توضیحات
شبیه سازی تحلیل شوک در سیستم تعلیق خودرو با نرم افزار متلب
مقدمه:
تاثيرات ناهمواري سطح جاده بر روي پايداري خودرو و راحتي سفر از ديرباز مورد توجه محققان و صنايع خودروسازي بوده است. بدين منظور مدلسازي ارتعاشي خودرو با استفاده از مدلهاي رياضي به منظور كاهش ارتعاشات ناخواسته خودرو در تحقيقات اخير مورد توجه قرار گرفته است[1-6] در تحليل رفتار ديناميكي سيستم تعليق خودرو، اجزاء ارتعاشي سيستم تعليق در سه دستهي كلي بدنه خودرو ،سيستم تعليق و چرخها قرار ميگيرند. بر اين اساس مدلهاي ارائه شده براي مطالعه رفتار ديناميكي سيستم تعليق خودرو را ميتوان به سه دسته شامل: مدل يك چهارم خودرو، مدل نصف خودرو و مدل كامل خودرو تقسيم كرد. در مدل يك چهارم خودرو بدنه با يك فنر و دمپر به چرخ و از طريق آن به جاده مرتبط است [7و8]. درشكل1-الف نماي شماتيك اين مدل آورده شده است. مجموعه چرخ، ترمزها و ميله هاي رابط تعليق به عنوان جرم فنربندي نشده شناخته ميشوند. از اين مدل براي مطالعه حركت ارتعاش عمودي 1خودرو استفاده ميشود. در شكل1 -ب مدل نصف خودرو كه شامل دو چرخ جلو و عقب ميباشد آورده شده است. اين مدل براي بررسي حركت ارتعاش عمودي و كله زني خودرو مورد استفاده قرار ميگيرد[9]. در مدل ديگري براي نصف خودرو، با انتخاب دو چرخ جلو ميتوان به بررسي حركت ارتعاش عمودي و چرخشي حول محور طولي خودرو پرداخت. مدل پيچيدهتر خودرو، مدل هفت درجه آزادي است كه براي بررسي حركت ارتعاش عمودي، كلهزني و پيچشي خودرو حول محور طولي مورد استفاده قرار ميگيرد [10].
سیستم تعلیق خودرو
همانطور که اشاره شد، وظیفه اصلی سیستم تعلیق، جلوگیری از انتقال ارتعاشات به داخل کابین و قطعات خودرو و در نتیجه ایجاد راحتی سفر و همچنین مسیر دهی به خودرو می باشد. این سیستم دقیقا بین شاسی و چرخ های خودرو کار گذاشته شده است. وظیفه جلوگیری از انتقال ارتعاشات توسط فنرها و کمک فنرهای بکار رفته در خودرو انجام می پذیرد و وظیفه دوم یعنی مسیردهی و فرمان دهی به خودرو توسط چرخ ها و نگهدارنده های آن انجام می گیرد. در صورت عدم وجود این سیستم، قطعات داخلی خودرو به سبب ارتعاشات وارده به خودرو و لرزش های بسیار زیاد در هنگام حرکت، عمر کوتاهی داشته و همچنین سفر برای سرنشینان بسیار طاقت فرسا می شد. امروزه یکی از مهمترین عوامل در راحتی خودرو، نوع سیستم تعلیق و کیفیت بکار رفته در خودرو می باشد که نقش پر رنگی در جذب بازار فروش برای آن خودرو دارد. این سیستم معمولا اگر اشکالی داشته باشد از طریق دیاگ زدن خودروقابل شناسایی می باشد.
شبیه سازی تحلیل شوک در سیستم تعلیق خودرو با نرم افزار متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده و به تعداد محدودی قابل فروش می باشد.
- فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.