توضیحات
عنوان فارسی: سیستمهای میرایی ترکیبی در سکوهای نفتی ساحلی با شناور روی عرشه
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Hybrid damping systems in offshore jacket platforms with float-over deck
مجله تحقیقات فولاد سازی
سیستمهای میرایی ترکیبی در سکوهای نفتی ساحلی با شناور روی عرشه
علی جعفر آباد و مجید کاشانی و محمد رضا عدل پرور و علی اکبر ا افشانی
بکار گیری ارتعاشات ناشی از موج ناشی از موج و لرزشهای ناشی از ارتعاشات ناشی از امواج دریا روشی جذاب به منظور کاهش آسیبهای ناشی از زلزله میباشد . با این حال ، پارامترهای قابل تنظیم یک تعدیل کننده با در نظر گرفتن تنها یک نوع بارهای محیطزیست طراحی شدهاند ؛ چه بار شرایط عادی و چه بار شرایط فوقالعاده . بنابراین ، بررسی اثربخشی سیستم میرایی ، برای دو مقوله اصلی محیطی مهم است . هم چنین برای سیستم ایدهآل است که عملکرد قابل قبولی در شرایط عادی و بینهایت داشته باشد . ایده مورد بررسی در تحقیق حاضر این است که به طور همزمان از یک دستگاه دمپر اصطکاک (FDD )و یک تسمه مخروطی تنظیم شده (TMD )در سیستم های ژئوتمال دریایی با شناور بیش از عرشه برای کنترل هر دو آسیب خستگی و ارتعاش لرزه ای استفاده شود. برای توسعه این ایده ، پارامترهای قابل تنظیم FDD و tmd برای بارگذاری موج تنظیم شدهاند . پس از آن ، آنها با آنهایی که برای زلزله طراحی شدهاند ترکیب میشوند ، بنابراین سیستم میرایی ترکیبی ( HDS )معرفی میشود . با معرفی HDS ، در نظر گرفته میشود که سیستم میرایی عملکرد لرزهای بالایی داشته باشد در حالی که در کاهش آسیب خستگی موثر است . علاوه بر این ، HDS میتواند ترکیبات متفاوتی داشته باشد . بنابراین ، انواع خاصی از HDS تعیین میشوند که عملکرد بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند .
1_ مقدمه
بررسیهای گاهگاهی نشان دادهاند که سکوهای نفتی خلیجفارس در طول زندگی عملیاتی خود به شدت آسیبپذیر است. . چنین تحقیقاتی شواهدی از این قبیل ارائه میکنند که اعضا میتوانند خسارات قابلتوجهی از جمله از دست دادن مقطع عرضی را تجربه کنند . ناحیه ، نشان میدهد که آسیب خستگی باید مد نظر قرار گیرد . که به طور جدیتر زندگی عملیاتی سکوهای نفتی را گسترش دهد . امروزه، یک سوم از سیستم های موجود در دریای خزر، نیاز به توسعه زندگی دارند [1] و فرایند انکشاف زندگی نیاز به بازسازی ساختاری دارد. بسیاری از محققان تمرکز خود را بر روی روش های مختلف برای بازسازی سیستم های آسیب دیده و یا بارگذاری اضافی و کاهش آسیب خستگی سازه های دریایی تمرکز کرده اند. روش های بازتولید متعارف می تواند هزینه های بیش از حد جوش و آبکاری زیر آب را شامل شود
در این فرایندها، بنابراین یک تکنولوژی جدید توسط محققان پیشنهاد شده است. این فناوری برای تجهیز سیستم عامل های موجود و یا حتی جدید دریایی با دستگاه های کنترل ارتعاش است. کنترل ارتعاشات سیستم عامل جت های خورشید بسیار جذاب است زیرا به طور کلی کاهش دامنه تنش دینامیکی ساختار دریایی با 15٪ می تواند طول عمر را دو برابر افزایش دهد و می تواند باعث کاهش هزینه های نگهداری و بازرسی ساختار شود [2]. از سوی دیگر، سیستم عامل های دریایی از خطوط زندگی اقتصادی کشورهای غنی از نفت است، بنابراین یک مشکل جدی در مورد چگونگی تضمین اشغال فوری خود پس از زلزله است. باز هم، یکی از روش های پیشنهادی برای حل مشکل، استفاده از ابزار کنترل ارتعاش است. برخی از محققان بر روی این موضوع کار کرده اند و آن را موثر برای استفاده از این دستگاه ها برای کنترل لرزش های لرزه ای میدانند.
در بین افرادی که کنترل ارتعاش سکوهای نفتی را مطالعه کردهاند :
وینچنزو و راجر [3]، اوو و همکاران. [4]، لی و همکاران. [5]، وانگ [6]،
مهدیک و جنید [7]، ژو و ژائو [8]، پاتیل و جانگید [9]، لی
و همکاران [10]، اوو و همکاران. [2] جین و همکاران. [11]، م و همکاران. [12]، Xu و همکاران. [13]، یو
و همکاران [14]، Taflanidis و همکاران. [15] و کیم [16]. همه آنها ، استفاده از مکانیزمهای کنترل برای کاهش ارتعاشات ناشی از بارهای محیطی مختلف را موثر یافتهاند . اخیرا در برخی مطالعات [17،18] پارامترهای قابل تنظیم یک نوع FDD برای سیستم های ژکت واقع گرایانه برای بارهای هیدرودینامیکی موج بهینه سازی شده است. علاوه بر این، قلیزاده [19] TMD را برای استفاده در برابر خسارت خستگی ناشی از موج بهینه سازی کرده است. این آثار نقش اصلی را در پژوهش حاضر ایفا می کنند، زیرا آنها از میان منابع مختلفی هستند که برای دستیابی به اطلاعات جامع در مورد این موضوع در دسترس هستند.. سیستم عامل ساحلی که در شرایط سخت محیط قرار دارد، به طور کلی تحت دو دسته اصلی بارگذاری محیطی قرار می گیرد، یعنی بارهای معمولی مانند نیروی هیدرودینامیک ناشی از موج و بارهای شدید شرایط مانند تحریک لرزه ای قرار دارند . نیروی خارجی سابق سهم قابل توجهی در آسیب خستگی دارد که موجب هزینه های بیش از حد توانبخشی می شود و می تواند خدمات قابل سکونت سیستم عامل های ژاکت دریایی را که از خطوط زندگی اقتصادی کشورهای غنی از نفت است، به خطر بیندازد.
بهکارگیری وسایل جدید برای کنترل ارتعاشات ناشی از موج و لرزش لرزهای روش جذابی برای کاهش آسیب خستگی و تضمین سکونت فوری سکوهای نفتی پس از زلزله است . اما ، پارامترهای قابل تنظیم یک سیستم کنترل ارتعاش برای سکوهای نفتی به طور کلی با در نظر گرفتن تنها یک نوع از بار محیطی ، چه بار شرایط عادی و چه بار شرایط حاد ، طراحی شدهاند . بنابراین ، بررسی اثربخشی سیستم کنترل ارتعاش برای هر دو مقوله اصلی بارهای محیطی مهم است .
هدف کلی این تحقیق، بررسی ایده ترکیب دینامیکی با طرح های مختلف برای کنترل دو دسته اصلی بارهای محیطی بر روی سیستم عامل های دریایی است که در بارهای معمولی و بارهای شدید قرار می گیرند. باید مشخص شود که ترکیبی از دمپر چیست؟
موثرترین. تا کنون برخی از جنبه های دیگر ایده استفاده از HDS در سیستم عامل های دریایی در برخی موارد در برخی مقالات [20،21] مورد بحث قرار گرفته است.
_2کلاس سکوی دریایی تحت مطالعه
شمع ها و عرشه جزء اصلی ساختار پلت فرم ژاکت دریایی است. برای نصب و راه اندازی تپه، تمام تسهیلات عرشه به ماژول ساخته شده و سپس توسط بارج حمل و بر روی پلت فرم توسط یک دره نصب شده است. عرشه شناورها یک توسعه است که امکان پیش ساز ساختن کامل کفپوش ها را فراهم می کند، به طوری که ممکن است توسط بارج حمل و منتقل شود و به عنوان یک واحد کامل بر روی کت از پیش نصب شده باشد [22]. با استفاده از شناور بر روی عرشه ، برخی از محدودیتها بر روی ویژگیهای سکو تحمیل میشوند . شناور بر روی عرشه به حذف در یک جهت در سطح سطح آب نیاز دارد تا اجازه دهد بارج بین پاهای ژاکت حرکت کند و عرشه را نصب کند ، بنابراین سفتی سکو در این سطح در مقایسه با سطوح دیگر بسیار پایین است . محدودیت های انعطاف پذیری بالای ارتفاع بالا در یک جهت می تواند با استفاده از دستگاه های کنترل ارتعاش کمکی مقابله کند.
در مطالعه حاضر، دو سیستم عامل جت واقعی شناور بیش از حد عرشه در شکل 1 نشان داده شده است. “North Rankin B” (NRB) یک پلت فرم نصب شده در میدان های نفتی در دریای غربی استرالیا با ارتفاع 125 متر است و “Foroozan” (FRZ) یک پلت فرم شش پا در آبهای خلیج فارس با ارتفاع 95 متر است. همانطور که بالای تپه های آنها با روش شناور نصب شده است، پرانتز ها در یک جهت در سطح سطح آب حذف شده اند. به عنوان یک نتیجه، استفاده از دستگاه های کنترل ارتعاش کمکی یک پیشنهاد جدید برای مقابله با اثرات انعطاف پذیری بالا در سطوح بالای کت است.
sidered به عنوان مدل ساختاری برای هر سکو . مقادیر جرم فشرده و سفتی پیش از تسلیم توسط گل افشانی و قلیزاده [ ۱۷ ] به گونهای تعیین شدهاند که مدل کلی یک دوره طبیعی و انرژی جنبشی برای هر حالت ارتعاش را به عنوان پلت فرم کلی واقعی داشته باشد . برخی از توصیفات دقیق از مدل های ساختاری مانند سفتی قبل از رسیدن و مقادیر توده توده ای در جدول 1 آورده شده است. در این جدول پارامترهای m1، m2 و m3 به ترتیب توده ی توده ای از داستان های اول، دوم و سوم از ایده آل مدل 3DOF از سیستم عامل ها و پارامترهای k1، k2 و k3 به ترتیب استحکام داستان های اول، دوم و سوم مدل است. برای هر پلت فرم، ماتریس اختلاط متناسب با در نظر گرفتن نسبت دمایی برای سه حالت ارتعاش به 0.05، 0.03 و 0.02 تعیین می شود [17].
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.