توضیحات
عنوان فارسی: پروژه مالی
هزینهیابی عبارت است از طبقهبندی و تسهیم صحیح هزینهها به منظور تعیین قیمت تمام شده محصولات و خدمات است. به این ترتیب، وقتی صحبت از هزینهیابی میشود، منظور یک یا چند مورد از موارد زیر است :
الف ـ تعیین بهای تمام شده ساخت یک محصول
ب ـ تعیین بهای تمام شده ارائه یک خدمت
ج ـ تعیین روشی که بوسیله آن بتوان هزینهها را مدیریت کرد.
هزینهیابی از آن جهت به عنوان بازوی توانمند مدیریت محسوب میشود که اطلاعات مؤثری در جهت انجام مذاکرات آگاهانه، شرکت در مناقصات، تخصیص ظرفیتهای تولیدی به محصولات سودآور و راهبری، سرمایهگذاری جدید برای توسعه ظرفیتهای تولیدی در اختیار مدیران عالی قرار میدهد. یکی از الزامات اساسی سازمانها و واحدهای پیشرو که توانستهاند به حیات خود ادامه داده و همواره در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند و در رقابتهای جهانی نقش فعال داشته باشند، سیستم هزینهیابی مؤثر و مناسبی بوده است. هدف اولیه از بکارگیری هر سیستم هزینهیابی، دستیابی به هزینه محصولات و خدماتی است که تولید و ارائه میشود. سیستم هزینهیابی باید در عمل، اقتصادی و مقرون به صرفه باشد و بتواند به تخصیص مبلغ هزینهها به هر یک از محصولات و خدمات به گونهای منجر شود که هزینه منابع لازم برای ساخت آن محصولات را به نحوی معقول انعکاس دهد، نظر به فنآوریهای مختلف ساخت، تولید و ترکیب محصولات، سیستمهای هزینهیابی در واحد های تولیدی و خدماتی مختلف، متفاوت است.
برای تعیین قیمت تمام شده باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت: 1- هزینههای ثابت 2- هزینههای متغییر 3- هزینه مختلط 4- هزینههای نیمه متغیر 5- هزینه نیمه ثابت..
1-هزینههای ثابت: اقلامی که بر اثر تغییر سطح فعالیت (تولید) تغییر نمیکنند و در تمام سطوح فعالیت ثابت میمانند. اقلام ثابت تنها اقلامی که مربوط به امر تولید هستند (سربار ساخت) را شامل میشود و اقلامی مانند هزینههای اداری و فروش که در کوتاه مدت ثابت هستند را در بر نمیگیرند و آنها را بعنوان هزینه دوره محسوب و مستقیما در سود وزیان منعکس میشوند. در طبقه بندی اقلام ثابت بهای تمام شده، دو دسته اقلام ثابت وجود دارند: اقلام ثابت تعهد شده که اقلامی هستند که قابل حذف نبوده و به کل تسهیلات تولیدی مربوط می شوند مانند استهلاک ساختمان وکارخانه ، عوارض ومالیات.
نمونه بارز و مشخص این هزینه ها : حقوق مدیران تولید، استهلاک ساختمان و ماشین آلات، بیمه ساختمان و ماشین آلات، اجاره محل کارخانه و سایر موارد مشابه می باشد.
جدول هزینه های ثابت کارخانه تولید کفش
هزینه های ثابت | |
حقوق مدیران تولید | 000/000/300 |
استهلاک ماشین آلات | 000/000/3 |
استهلاک ساختمان | 000/450 |
بیمه ساختمان | 000/87 |
بیمه ماشین آلات | 000/550 |
اجاره محل کارخانه | 000/000/22 |
مخارج برنامههای بازاریابی | 000/72 |
حقوق کارگران | 000/000/840 |
مخارج تحقیق | 000/950 |
جمع | 000/109/167/1 |
مقدار تولید | 50000 |
سرشکن | 233421 |
سهم اقلام ثابتی که به هر محصول تخصیص داده میشود به رقم 233421 ریال می شود.
فرمول نقطه سر به سر
o=t(p-v)-f
t=f/p-v
t=تعداد تولید در نقطه سر به سر
f=کل هزینه ثابت
v=هزینه متغییر هر واحد محصول
p-v=حاشیه سود
p=قیمت فروش هر واحد محصول
2-هزینههای متغییر: اقلامی که بطور مستقیم و به تناسب تغییر سطوح فعالیت افزایش یا کاهش پیدا میکنند و نسبت تقریبا ثابتی بین این اقلام و مقدار تولید وجود دارد. برای مثال بهای مواد اولیه مصرفی مستقیم یک واحد 500 ریال است که این برای دو واحد کاری 1000 ریال خواهد شد. با افزایش تولید، میزان بهای تمام شده افزایش مییابد. به هزینههای متغییر بهای تمام شده اقلام متغییر مستقیم نیز گفته میشود.
انواع اقلام متغییر به قرار ذیل است:
الف. مواد مستقیم – دستمزد مستقیم – سربار ساخت (ملزومات – مواد غیر مستقیم)
ب. هزینه های توزیع و فروش : (کمیسیون فروش و…)
ج. هزینه های اداری و تشکیلاتی : ملزومات اداری – بخشهایی از بهای آب ، برق ، سوخت
دربرخی از موارد به اقلام متغیر بهای تمام شده اقلام قابل برنامهریزی نیز اطلاق میگردد چرا که مدیران قادر خواهند بود در بعضی از موقعیتها در خصوص برخی از اقلام تصمیم گیری یا آنها را کنترل کنند.
هزینه های متغیر | |
مواد اولیه | 000/000/750/1 |
هزینه های برق، آب، گاز، تلفن | 000/450/1 |
هزینه حمل و نقل | 000/950/2 |
هزینه حقوق کارگران | 000/000/350/24 |
هزینه های بازاریابی | 000/240 |
ملزومات اداری | 000/784 |
هزینه های سربار تولید
هزینه | مبلغ |
هزینه هاي حقوق و دستمزد واحد هاي پشتیبانی تولید | 000/000/354/2 |
هزینه بهداشت و درمان | 000/540/1 |
هزینه مرخصی و مزایاي پاداش خدمت کارکنان | 000/671 |
هزینه غذا | 000/345 |
هزینه ایاب ذهاب | 000/652 |
لوازم یدکی و ابزار کار مصرفی | 000/224 |
مواد مصرفی کمکی | 000/685/1 |
نگهداري وتعمیرات ماشین آلات ،تآسیسات و ساختمان و… | 000/850 |
هزینه حمل و نقل وجابجایی | 000/250/1 |
آب و برق و سوخت | 000/650/2 |
استهلاك | 000/855 |
هزینه کارآموزي و سمینارهاي آموزشی | 000/355 |
سایر هزینه هاي سربار | 000/000/24 |
جمع |
3-هزینههای مختلط: اقلامی هستند که گرایش خاص و یا الگوی یگانهای برای تشریح ندارند و جهت تجزیه وتحلیل تصمیمات مدیران اقلام مختلط را به اجزای ثابت و متغیر تقسیم میکنند. بسیاری از اقلام بهای تمام شده دارای ویژگی اقلام مختلط هستند یعنی بخشی ثابت و بخش دیگری متغیر میباشند مانند: مخارج برق، آب، سوخت، نگهداری، دستمزد غیر مستقیم.
همان طور که ملاحظه میشود در اقلام ثابت y=a بوده در حالی که در اقلام متغییر y=bX و در اقلام مختلط y=a+bX است.
4-هزینه نیمه متغییر: این نوع هزینهها با افزایش سطح فعالیت (تولید) اضافه شده اما ازدیاد آن با یک نسبت ثابت نیست. این گونه اقلام به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
اقلامی که بر اثر افزایش سطح فعالیت با نسبت نزولی در هزینه های یک واحد اضافه میشوند . یعنی میزان افزایش بهای تمام شده برای هر واحد اضافی کمتر از افزایشی است که برای یک واحد تولیدی قبلی ایجاد گردیده است.
اقلامی که بر اثر افزایش سطح فعالیت با نسبت صعودی اضافه میگردند . یعنی میزان افزایش بهای تمام شده برای یک واحد اضافی بیشتر از افزایشی است که برای یک واحد تولیدی ما قبل ایجاد گردید.
5-هزینههای نیمهثابت: هزینههایی هستند که با افزایش سطح فعالیت (نه بطور متناسب بلکه با حجم تولید مشخصی) بصورت پلکانی و متناوب اضافه میشوند. همانند افزایش تعداد دانشجویان در یک دانشگاه که مستلزم ایجاد ساختمانها وکلاسها جدید و نیز افزایش هزینه های استهلاک وسایر هزینه های ثابت برای دانشگاه خواهد بود.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.