توضیحات
عنوان فارسی: محاسبهی ضریب شدت تنش برای سیلندرهای مدرج تابعی با دو ترک شعاعی با استفاده از روش تابع وزنی
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Calculation of stress intensity factor for functionally graded cylinders with two radial cracks using the weight function method
محاسبهی ضریب شدت تنش برای سیلندرهای مدرج تابعی با دو ترک شعاعی با استفاده از روش تابع وزنی
چکیده
در این مطالعه، به دست آوردن ضرایب شدت تنش(SIFها) برای سیلندرهای مدرج(طبقهبندی شده) تابعی با دو ترک شعاعی داخلی با استفاده از روش تابع وزنی مورد بحث قرار گرفته است. به این منظور، SIFهای مرجع از نتایج تحلیل المان محدود با استفاده از یک دامنهی اصلاح شده از انتگرال J، محاسبه میشود. متعاقباً، SIFها برای ترکیبهای مختلفی از هندسهی سیلندر، عمق ترک و درجهبندی ماده با اجرای روش تابع وزنی محاسبه شدهاند و نشان داده شده است که نتایج با نتایج متناظر به دست آمده از تحلیل المان محدود، سازگاری دارند. علاوه بر این، تأثیرات تغییرات در نسبت مدول الاستیسیته بر SIFها مورد بررسی قرار گرفته است.
واژگان کلیدی: ترک شعاعی، سیلندر توخالی، ضریب شدت تنش، مادهی مدرج تابعی، تابع وزنی.
1- مقدمه
مواد مدرج تابعی(FGMها)، مواد مرکبی هستند که در آنها خواص مکانیکی به طور مداوم از یک نقطه به نقطهی دیگر یا از یک سطح به سطح دیگر “تغییر میکند”. با توجه به خواص حرارتی و مکانیکی مطلوب آنها، FGMها میتوانند کاربردهای متنوعی در صنعت داشته باشند، از این رو، توجه بیشتر دانشمندان و مهندسان را در زمینههای مختلف به خود معطوف کردهاند]1[.
کسر حجمی تشکیلدهندهها در FGMها به طور مداوم بر اساس یک تابع خاص تغییر میکند و بنابراین، هیچگونه ناپیوستگی وجود نخواهد داشت. این مواد را میتوان به عنوان یک پیونددهندهی دو لایهی مختلف با هدف بهبود استحکام پیوند]2[ و نیز حذف ورقهورقه شدن]3[ و تمرکز تنش]4، 5[ مورد استفاده قرار داد. به دلیل مزیتهای مواد FG نسبت به کامپوزیتها و مواد همگن، آنها در زمینههای متنوعی همچون کاربردهای فضایی، الکترونیک و مغناطیس به کار گرفته میشوند]6[.
تلاشهای زیادی در زمینهی بررسی پارامترهای مکانیک شکست در FGMها انجام گرفته است. وی و شیه]7[ مفاهیم مهم متعددی از مکانیک شکست سطح مشترک را مورد مطالعه قرار دادند. جین و باترا]8[، مفاهیم ابتدایی مکانیک شکست کلاسیک در FGMها را ارائه دادند. اردوغان]4[ نقطهی تکین تنشهای نزدیک به نوک ترک در موارد ناهمگن را بررسی نمود. کیم و پائولینو]6[،SIFها را در مواد FG با استفاده از روش انتگرال بسته شدن ترک اصلاح شده(MCCI) مطالعه نمودند. والترز و همکارانش]9[،SIFها در صفحات FG را تحت بارگذاری حرارتی مکانیکی مود I، کاوش نمودند. ییلدیریم و همکارانش]10[ تحلیل شکست ترکهای سطحی نیمهبیضوی در پوششهای FGM تحت اعمال بارگذاری حرارتی مکانیکی را مورد بررسی قرار دادند. ژنگ و همکارانش]11[ خواص ترکهای سهبعدی در FGMها را به دست آوردند. در ابتدا، آنها جابجایی نوک ترک را با به کارگیری روش المان مرزی و پس از محاسبهی SIFها بر طبق روابط مرتبط، محاسبه نمودند. افسار و آنیسوزومان]1[ سیلندرهای FG دیواره ضخیم را با دو ترک محوری داخلی مطالعه نموده و SIFها را با استفاده از روشهای عددی محاسبه کردند. آنها سیلندر FG را به صورت برخی لایههای استوانهای ضخامت محدود در نظر گرفتند به گونهای که خواص در هر لایه ثابت باشند.
روش تابع وزنی در ابتدا در مراجع]12 و 13[ ارائه شدند. این روش به طور گسترده برای محاسبهی SIFها در سازههای دارای ترک و برای شرایط بارگذاری دلخواه مورد استفاده قرار گرفته است. تابع وزنی از شرایط بارگذاری مستقل است اما بر هندسهی ترک وابسته میباشد. اگر تابع وزنی یک هندسهی معین، مشخص باشد، انتگرالگیری از حاصلضرب تابع وزنی و تنش در امتداد طول ترک به SIF منجر میشود]14[. فت و مونز ]15 و 16[ روش تابع وزنی را برای مسائل ترک FG بر اساس تئوری Bueckner ]12[ و اصل سوپرپوزیشن (برهمنهی)، بسط دادند. اشراقی و سلطانی]17 و 18[ دقت و صحت روش تابع وزنی بر پایهی تئوری Bueckner را در محاسبهی SIF ترکهای محیطی در سیلندرهای FG تحت اعمال بارهای مکانیکی و حرارتی، بیان کردهاند. شی و همکارانش]19[ معادلات اصلی تابع وزنی برای سیستم FG دوبعدی دارای ترک را بر اساس قضیهی اثرات متقابل بتی، استخراج کردند. در مقایسه با روشهای پیشنهاد شده توسط فت و مونز]15 و 16[، نیازی به استخراج مکرر توزیع تنش در راستای خط ترک مدل بدون ترک برای شرایط بارگذاری مختلف در رویکرد ارائه شده توسط شی و همکارانش]19[ وجود ندارد. وو و همکارانش]20[ اخیراً یک روش تابع وزنی حرارتی سهبعدی(TWF) را بر اساس قضیهی اثرات متقابل بتی به منظور تحلیل مسائل ترک سطح مشترک بیضوی در سازههای تشکیل شده از دو ماده تحت بارگذاری حرارتی گذرا، پیشنهاد دادند.
به دلیل اثرات نامطلوب ترکها بر عملکرد ایمنی لولهها و مخازن تحت فشار با دیوارهی ضخیم، مطالعات تحقیقاتی زیادی در مورد تحلیل ترکهای شعاعی و محیطی در این سازهها در سالهای اخیر انجام شده است. برخی نتایج این آنالیزها در ادبیات موضوعی و کدهای استاندارد]21-23[ ارائه شدهاند، که اکثر آنها به سیلندرهای همگن مرتبط میباشند. یکی از شایعترین پدیدهها در سیلندرهای FG، ترک لبهای است، ترکهایی که با جهت تغییر خواص در سیلندر موازی هستند. بنابراین، تحلیل ترک از اهمیت به سزایی برای این نوع از سیلندرها برخوردار است.
مقالات کمی در مورد کاربرد روش تابع وزنی در محاسبهی SIFها در سیلندرهای FG وجود دارد و برطبق دانش نویسندگان، کار زیادی در زمینهی محاسبهی محاسبهی SIF در سیلندرهای FG با دو ترک شعاعی با استفاده از تابع وزنی انجام نشده است. بنابراین، این مطالعه از تابع وزنی پیشنهادی گلینکا و شن]24[ برای سیلندرهایی با دو ترک شعاعی داخلی استفاده میکند تا SIF برای مقادیر مختلف نسبتهای شعاع خارجی به داخلی، نسبتهای عمق ترک به ضخامت دیواره به دست آید. مدول الاستیک سیلندر شبیهسازی شده در تحقیق کنونی در راستای شعاعی به صورت نمایی تغییر میکند. یک شکل اصلاح شده از نرخ آزادسازی انرژی برای مواد ناهمگن در مرحلهی پس-پردازش تحلیل المان محدود استفاده شده است تا SIFهای مرجع به دست آیند. سپس این SIFها برای تعیین ضرایب نامعلوم تابع وزنی مورد استفاده قرار میگیرند. به به کارگیری تابع وزنی به دست آمده برای دو مورد بارگذاری مختلف، SIFها محاسبه میشوند و با نتایج حاصل از تحلیل المان محدود مقایسه میگردند.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.