توضیحات
عنوان فارسی: بهبود کیفیت مدلسازی فرآیند کسب و کار هدایت شده توسط دستورالعملها
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Improvement of Quality for Business Process Modeling Driven by Guidelines
کنفرانس بینالمللی مبتنی بر دانش و اطلاعات هوشمند و سیستمهای مهندسی، KES2018، 3-5 سپتامبر 2018، بلگراد، صربستان
بهبود کیفیت مدلسازی فرآیند کسب و کار هدایت شده توسط دستورالعملها
فوزیا کالونa، سونیا آیاچی چانوچیb
a دانشگاه sousse، آزمایشگاه RIADLGDL، ENSI، مابونا، ISITCOM، تونس
b دانشگاه sousse، موسسهی مدیریت sousse، تونس
چکیده
بهبود کیفیت در مدلسازی فرآیند کسب و کار با اعمال اندازهها باید هدف قرار گیرد. اگرچه، ارزیابی نتایج اندازهگیری، کار آسانی نیست. آن نیازمند شناسایی مقادیر و شاخصهای استانهی مربوطه نیز میباشد که تفکیک سطوح مختلف کیفیت برای مدلهای BP را ممکن میسازد. در این زمینه، یک نمونهی اولیه به نام ارزیابی BPMOQUAL(ارزیابی کیفیت مدل فرآیند کسب و کار) توصیف میگردد. این نمونهی اولیه شامل اندازههای سودمندی است که جنبهی ترکیبی مدلهای BP و همچنین مقادیر آستانهی آنها را تعریف میکند. نتایج بدست آمده، دستورالعملهایی است که شامل پیشنهاداتی با هدف بهبود مدل ورودی توسط اصلاح آن به منظور دستیابی به سطح بالاتری از کیفیت میباشد.
کلمات کلیدی: مدل فرآیند کسب و کار، کیفیت، اندازه، آستانه، ارزیابی BPMOQUAL، بهبود، BPMN، دستورالعملها، آموزش عالی.
1- مقدمه
امروزه، مدلسازی و بهبود کیفیت مدلهای فرآیند کسب و کار(BP) تبدیل به وسیلهی مهمی برای تضمین تغییرات در عملکرد و ساختار سازمان، شده است. در واقع، آن منجر به ایجاد سرمایهگذاری بسیار موفق و رقابتی میشود. همچنین، میتواند مفهومی از انسجام، شفافیت و اثربخشی فعالیتهای آنها را فراهم کند. به علاوه، دستیابی به مدل BP با کیفیت بالا امکان تولید مزایای متعددی چون کاهش نقص طراحی، اجتناب از اختلالات عملکردی فرآیند و کمک به طراح در تولید مدل BP که درک و حفظ آن آسانتر است را ایجاد مینماید.
در ار تباط با این موضوع مربوطه، تعریف مفهوم کیفیت در کل و همچنین تعیین آن برای مدلهای BP ضروری است. به همین منظور، استاندارد NF X 50-120(1992) بیانگر کیفیت به صورت زیر است: “مجموعهای از خصوصیات یک نهاد که ظرفیت برای فراهمسازی نیازهای ضمنی و بیان شده را میدهد”.
به عبارت دیگر، در رابطه با کیفیت مدلهای BP، حفظ ثبات میان فرآیندها و نیازهای مشتری به منظور تضمین برآورده شدن نیازهای کاربران توسط خدمات و محصولات مرتبط با فرآیندها، ضروری است. علاوه بر این، تضمین کیفیت یک فرآیند متشکل از تلاش برای تعریف تمام انحرافات و پیشبینی خطرات ممکن است. به همین دلیل، چندین روش و مرجع علاقهمند در کیفیت در مرور ادبی تعریف شدهاند مانند: کم تولید، شش سیگما، مدیریت کیفیت کلی(TQM)، فناوری عملکرد انسان(HPT)، چرخهی دومینگ(PDCA)، کنترل-بهبود-تحلیل-اندازه-تعریف(DMAIC).
با این وجود، این روشها و مراجع تمامی کلی هستند و نمیتوان از آنها در کیفیت استفاده نمود. تطبیق آنها با زیمهی هر یک ضروری است. در نتیجه، میتوان نتیجه گرفت که مرحلهی تعریف کیفیت فرآیند(ها) اساسی است. کیفیت متشکل از شناسایی مجموعهای از اندازههای واقعی(و احتمالاً وابستههای آستانه) قابل اندازهگیری است که امکان تعریف را میدهند. همکاری ما بر اساس این جهتگیری است.
به همین دلیل، بسیاری از محققان مجموعهای از اندازهها را به منظور ارزیابی کیفیت مدل خود توسط پیشنهاد اندازههای جدید مختص BP یا توسط مطابقت متریک نرمافزار، شناسایی کردند. این تطبیق توسط این واقعیت استدلال میگردد که یک مدل BP ارائه شده توسط شبکههای پتری، زنجیرهی فرآیند رویدادمحور(EPC)، دیاگرامهای فعالیت، مدلسازی BP و نشانهگذاری(BPMN) یا هر گونه زبان مدلسازی دیگر، تعداد زیادی از تشابهات با برنامههای نرمافزاری را آشکار میسازد.
در نتیجه، اندازهگیری مدلهای BP نقش مهمی را در دستیابی به اطلاعات سودمند در جهت بهبود بالقوه ایفا میکند. در این زمینه، همکاری اصلی متشکل از توسعهی یک نمونهی اولیهی کامل کیفیت برای مدلهای BP است. نمونهی اولیهی ارزیابی BPMOQUAL در تلاش برای جمعآوری گروهی از معیارها برای ارزیابی کیفیت اندازهها و مدلهای BP است که این معیارها را برای یک داده شده، تعریف میکند. این معیارها به دنبال یک پرسشنامهی توسعه و توزیع شده به کارشناسان به منظور شناسایی مجموعهای از معیارهای معمول و اصولی به صورت اساسی در نظر گرفته شده برای مدلهای BP انتخاب شوند که با تمرکز بر نیازهای سهامداران با هدف دستیابی به کیفیت خوب بود. همچنین، تعداد زیادی از دستورالعملهای مرتبط به نتایج اندازه، ارائه داده میشوند.
باقی مقاله به شرح زیر است: در بخش 2، کارهای مرتبط ارائه میشوند؛ در بخش 3، شرح کوتاهی از چارچوب ما ارائه میگردد؛ بخش 4، مدولهای مختلف نمونهی اولیهی ارزیابی BOMOQUAL را توصیف میکند که بر اساس تعریف مقادیر آستانه و دستورالعملهایی برای مدل BP است؛ در بخش 5 یک نتیجهگیری برای این کار و چشماندازی بر تحقیق آینده ارائه میشود.
2- کار مرتبط
کیفیت مدلهای BP بیانگر علاقهی شدید در انضباطهای مختلف در سالهای اخیر پژوهش است. بنابراین، دهها هزار استاندارد برای تعریف، نظارت، مدیریت و بهبود کیفیت مدلهای BP پیشنهاد شدهاند. در این بخش، ما کار مرتبط در مواجه با کیفیت مدلهای BP را ترکیب مینماییم. در ابتدا، خلاصهای از کارهای مرتبط با تعیین مقادیر آستانه ارائه میگردد. سپس، فهرستی از کارهای تحقیقاتی در مورد دستورالعملهایی با هدف سنجیدهکاری مقادیر آستانه، خلاصه شده است.
2-1 مقادیر آستانه برای اندازههای مدلسازی فرآیند کسب و کار
استخراج آستانهها کار آسانی نیست. همچنین نیازمند پایهی عملی و نظری میباشد؛ و باید تعدادی از دستورالعملها را برآورد کند: a) نباید بر مبنای دیدگاه یک کارشناس باشد بلکه باید بر پایهی اندازهی داده باشد؛ b) ویژگیهای آماری ندازه چون توزیع و مقیاس متریک را بستنجد و در برابر مقادیر خارج از محدوده انعطافپذیر باشد و c) شفاف، آسان و قابل تکرار باشد. بسیاری از نویسندگان آستانهها را بر اساس تجربه تعیین میکنند. همچنینی، طرحهای پیشنهادی بسیاری برای حل مسئلهی عینی بودن شرح داده شده است.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.