توضیحات
عنوان فارسی: شبکه سوییفت
- مقدمه
- تعریف سوئیفت (SWIFT)
- تاریخچه سوئیفت
- مزایا و اهمیت سوئیفت (SWIFT)
- مکانیزم عمل سوئیفت
- اعضای ارشد سوییفت
- شرایط پذیرش عضویت یک کشور در سوئیفت
- انواع پیام های سوئیفتی
- عضویت ایران در سوئیفت
- نتیجه گیری
شبکه سوییفت
مقدمه:
علاوه بر اهمیت سیستمهای انتقال الکترونیکی وجوه در داخل یک کشور, سیستمهای الکترونیکی انتقال وجوه در سطح بینالمللی نیز حائز اهمیت است و حتی از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا کشورهای پیشرفته شیوههای الکترونیکی نقل و انتقال وجوه را به سرعت به کار میبرند و سیستمهای سنتی را کنار میگذارند چنانچه کشور ما بخواهد با آنها مبادله داشته باشد, باید حداقل در بخش نقل و انتقالات وجوه در سطح بینالمللی, مجهز به سیستمهای انتقال الکترونیکی وجوه باشد. احتمالاً همین عامل سبب شده است تا در بخش مبادلات بینالمللی, بانکهای ایران سریعتر از بخش داخلی, بانکداری الکترونیکی راهاندازی شود.
مبادلات و پرداختهای بینالمللی حداقل از دو طریق صورت میگیرد یکی کارتهای بانکی بینالمللی و دیگری سوئیفت (SWIFT). کارتهای بانکی به تفصیل در مبحث بعد مورد بررسی قرار خواهند گرفت, لذا در این بخش در مورد ارتباطات بین بانکها در سطوح بینالمللی از طریق سوئیفت (SWIFT) توضیحاتی ارائه میگردد.
تعریف سوئیفت (SWIFT):
سوئیفت, یک شبکه بینالمللی ارتباط مالی بین بانکی است که تسهیلات و خدماتی ویژهای را از طریق مراکز رایانهای در سراسر دنیا ارائه میدهد, سیستم مزبور به صورت چند کاربر میباشد و مؤسسه آن به صورت شرکت تعاونی اداره میشود و بانکهای عضو, در آن دارای سهام بوده و در سود مؤسسه سهیم هستند
بنا بر تعریف دیگر سوئیفت شبکهای است که در حال حاضر پیغامهای مالی میان اعضاء و کاربران دیگر در ۱۶۳ کشور را انتقال میدهد. از طریق موسساتی که از SWIFT استفاده میکنند افراد میتوانند پرداختهای خود را انجام دهند ارسال پیغام های SWIFT میتواند جزئیات قراردادهای منعقده بین دو کاربر را تائید نموده و یا تبدیل ارزهای خارجی را انجام دهد. این شبکه را میتوان به عنوان یک جایگزین برای سپرده داخل بانکی به حساب آورد
SWIFT راه مطمئنی برای تبادل انواع پیغام ها, سفارش خرید, فروش, رساندن راهنماییهایی جهت نحوه تحویل, ارسال یا موارد مشابه میباشد.
هدف اولیه از ایجاد سوئیفت جایگزینی روشهای ارتباطی غیراستاندارد کاغذی و یا انتقال پیام از طریق تلکس در سطح بینالمللی, با یک روش استاندارد جهانی بود. سوئیفت از بدو تأسیس تا به حال دچار تحول اساسی در روشها و مکانیزمهای مورد استفاده خود گردیده.
تاریخچه سوئیفت:
قبل از به وجود آمدن سوئیفت, مبادلات پولی در سطح بینالمللی از امنیت, اطمینان و استاندارد لازم برخوردار نبود. بنابراین در این زمینه خلاء وسیعی احساس میشد. به دنبال این احساس که فقدان سرویس مالی بینالمللی دارای استاندارد بسیار بالا از لحاظ ایمنی و قابلیت اطمینان بوده است, بررسیها و مطالعات اولیه آن توسط ادارهای در مرکز بلژیک با پشتیبانی ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور انجام شد. هدف از این مطالعات, تسهیل ارتباطات اطلاعاتی که در سراسر دنیا پخش شده و ایجاد یک زبان مشترک و استاندارد برای نقل و انتقال مالی بینالمللی بوده است. سرانجام سوئیفت در سال ۱۹۷۴ با حضور اعضاء اصلی و شرکاء از ۱۷ کشور جهان و با ۵۰ مشتری بنیانگذاری شد
در سال ۱۹۷۵ قوانین امنیتی و اعتباری سوئیفت وضع شد و اعضای مالی پشت صحنه سوئیفت تعیین شدند. در این زمان ۵۱۰ مشتری از ۱۷ کشور عضو آن شدند ولی پیغام مالی رد و بدل نشد. در سال ۱۹۷۶ اولین مرکز عملیاتی سوئیفت راهاندازی شد, در سال ۱۹۷۷ آلبرت پرنس بلژیک اولین پیغام را از طریق سوئیفت ارسال کرد در این زمان بالغ بر ۵۱۸ بانک تجاری در ۱۷ کشور عضو سوئیفت بودند و ۵۱۸ مشتری از ۲۲ کشور قریب به ۰۰۰/۴۰۰/۳ پیغام از طریق این شبکه ارسال کردند. در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار پای کشورهای آسیایی به سوئیفت باز شد و کشورهای هنگ کنگ و سنگاپور به عنوان پیشتاز کشورهای آسیایی شروع به فعالیت و کار با سوئیفت کردند در این سال سوئیفت در ۳۶ کشور فعال بود و حدود ۰۰۰/۹۰۰/۴۶ پیغام رد و بدل کرد.
در حال حاضر بالغ بر ۱۷۸ کشور و ۶۰۰۰ بانک و مؤسسه مالی در سراسر دنیا عضو شبکه سوئیفت هستند. مقر هسته اصلی آن در کشور بلژیک میباشد, در ضمن کشورهای, آمریکا, هلند, هنگکنگ و انگلیس نیز به عنوان مراکز پشتیبانی مشتریان[۶] در این زمینه فعالیت دارند. در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۲۵/۷ کاربر فعال در کشورهای عضو بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰/۲۷۴/۱ پیغام رد و بدل کردهاند
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.