توضیحات
عنوان فارسی: استفاده از المان اتصال تیر به ستون به منظور تجزیه و تحلیل قاب بتن مسلح
عنوان انگلیسی:
A beam–column joint element for analysis of reinforced concrete frame structures
چکیده
با توجه به آزمایش هایی که برای شناسایی زلزله در آزمایشگاه ها انجام گرفته است ، اتصالات تیر به ستون قاب بتن مسلح در کشور چین ، بسیار ضعیف و حساس هستند و بسادگی میشکنند و خرابی های شدیدی را به بار می آورند . با این حال، واکنش تغییر ناپذیر اتصالات به ندرت در تجزیه و تحلیل ساختاری و یا طراحی های مربوطه در نظر گرفته شده است . یک عنصر مشترک جدید با توجه به تغییر شکل برشی و رفتار نوار- لغزش و با استفاده از مجموعه داده های تجربی پیشنهاد و تایید شد . دو نمونه قاب بتن مسلح با جزئیات مختلف همراه با اتصالاتشان مورد بررسی قرار گرفتند و واکنش های لرزه ای شبیه سازی شده شان با نتایج تجربی جهانی و محلی مقایسه گردید . بر اساس شبیه سازی ها دریافتیم که این اتصالات میتوانند برای مدل سازی ساختاری 2D مناسب باشند . در نهایت، دو قاب سازه های بتن با همان ابعاد و نسبت تقویت اما شکل پذیری های مختلف یک بار اتصال و یک بار بدون اتصالات شبیه سازی شدند . این اتصالات نشان دادند که می توانند به دقت رفتار مکانیکی چنین ساختارهایی را با قطعاتشان به خصوص رفتار پسماند ، پیش بینی کنند . با توجه به نتایج حاصل ، دریافتیم که شکست اتصالا بیشتر در ساختارهایی با انعطاف پایین اتفاق می افتد و به دنبال آن انعطاف پذیری و توانایی توزیع انرژی ساختار ها را کاهش داده و حتی منجر به فروپاشی ساختار میشود . عملکرد لرزه ای ساختارهایی که انعطاف پذیری کمی دارند ، به علت توزیع انرژی کم ، مقامت در برابر سقوط ضعیف ، زودشکن بودن ، در قیاس با ساختار های طراحی شده ی جدید بسیار بدتر و ضعیف تر هستند .
مقدمه
آزمون شناسایی زلزله و تست های آزمایشگاهی نشان داد که اتصالات قدیمی تیر به ستون در قاب بتن مسلح در چین یا سایر کشور ها بسیار ضعیف هستند و درصد شکست بالایی دارند . حالت های شکست معمولی عبارت اند از شکست برشی اتصالات ، شکست پیوسته ی تیرهای طولی درپنل های اتصال ، که به دنبال خودشان خرابی های زیادی را به دنبال می آورند . به منظور در نظر گرفتن اثر بالقوه ی شکست اتصالات بر واکنش ساختار لرزه ای ، محققین موفق به توسعه ی مدل های مجازی و آشکار المان های اتصال شدند . در مدل های مجازی ، مناطق اتصال به طور غیر مستقیم از طریق فنر های غیر خطی یا لولاهای پلاستیکی در تیر ها یا ستون های مجاور ، نشان داده شده اند . چنین المان هایی ، تاثیر جهانی اثر اتصالات غیر خطی را بر واکنش های ساختاری تعیین می کنند ، اما باید اذعان کرد کهیش بینی تغییر شکل برشی و لغزش باند آن ها کمی دشوار و دور از نظر می باشد . المان های آشکار نیز مناطق اتصال و نیز اتصالات سیستماتیک را نشان می دهند . این المان ها به سادگی می توانند سنجیده شوند . المان “اتصال تیر به ستون ” در نرم افزار “opensees ” قرار گرفت و در سال 2003 توسط لویز و آلتونتاش [1] به طور گسترده ای مورد ا ستفاده قرار گرفت . این المان در سال 2007 توسط ” میترا و لوئز ” [2] به روز رسانی شد تا بدین صورت شبیه سازی واکنش های اتصالات در پارامتر های گسترده تر را بتوان ساده تر به انجام رساند . گرچه در این نرم افزار هنوز ، محدودیت هایی دیده میشود . مثلا ، در نظر گرفتن بخش های مقطعی پیچیده تیرهای مجاور و هم چنین محاسبه ی روابط لغزش – باند ( مثل عملکرد میله های تقویت کننده ) در این نرم افزار دشوار می باشد . به علاوه بسیاری از فنر ها در این نرم افزار ممکن است به هنگام استفاده ، مشکلات همگرایی و تقارن زیادی را به وجود بیاورند ، این مساله در نمونه های دینامیک که درپژووهش ” گانوم[3] ” بدان پرداخته شد ، زیاد دید ه میشود .
یک عنصر اتصال تیر به ستون جدید ، با توجه به تغییر برشی و رفتار نوار – لغزش پیشنهاد شده است و 16 نمونه آزمایش اتصال و دو ساختار قاب بتن مسلح به جهت تعیین اثر و مطلوبیت المان ها . سطح ساختاریشان مورد استفاده قرار گرفتند . از این المان در جهت مطالعه ی عملکرد لرزه ای ساختمای قدیمی ( پیش از دهه 90 ) با انعطاف پذیری پایین ، در چین استفاده شده است .
المان اتصال پیشنهاد شده ی تیر به ستون
فرمول بندی
عنصر Mitra – lowes شامل یک پنل برشی ، هشت فنر نوار – غزش ، و چهار فنر رابط برشی را شامل میشود ( شکل 1 ) . پنل برشی ، کاهش قدرت و سختی را که به علت شکست پنل اتصال به وجود آمده است ، نشان می دهد ، فنر های نوار – لغزش کاهش سختی و قدرتی که به علت آسیب منطقه ی لنگر گاه به وجود آمده است را شبیه سازی میکند و در آخر فنر برشی داخلی ، انتقال برش ها را در اصطکاک های موجود در پایانه های تیر یا ستون شبیه سازی میکند . گرچه فنر نوار – لغزش به سختی می تواند تیرهای گوناگون را تشخیص بدهد و رفتار های باند – لغزش را در پنل اتصال بشناسد . به علاوه ، بسیاری از فنر های نوار – لغزش در محیط اتصال ، بسادگی می توانند ، مشکلات همگرایی زیادی را در تحلیل ساختار غیر خطی به همراه بیاورند .
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.