توضیحات
عنوان فارسی: دینامیک پایداری ماشین سه چرخه در کاربرد های خودروسازی
عنوان انگلیسی:
Dynamic Stability of Three-wheeled vehicles in automotive-Type Applications
به نظر می رسد ایده ماشین کوچکتر و کاراتر برای حمل و نقل های شخصی منجر به پلتفرم های سه چرخه شده است. معمولا نظرات یا به کلی مخالف با طرح سه چرخه هستند یا به کلی آن را تایید می کنند. مدافعان این طرح به شاسی مکانیکی ساده شده آن، هزینه کمتر تولید و ویژگی های برتر در زمینه کنترل آن، اشاره می کنند. مخالقین، گرایش به واژگون شدن ماشین های سه چرخه را مورد انتقاد قرار می دهند. هر دو نظر دارای خصوصیات مثبتی هستند، ماشین های سه چرخه سبک تر بوده و هزینه کمتری برای تولید کنندگان دارند، اما هنگامی که به طور ضعیفی طراحی شده یا در کاریرد اشتباهی به کار روند، پلتفرم سه چرخ طرحی نامناسب می باشد. با این حال، هنگامی که به طور صحیح طراحی شوند، می توانند اشتیاق بیشتری به تجربه رانندگی های عادی بدهند. امروزه، ماشین های سه چرخ با قابلیت خم شدن، که مانند موتور سیکلت ها در پیچ ها به سمت داخل خم می شوند، مسیری از مجموعه جدیدی از تولیدات حمل و نقل های شخصی با وزن کمتر، اقتصاد بسیار بهتر سوخت و قدرت بسیار بیشتر در پیچ ها، را نشان می دهد.
طراحی واکنشی ذاتی
طراحی ماشین های سه چرخ با استفاده از ویژگی های ذاتی شان، می تواند ماشینی با عملکرد بالا تولید کند که بر بسیاری از ماشین های چهار چرخ برتری داشته باشد. یک ماشین سه چرخ که به طور مناسب طراحی شده باشد، یکی از بهترین ماشین های واکنشگراست که می توان در جاده های بادی تجربه کرد. واکنشگرایی برتر ماشین های سه چرخ، عمدتا به دلیل زمان پاسخ انحراف اندک آن هاست.
زمان پاسخ انحراف مدت زمانی است که یک ماشین نیاز دارد تا پس از یک گردش سریع در فرمان، به حالت پایدار هنگام چرخش برسد. یک ماشین چهار چرخ با فتربندی های نرم، زمان پاسخ انحرافی برابر 0.30 ثانیه داشته و یک ماشین اسپرت چهار چرخ در زمانی برابر نصف این زمان پاسخ می دهند. یک ماشین سه چرخ که به طور مناسب طراحی شده باشد، می تواند در مدت زمانی کمتر از 0.10 ثانیه به حالت پایدار در هنگام چرخش برسد. این میزان 33 درصد سریعتر از یک ماشین چهار چرخ با کارایی بالاست.
زمان پاسخ به گردش فرمان ارتباطی به تعداد چرخ ها یا نحوه قرارگیری آن ها ندارد. بلکه محصول کاهش وزن و اینرسی قطبی لحظه ای می باشد. یک ماشین سه چرخ معمولی سبک تر بوده اینرسی قطبی لحظه ای آن حدود 30 درصد کمتر از موارد مشابه چهار چرخ می باشد. در اینجا لینک فیلمی از گزارشات رانندگی یک مورگان سه چرخ را مشاهده می کنید، که کپی نزدیکی از ماشینی است که دهه های 20 و 30 ساخته شد. توچه کنید که چرخ های کناری به صورت عریض قرار داده شده و ارتفاع کلی پایین است. موقعیت مرکز جرم برای قدرت کنترل ماشین های سه چرخ و پایداری آن ها برای پیشگیری از واژگون شدن بسیار حائز اهمیت می باشد.
پایداری واژگونی ماشین های سه چرخ رایج بدون قابلیت خم شدن
یک ماشین سه چرخه بدون قابلیت خم شدن در صورتی که موقعیت مرکز جرم پایین و نزدیک چرخ های دو طرف باشد، می توانند مقاومتی برابر با ماشین های چهار چرخ در برابر واژگون شدن داشتن باشند. مانند یک ماشین چهار چرخ، حاشیه امن ماشین سه چرخ در برابر واژگونی توسط نسبت L/H (نصف فاصله بین دو چرخ (L) نسبت به ارتفاع مرکز جرم(H)) بیان می شود. با این حال، بر خلاف یک ماشین چهار چرخ، این نسبت در ماشین های سه چرخ توسط رابطه بین فاصله واقعی بین چرخ ها و موقعیت طولی مرکز ثقل تعیین می شود که منجر به به دست آوردن فاصله “موثر” می شود. این ضریب می تواند با دورتر قرار دادن چرخ ها از هم، قرار دادن مرکز جرم نزدیک چرخ های دو طرف و یا با درجه کمتری، با افزایش فاصله دو محور، افزایش یابد. مقاومت در برابر واژگونی با افزایش فاصله موثر و کاهش مرکز جرم افزایش می یابد. هر دو مورد نسبت L/H را افزایش می دهند.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.