توضیحات
عنوان فارسی: فرایند تحلیل سلسله مراتبی و مدل مرجع عملیات های زنجیره تامین برای پشتیبانی از طراحی مجدد زنجیره تامین
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Analytical hierarchy process and SCOR model to support supply chain re-design
چکیده
یک زنجیره تامین از مراحل مختلفی تشکیل شده است و هنگام اجرای طراحی مجدد زنجیره تامین، لازم است فرایندهای مرتبط[1] را شناسایی نموده و یک هدف را برای طراحی مجدد انتخاب کرد. از طریق مروری بر ادبیات در اینجا یک راه حل ارائه شده است تا ابتدا فرایندهای مرتبط را با استفاده از مدل مرجع عملیات های زنجیره تامین شناسایی کرده، سپس فرایند تحلیل سلسله مراتبی را برای تحلیل انتخاب فرایند هدف[2] مورد استفاده قرار داد. فرایند تحلیل سلسله مراتبی می تواند در این تصمیم گیری کمک کند که بر حسب معیارهای از پیش تعریف شده چه فرایندهایی از زنجیره تامین کاندیدای بهتری برای طراحی مجدد می باشند.فرایندها می توان عناصر مختلف یک زنجیره تأمین را مدلسازی کرد یا به نمایش گذاشت و سپس مقایسه نمود. به علاوه عناصر زنجیره تأمین تحلیل شده و در صورت به کارگیري بهترین تصمیمات، امکان بهبود عملکرد براي هر یک از عناصر زنجیره و در نهایت کل یک زنجیره تأمین فراهم می شود. این مدل معیارهاي بسیاري را براي عملکرد زنجیره تامین از شاخص هاي بسیار کلی تا شاخص عملیاتی تعریف می کند. از آنجا که، مقیاس هاي متناظر با این، مدل هاي سلسله مراتبی هستند، این معیارها اغلب مقیاس هاي عملیاتی تر را دربر می گیرند (ناظمی، توکلی و خورسندی اکبرنژاد، 1390).
کلید واژه ها: یکپارچه سازی زنجیره تامین[1]، مدل مرجع عملیات های زنجیره تامین[2]، فرایند تحلیل سلسله مراتبی[3]، طراحی مجدد زنجیره تامین
مدل مرجع عملیات های زنجیره تامین (Supply Chain Operations Reference SCOR model) یک مدل مرجع است که در آن هیچ شرحی از فرمول هاي ریاضی، روش هاي بهینه سازي، یا ابتکاري براي حل یک مسئله ارائه نشده است. در عوض در آن واژگان و فرایندهایی استاندارد شده اند. با پیکربندی این فرایندها می توان عناصر مختلف یک زنجیره تأمین را مدلسازی کرد یا به نمایش گذاشت و سپس مقایسه نمود. به علاوه عناصر زنجیره تأمین تحلیل شده و در صورت به کارگیري بهترین تصمیمات، امکان بهبود عملکرد براي هر یک از عناصر زنجیره و در نهایت کل یک زنجیره تأمین فراهم می شود. این مدل معیارهاي بسیاري را براي عملکرد زنجیره تامین از شاخص هاي بسیار کلی تا شاخص عملیاتی تعریف می کند. از آنجا که، مقیاس هاي متناظر با این، مدل هاي سلسله مراتبی هستند، این معیارها اغلب مقیاس هاي عملیاتی تر را دربر می گیرند (ناظمی، توکلی و خورسندی اکبرنژاد، 1390).
فرایند تحلیل سلسله مراتبی (Analytical Hierarchy Process AHP) یکی از معروفترین فنون تصمیم گیری چند شاخصه است که توسط توماس اِل ساعتی در دهه 1970 ابداع گردید. این روش هنگامی که عمل تصمیم گیری با چند گزینه و شاخص تصمیم گیری روبرو است، می تواند مفید باشد. شاخص ها میتوانند کمی و یا کیفی باشند. اساس این روش بر مقایسات زوجی نهفته است. فرایند رتبه بندی و اولویت بندی گزینه ها در روش AHP شامل: 1) ساخت سلسله مراتبی، 2) مقایسه های زوجی، 3) محاسبه وزن نسبی، 4) وزن نهایی گزینه ها می باشد (دلبری و داودی، 1391).
مقدمه
ضرورت هماهنگی شرکای متعدد کسب و کار، بخش های داخلی شرکت ها، فرایندهای کسب و کار و مشتریان گوناگون در سطح زنجیره تامین، حوزه مدیریت زنجیره تامین را اهمیت بخشیده است (توربان، کینگ، لی، لیانگ، و توربان، 2011)[1]. در مرکز کسب مزیت رقابتی از طریق مدیریت زنجیره تامین، یکپارچه سازی زنجیره تامین است؛ زمانی که یکپارچه سازی به دست می آید، زنجیره ای تامین به عنوان یک موجودیت واحد عمل می کند که به طور مستقیم از تقاضای مشتری برخاسته است (فرهوماند، 2005)[2]. با این حال ادبیات زنجیره تامین وجود تعدادی از چالش های مرتبط با یکپارچه سازی زنجیره تامین را نشان می دهد (عواد و نصار، 2010؛ باگچی و اسکجوئت-لارسن، 2005؛ سوئینی، 2011)[3]. در جستجو برای راه حل هایی که می تواند ساخت یکپارچه سازی زنجیره تامین را تسهیل کند، شرکت ها توجه خود را به فناوری های کسب و کار الکترونیکی[4] معطوف ساخته اند (آیورامو، آمینف، و پوناکاوی، 2002؛ کاگلیانو، کانیاتو، و اسپینا، 2003؛ چن و هولساپل، 2012؛ وینگارتن، هیومفریز، مککیتریک، و فینس، 2013)[5]. با وجود این شواهد در کسب و کار الکترونیکی و ادبیات زنجیره تامین تنها یک پذیرش محدود از کسب و کار الکترونیکی را برای یکپارچه سازی زنجیره تامین نشان می دهد (آیورامو و دیگران، 2002؛ باگچی و اسکجوئت-لارسن، 2005؛ چن و هولساپل، 2012؛ کروم، 2005). این فقدان پذیرش وجود چالش ها در کاربرد کسب و کار الکترونیکی برای توانمند ساختن یکپارچه سازی زنجیره تامین را پررنگ می سازد. ابزارهای همیاری الکترونیکی[6] جدید مبتنی بر اینترنت، یکپارچه سازی سازمان های متعدد را ممکن ساخته، و ایجاد سیستم های یکپارچه سازی زنجیره تامین را امکان پذیر می کند. با این حال، ابزارها به تنهایی کافی نیستند؛ لازم است که تغییرات سازمانی و فناورانه را همراه با یک همراستایی در ساختار، فرایندهای مدیریت، استراتژی، فناوری و افراد/نقش ها برای پذیرش موفق کسب و کار الکترونیکی انجام داد[7] (چن و چینگ، 2002)[8]. از یک نقطه نظر عملیاتی فرایندهای کسب و کار در مرکز تغییرات سازمانی هستند؛ هنگامی که فناوری های کسب و کار الکترونیکی اجرا می شوند فرایندهای کسب و کار باید طراحی مجدد شوند تا از فناوری جدید پشتیبانی کنند (گوناسکاران و ناگی، 2004)[9]. با این حال، طراحی مجدد فرایندهای زنجیره تامین برای پشتیبانی از اجرای یکپارچه سازی زنجیره تامین دشوار است (پالما-مندوزا، نائیلی، و روی، 2014)[10]. افزایش پیچیدگی در فرایندهای کسب و کار زنجیره تامین، به نیاز به روش های جدید برای مواجهه با این پیچیدگی منجر می شود؛ به ویژه، در مورد این که چگونه در شبکه های سازمانی[11] اطلاعات فرایند را یکپارچه سازی نمود (رودر و تیبکن، 2006)[12]. بنابراین بر اساس یک بررسی ادبیات انجام شده در سه حوزه مختلف – طراحی فرایند کسب و کار، طراحی مجدد زنجیره تامین، و طراحی فرایند کسب و کار الکترونیکی – یک روش ارائه شده است تا فرایندهای کسب و کار را برای پشتیبانی از یکپارچه سازی زنجیره تامین طراحی مجدد نمود لاودن و لاودن در کتاب «سیستم های اطلاعاتی مدیریت» (1389، ص 16) برای درک چالش ها، بررسی سیستم های اطلاعاتی را در سه بعد الف) سازمان، ب) مدیریت و ج) فناوری پیشنهاد می دهند که به آن سواد سیستم های اطلاعاتی گفته می شود. سواد سیستم های اطلاعاتی شامل یک نگرش رفتاری و نیز یک نگرش فنی نسبت به مطالعه سیستم های اطلاعاتی است، در حالی که سواد کامپیوتری اساسا بر دانش فناوری اطلاعات تمرکز دارد (مترجم).
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش ترجمه مقاله
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.