توضیحات
عنوان تحقیق: عیوب و شکست در یاتاقان ها
- خرابیهای یاتاقان و علتهای آنها
- الگو های مسیر ( Path Pattern ) و تفسیر آنها
- انواع مختلف آسیب در یاتاقان ها
- آسیب های اولیه
- آسیب های ثانویه
- سایش ( Wear )
- سایش به دلیل ذرات خارجی
- سایش به دلیل روانکاری ناکافی
- سایش به دلیل ارتعاش
- فرورفتگی ( Indentation )
- فرورفتگی ناشی از مونتاژ ناقص یا بارگذاری بیش از حد
- فرورفتگی ناشی از ذرات خارجی
- Smearing
- smearing در انتهای roller و لبه های راهنما ( guide flange)
- smearing در سطوح roller ها و raceway ها
- Raceway smearing در فواصل مساوی بین رولرها
- smearing در سطوح خارجی
- smearing در بلبرینگ محوری ( بلبرینگی که نیروی محوری تحمل می کند )
- Surface distress
- خوردگی ( Corrosion )
- زنگ زدگی عمقی
- خوردگی سایشی
- آسیب ناشی از عبور جریان الکتریکی
- پوسته پوسته شدن ( Flaking )
- پوسته پوسته شدن ناشی از بارگذاری اولیه
- پوسته پوسته شدن ناشی از فشار تخم مرغی بودن
- پوسته پوسته شدن ناشی از فشار محوری
- پوسته پوسته شدن ناشی از نامحوری
- پوسته پوسته شدن به دلیل فرورفتگی (indentation)
- پوسته پوسته شدن ناشی از smearing
- پوسته پوسته شدن ناشی از زنگ زدگی عمیق
- پوسته پوسته شدن ناشی از خوردگی سایشی
- پوسته پوسته شدن ناشی از چین خوردگی یا فرورفتگی
- آسیب cage
- ارتعاشات
- سرعت بیش از حد
- سایش
- انسداد
- دلایل دیگر آسیب cage
خرابی های یاتاقان و علت های آنها
یاتاقان ها از جمله مهمترین اجزای سازنده اکثر ماشین ها هستند و خواسته های مطلوب بر اساس توانایی تحمل و قابلیت اطمینان تعیین می شوند . بنابراین ، کاملا طبیعی است که تحقیقات گسترده ای بر روی یاتاقان های غلتشی صورت گیرد . در حقیقت ، تکنولوژی یاتاقان های غلتشی به یک شاخه خاص از علم توسعه یافته است . SKF از ابتدا به عنوان یک پیشرو ، در پیشرفت این زمینه ایفای نقش کرده است .
از جمله نتایج مفید این تحقیقات ، توانایی محاسبه عمر یاتاقان با یک دقت قابل توجه است ، در نتیجه ، تعیین زمان سرویس ماشین را با توجه به عمر یاتاقان ممکن کرده است .
متاسفانه گاهی اوقات اتفاق می افتد که عمر یک یاتاقان به عمر محاسبه شده خود نمی رسد . دلایل زیادی ممکن است برای آن وجود داشته باشد ، از جمله : بارگذاری بیش از میزان پیش بینی شده در محاسبات ، روغن کاری ناقص و نامناسب ، جابجایی بی دقت ، آب بندی ناموثر و یا بست هایی که بیش از حد محکم هستند که موجب لقی داخلی نامناسب در یاتاقان می شوند . هر کدام از این عوامل ، آسیب های مختص خود را وارد کرده و آثار تخریبی خود را به جای می گذارند . در نتیجه ، با بررسی یک یاتاقان آسیب دیده ، در اکثر موارد می توان دلایل خرابی آن را تشخیص و اقدامات لازم برای جلوگیری از تخریب های مشابه را انجام داد .
عمر یاتاقان چگونه تعیین می شود ؟
اساسا ، یک یاتاقان غلتشی نمی تواند برای همیشه کار کند ، مگر در صورتیکه شرایط اعمالی ایده آل باشد و به حد بارهای خستگی نرسد . زمانی که اولین نشانه های خستگی آشکار می شود ، تابعی از تعداد دوران های انجام شده توسط یاتاقان و اندازه نیرو می باشد . خستگی به دلیل وجود تنش های برشی که به صورت دوره ای به زیر سطح اعمال بار وارد می شوند ، به وجود می آید. بعد از مدت زمانی ، این تنش ها ، ترک هایی را پدید می آورند که به تدریج تا سطح کشیده می شوند . به دلیل عبور اجسام دوار از روی ترک ها ، قطعه های کوچکی از ماده کنده می شوند که به این پدیده پوسته پوسته شدن می گویند . پوسته پوسته شدن سریعا در محل افزایش پیدا کرده و یاتاقان را ناکارآمد می کند (شکل های 1 تا 4 ) .
شکل 1- 4
عمر یاتاقان غلتشی به صورت تعداد دوران هایی که یاتاقان قبل از اولین پوسته پوسته شدن انجام می دهد ، تعریف می شود . البته این به آن معنا نیست که یاتاقان بعد از آن غیر قابل استفاده می شود . پوسته پوسته شدن یک فرآیند با پیشرفت کند است و وجود خود را با افزایش سطح سر و صدا و ارتعاش نشان می دهد ، بنابراین زمان زیادی برای تعویض یاتاقان وجود دارد .
الگو های مسیر ( Path Pattern ) و تفسیر آنها
زمانی که یک یاتاقان غلتشی تحت بارگذاری می چرخد ، ظاهر سطوح تماس اجسام دوار و raceway تا حدی متاثر می شوند ، که این نشانه ای از سایش به معنای مضر آن نیست و در عمر یاتاقان تاثیر ندارد . سطح متاثر raceway حلقه های داخلی یا خارجی الگویی را بوجود می آورند که در این متن الگوی مسیر نامیده می شوند . این الگوها با توجه به شرایط چرخش و بارگذاری با یکدیگر متفاوت اند . با بررسی مسیر الگوها در یک یاتاقان دمونتاژ شده قابل استفاده مجدد ، می توان به خوبی به شرایطی که یاتاقان تحت آن کار کرده است ، پی برد . انتظار می رود با یادگیری چگونگی تشخیص الگوهای مسیر عادی از غیر عادی بتوان به درستی تعیین کرد که آیا یاتاقان تحت شرایط خوبی کار کرده است یا خیر .
شکل های 5 تا 11 الگوهای مسیر عادی تحت شرایط متفاوت چرخش و بارگذاری را نشان می دهند .
و نیز شکل های 12 تا 18 الگوهای ناشی از شرایط غیر عادی کارکرد را نشان می دهند .
در اکثر موارد خرابی یاتاقان در محدوده ی الگوهای مسیر شکل می گیرند و زمانی که اهمیت آنها درک شود ، ظاهر و موقعیت الگوها به یک ابزار خوب برای تشخیص علت خرابی تبدیل می شوند .
بلبرینگ های شیار عمیق و بلبرینگ های محوری به دلیل اینکه الگوهای مسیر مشخصی را نشان می دهند ، برای روشن شدن منظور استفاده شده اند .
شکل 5 – بار شعاعی یک جهته . رینگ داخلی چرخان و رینگ خارجی ساکن.
رینگ داخلی : الگوی مسیر در عرض یکنواخت می باشد که در وسط و سرتاسر raceway کشیده شده است .
رینگ خارجی : الگوی مسیر در جهت بارگذاری عریض تر می باشد و تدریجا با حرکت به سمت انتها باریک می شود . با قید ها و لقی داخلی نرمال ، الگو اندکی کمتر از نصف محیط raceway کشیده می شود .
شکل 6 – بار شعاعی یک جهته . رینگ داخلی ساکن و رینگ خارجی چرخان.
رینگ داخلی : الگوی مسیر در جهت بارگذاری عریض تر می باشد و تدریجا با حرکت به سمت انتها باریک می شود . با قید ها و لقی داخلی نرمال ، الگو اندکی کمتر از نصف محیط raceway کشیده می شود .
رینگ خارجی : الگوی مسیر در عرض یکنواخت می باشد که در وسط و سرتاسر raceway کشیده شده است .
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.