزش، امنیت اقتصادی، ایمنی در برابر خشونت، توسعه اجتماعی و ثبات سیاسی. افزودن یک نقش جنسیتی در ایجاد صلح و تحول در تعارضات نیز می تواند به سیاست گذاران در فهم تجارب متفاوت از زنان و مردان در طول جنگ و پس از جنگ کمک نماید.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.