توضیحات
عنوان: کاربرد روش استفاده از بسته نرم افزاری مدل سر و صدای ترافیکی ( TNM )
- 11-6-1 : مدل سر و صدای (نویز) ترافیکی
- مثال 11-4 : سطح نویز برای بخش آزاد راه مشخص شده در مثال 11- 3 را در حالت با مانع و بدون آن ، با استفاده از بسته نرم افزاری TNM ، محاسبه کنید .
- 11-7 : تخمین اثرات نویز بر سایر حالات
- 11-7-3 : حمل و نقل ریلی
- 11-7-4 : سر و صدای دریایی
- 11-8 : کاهش نویز حمل و نقل
- 11-8-1 : تخمین هزینه موانع نویز
- 11-9 : مقررات و قوانین مربوط به سر و صدای حمل و نقل
- خلاصه
11-6-1 : مدل سر و صدای (نویز) ترافیکی
تعداد زیادی از بسته های نرم افزاری که از چارچوب بحث شده در بخش 11-5 استفاده میکنند ، توسعه داده شده اند. در اوایل دهه ۸۰ میلادی ، FWHA از توسعه ی STAMINA و OPTIMA ، یک مجموعه ای از مدل های مورد نیاز در آنالیز نویز و ارزیابی بهره وری هزینه طرح های جایگزین کاهش نویز (مانع نویز)، حمایت کردند. متعاقبا ، STAMINA ، به نسخه کنونی خود، مدل نویز ترافیکی (TMN ) تکامل یافت . TMN که یک برنامه کامپیوتری پیشرفته با پارامترهای نویز به روز و گسترده می باشد، هم اکنون در بسیاری از شرکت ها برای مدل سازی و پیش بینی نویز بزرگراه ها، و برای . طراحی موانع نویز (سر و صدا) در بزرگراه ها استفاده می شود .
TMN شامل اجزای عملکردی زیر است :
مدل سازی نویز برای پنج نوع استاندارد از وسایل نقلیه : اتومبیل ها، کامیون های متوسط، کامیون های سنگین، اتوبوس ها، موتورسیکلت ها، و برای وسائل نقلیه مشخص شده توسط کاربر
مدل سازی نویز برای ترافیک با جریان ثابت و با جریان منقطع، با استفاده از یک بانک اطلاعاتی برگرفته از تحقیقات میدانی محاسبات میزان صدا ، بر اساس یک سوم بانک اطلاعاتی باند-اکتاو و الگوریتم ها طراحی تعاملی گرافیکی موانع نویز و بهینه سازی آن مدل سازی صدای انعکاس یافته در ردیفی از ساختمان ها و پوشش های گیاهی متراکم
تجزیه پراش چندگانه
آنالیز موانع موازی
آنالیز کانتورها ، که شامل کانتورهای سطح صدا ، کانتورهای درجه کاهش موانع و کانتورهای تفاوت سطح صدا
این اجزا به وسیله ی روش محاسباتی آکوستیک کالیبره شده و یک بانک اطلاعاتی جامع پشتیبانی میشوند . TMN شامل یک رابط گرافیکی، برای راحتی مدیریت داده ها و خروجی میباشد ( USDOT , 2004 ) . ورود اطلاعات به صورت منحصر به فرد بوده که از یک دیجیتایزر، ماوس، و یا کیبورد استفاده میشود . هم چنین، شخص کاربر قادر است که فایل های STAMIN 2.0 یا OPTIMA ، مثل فایل های طراحی بزرگراه که در فرمت های CAD یا DXF ذخیره شده اند را نیز وارد برنامه کند .
مدل TMN ، جاده را به بخشهای مختلفی تقسیم میکند. برای هر بخش، نرم افزار سطح صدا را در موقعیت گیرنده ی مشخص شده توسط کاربر برای هر نوع از وسیله نقلیه که از جاده استفاده می کند ، محاسبه می کند. این سطوح صدا سپس در موقعیت گیرنده تجمع کرده تا اثر کلی صدا مشخص شود . خصوصیات TMN ، شامل قابلیت های کنترلی در بزرگراه های با هندسه پیچیده و بعضی از اثرات اتمسفری می باشد . خروجی مدل و ( دارای وزن A ) می باشند . سطوح صدای یک ساعتی در مکان گیرنده ها مشخص شد . این مقادیر را سپس می توان با استانداردهای موجود بررسی کرد تا میزان تطابق با قوانین موجود برای نویز (سر و صدا) مشخص شود. علاوه بر این، TNM ، به کاربر اجازه میدهد از طریق تغییر ارتفاع موانع، حذف بخش های مانعی، و تعیین استراتژی های دیگر طراحی و ارزیابی اثر این استراتژی ها به شکل سطوح کلی نویز در مکان مشخص گیرنده، موانع موثر نویز (سر و صدا) را طراحی کند. هم چنین، یک فایل هزینه ای نیز به وسیله کاربر قابل به تعریف است تا میزان هزینه نسبی در طراحی موانع مشخص شود. بدین طریق، در نظر گرفتن میزان بهره وری و هم چنین هزینه در ساخت و طراحی موانع نویز تسهیل میگردد . ( FHWA , 2004 )
مثال 11-4 : سطح نویز برای بخش آزاد راه مشخص شده در مثال 11- 3 را در حالت با مانع و بدون آن ، با استفاده از بسته نرم افزاری TNM ، محاسبه کنید .
حل : اطلاعات ورودی TMN ، که بر اساس اطلاعات داده شده ی مساله می باشد، در شکل E11.4.1 آورده شده است . داده خروجی مربوطه که در شکل E11.4.2 نشان داده شده است ، بیانگر آن است که سطح سر و صدا در حالت بدون مانع در مکان مشخص گیرنده برابر با 73.2 dba است . برای مانع سر و صدا با ارتفاع 8 فوت ، TNM یک صدا برابر با 67.1 dba را در مکان مشخص گیرنده تخمین میزند. این موضوع بیانگر آن است که کاهش صدا به دلیل استفاده از مانع، برابر با 6.1 dba است. سطوح نویز پیشبینی شده با معادلات FWHA ، با سطوح بدست آمده از مدل نویز ترافیکی قابل مقایسه است.
11-7 : تخمین اثرات نویز بر سایر حالات
11-7-1 : نویز و لرزش ترانزیت :
منبع نویز ترانزیت شامل فعالیت وسایل نقلیه و افزایش ترافیک وسایل نقلیه به دلیل یک بهبو در ترانزیت است. با توجه فعالیت وسایل نقلیه، نویز از واحدهای نیرومحرکه (مثل موتور اتوبوس های دیزلی و موتورهای نوع کشش الکتریکی در خودروهای سریع ترانزیتی) ، تایر خودروها، و چرخ فلزی خودروها می باشد. همچنین، سازه های راهنمایی وقتی تحت لرزش وسایل نقلیه ترانزیتی قرار می گیرند، باعث ایجاد نویز می شوند. سایر منبع های سر و صدا شامل تجهیزات وسایل نقلیه است که از جمله ی آنها میتوان به فن ها، رادیاتورها، و پمپ های کولر اشاره کرد. علاوه بر این، نویز از طریق فعالیت های تعمیر و نگهداری و نیز فن های تهویه که در ایستگاه های ترانزیتی و تونل های زیرزمینی وجود دارند، تولید میشود.
با توجه به نوع و مقیاس پروژه ی ترانزیتی، روند توسعه ی پروژه، و موقعیت محیط زیستی، سه سطح از آنالیز در ارزیابی اثر نویز بکار میرود: غربال گری، برای تعیین نیاز به یک آنالیز اثر نویز گسترده تر و به جهت تعیین هرگونه موارد حساس به نویز ؛ ارزیابی کلی، برای تعیین سطح نویز محیطی پیش بینی شده در مکان های حساس و جمعیت تحت تاثیر؛ و یک آنالیز نویز همراه با جزییات با استفاده از مدل های موجود. تکنیک های پیش بینی نویز در سند ارزیابی اثر نویز و لرزش ترانزیتی، دفترچه راهنمای FTA ، و مدل نویز ترافیکی FWHA در بزرگراه برای پروژه های اتوبوس رو توضیح داداه شده است .
توجه:
برای دانلود فایل پاورپوینت اینترنت اشیا لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.