توضیحات
عنوان فارسی: لوله های ریز خارجی
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
EXTERNALLY FINNED TUBES
لوله های ریز خارجی
مقدمه
مبدلهای گرمای لوله ریزشده برای سالهای زیادی در تبدیل گاز به مایع استفاده میشدند(در یک یا چند مرحله). شکل 6.1 a و b دو مورد مهم از لوله های ریزشده مبدل گرما از نوع ساختاری را نشان میدهد.شکل 6.1 a یک مدل هندسی مسطح ریز لوله ای و شکل 6.1 bنشان دهنده لوله ریز شده تکی می باشد.پس لوله های مدور که در شکل 6.1 نشان داده شده اند که بصورت لوله های بیضوی یا مسطح هستند مورد استفاده قرار میگیرند،برای مثال در رادیاتورهای ماشین. یک هندسه ساده هوایی در شکل 6.1 نشان داده شده است. شکل 6.1 aو b یک لوله ردیف منظم را نشان میدهد که ارائه دهنده بهترین کارایی نسبت به لوله های درون خطی منظم است.
همچنین لوله های ریزشده بیرونی بصورت مکرر در مایعات استفاده میشوند.شکل6.1 c نشان دهنده انتگرال پرهای لوله های ریزشده برای مایعات است.اما سطوح منبسط برای مایعات معمولا از ارتفاع پره کمتری نسبت به گازها استفاده میشود چونکه مایعات ضرایب انتقال گرمای بیشتری نسبت به گازها دارند و رسیدگی به پرهها در پرههای کوتاهتر برای مایعات نسبت به مایعات نیازمندی وجود دارد. زمانی که از مایعات استفاده میکردیم،ارتفاع پره بصورت معمول بین 1.5الی 3 میلیمتر بود. مقدار قابل توجه مواد در این بخش که مناسب پره های مرتفع هستند برای گازها استفاده میشوند.
چون ضریب انتقال حرارت قسمت گازی معمولا خیلی کوکتر از ارزش قسمت لوله ای دارد و این برای افزایش ارزش hA قسمت هوایی مهم است. هندسه سطوح دراز(منبسط) ارزش hA قسمت هوایی را با افزایش هوا افزایش میدهند.با استفاده از تقویت هندسه پره،میتوان ضریب انتقال گرمای بالایی را نسبت به سطوح منبسط ارائه داد. برای حفظ مستدل قدرت اصطکاک با گازهای کم چگال سرعت گاز بایستی بصورت معمول کمتر از 5m/s باشد.
از مهمترین پایههای تقویت هندسی وارد ساختن موج و پرههای مقطع است.انواع مختلف پرههای قطع شده در مبدلهای لوله های ریزشده تغییر دما بمنظور تغییر دما، از یک مایع سمت لوله استفاده شده است. شکل 6.2 انواع مختلف پرههای مقطع را نشان میدهد که در تبدیل گاز به مایع کاربرد دارند.شکل 6.2 a تا d به لوله های مدون را اعمال میشود. و شکل 6.2 e و f بصورت مسطح برای لوله های آلمنیومی اکسترود به کاربرده میشوند. این لولههای اکسترود غشاهای بیرونی برای مهار فشار دارند. شکل 6.2 a تا 6.2 d تماما برای تجهیزات تجاری تهویه هوا استفاده میشوند. در شکل 6.2 a قسمت آلومنیومی پره(و یا ستون فقرات پره) بصورت مارپیچ روی لوله می باشد و با استفاده از چسبنده طبق دستورات Abbott در شکل a1چسبانده می شود(توسط Webb در سال 1983 تا 1987). در شکل 6.2 b تا d یک لوله مسی یا آلومنیومی بصورت مکانیکی روی یک لوله مسطح آلومنیومی بسط داده شده است. ورژن شکل 6.2e معمولا با پره های آلومنیومی بر روی لوله های آلومنیومی مسطح اکسترود ساخته میشوند. شکل 6.2 f نشان دهنده طراحی پرههای Skive است که توسط اُکونر و پاسترناک برای پرههایی که از طرف دیواره زخیم آلومنیومی اکستروژن و خم شده به سمت بالا، شکاف دار هستند توضیح داده شده اند.این سازهها توسط Webb توضیح توصیف داده شدهاند.هندسه شکل 6.2 e و f روی لولههای آلومنیومی مسطح گستره پهنای تجاری همانند هندسه شکل 6.2 a تا 6.2 d برای برنامههای تهویه هوای مسکونی ندارند. این ممکن است بدلیل هزینه لحیم زدگی و یا لوله های اکسترود باشد. ولی اخیرا طراحی شکل6.2 e و f برای تبخیر کننده ها و چگالندههای تهویه هوای اتومبیل بیشتر استفاده میشوند. توسعههای اخیر در تکنولوژی ساخت تراشهای آلومینیومی اتومبیل هزینه های ساخت مبدلهای گرمایی شکل 6.2 e را بسیار مطلوب ساخته است.
شکل 6.14 c طراحی پره اخیری است که ژنراتورهای گردابی از نوع بالگرد بصورت شعاعی تشکیل می شوند.چون ضریب انتقال گرمای قسمت گازی ممکن است که 5 تا 20 درصد از قسمت مایع لوله باشد استفاده از پرهها از فاصله نزدیک مطلوب است. پره بالا میتواند بازدهی بالایی را بدست آورد اگر مواد مانند آلومنیوم و مس پرهها قابلیت هدایت حرارت بالایی را داشته باشد. اگر پرههای استیل مورد نیاز باشد توجه به بهرهوری پرهها در کوتاهی و زخامتشان اجتناب ناپذیر خواهد شد. محدودیتهای عملیاتی همانند رسوب در قسمت گازی ممکن است چگالی پره را محدود کند. برنامههای تهویه هوا بین 500 تا 800 پره بر متر استفاده میکنند ولی زمانی که کولرهای هوایی را پردازش میکنیم معمولا در محدودیت 400 پره بر متر هستند.کثافت، انباشت دوده گازها ممکن است محدودیت در چگالی پره را به 200 پره بر متر برساند. اتحاد مختلف در هندسه شکل6.1 a وb موردنیاز است. همچنین مواد مورد استفاده در پره وابستگی به عامل دما و پتانسیل خوردگی زنگ زدگی دارد. لیست زیر موادهای پره و لوله استفاده شده در برنامه های متنوع است:
- تهویه هوای مسکونی: پره های آلومینیومی و لوله های مسی یا آلومینیومی
- تهویه هوای اتومبیل: پره های آلومینیومی و لوله های آلومینیومی
- رادیاتورهای اتومبیل: پره های آلومینیومی از جنس لوله های آلومینیومی و یا پره های مسی که به لوله های برنجی وصل شده اند
- مبدل های فرآیند حرارتی صنعتی: چگالنده ها و خنک کننده هوا که ممکن است از میله های آلومینیومی در لوله های مسی یا فولادی استفاده کنند.
- دیگهای بخار به صرفه و مبدلهای بازیابی گرما: پره های فلزی در لوله های فولادی که درخور نیاز با درجه حرارت بالا هستند.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.