توضیحات
عنوان فارسی: افشا و شفافیت در صنعت بانکداری و نقش آن در رقابت در این صنعت در ایران
- چکیده
- ابعاد مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری
- استانداردهای رایج در صنعت بانک
- استاندارد AMQP
- استاندارد BIAN
- استاندارد XBRL
- استاندارد ایزو ۲۰۰۲۲
- . استاندارد FIBO
- استاندارد FIX
- استاندارد FPLM
- استاندارد LEI
- استاندارد MDDL
- شفافیت مالی در بانک ها
- پیشنهادات
- منابع
چکیده
با توجه به نقش اساسی بانكها در اقتصاد كشور، افزایش تعداد بانكهای خصوصی و همچنین خصوصی شدن برخی از بانك های دولتی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و نیز رسوایی های بانكی اخیر، توجه به شفافیت گزار شهای مالی بانك ها بیشتر از پیش حائز اهمیت است. صورتهای مالی یكی از مهمترین و پركاربردترین اجزای گزارشهای مالی در انتقال اطلاعات محسوب می شود، بنابراین در تحقیق پیش رو برای
شفافیت در بانك ها به بررسی میزان افشا در صورتهای مالی بانك ها به بررسی میزان افشا در بانک ها پرداخته می شود. برای انجام این تحقیق 9فرضیه در نظر گرفته شده است.
با توجه به نقش اساسی بانکها در اقتصاد کشور، افزایش تعداد بانکهای خصوصی و همچنین خصوصی شدن برخی از بانکهای دولتی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و نیز اختلاسهای بانکی اخیر، توجه به شفافیت گزارشهای مالی بانکها بیش از پیش حائز اهمیت است.
صورتهای مالی یکی از مهمترین و پرکاربردترین اجزای گزارشهای مالی در انتقال اطلاعات محسوب میشود. جهت بررسی میزان شفافیت در بانکها نیز باید به بررسی میزان افشا در صورتهای مالی بانکها پرداخت. نتایج تحقیقات انجامشده نشان میدهد از دیدگاه استفادهکنندگان افشای تسهیلات اعطایی توسط بانکها به تفکیک جاری و غیرجاری و وثایق، افشای ماهیت یا نوع خدمات ارائهشده که منجر به کسب درآمدها شده، افشای اقلام زیر خطی و افشای نسبت کفایت سرمایه عوامل تاثیرگذار بر شفافیت هستند. همچنین افشای سرمایهگذاری در اوراق مشارکت، افشای نسبت کفایت سرمایه، افشای ماهیت فعالیت یا نوع خدماتی که منجر به کسب درآمد شده و افشای جزئیات معاملات با اشخاص وابسته در صورتهای مالی بانکها عمدتا رعایت شده است. با این وجود موارد عدم رعایت نیز از درصد بالایی برخوردار است که اگرچه به لحاظ آماری معنادار نیست، ولی به لحاظ عملی قابل توجه است. نتایج تحقیقات نشان میدهد افشای تسهیلات اعطایی توسط بانکها به تفکیک جاری و غیرجاری و وثایق در صورتهای مالی بانکها رعایت نشده است. شفافیت صورتهای مالی بانکها نیازها و خواستهای استفادهکنندگان از گزارشهای مالی میتواند دلیلی برای تدوین استانداردهای اجرایی و تعیین حدود و میزان شفافیت صورتهای مالی باشد كه در ابعاد كلی، روابط مزبور را به سوی انضباط بازار در معنای عام هدایت میکند. اهمیت این امر به حدی است كه کمیته نظارت بانکی بال در سند «اصول اساسی برای نظارت بانکی موثر» از «انضباط بازار» به عنوان یکی از پیششرطهای لازم برای نظارت بانکی موثر نام برده است. انضباط بازار به این معنا است که بازارهای مالی با ارائه علائم و محدودیتهایی مناسب، وامگیرندگان وجوه را ملزم کنند که بر اساس توان پرداخت بدهی خود رفتار کنند. در بخش بانکی، انضباط بازار به وضعیتی اطلاق میشود که در آن فعالان بخش خصوصی (سهامداران، سپردهگذاران و یا بستانکاران) با هزینههای رو به ازدیادی مواجه میشوند که در ریسکهای انتخابی از سوی بانکها وجود دارد و اقدامات خود را بر اساس این هزینهها شکل میدهند. انضباط بازار از طریق ارائه مشوقهایی توانمند در پی آن است تا بانکها، عملیات خود را به شیوهای مطمئن، صحیح و موثر به انجام برسانند. این امر شامل ارائه مشوقهایی جهت حفظ یک سرمایه پایه مستحکم است که از آن به عنوان سپری در برابر زیانهای بالقوه آتی استفاده میشود. انضباط بازار میتواند به ایجاد یک محیط مطمئن و سالم بانکی یاری رساند. محیطی که در آن ناظران بتوانند موسسات تحت نظارت را ملزم کنند عملیات خود را به شیوهای مطمئن و صحیح انجام دهند. در چنین شرایطی، ناظران قادرند بانکها را ملزم به افشای اطلاعات کرده و از آنها بخواهند در گزارشهای نظارتی خود، اطلاعات مورد نظر را ارائه کنند. برخی ناظران از این اختیار برخوردارند تا در گزارشهای خود، تمام یا بخشی از اطلاعات مزبور را در دسترس عموم قرار دهند. افزون بر این، سازوکارهایی وجود دارد که به وسیله آنها، ناظران میتوانند الزامات مورد نظر خود را اعمال کنند. این ساز و کارها از کشوری به کشور دیگر تفاوت داشته و گسترهای از اقدامات از «ترغیب اخلاقی» از طریق گفتوگو با مدیریت بانک (به منظور تغییر رفتار اخیر خود) تا بازخواست یا وضع جریمههای مالی را دربر میگیرد. انضباط موثر بازار به عوامل ذیل بستگی دارد: جریان کافی از اطلاعات برای فعالان بازار، مشوقهای مالی مناسب جهت ارائه پاداش به موسساتی که به خوبی اداره شدهاند و وجود تمهیداتی که اطمینان میدهد سرمایهگذاران از عواقب تصمیمات خود، مبری نیستند. در نتیجه این موضوع کاملا آشکار است که دستیابی به انضباط موثر بازار، مستلزم بهبود شفافیت است و دستیابی به شفافیت، در گرو تمهید و استقرار سازوکارهای لازم برای افشای عمومی اطلاعات مناسبی است که به فعالان بازار در ارزیابی عملکرد بانکها یاری میرساند. با توجه به اهمیت شفافیت صورتهای مالی بانکها، سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به تهیه صورتهای مالی نمونه کرده که در این صورتهای مالی موارد افشا در نظر گرفته شده است. ولی این سوال مطرح است که «آیا موارد پیشبینیشده در این صورتهای مالی کامل و جامع است؟» و «آیا این موارد باعث افزایش شفافیت میشود؟» و در نهایت اینکه «آیا این موارد توسط بانکها رعایت میشود؟» ضرورت نظارت بر بانکها ضرورت نظارت بر بانکها از جنبه حمایت از مشتریان (شامل: سپردهگذاران و استفادهکنندگان خدمات مالی) از دو دلیل اصلی زیر نشات میگیرد. الف- ممکن است موسسه مالی یا بانکی که منابع سپردهگذاران را نگهداری میکند، ورشکسته شود. ورشکستگی هر بانک علاوه بر تاثیر منفی آن بر ثبات نظام بانکی موجب متضرر شدن تکتک سپردهگذاران آن میشود. همین مساله، از دید دیگر به این صورت تعبیر میشود که سپردهگذاران عملا در شرایطی نیستند که در مورد سلامت و ثبات بانکها قضاوت کنند و از این طریق بتوانند منابع خود را حفظ کنند. ب- رفتار بانک با مشتریان ممکن است رضایتبخش نباشد. برای مثال اطلاعات مورد نیاز مشتریان در اختیار آنها قرار داده نشود، یا به صورت نادرست و تحریفشده باشد و دیگر اینکه مشتری بعد از انعقاد قرارداد متوجه شود که قرارداد، متفاوت از شرایط مورد انتظار یا مورد توافق اولیه است. حفظ ثبات و سلامت سیستم بانکی و حمایت از مشتریان، از اهداف اصلی نظارت بر بانکها در کلیه کشورها با هر نوع رژیم نظارتی است. اهداف دیگری نیز برای نظارت بر بانکها وجود دارد. حفظ اعتماد عمومی به سیستم بانکی، یکی دیگر از اهداف نظارت بر بانکها و دقیقا در راستای حفظ ثبات سیستم بانکی است. سیستم بانکی و ثبات آن تا حد زیادی به اعتماد عمومی وابسته است. عموم مردم رابطه خاصی با بانکها دارند؛ چرا که بانکها مخزن منابع مازاد یا پساندازهای آنها است و لازمه این امر نیز حفظ اعتماد عمومی است. هدف دیگر نظارت بر بانکها، جلوگیری و کاهش جرائم مالی است؛ جرائمی از قبیل کلاهبرداری، پولشویی و انجام معاملات خاص ناشی از در اختیار داشتن اطلاعات منتشرنشده. با ادغام بازارهای مالی و ارائه خدمات مالی متنوع توسط بانکها به ویژه خدمات مبتنی بر اطلاعات (مثل انجام معاملات تعویضی و اختیار معامله) به نظر میرسد مورد آخر از جرائم مالی از دغدغههای اصلی مقامات نظارتی بخش مالی، در راستای حفظ منابع مشتریان و همچنین حفظ اعتماد عمومی به نظام مالی باشد. مروری بر نقش نظارتی بانک مرکزی كاركرد بانك مركزی به موجب قانون پولی و بانكی كشور (مصوب تیرماه 1351) تحت عنوان وظایف و اختیارات (طی مواد 14- 11) به صراحت جایگاه این بانك در نظام اقتصادی كشور و نوع روابط آن با دولت و تصمیمگیرندگان اقتصادی را مشخص کرده است. ماده 14 قانون پولی و بانكی كشور به منظور حسن اجرای نظام پولی به بانك مركزی اختیار داده كه در امور مالی و بانكی دخالت و نظارت كند. این ماده شامل 15 بند است كه بعضی از آنها مثل تعیین نسبت و نرخ سپرده قانونی، تعیین میزان حداقل و حداكثر بهره، تعیین نرخ رسمی تنزیل مجدد و بهره وامها به حوزه سیاستگذاری پولی و مواردی چون تعیین نسبت دارایی آنی بانکها به کلیه داراییها یا انواع بدهیهای آنها (برای تامین نقدینگی کافی بانکها)، تعیین نسبت مجموع سرمایه پرداختشده بانکها به انواع داراییها (کفایت سرمایه)، تعیین حد برای ایجاد تعهداتی مانند اعتبارات اسنادی و ضمانتنامه و نیز تعیین حد برای مجموع وامها (مقررات احتیاطی) و نیز محدود كردن بانکها به انجام یك یا چند نوع از فعالیتهای مربوط به طور موقت یا دائم (به عنوان اقدام انضباطی یا اقدام اصلاحی) به حوزه نظارتی بانك مركزی ارتباط پیدا میكند. پیشنهاد بهبود شفافیت در پایان میتوان برای بهبود شفافیت در صورتهای مالی بانکها و در نتیجه کسب اطلاع از وضعیت مالی بانکهای دولتی و خصوصی موارد مهمی چون افشای تسهیلات اعطایی توسط بانکها به تفكیك گروهها و طبقات اصلی گیرندگان تسهیلات، افشای تسهیلات اعطایی توسط بانکها بر حسب تغییرات طی دوره، افشای اطلاعاتی راجع به روشهای حسابداری مورد استفاده در خصوص شناسایی درآمد تسهیلات، همانند شناسایی بهره و رفتار هزینهها، افشای تسهیلات اعطایی بر حسب نوع وثیقه، افشای اطلاعاتی در خصوص روشهای ارزیابی وثایق، افشای اطلاعاتی در خصوص تركیب پورتفوی وام بر حسب حوزههای جغرافیایی، افشای تسهیلات به تفكیك بخشهای اقتصادی اصلی، افشای نحوه وصول اقساط تسهیلات اعطایی، افشای سرمایهگذاری در اوراق بهادار به تفکیک تاریخ انتشار، افشای سرمایهگذاری در اوراق بهادار به تفکیک تاریخ سررسید، افشای نرخ و نحوه محاسبه کارمزد هر یک از خدمات ارائهشده، افشای تغییرات در مبنای محاسبه کارمزد نسبت به سال قبل، افشای سود (زیان) حاصل از مبادلات ارزی به تفکیک نوع ارز و افشای میزان انطباق شرایط معاملات با اشخاص وابسته با معاملات حقیقی را در نظر گرفت. افشای این اطلاعات میتواند بهترین تصویر از وضعیت مالی بانکها را به مشتریان اعم از سپردهگذار و استفادهکننده از خدمات بانکی ارائه دهد و کار را برای نهادهای نظارتی همچون بانک مرکزی تسهیل کند.
ابعاد مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری
روند مسئولیتپذیری بانکها در ابتدا یک رویکرد تدافعی و انفعالی با پذیرش کمترین سطح از مسئولیتهای اجتماعی بود که این رویکرد به مرور زمان تبدیل به رویکرد فعال و نوآورانه شده است.
حدود سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ برخی از بانکهای کشور به موضوع مسئولیت اجتماعی توجه کرده و گزارشاتی را در این خصوص ارایه دادند، افزود: امروزه حداقل ۶ تا ۷ بانک از مجموعه بانکهای کشور در این زمینه به ارایه گزارش میپردازند. البته مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری یک پارادایم جدید با پنج تا شش دهه عمر است از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد در این صنعت مطرح شده است و چارچوبهای مدیریتی بانکها سعی در پاسخگویی در این حوزه داشتهاند.
مهمترین محورهای مسئولیت اجتماعی به نظام حکمرانی خوب، مدیریت ریسک، کنترل داخلی، وضع مقررات و نظارت، تحول در نظام پرداخت، ارتقای تکنولوژی و فرایندها، همکاریهای بینالمللی، شفافیت و مسئولیتپذیری، اخلاق حرفهای و غیره میپردازد.
مدلهای اقتصادی نتوانستند فقر و شکاف طبقاتی را در جامعه حل کند؛ از این جهت حرکت به سمت مدلهای قانونی در دستور قرار گرفت اما این مدلها نیز بهعلت سوءاستفاده شرکتها از خلاهای قانونی نتوانستند جوابگوی رفع چالشهای پیشگفته باشند. مدلهای سوم که همان مدلهای اجتماعی هستند پس از دو مدل قبلی مطرح شدند. این مدلها تلاش دارند تا با استفاده از ظرفیت و تمایل شرکتها، مسئولیتهای اجتماعی را در راستای حل معضلات اجتماعی به کار گیرد.
روند مسئولیتپذیری شرکتها در ابتدا یک رویکرد تدافعی و انفعالی با پذیرش کمترین سطح از مسئولیتهای اجتماعی بود که این رویکرد به مرور زمان تبدیل به رویکرد فعال و نوآورانه شده است. در این رویکرد اهداف از وضعیت حداکثرسازی سود به وضعیت بهینهسازی سود حرکت کرده و به جای توجه صرف به بخش سهامداران، کلیه ذینفعان را مدنظر قرار دادند.
انگیزههای سازمانها برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی را کسب شهرت، مدیریت برند، مدیریت ریسک، جذب، نگهداری و ایجاد انگیزه در کارکنان، دسترسی بهتر به منابع سرمایهای، نوآوری و یادگیری، صرفهجویی در هزینهها و کارایی عملیات، رقابت و نفوذ در بازار، کسب مجوزهای اجتماعی برای تداوم کار، ارتباط بهتر با مقامات دولتی، بهبود مستمر و ارتقای سازمانی عنوان کرد.
استانداردهای رایج در صنعت بانک
بانکها با تعداد زیادی از سیستمها و برنامههای کاربردی داخلی که از ۳۰ تا ۳۵ سال پیش تابه امروز توسعه یافتهاند روبرو هستند. آنچه در گذشته برای بانکها و موسسات مالی اهمیت داشته انجام سیستماتیک فرآیند داخلی، بدون توجه به ارتباطات موردنیاز با سایر سازمانها بوده است. لذا بحث استانداردسازی در صنعت مالی کمرنگ بوده است. هرچند که صنعت بانکداری همیشه دارای استانداردهای بوده است، اما بهغیراز استثنایی همچون استانداردهای رایج سوئیفت، سایر استانداردهای بانکی بکار رفته بیشتر بهمنظور طراحی و ایجاد ارتباط تراکنشهای داخلی سیستمهای خاص مانند دریافت و پرداخت یا پایاپای شکل گرفتهاند.
بهتدریج با توجه به گسترش ارتباطات جهانی و ایجاد پارادایمهای جدید کسبوکار، گسترش ارتباطات موسسات مالی و بانکها بهمنظور ایجاد بستر مناسب برای مبادلات مالی در سطح دنیا و همچنین به دلیل وجود رقابت در صنعت مالی، اهمیت یکپارچهسازی راهحلهای بانکی اهمیت زیادی پیدا کرد. اما به دلیل نبود استانداردها و همچنین متفاوت بودن معماری سیستمهای بانکی، یکپارچگی آنها همراه با صرف زمان و هزینه بالایی همراه بود. لذا وجود استانداردها در موسسات مالی و بانکها اهمیت بالایی پیدا کرد.
در حال حاضر در صنعت مالی استانداردهایی زیادی گسترش یافتهاند که در ادامه به این استانداردها و جایگاه آنها اشاره میشود. اما نکته حائز اهمیت، این است که بهمنظور ایجاد استانداردسازی در حوزه خدمات مالی و بانکی و یا حتی اجرای استانداردهای موجود، وجود همه ذینفعان برای تصمیمگیری لازم و ضروری است و تصمیمگیری یک نهاد مالی برای سایر ذینفعان به شکست آن منجر خواهد شد. بهعنوان نمونه استاندارد BIAN که در حوزه استانداردسازی سرویسها مطرح شده است، اکثر بانکهای بزرگ دنیا و شرکتهای تولیدکننده نرمافزار به عضویت این استاندارد درآمدهاند و برای اجرای موفقیتآمیز آن تبادل نظر میکنند.
همچنین قبل از ورود به بحث استانداردها، نیاز است به این نکته اشاره شود که IFW یک استاندارد حوزه خدمات مالی و بانکی نیست، به همین دلیل هم در لیست استانداردهای خدمات مالی و بانکی مطرح نشده است. بلکه IFW یک چهارچوب و معماری کسبوکار مالی است که توسط شرکت «آیبیام» مطرح شده است و میتواند بهعنوان یکی از معمارهای رایج در زمینه تولید راهحلهای بانکی بکار گرفته میشود. اما لزوما بهترین مدل نیست و شرکتهای تولیدکننده راهحلهای بانکی از معماریهای متفاوت استفاده میکنند.
استاندارد AMQP
استاندارد AMQP که در واقع مخفف عبارت Advanced Message Queuing Protocol است یک استاندارد باز است که بهمنظور تبادل پیامهای بیزینسی بین برنامههای کاربردی و سازمانها استفاده میشود. این استاندارد، سیستمها را به هم متصل و اطلاعات لازم را بهمنظور فرآیندهای کسبوکار آماده نموده و دستورالعملهای لازم بهمنظور دستیابی به اهداف را در اختیار آنها قرار میدهد. تلاشهای سنتی بانکها و بورس برای بهینه نمودن هزینههای زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اتوماتیک نمودن تراکنشهای الکترونیکی به یکسری پروتکلهای موروثی و تولیدکنندگان انحصاری محدود شده است.
به کمک AMQP، بانکها و مراکز مبادلات سهام (بورس سهام) میتوانند یکپارچهسازی میانافزارها را تسهیل کرده و هزینه مربوط به این میانافزارها را از طریق بهکارگیری نوعی پیامرسانی در فرآیند کسبوکار که عملکرد مؤلفههای درونی آن سازگار و قابل جابجایی است، کاهش دهند. AMQP فواصل ارتباطی میان محصولات میانافزاری را که با حفظ حق تألیف (یا تولید) برای پلتفرمهای مختلف، سیستمهای حساس و حیاتی، و سازههای اپلیکیشنهای موجود در سازمان و سیستم-های خارج از آن توسعه یافتهاند، از میان برمیدارد. با رعایت و تبعیت از استاندارد AMQP، میتوان تراکنشهایی را که حامل ارزش هستند میان سازمانها و فضای رایانش ابری بهگونهای کارآمدتر و امنتر ارسال کرد.
بحرانهای مالی اخیر و درنتیجه افزایش به گردش تراکنشهای استاندارد، تسویه و نظارت منظم، نیاز به مهندسی مجدد نحوه ارتباط شرکتها الزامی است. لذا این امر این موقعیت را ایجاد نموده است که AMQP بتواند بهعنوان FINANCIAL BUS در صنعت مالی نقش ایفا نموده و نهتنها نیاز قانونگذار را برآورده میکند بلکه باعث تغییر کارایی فرآیندهای کسبوکار مالی خواهد شد.
استاندارد BIAN
استاندارد BIAN که در واقع مخفف عبارت Banking Industry Architecture Network است عموما روی استانداردسازی سرویسهای مشترک که عملیات یکسانی را در بانکها پیادهسازی میکنند، تمرکز دارد. این سرویسها مربوط به عملیات back end است که همه بانکها جهت انجام عملیات روزانه خود به آن نیازمندند؛ سرویسهایی همچون روشهای دریافت و پرداخت، فرآیندهای سپردهها و تسهیلات مواردی ازایندست هستند.
بر این اساس با بهکارگیری معماری سرویسگرا، سرویسهای از پیش تعریف شده قبلی توسط بلاکهایی به هسته ساختار منتقل شده و امکان ارتباط توسط ایجاد لینکها برآورده میشود. با این روند همگام شدن با صنعت روبه رشد بانکداری محقق میگردد.
BIAN تلاش دارد شرحی از سطوح معنایی از سرویسهای بانکی ارائه دهد، بدینصورت با ایجاد این تعاریف دستهبندی شده نیاز به مهارت بالایی در شناسایی اجزای سرویسها برای مصرفکنندگان BIAN نخواهد بود؛ درواقع یکی از دلایل علاقهمندی به کاربری BIAN، کاهش سطح مهارت و هزینههایی است که صرف نصب و نگهداری سیستمهای بانکی میشود.
بر اساس استراتژی تعریف شده، BIAN در نظر دارد مجموعۀ بانکها، تولیدکنندگان نرمافزارهای بانکی، تولیدکنندگان سرویس را بهگونهای همسو سازد تا بتوانند به یک اجماع کلی در درک نیازمندیهای کسبوکار بانکی و تعریف حوزه خدمات بانکداری که توسط فریمورک مبتنی بر معماری سرویسگرا مطرح گردیده است، دست یابند. بر اساس حوزه سرویس تعریف شده که مبتنی بر تعاریف معنایی از خدمات بانکداری است، نیازمندیهای کسبوکار بانکی قابل پاسخگویی میگردند.
پاسخگویی به این نیازمندیها توسط ایجاد ارتباط مبتنی بر پیغام بین سرویسهایی که در بسترهای متفاوت پیادهسازی شدهاند یا از سیستمهای غیر یکپارچه صادر شدهاند برقرار میشود.
هدف اصلی و کارکرد «استاندارد بیان»، هدایت صنعت بانکداری در راستای ایجاد توافق عمومی بر روش دستیابی به یک معماری فراگیر و انعطافپذیر است. این معماری میتواند پاسخگوی نیازمندیهای عمومی کسبوکار بانکی بوده و در افزایش چابکی عملیات و کاهش هزینهها که اصلیترین دلیل بانک برای سرمایهگذاری در حوزه فناوری اطلاعات است، نقش کلیدی داشته باشد. از این راه، تولیدکنندگان نرمافزارهای بانکی و ارائهدهندگان خدمات پیشرفته این امکان را به دست میآوردند که بتوانند بر اساس مفاهیم شفاف و تعریف شده، به تولید سازهها و فناوریهای لازم برای پیادهسازی سیستمهای کربنکینگ یکپارچه بپردازند.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.