توضیحات
عنوان فارسی: رابطه بین انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان
عنوان انگلیسی مقاله:
The relationship between academic motivation and academic achievement students
چکیده
زمینه:هدف این تحقیق جستجو در رابطه بین انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه تهران است.روش:در این تحقیق مقطعی از 251دانشجوی دانشگاه تهران درخواست شد تا پرسشنامه انگیزه تحصیلی را پر کنند.این پرسشنامه 43 پرسشی هشت جنبه از انگیزه را اندازه گیری میکند.معیار پیشرفت تحصیلی را خود دانشجویان مشخص کردند.داده ها ازطریق بسته آماری برای علوم اجتماعی 16 (SPSS) و به وسیله ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.نتایج:تحلیل داده ارتباط مثبت و قابل توجهی را بین انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی نشان داد.علاوه بر این خرده مقیاس های وظیفه ،تلاش،رقابت و دقدقه های اجتمایی ددر 8 خرده مقیاس رابطه قابل توجهی با پیشرفت تحصیلی داشتند.نتیجه گیری:با توجه به نتایج ، پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیازمند هماهنگی و امایل بین جنبه های مختلف انگیزه است.
منتشر شده توسط السویر ،2011
واژگان کلیدی:انگیزه تحصیلی، پیشرفت تحصیلی،دانشجویان
1.مقدمه
به عنوان یک پدیده فطری جهار فاکتور بر انگیزه تاثیر میگذارد:بافت(محیط و محرک بیرونی)،خُلق(شرایط درونی یک ارگانیزم)،هدف(هدف رفتار،مقصود و میل) و ابزار(ابزار تحصیل هدف).آدمی برای رسیدن به اهداف،نیاز ها و غرایزش انگیزه لازم را داراست.به طور خاص برای دانشجویان انگیزه از اهمیت زیادی برخوردار است.به کمک چنین انگیزه ای افراد تحریک میشند تا تکلیفشان را انجام دهند و هدف یا رتبه ای در حرفه اشان به دست آرند(محمدی،2006).متعاقبا انگیزه دلایل پشت رفتار مردم را مشخص میکند و تعیین میکند چرا آنها به گئنه ای خا ص رفتار میکنند.رفتار های نگیزه مند جدی،جهت دار و دائمی هستند(امیدیان،2006).
از دیدگاه آموزشی انگیزه ساختاری چند وجهی دارد که با یادگیری و انگیزه تحصیلی قرین شده است(محمدی،2006).تفاسیر متعددی از انگیزه وجود دارد.در نظام آموزشی انگیزه پدیده ای سه وجهی است که شامل باور فرد به توانایی انجام وظیفه ای خاص ،دلایل اهداف فرد در انجام وظیفه و پاسخ هیجانی انجام وظیفه میشود(حسن زاده و عمویی،2001).متخصصان انگیزه را به دو گروه عمده درونی و بیرونی تقسیم کرده اند.مادامی که انگیزه بیرونی با هدفی مستقل فرد را وادار به انجام فعالیتی خاص مسکند،انگیزه درونی انری لازم برای انجام وظیفه را فراهم میکند(محمدی،2006).روانشناسان بیان داشته اند که در آموزش باید به امگیزه به خاطر تاثیری که در یادگیری،توانایی،راهبرد ها و رفتار ها دارد اهمییت داد(شهریاری،2007).آنها انگیزه پیشرفت تحصیلی را یکی از ابتدایی رین مبنا های تعریف انگیزه معرفی میکنند. انگیزه پیشرفت تحصیلی به رفتار هایی که منجر به یادگیری و پیشرفت میشود،اتلاق میشود(مسالی،2007).به عبارت دیگر انگیزه پیشرفت تحصیلی میلی فراگیر در جهت انجام یک وظیفه در بافتی خاص و ارزیابی همزمان عملکرد است.
عمده رفتار هایی که انگیزه تحصیلی را نشانمیدهند شامل اصرار بر انجام تکالیف دشوار ،سخت کوشی و تلاش در یاد گیری و تسلط و انتخاب تکالیفی که نیاز به تلاش بسیار دادند ،میشود(عابدی،2008).انگیزه پیشرفت تحصیلی یاانگیزه درونی،وضعییتی روانشناختی است که وقتی فرد درک کردکه استقلال دارد، حاصل میشود.
در دهه های گذشته به دلیل تاثیر انگیزه پیشرفت تحصیلی در موفقیت دانشجویان ،روانشناسان عوامل موثر بر انگیزه پیشرفت تحصیلی را شناسایی و بررسی کرده اند.نتایج تحقیقات آنان نشان میدهد که شخصیت،خانواده،دانشگاه و متغییر های اجتماعی مربوط به این ساز و کار هستند(مسالی 2007).به عنوان مثال نتغییر های شخصیت در دانشجویان به طور کلی و اعتماد به نفی و انگیزه پیشرفت تحصیلی به طور خاص ،یادگیری و پیشرفت تحصیلی را فی نفسه متاثر ساخته اند(ابوسری ،2009).دیگران مطالعات خود را به طرف توانایی ذهنی کامل ،مدل یادگیری، شخصیت و انگیزه پیشرفت تحصیلی با عنوان پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلیدر آموزش عالی جهت دادند.(بوساتو،پرینسب،الشوتا و هماکرا ،2009).در یک پزوهش مهمترین عامل انگیزشی برای دانشجویان دارو سازی در انتخابِ رشته داروسازی به عنان رشته دانشگاهی ,عامل شخصیتی و موقعیت اجتماعی شناخته شد(حاجیان ،نصیری،2003).در دانشکده دارو سازی پنسیلوانیا 90 درصد دانشجویان از برنامه های آموزشی راضی بودند و اکثر آنها به شغل های پژوهش گرا در مراکز دانشگاهی علاقه مند بودند(وات،گریلی،شیا،اهن،2003).در پژوهشی دیگر انگیزه دانشجویان دندان پزشکی بین مرد و زن متفاوت گزارش شد(گالاکر،پاتل،دونالدسن،ویلسن،2007).برای مثال در این پژوهش دانشجویان پسر بیشتر دغدغه درامد را داشتند و دانشجویان دختر بیشتر به پیشنهادات خانواده اهمییت میدادند(هاشمی پور،2006).
بعلاوه محققان متغییر هایی نظیر امید به آینده،اعتماد به نفس کیفیت عوامل آموزشی،درآمد خانواده و وضعیت تاهل را به عنوان عوامل مهم کاهش انگیزه آموزشی در نظر میگیرند(مولوی ،2007).علاوه بر این آسیب های لنگیزشی نوعی بد بینی ،اظطراب و افسردگی ایجاد کرد و از طرفی منجر به ناتوانی عملکرد تحصیلی دانشجویان شد(عسکری ،2006).در تایید این نتایج محققان استدلال میکنند که به منظور ایجاد انگیزه ،باید آموزش در ابفتی مناسب و با امکانات مطلوب و همسان با نیاز های یاد گیرنده اراعه شود(جوادی،ادهمی،حقدوست،2002).
پژوهش هایی که در غرب صورت گرفته اگیزه تحصیلی را به صورت گسترده بررسب کرده است .در ایران نیز کم و بیش به این پدیده توجه شده است .تعدادی محقق در زمیته دانشگاهی نقش امگیزه را در پیشرفت تحصیلی مطالعه کرده اند.باتوجه به شکاف موجود در انگیزه تحصیلی دانشجویان این پژوهش رابطه بین انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بررسی می کند.این پژوهش رابطه بین شاخص هی انگیزه تحصیلی یعنی شوق به تکلیف، تمایل به تلاش، رقابت، قدرت اجتماعی، وابستگی، و نگرانی های اجتماعی، تقدیر و نشانه با پیشرفت تحصیلی را بررسی میکند.
2.روش
در این مطالع همبستگی 251 دامشجو (115 پسر و 137 دختر)از دانشگاه تهران از طریث نمونه گیری چند خوشه ای انتخاب شدند.سپس از انها خواسته شد پرسشنامه انگیزه مدرسه (ISM) را پر کنند(علی،نک انری،2009).این مقیاس شامل 43 مقیاس لیکرتِ پنج نقطه ای است که از 1 (کاملا مخالف)تا 5(کاملا موافق )متغییر بود و 8 جزء کلی داشت: شوق به تکلیف، تلاش، رقابت، قدرت اجتماعی، وابستگی، و نگرانی های اجتماعی، تقدیر و نشانه.قابلیت اطمینان ابزار ها را تعداد زیادی متخصص محاصبه کردند و ضریب آلفای کراناخ 0.67 تا 0.82 گزارش شد(مک انری و یسنگر 1991).در این روش ضریب آلفای کراناخ 0.93 بود.در این پژوهش معیار پیشرفت تحصیلی معدل میانگین گزارش شده توسط خود دانشجویان بود.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.