توضیحات
عنوان فارسی: ارزیابی آزمایشگاهی مقاومت در برابر آسیب رطوبت در مخلوطهای آسفالت
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Laboratory evaluation of resistance to moisture damage in asphalt mixtures
ارزیابی آزمایشگاهی مقاومت در برابر آسیب رطوبت در مخلوطهای آسفالت
چکیده
وجود رطوبت در مخلوط های آسفالت به دلیل حضور آب به کاهش قدرت و دوام آن منجر می شود. شبکه ی جاده ی مصر نشان می دهد که خسارت های شدید مانند بریده بریده شدن(raveling) و چاک دار شدن(stripping)، ناشی از ارتباط بین مصالح و فیلم آسفالت به وجود می آید. برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از رطوبت، برای ارزیابی مخلوط آسفالت، اثر حفره های هوا، درجه اشباع، واسطه های حمله و دوره تهویه(رطوبت) مورد بررسی قرار می گیرند. دو پوشش جهت بررسی حمله در نظر گرفته شده و دو ماده ضد انحلال مورد استفاده قرار می گیرند (آهک هیدراته و سیمان پرتلند). پایداری مارشال حفظ شده و نسبت استحکام کششی برای تعیین مقاومت در برابر آسیب رطوبت محاسبه شده است. نتایج نشان داد که هر دو مورد آهک و سیمان می تواند ثبات مارشال، انعطاف پذیری، مقاومت کششی و مقاومت در برابر آسیب های رطوبت مخلوط به خصوص در شرایط دوره های بالاتر را افزایش دهد. استفاده از آهک هيدراته نتايج بهتري نسبت به سيمان پرتلند داشت.
- مقدمه
عوامل محیطی مانند دما، هوا و آب می توانند تاثیر قابل توجهی بر دوام ترکیبات آسفالت داشته باشند. در شرایط آب و هوایی ملایم که در آن گیت های دارای کیفیت خوب و آسفالت در دسترس هستند، سهم عمده در خراب شدن آسفالت ممکن است ترافیک بالا باشد، و ممکن است سبب خرابی هایی مانند ترک خوردگی، rutting (تغییر شکل دائمی) و raveling (درهم آمیختگی) گردد. با این حال، در وضعیت آب و هوای شدید، این تنش ها با مواد ضعیف، نگهداری و مراقبت ناکافی، ترافیک و همچنین وجود آب، که عناصر کلیدی در تخریب آسفالت های بتنی هستند، افزایش می یابد. آب باعث از دست رفتن چسبندگی در اتصال قیری می شود. این کاهش چسبندگی معمولا سبب چاک دار شدن آسفالت می شود. استحکام آن نیز زمانی که مخلوط به عنوان یک واحد ساختاری منسجم عمل نکند، از بین می رود. کاهش چسبندگی، مقاومت نفوذپذیری قیر نفتی را کاهش می دهد و آب می تواند به شکل مستقیم به درون آن وارد شود آب میتواند منجر به ایجاد پنج مکانیسم مختلف مانند جداسازی، جابجایی، امولسیون خود به خودی، فشار منفی و شست و شوی هیدرولیکی شود[ ۱ ].
بسیاری از متغیرها بر میزان آسیب رطوبت که در مخلوط بتن آسفالت رخ می دهد، تاثیر می گذارند. بعضی از این متغیرها مربوط به مواد تشکیل دهنده آسفالت مخلوط داغ (HMA) مانند سنگدانه و قیر است. سایر متغیرها به طراحی و ساخت مخلوط (سطح حفره هوا، ضخامت فیلم، نفوذپذیری و زهکشی)، عوامل محیطی (درجه حرارت، عمر کف خیابان، چرخه یخ زدگی و حضور یون ها در آب)، شرایط ترافیکی و نوع، و خواص مواد افزودنی مرتبط است. برای کاهش و یا کنترل تغییر شکل ها به علت آلودگی آب، تحقیقات مختلف انجام شد که منجر به استفاده از افزودنی های ضد ترک می شود. مواد افزودنی ضد سایش برای افزایش فیزیکی شیمیایی پیوند بین قیر و کلر و افزایش رطوبت با کاهش کشش سطحی قیر استفاده می شود. مواد افزودنی که در آزمایش یا آزمایش در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: (i) افزودنی های مایع قدیمی، (ii) سورفکتانت های یونی فلز، (iii) آهک هیدراته و سیمان پرتلند، (iv) عوامل اتصال سیلان، و (v) سیلیکون می باشد[ 2]. تست های آزمايشگاهي و میدانی پیشین نشان می دهدکه آهک هيدراته نه تنها ترکيب را بهبود مي بخشد بلکه باعث مي شود مولکول هاي چند وجهی در مخلوط ها توليد شود. این به طور قابل توجهی سختی شکست در دمای پایین را بدون کاهش توانایی از بین بردن انرژی از طریق آرامش را بهبود می بخشد. علاوه بر این، آهک هیدراته به عنوان پرکننده عمل می کند و با قیر طبیعی واکنش می دهد و برخی از مکانیسم های سودمند را از لحاظ قدرت به دست می آورد. به طور گسترده ای مشاهده شده است که مزایایی همچون کاهش حساسیت به سختی عمر و مقاومت به رطوبت نیز برخوردار است [3].
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.