توضیحات
عنوان فارسی: تاثیر جنگهای صلیبی بر روابط مسلمانان و اروپاییان
- چکیده
- مقدمه
- دستاورد اولیه جنگهای صلیبی
- نتایج بارز جنگهای صلیبی
- تأثیر جنگهای صلیبی بر زندگی بشر
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
یکی از رخدادهای مهم تاریخ جهان ، جنگهای صلیبی است. این جنگها که در حدود دویست سال بطول انجامید، میان مسیحیان اروپایی و مسلمانان صورت گرفت. علل بوجود آمدن این جنگها مربوط به اوضاع قاره اروپا بود. اما میدانهای جنگ ، در فلسطین ، مصر و شام یعنی قلمرو مسلمانان قرار داشت. بنابراین آثار تخریبی این جنگها و ویرانی سرزمینها ، بر مسلمانان زیان فراوانی وارد کرد.این جنگها اگر چه با پیروزی سیاسی و نظامی مسلمانان به پایان رسید و مسلمانان توانستند سرزمینهای خود را حفظ کنند، اما اروپاییان نیز از آن بهرههای اقتصادی ، تمدنی و فرهنگی فراوان بردند. زیرا جنگهای صلیبی موجب آشنایی اروپاییان با مشرق زمین و بخصوص تمدن با شکوه اسلامی شد. آنان از این تمدن و دانش مسلمانان بهرههای بسیار گرفتند. همین امر در تحولاتی که بعدها منجر به پیشرفت اروپا منجر شد، نقش مهمی داشت. در حقیقت جنگهای صلیبی زمینهساز انتقال دستاوردهای تمدن اسلامی به اروپا گردید.
مقدمه
جنگهای صلیبی یکی از جنگهای مهم میان مسلمانان و مسیحیان است که به دلایل گوناگون اتفاق افتاد. جنگهای صلیبی از سال 1095 تا 1291م ادامه یافت؛ از این رو، به مدت بیش از 150 سال مبارزه و کشمکش میان جهان اسلام و مسیحیت برقرار گردید. در طی این جنگها، دورانهای استراحت نیز به وجود میآمد، اما اغلب، حالت تخاصم و جنگ حاکم بود. علل گوناگون مذهبی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… را میتوان زمینهساز وقوع این جنگها دانست، مانند آزادسازی کلیسای قیامت ـ که الحاکم باللّه، خلیفه فاطمی، آن را ویران کرد و سپس با هزینه مسلمانان تعمیر شد (1) ـ و اماکن مقدس مسیحیان، نظیر بیت المقدس از تصرف مسلمانان (2)؛ عفو گناهان به عنوان ثواب شرکت در جنگهای صلیبی (3)؛ عشق رسیدن به بهشت شرق (4)؛ خطبه پاپ اوربانوس دوم در مجمع کلرمون و اعلان جهاد مذهبی (5)؛ پیشتازی ترکان سلجوقی و تضعیف امپراطوری بیزانس؛ افزایش حس جاهطلبی در شهرهای تجاری ایتالیا، مثل ونیز، جنوا، پیزا و آمالفی جهت گسترش قدرت تجاری؛ ازدیاد جمعیت؛ خشکسالی؛ عدم تقسیم عادلانه زمین؛ گسترش قدرت فئودالها و ملاّکین در اروپا و….
در طی این سالها هشت جنگ صلیبی اتفاق افتاد. در نخستین جنگ صلیبی (1099ـ1095م) که صلیبیها با امیر سلاجقه روم (قلیچ ارسلان) در آسیای صغیر رو به رو شدند، مسیحیان اورشلیم (بیت المقدس) را از دست فاطمیان خارج ساختند (6) و مملکت لاتینی اورشلیم را بنا نهادند. عمادالدین زنگی، مؤسس سلسله اتابکان موصل، ادسا (اورفه، رها) و جناح خاوری مسیحیان را از دست آنها خارج ساخت. (7) دومین جنگ صلیبی (1148ـ 1146م) با فتح مجدد «رها» به دست نورالدین زنگی آغاز شد. لویی هفتم، پادشاه فرانسه به تشویق «قدیس برنارد» آماده جنگ شد و در (1147م) «کنراد» با لشکریان آلمانی عازم اورشلیم شدند. (8) در سومین جنگ صلیبی (1192 ـ 1189م)، صلاح الدین ایوبی شهر «عکا» را آزاد کرد، اما بیت المقدس در دست صلیبان باقی ماند. (9) چهارمین جنگ صلیبی (1204 ـ 1202م)، به علت اختلاف میان کلیسای شرقی و غربی و حمله صلیبیها به قسطنطنیه آغاز شد. (10) پنجمین جنگ صلیبی، با اعلان جنگ از سوی پاپ اونوریوس سوم آغاز شد. شاهان مجارستان و اتریش برای آزادسازی بیت المقدس حرکت کردند، اما طغیان رود نیل باعث شکست و عقبنشینی صلیبیان «دمیاط» شد. (11) در ششمین جنگ صلیبی، بیت المقدس توسط ایوب، مشهور به سن لویی یا (لویی مقدس) و یا ملک صالح ایوبی به دست مسلمانان افتاد. در هفتمین جنگ صلیبی، لویی نهم، پادشاه فرانسه برای فتح بیت المقدس عازم شد، اما «ممالیک» که به جای ایوبیان قدرت گرفته بودند، صلیبیها را شکست دادند. در جنگ هشتم صلیبی، شارل ـ دانژو از فرانسه به بنوحفص در تونس حمله کرد. سپس ممالیک مصر و شام، دشمن مشترک اروپاییان و مغولان محسوب شدند. در پایان، مغولان از ممالیک بارها شکست خوردند و از شام خارج شدند. به هر ترتیب، جنگهای صلیبی پایان گرفت (12).
پیآمد جنگهای صلیبی برای جهان اسلام عبارت بود از: ازدواج صلیبیان با زنان مسیحی مقیم سوریه، تشتت سیاسی در جهان اسلام، ازدیاد مفاسد اجتماعی، شدت یافتن شکاف میان فقیر و غنی، شکوفایی تجارت خارجی (به خصوص در عصر ممالیک)، تأثیر ادبی ـ فرهنگی جنگهای صلیبی و ورود کلمات بیگانه در متون عربی، گسترش فن خطابه و نگارش کتاب و… . این پیآمدها برای جهان غرب عبارتست از: تعدیل و زوال قدرت فئودالها؛ جنبشها و بدعتهای مذهبی و مبارزه مقامات کلیسا با آنها؛ نوگرایی در اندیشه غربی به دلیل آشنایی با متفکران و فیلسوفان مسلمان؛ تحول علوم فرهنگی، پزشکی، کیمیا، گیاهشناسی، جانورشناسی؛ رونق اقتصادی؛ گسترش شرقشناسی و اقتباس اروپاییها از برخی از ویژگیهای فرهنگ اسلامی یا به قول «فوشه شارتری» (13) شرقی شدن غربیان. (14) در مقاله حاضر، ضمن توجه مختصر به وضعیت جهان اسلام در آستانه جنگهای صلیبی، نگرش مسیحیان به مسلمانان طی جنگهای صلیبی بررسی شده و دیدگاه ویلیام صوری درباره آن جنگها به عنوان مطالعه موردی در این پژوهش مطرح گشته است.
دستاورد اولیه جنگهای صلیبی
هرچند به ظاهر آغاز جنگهای صلیبی سابقه دینی داشت و هشت جنگ را شامل گردید، ولی بارها بیت المقدس بین مسلمانان و مسیحیان دست بدست شد. انگیزههای دنیوی مانند شکوه شهرهای پر نعمت مسلمان ، شوالیههای مسیحی را وسوسه و در نهایت هرچند مسلمانان پیروز شدند، اما اروپاییان نیز غنایم زیادی بردند. در جنگهای صلیبی گروه کثیری از مسیحیان اروپایی به قصد تصرف بیت المقدس به سرزمینهای مسلمانان لشکرکشی کردند.آنان مدعی بودند که بیت المقدس مزار عیسی علیهالسلام است و مسیحیان برای زیارت نمیتوانستند به آسانی به آن شهر مسافرت بکنند. مسلمانان در زمان خلیفه دوم بیت المقدس را از دست روم شرقی آزاد ساختند. این شهر در زمان حیات حضرت محمدصلیاللهعلیهوآلهوسلم برای مدتی قبله اول مسلمانان بود. به همین جهت برای مسلمین احترام و اهمیت بسیار داشت. در نزد پیروان سایر ادیان الهی چون یهود ، و مسیحیت نیز این شهر محترم شمرده میشود. پس از آنکه بیت المقدس به تصرف مسلمانان در آمد.
آنان کلیه پیروان ادیان الهی بخصوص مسیحیان آزادی عمل دادند. مسیحیان نه تنها در شهر ، بلکه در سرتاسر جهان اسلام با آزادی کامل زندگی میکردند. اما در حدود 1000 سال میلادی ، در حالی که عدهای از مسیحیان منتظر ظهور حضرت عیسی علیهالسلام در بیت المقدس بودند، اخباری توام با اغراق در اروپا در مورد آزار و اذیت زائران اروپایی بیت المقدس انتشار یافت.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.