توضیحات
عنوان فارسی: عملکرد میدانی با حالت مواد لکه گیری مرمت
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Field performance with state-of-the-art patching repair material
چکیده
تلاشهای چشمگیری به منظور همبسته سازی طراحی سنگفرش(پیاده رو)، متغییرهای ساخت و ساز و مواد و عملکرد سنگفرش برای ساخت و ساز سنگفرش جدید صورت گرفته است. در نتیجهی این تلاشها، جزئیات و استانداردهای طراحی به منظور بهینهسازی عملکرد سنگفرش توسعه داده شدهاند. از طرف دیگر، همبستگی کمی بین مواد مرمت سنگفرش، روشها و عملکرد مرمتها پیدا شده است. این مسئله در ابتدا به دلیل عدم انطباق بین سنگفرش موجود و مواد مرمتی از جمله قفل و بست در مرز اتصال مرمت و نیز ماهیت پیچیده رفتار سنگفرش در نزدیکی نواحی سخت است. در نتیجه، تغییرات در عملکرد سنگفرش مرمت شده بسیار گسترده میباشد. هرچه بخشهای بیشتری از سنگفرش از عمر طراحی خود تجاوز کنند، شناسایی روشهای بهینه مرمت و اصلاح و مواد حائز اهمیت میشوند. این مقاله عملکرد میدانی از چندین استراتژی مرمت همراه با چسب(بستمایه) لکهگیری پلیمر فیبر تقویت شده(FRPPB) ، جداسازهای اتصال طولی و بخشی عمیق در سنگفرشهای صلب، برای به تأخیر انداختن ایجاد ترک در آسفالت سنگفرشهای بتنی و برای مرمت در ناحیه گذر بین سنگفرشهای صلب و انعطافپذیر توسط دپارتمان حمل و نقل تگزاس(TxDOT). مرمتها برای این انواع سخت یک چالش برای بخش TxDOT بوده است. جزئیات مرمت همراه با خواص قابل قبول از مواد مرمت و روشها به اندازهی جزئیات ساخت و ساز جدید توسعه داده نشدهاند، در نتیجه تغییرپذیری گستردهای در عملکرد مرمتها وجود دارد.
عملکرد مرمتها برای انواع سخت ذکر شده با استفاده از FRPPB فوقعالعاده بوده است. و تا به این لحظه نیازی به مرمت مجدد نبوده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهند که اگر مواد درست همراه با روشهای صحیح برای مرمت استفاده شوند، عملکرد سنگفرشهای مرمت شده و اصلاح شده به طور قابل توجهی افزایش یافته و تأخیرهای ترافیک و منابع مالی مرتبط با مرمت و اصلاحهای بعدی به حداقل میرسد.
مقدمه
نگهداری و عملکرد یک سیستم بزرگراه امن و کارآمد یکی از ارجحیتهای شرکتها و مسئولین حمل و نقل است. پس از گذشت سالها، پیشرفتهایی در زمینه طراحی سنگفرش صورت گرفته است و نواقص ساختاری آنها در تگزاش کمتر شدهاند. با این وجود، مشکلات و سختیهای ناشی از مواد بیکیفیت و یا ساخت و ساز به طور قابل توجهی کاهش نیافته است که منجر به مشکلات و نواقصی مانند کنده شدن و پوسته انداختن، مکل عمق-جزئی و یا جداشدگی خط عبور در اتصالات طولی میشود. در سنگفرشهای انعطافپذیر و در ناحیه گذر بین سنگفرش صلب و انعطافپذیر، گودالهای کم عمق(چاله و چوله) و اعوجاج سطحی از نواقص متداول میباشند. لکهگیری و اصلاح سنگفرش مؤثرترین روش برای این نوع از نواقص است. با این وجود، لکهگیری سنگفرش یکی از وسیعترین و پرهزینهترین فعالیتهای انجام شده توسط آژانسهای بزرگراه در تمامی سطوح و به منظور نگهداری سنگفرش میباشد]11[. در سال 1999، تخمین زده شد که در آمریکا سالانه بیش از 1 بیلیون دلار صرف مرمت گودالهای کم عمق و پوستهها شده است]9[ و هزینهها تا به امروز افزایش یافته است. فراهم کردن مرمت با کیفیت خوب که برای بازه زمانی از قبل پیشبینی شده دوام میآورد، حائز اهمیت است و این امر نیازمند شناسایی مواد مرمت بهینه و اطمینان از کیفیت کار مرمت میباشد.
پوسته انداختن و کنده شدن یکی از نواقص ابتدایی برای سنگفرشهای بتنی تقویت شدهی پیوسته(CRCP) و عبورگاههای پل با ارتفاعهای مختلف است. با ترکیبی از سنگدانههای درشت با ضریب انبساط حرارتی بالا(CoTE) و با به عمل آوردن خوب بتن هنگام رطوبتدهی بتن، پوستهها معمولا در جهت ترکهای متقاطع گسترش مییابند. با گذشت زمان، این پوستهها تحت بارگذاری متناوب ناشی از ترافیک و محیط تمایل به رشد و عریض شدن دارند که باربرداری احتمالی بتن میگردد، همانطور که در شکل 1 مشاهده میکنید. پوستهها منجر به رانندگی ضعیف و کاهش تعمیرپذیری میشوند.
پانچآوت یکی از جدیترین نواقص در CRCP میباشد که در شکل 1 مشاهده میکنید، با این وجود تکرار پانچآوتهای عمیق در TxDOT به طور قابل ملاحظهای کاهش یافته است که ناشی از پیشرفتها در زمینه طراحی و ساخت و ساز است. بیشتر پانچآوتهای مشاهده شده در تگزاس جزء نواقص عمق جزئی محسوب میشوند. بهترین راه برای مرمت و اصلاح نواقص با عمق جزئی به کمک برطرف کردن و جایگزینی بتن فاسد شده با یک ماده با کیفیت بالا میباشد که بادوام باشد و نیز با بتن اطراف سازگاری داشته باشد]6[.
یک مشکل دیگرکه به مسئله کانونی برای نگهداری تبدیل شده است، در ناحیه گذر بین سنگفرشهای صلب و انعطافپذیر رخ میدهد]7[. یک دستانداز متمایز با شروعی عریض در این نواحی میتواند منجر به ترافیک گردد. شکل 1 نواقص معمول در نواحی گذر مشاهده شده در چندین بخش از تگزاس را نشان میدهد.
علاوه بر این، ترکخوردگی انعکاسی آسفالت مخلوط گرم(HMA) پوشیده شده بر سنگفرشهای بتنی متصل شده(JCP) برای مدتی طولانی مشکلساز بوده است]13و2[. یکی از علل ترکخوردگی انعکاسی حرکت در لایههای زیرین غیرپایدار بتن میباشد]8و5و17[. اگرچه انواع مختلف سیستمهای درون لایهای و مواد برای به تأخیر انداختن گسترش ترکهای انعکاسی در نقاط مختلف جهان به کار گرفته شدهاند اما روشها و نتایج حاصل از آنها متفاوت بوده است. با در نظر گرفتن مایلهایی از JCP که به عمر طراحی خود رسیدهاند و نیازمند بازسازی هستند، شناسایی مواد و تکنیکهایی برای کار بر اتصالات و ترکها قبل از اینکه HMA پوشیده شود که منجر به کاهش و به تأخیر افتادن ترکهای انعکاسی میشود، حائز اهمیت است.
مایلهای زیادی از CRCP در تگزاس از جدایی اتصالات طولی ناشی از تغییرات حجم در پایه یا بستر و عدم وجود یا ناکارآمدی میلگرد مهار(بست) رنج میبرند، همانطور که در شکل 1 مشاهده میکنید. جدایی اتصال طولی ممکن است ایمنی را به مخاطره بیاندازد، چنانکه شکاف مشاهده شده بین دو لایه بتنی برابر با 100 میلیمتر بود. بازگرداندن انتقال بار و حفظ خطوط از جدایی بیشتر در اتصالات طولی بسیار سخت و هزینهبر میباشد. در TxDOT نواحی با مشکلات جدایی خطوط به دنبال مواد بهتری برای پر کردن شکاف در اتصالات طولی هستند تا وقتیکه بودجه اضافی به منظور استحکام بخشیدن به انتقال بار بین دو خط تأمین گردد.
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.