توضیحات
عنوان تحقیق: دولت الکترونیک
- چکیده
- مقدمه
- پیشینه دولت الکترونیک
- تعریف جامع از دولت الکترونیکی
- سایر تعاریف دولت الکترونیک
- مهمترین عوامل ایجاد دولت الکترونیک
- رشد فناوریهای جدید و بویژه فناوری اطلاعات
- سرمایه گذاری بنگاههای اقتصادی در بخش فناوری اطلاعـــات
- رشد اینترنت و فراگیری عمومی استفاده از آن
- تغییر انتظارات شهروندان و بنگاههای اقتصادی
- جهانی شدن و فشارهای ناشی از رقابت
- اهداف و ضرورتهای دولت الکترونیک
- مزایای دولت الکترونیک
- مهمترین مزایای دولت الكترونیك عبارتند از
- ساختار دولت الکترونیک
- روند ایجاد دولت الکترونیک
- فرآیند استقرار دولت الکترونیک
- الزامات اساسی دولت الکترونیک
- مراحل پیاده سازی دولت الکترونیک
- نمادهای مورداستفاده در دولت الكترونیك
- GC (موسسه دولتی به شهروند)
- GG (رابطه دولت با دولت)
- GB (رابطه دولت با كسب و كار)
- GE (دولت با كاركنان)
- سرویس های امنیتی لازم
- محرمانگی
- یکپارچگی
- تشخیص هویت
- عدم انکار
- خصوصیات انواع دولت الکترونیکی
- راهکارهای دولت الکترونیکی
- مشکلات دولت الکترونیک
- هزینه های ایجاد دولت الكترونیک
- مشتریان دولت الکترونیک
- رسانه منتخب برای دولت الکترونیک
- اثرات دولت الكترونیك بر مدیریت و سازمان
- گام های لازم به منظور ایجاد یك دولت الكترونیكی موفق
- دولت الکترونیک و امکانسنجی استقرار آن در ایران
- دولت الکترونیک و روند آن در ایران
- وضعیت دولت الکترونیکی در ایران
- برخی از طرحهای در دست اقدام دولت الکترونیکی در ایران را برشمریم
- پیشنهاد طرح پنج مرحله ای
- دولت الکترونیک و نقش آن در توسعه
- نمونه هایی از کاربرد دولت الکترونیک
- امضای دیجیتال
- گواهینامه دیجیتالی و مرکز گواهی امضای دیجیتال
- دولت الکترونیک
- تجارت الکترونیک
- بانکداری الکترونیک
- تجارت گردشگری
- مدلهای اطلاعرسانی و ارائه خدمات دولت الكترونیك
- مدل انتشاری
- مدل جریان اطلاعات حساس
- مدل تحلیل مقایسهای
- مدل مشاركت عمومی
- مدل ارائه خدمات به صورت تعاملی
- مدل توسعه دولت الكترونیك UNDP
- بررسی كوتاه دولت الكترونیكی در چند كشور
- استرالیا
- كانادا
- چین
- دانمارك
- فنلاند
- نیوزلند
- ژاپن
- هند
- شاخص های توسعه دولت الکترونیکی
- مقایسه شاخص دولت الکترونیک ایران با جهان
- تحقق دولت الکترونیکی
- چالش های پیاده سازی دولت الکترونیک و ارائه راهکارها وپیشنهادهایی برای اجرای موفق آن
- ایجاد زیر ساخت
- شکاف دیجیتال
- سواد الکترونیکی
- اعتماد
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
اکنون در دورانی زندگی می کنیم که از آن با عنوان عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می شود. نفوذ فناورهای اطلاعات و ارتباطات در جنبه های مختلف زندگی انسان باعث شده است که روش های ارتباط افراد، به طور کلی تغییر کند. امروز اجتماعات به جوامع علمی و شهروندان نیز به کاربران شبکه ای اطلاعاتی تبدیل شده اند. در همین راستا ایده دولت های الکترونیکی در اقصی نقاط دنیا مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای توسعه یافته حرکت هایی را در جهت نیل به این هدف شروع کرده اند. می توان گفت که دولت الکترونیکی از حد یک ایده جدید فراتر رفته و همه کشورهای توسعه یافته وحتی در حال توسعه، گامهای موفقی را به سوی این هدف طولانی مدت برداشته اند. دولت الكترونیك ابزار قدرتمندی است كه باعث ارایه بهتر خدمات عمومی، كاهش زمان انتظار و بهبود اثربخشی ـ هزینه، افزایش بهره وری و بهبود شفافیت و پاسخگویی شده و ارتقاء توانایی دولت در انجام فعالیتهای كلیدی را موجب می شود.
. مقدمه
اصطلاح دولت الکترونیکی و همچنین مترادف های آن نظیر دولت دیجیتالی[1]، دولت برخط[2]، دولت شبکه ای[3] و دولت مجازی[4]، در اواخر دهۀ 1990 پدیدار شدند. اما تاریخچۀ استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در سازمان های دولتی را می توان تا اوایل تاریخ پیدایش رایانه دنبال کرد. اصطلاح «فناوری اطلاعات» در دولت، به دهۀ 1970 بر می گردد [1، 5]. این ادبیات به استفاده از فناوری اطلاعات در دولت توجه دارد، در حالی که ادبیات اخیر ناظر بر دولت الکترونیکی، غالباً به استفادۀ برون سازمانی توجه دارد، مانند خدماتی که به شهروندان ارائه می شود. به تازگی با جدی شدن این بحث در عصر اینترنت، آثاری از نویسندگان بزرگ به چشم می خورد که ازجمله می توان به زمام داری در عصر اطلاعات[5]، متعلق به بلامی[6] و تیلور[7]؛ و مرم سالاری رایا سپهری[8] اثر تساگاروسیانوا[9] اشاره کرد. اولین اثری که اصطلاح دولت الکترونیکی را به کار برد، «دولت الکترونیکی: طراحی، کاربردها و مدیریت[10]» و جدیدترین نوشتۀ مشابه آن «اجرا و مدیریت دولت الکترونیکی[11]» است. تفاوت بین این دو سند، تجربه بنیادینی است که داستان گویایی از تکامل سریع این حوزه طی چند سال است. در اوایل سال 2000 موارد نادری از این آثار به چشم می خورد، اما اکنون تعداد آنها افزایش یافته است [4، 7].با این حال، همانطور که گرانلوند[12] نشان می دهد، پژوهش ها بیشتر به داستان سرایی و نقل «آموزه های اکتسابی» و کمتر به آزمون نظریه ها و توسعۀ نظری آنها می پردازند [1، 5].
دولت الکترونیکی به عنوان یک حوزۀ کاربردی، اساساً با فراخواندن کاربران به رویارویی با چالش های جدید رسانۀ اینترنت[13]، از آنها می خواهد با تکیه بر ابتکارهای خود و به کارگیری سیستم های جدید به رفع آنها بپردازند [2، 3].
واقعیت این است که اگرچه اصطلاحات موجود برای دولت الکترونیک به عنوان مترادف یکدیگر به کار می روند، اما دلیل نمی شود که معنای دقیقی هم از آنها وجود داشته باشد. دو تعریف محدود و باز وجود دارد. به طور کلی دو واژۀ «دولت» و «زمام داری» در پژوهش ها به طور گیج کننده ای کاربرد دارند. همچنین، در انضمام یا مجزا دانستن «مرم سالاری الکترونیکی از دولت الکترونیکی» نیز ابهاماتی دارد. آنچه در میان تمامی تعاریف، مشترک است این است که دولت الکترونیک شامل رویکرد راهبردی جامع برای سازمان دولت است، نه خودکارسازی مرحله به مرحلۀ کارکردهای مجزا.
دولت الکترونیکی را می توان از لحاظ نظری شیوۀ ترسیم «چشم اندازها[14]» دانست که در عمل بر پایۀ برخی نظریات تعاریف را رهنمون می شوند یا اینکه از اقدامات جاری برای رسیدن به تعاریف توصیفی استفاده می شود [1، 5].
2. پیشینه دولت الکترونیک
فناوری به عنوان ابزاری برای مدیریت محدودیت های عقل بشر وفراهم کردن زیرساختی جهت تصمیم گیری بهتر تصور می شد. به عبارت بهتر تا زمان معرفی اینترنت واستفاده گسترده از کامپیوترهای شخصی،هدف اصلی فناوری استفاده شده در دولت،افزودن کارایی مدیریتی مدیران دولتی وافزایش بازدهی دولت بود.تا آن زمان مهمترین استفاده از فناوری در سازمان های دولتی،خودکار سازی حجم انبوهی از تراکنش نظیر تراکنش های مالی با استفاده از کامپیوترهای بزرگ بود [8، 12]. این دوران،دورانی بود که بیشترین سازمانهای دولتی ایجاد شدند وباسیستم های کامپیوتری شان مستقل از یکدیگر فعالیت می کردند.به علاوه،از آنجایی که فناوری اطلاعات جهت خودکار سازی کارهای دفتری و بهبود کارایی فعالیت دفتری استفاده می شد.متخصصین فناوری اطلاعات دولت از خطاهای اجرایی سازمان در امان می ماندندگسترش کامپیوترهای شخصی در دهه ۱۹۸۰میلادی برای هرمدیر دولتی امکان استفاده از سیستم فناوری اطلاعات شخصی را فراهم کرد ودوره جدید استفاده از فناوری اطلاعات آغاز شد.در این نقطه،مدیریت فناوری شروع به گسترش در سازمان های دولتی کرد؛ همگام با این مسئله مدیران به این نتیجه رسیدند که مسائل مربوط به فناوری اطلاعات بایستی جزو کارهای اصلی دولت در نظر گرفته شود.کشور امریکا از پیشگامان اصلی دولت الکترونیک است.از جمله اولین فعالیت های انجام شده در زمینه دولت الکترونیک،پروژه سیستم اطلاعاتی شهری بود که از۱۹۳۷تا۱۹۷۸در دانشگاه کالیفرنیا جریان داشت [1، 5]. این پروژه اولین مطاله تجربی،اصولی وگسترده با تمرکز ویژه بر روی سیاست و پیامدهای مرتبط به استفاده از کامپیوتر در سازمان های خدمات رسانی بود.این پروژه فرایندهای مداوم سیاسی و اجتماعی ساخت یافته را آشکار کرد.این تحقیقات یک چشم انداز وسیع از قابلیت های فناوری و محیطش را ایجاد کردند وبرتعاملات پیوسته میان سازمان های دولتی ومحیط بیرونی و درونی شان تاکید ورزیدند [2، 11].از آن زمان به بعد این تفکر گسترش یافت که فناوری،قدرت و نفوذ افراد و گروه هایی را که در حال حاضر بیشترین منابع و قدرت را در سازمان ها در اختیار دارند،بیش از پیش تقویت می کند. دهه ۹۰میلادی،همراه با شبکه جهانی وب،شاهد به هم پیوستن فناوری ازاطلاعات و دولت،و حرکت به سمت ایجاد دوباره دولت درکشورهایی همانند امریکا بود که منجر به ایجاد درگاه دولتی جامع شد.تصویب برخی از قوانین بسیار مهم طی این دهه موجب پشتیبانی از این حرکت اصلاحی شد واستفاده از فناوری اطلاعات در دولت امریکا را فراهم نمود.در سال ۱۹۵۵اصلاح قانون کاهش و تعدیل دیوان یالاری که در سال ۱۹۸۰تصویب شده بود،راهبردهایی را برای سرمایه گذاری فناوری اطلاعات دولتی فراهم نمود و اشتراک گذاری اطلاعات بین سازمان های متقاطع موجب شد.درسال۱۹۹۶قانون آزادی اطلاعات الکترونیک،قوانینی را برای صدورو دسترسی عمومی به اطلاعات الکترونیکی دولت بیان کرد.قانون اصلاح فرصت شغلی و مسئولیت شخصی درسال ۱۹۹۶دستور آزمایش کاربردهای دولت الکترونیک را به سازمان های سرویس اجتماعی در سطوح بین دولتی صادر کرد.تمامی این تلاش هابرای قانون گذاری، باتصویب قانون دولت الکترونیک در سال۲۰۰۱به اوج خود رسید.این قانون هم زیر بنای مالی و هم زیربنای سازمانی مورد نیاز کاربردهای همه جانبه دولت الکترونیک را فراهم کرد.واقعه ۱۱سپتامبر۲۰۰۱در امریکا سبب شد مفهوم دولت الکترونیک از ابزاری برای تسهیل در فراهم کردن خدماتی دولتی،آسان کردن اصلاحات اجرایی و کمک به مشارکت دموکراتیک تبدیل به ابزاری برای مقابله با حملات تروریستی نیز بشود.از جمله تغییرات ایجاد شده پس از واقعه۱۱سپتامبر تمایل دولت ها به ترویج اشتراک اطلاعات در میان سازمان ها،ادغام یابه اشتراک گذاردن پایگاه های داده دولتی،افزایش امنیت سیستم های اطلاعاتی دولتی در برابرحملات تروریستس ممکن،ارزیابی و در صورت لزوم منع یا حذف محتوای وب گاههای دولتی که امنیت را به خطر می اندازد هستند [10].
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.