توضیحات
عنوان تحقیق: گزارش دانشگاههای الكترونیکی
- مقدمه
- فصل یکم – مراکز اموزش الکترونیک وزارت علوم
- فصل دوم- اقدامات وزارت بهداشت در زمینه اموزش مجازی
- فصل سوم- اقدامات اموزش پرورش در زمینه اموزش مجازی
- فصل چهارم-نتیجه گیری
مقدمه
فن آوری همانا کاربرد دانش، ابزارها و مهارت ها برای حل مشکلات عملی و گسترش توانایی هـای انسان است. به عبارتی دیگر، فنآوری کـابرد دانـش و ابـداع وسـایل و سیسـتمهـایی بـرای ارضـای نیازهای انسان میباشد. در واقع فن آوری، قدرت آموزش و یادگیری ندارد، بلکه سیستمی نظام مند برای انتقال دانش و یادگیری است. با تأثیرفن آوری اطلاعات و وجـود رایانـه هـا، امکان ارتباط از طریق شبکه های ارتباطی مجازی میسر شده است . اشتراك دانش به کمک فن آوری اطلاعات و ارتباطات میتواند، ثروت جامعی را بـرای ملـت هـا در قالـب آمـوزش بهتر، سلامت، احساس اجتماعی زیرساختها و بهبود بیشتر کیفیت زندگی را ایجاد کنـد
اثرات رو به رشد و فزاینده تکنولوژی هـا بـر همـه جنبـه هـای زنـدگی، از جملـه، در سطح آموزش باعث شده، تا برای رشد و توسعه کشـورها تمرکـز بـر پیشـرفت در حیطـه آمـوزش عالی از طریق پذیرش نظام و تکنولوژیهای جدید آموزشی ضرورت یابـد
اغلب دانشگاه ها امـروزه، در حـال تـلاش بـرای افـزایش اثربخشـی فـن آوری هـای نوظهـور در فعالیت های آموزشی خود هستند
فـن آوری در زمینـه هـای گونـاگون زندگی تأثیردارد و تعامل اجتناب ناپذیری بین تکنولوژی و یادگیری وجود دارد. با توجه به منافع آموزش مجـازی در سـطح آمـوزش عـالی، تقاضـا بـرای برگـزاری دوره هـای آموزشهای مجازی در برنامه آموزشی دانشـگاههـا رو بـه افـزایش نهـاده اسـت
و ضروری ترین ابزارهای مورد استفاده در سیستم آمـوزش مجـازی، شـامل تجهیـزات کـامپیوتری بـا ، بـرای افـزایش قابلیـت لوازم جانبی، اتصال بـه اینترنـت مـیباشـد
بـرای افـزایش قابلیـت کاربرد نظام آموزش مجازی در عرصـه آمـوزش عـالی، کارشناسـان فـن آوری اطلاعـات پیشـنهاد میکنند که، به مدرسان توانمند برای موفقیت و پیشـرفت در ایـن سیسـتم نیـاز اسـت. بـرای ایجـاد تعامل سریع اجتماعی، تسهیم آموخته ها و رقابت بین دانشجویان، به امکان تبادل نظر بین اسـتادان ودانشجویان، سایت و فن آوریهای جدید نیاز است. همچنین، ترویج فعالیتهای گروهـی از دیگـر الزامات نظام آموزش مجازی است.
بطور کلی، هدف از آموزش الکترونیکی، فراهم نمـودن امکـان دسترسـی یکسـان، رایگـان و جستوجوپذیر در دوره های درسی و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلـف در هـر نقطه و بهینه سازی شیوه های ارایه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق تر است . در چنین فضای آموزشی بـرخلاف روشهـای آموزشـی سـنتی افراد به اندازه توانایی خود از موضوعات بهرهمند میگردند. در آمـوزش الکترونیکـی مـی تـوان از ترکیب نمودن
شیوه های مختلف یادگیری، از قبیل: متن، صوت و تصویری و غیره به حداکثربازده در یادگیری دست یافت.
آکاسلان، چونگ و ایفی معتقدند، نظام آموزش الکترونیکی از دیدگاه کـاربردی بـه چهـار دسـته تقسـیم مـیشـود: 1 .آمـوزش مبتنـی بـروب 2 .سیسـتمهـای پشـتیبانی از عملکـرد 3 . کلاسهای مجازی ناهمزمان 4 .کلاسهای مجازی همزمان. حسـن زاده هـم معتقـد اسـت که، آموزش مجـازی مـؤثر، برگرفتـه از کـاربرد فـنآوری اطلاعـات و ارتباطـات در فرصـتهـای آموزشی است، تعداد زیادی از مطالعات بر تفسیر منافع و معایب آموزش مجـازی و نیـز تـأثیر ایـن نوع نظام آموزشی در کاهش هزینه های تحصـیل دانشـجویان تأکیـد دارنـد. تجـارب کنـونی ثابـت کردهاند که، برطرف کردن موانع روش شناختی تدریس از طریق بهره گیری از فن آوری اطلاعـات در حوزه آموزش امکانپذیر میباشد که خود، نیازمند تدوین استانداردهای بومی و میـان رشـته ای نظام آموزشی الکترونیکی است
اینگلبرچت ویژگیهای نظام آموزشـی مجـازی را بـه ایـن شـرح ارایـه نمـوده اسـت: سهولت و سرعت در به روزرسانی و ذخیره و بازیابی و به اشتراكگذاری اطلاعات مبتنی بر شبکه، انجام فرآیند یادگیری و ارتباط مستقیم با فراگیران از طریـق رایانـه و اینترنـت، تمرکـز بـر دیـدگاه جامع در یادگیری، ایجاد سیستم فراگیر محـور بـه جـای اسـتاد محـور، قابلیـت انعطـافپـذیری در فراگیری، روشهای نوین و مناسب فراگیری، قابلیت تکرارپذیری و جبـران مشـکلات. هـمچنـین، وانکاتش بهبود الگوهای مصرف در سطح جامعه از طریق افزایش دانش ملی، غنی سـازی سرمایه های انسانی، کاهش هزینـه هـای آموزشـی، امکـان آمـوزش فـراغ از زمـان و مکـان، امکـان فراگیری در هر سن، انتقال آموزش و فرهنگ دانشـگاهی بـه تمـام نقـاط، تحقـق عـدالت در نظـام آموزشی، دسترسی سریع به منابع آموزشی جدید، هماهنگی سرعت آموزش بـا توانـایی فراگیـران، انعطافپذیری فرآیند یادگیری، قابلیت استفاده با تعداد فراگیران متفاوت، را از جمله ویژگـیهـای نظام آموزشی مجازی میداند. ذوالفقاری و همکاران در تحقیق خود به مزایای آموزش مجازی مانند: افزایش کیفیت یادگیری و آموختههای دانشجویان، سهولت دسترسی بـه حجـم بـالایی از اطلاعـات و دانـشهـای موجود در جهان، دسترسی سریع و بهموقع اطلاعـات در زمـان انـدك، کـاهش برخـی هزینـه هـای آموزشی، بالابردن کیفیت دقـت و صـحت مطالـب درسـی و علمـی، ارتقـای علمـی دانشـجویان و مدرسان اشاره دارند. آبپیما نیز در پژوهشی با عنوان بررسی نگرش اعضای هیأت علمـی و دانشجویان نشان داد که، بین استفاده از اینترنت بهعنوان یک منبع آموزشی و پژوهشـی و نگـرش پژوهشگران نسبت به آموزش از راه دور رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. چویی نشان داد که، بر اساس نگـرش دانشـجویان عـواملی نظیـراسـتقبال و راهنمـایی استادان، وجود آموزشهای چندرسانهای، مهمترین متغیرهـای تأثیرگـذار بـر نگـرش آنـان دربـاره مؤثر بودن آموزشهـای الکترونیکـی اسـت. دانـل و گـاراوان نشـان دادنـد کـه آمـوزشمجازی در سازمانهای ایرلندی به آموزش چهـره بـه چهـره (رودرور) 37 ،%آمـوزشهـای شـغلی 29 ،%دورههای آموزش رسمی 11 ،%کنفرانس 8 ،%مشـاوره اینترنتـی 73 ،%آمـوزشهـای آزاد 6،% یادگیری بر مبنای ویدیو کنفرانس 9 ،%تقسیم میشوند. 4 جفرسـون و آرنولـد در مطالعـات خـود نشـان دادنـد کـه رویکـرد مناسـب آموزشـی میبایست دارای ویژگیهای تعامل دو طرفه استاد با دانشجویان و تشکیل کارگروههای آموزشـی، بهرهگیری از تکنولوژیهای مناسب آموزشی مانند استفاده از محیط وب و فـنآوری اطلاعـات در محیطهای آموزشی باشد. سورنسن، متیاسن و دالسگارد 5 در تحقیقی با هـدف مـدلسـازی آموزش مجازی، بر عوامل تأثیرگذار در برنامهریزی دورههای آمـوزش مجـازی ویـژه دانشـگاههـا تأکید کردهاند.
فصل یکم– مراکز اموزش الکترونیک وزارت علوم
· مرکز اموزش الکترونیک دانشگاه شیراز
- تاریخچه
در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرو درزمینهی ارتباط از راه دور، در حال ایجاد و راهاندازی دانشگاهها و کلاسهای مجازی یا توسعه نظامهای سنتی خود هستند. ایجاد اداره این مؤسسات علاوه بر فواید بسیار آن از قبیل افزایش تعداد دانشجو، حذف بسیاری از موانع فیزیکی و جغرافیایی، دسترسی سریع و مؤثر به منابع اطلاعاتی دنیا، امکان برقراری ارتباط بیشتر و گستردهتر بین اساتید و دانشجویان، جذب اساتید و نیروی انسانی زبده و متخصص موردنیاز از سراسر دنیا، حذف یا کاهش موانع و محدودیتهای دست و پاگیر اداری، مشکلات و چالشهایی را نیز به همراه خواهد داشت. اما آنچه مسلم است، دانشگاههای آموزشهای الکترونیکی محل مناسبی برای ظهور و بروز استعدادها، خلاقیت و نوآوریها خواهند بود. در همین راستا توجه به امکان عادلانه دسترسی به سطوح مختلف آموزش یک امر مهم و ضروری در روند توسعه جهانی ونیز توسعه در ایران می باش . دراین میان نقش وگسترش آموزشهای الکترونیکی در جهت پیشبرد مرزهای دانش بسیار پر اهمیت است.
لذا دانشگاه شیراز ضمن اخذ مجوزهای برگزاری رشته های دانشگاهی در مقاطع مختلف به صورت الکترونیکی از وزارت علوم ، فعالیت دانشکده آموزشهای الکترونیکی خود را از بهمن سال ۱۳۸۲ تحت عنوان مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه شیراز آغازنمود ودر بهمن ۱۳۸۵ اولین فارغ التحصیل خود را در رشته کارشناسی ناپیوسته کنترل وابزار دقیق با اعطای مدرک دانشگاه شیراز داشته است که با توکل به خدا و جدیت مسئولین در سال ۱۳۸۷ به دانشکده آموزشهای الکترونیکی تبدیل شد و به عنوان مرکزی فعال در امر آموزشهای الکترونیکی کشور با داشتن ۳ بخش (حقوق، برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات) و ۱۵ رشته کارشناسی وکارشناسی ارشد با بیش از ۴۰۰۰ دانشجو وامکانات طراحی شده توانایی این را دارد که کل ایران و منطقه خاورمیانه را از نظر آموزش به روش الکترونیکی تحت پوشش قرار دهد وبا افق وچشم اندازی وسیع،انشا الله در حال تدوین بزرگترین دانشگاه الکترونیکی کشور می باشد
- چشم انداز دانشکده آموزشهای الکترونیکی
دانشکده آموزشهای الکترونیکی با یاری پروردگار منان و در راستای زنده نگهداشتن تمدن نوین اسلامی ایرانی دارای برتریهای علمی تحقیقاتی و فناورانه در سطح کشوری و منطقهای است که بهطور گسترده اقدام به تولید، توسعه و گسترش پژوهشهای بنیادی و کاربردی و نیز تقویت زیرساختهای علمی و پژوهشی و منابع انسانی موردنیاز در خلق علوم و فناوریهای نوین با بکار گیری شیوههای نوین و خلق فرصتهای جدید برای توسعه و پیشرفت کشور میباشد. همچنین توسعهی رویکرد دانشکده از آموزش به پژوهش محور کردن فعالیتهای خود، با ایجاد و توانمندسازی بنگاههای دانشبنیان متشکل از دانشگاهیان و فارغالتحصیلان دانشگاهی برای رفع نیازهای علمی و پژوهشی کشور است.
برخی از راهبردها و اقدامات جهت نیل هر چه سریعتر به اهداف و چشم اندازهای آتی دانشکده:
- کسب رتبهی اول دانشگاههای منطقه در نظام ردهبندی دانشگاهی جهان
- جذب اساتید برجستهی جهانی، خصوصاً اساتید شناختهشده و برجسته ایرانی بهعنوان هیئتعلمی دانشگاه
- ایفای نقش الهامبخشی و قطب بودن برای دانشگاههای عرضه محور، در سطح ملی و منطقهای
- ارائه رشتههای نوین
- توسعه همکاریهای بینالمللی و ایفای نقش مرکزی در همکاریهای علمی بینالمللی
- توسعه دورههای مشترک با دانشگاههای معتبر جهانی و ایفای نقش همکار منطقهای برای دانشگاههای بزرگ جهانی
- تسهیل مبادله دانشجو با دانشگاههای منطقه و جهان
- سرمایهگذاری در آموزش از راه دور و درنتیجه سرمایهگذاری بر روی زیرساخت فنآوری اطلاعات که امکان همگامی با دنیای خارج را فراهم میکند.
- راهاندازی دورههای کوتاهمدت با حضور اساتید و پژوهشگران دانشگاههای معتبر جهانی با هدف جذب دانشهای تخصصی و همچنین کسب اعتبار در سطح منطقه و جهان
- اصلاح و تکمیل سیاستهای اعزام بورس دانشجویان
- ساماندهی فرصتهای مطالعاتی و حضور در کنفرانسهای بینالمللی اعضای هیئتعلمی در راستای الویت های نقشه جامع علمی کشور
- پژوهش محور کردن آموزش با تأکید بر مسئله محوری و خلاقیت پروری و احتراز از سیستم آموزشی محفوظات محور
- رشته های آموزش الكترونیكی
1-کارشناسی
1-1-کارشناسی فناوری اطلاعات
1-2-کارشناسی پیوسته سخت افزار
1-3-کارشناسی پیوسته نرم افزار
1-4-کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی سخت افزار
1-5-کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی نرم افزار
2-کارشناسی ارشد
2-1- مدیریت سیستم های اطلاعاتی
2-2-کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک
2-3-طراحی و تولید نرم افزار
3-کارشناسی و کارشناسی ارشد برق
3-1-کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی برق و قدرت
3-2-کارشناسی ناپیوسته مهندسی برق و قدرت
3-3-کارشناسی پیوسته مهندسی برق-مخابرات
3-4-کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق
3-5-کارشناسی ارشد ناپیوسته ابزار دقیق و اتوماسیون صنایع نفت
4-حقوق
4-1-کارشناسی پیوسته حقوق
4-2-کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
5- مدیریت جهانگردی
5-1-کارشناسی مدیریت جهانگردی
رییس دانشكده مجازی دانشگاه شیرازخبرداد: پذیرش دانشجوی ارشد در دانشكده مجازی شیراز از مهر ماه سال 91 آغاز پذیرش دانشجو در كشورهای قطر و افغانستان کردند .رییس دانشكده مجازی دانشگاه شیراز گفت: این دانشكده در دو رشته جدید طراحی و تولید نرم افزار و مدیریت سیستمهای اطلاعات در مقطع كارشناسی ارشد از سال تحصیلی جدید دانشجو پذیرش می كند. به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه فارس – دكتر حبیب دانش منش در جمع خبرنگاران افزود: هم اكنون دانشكده مجازی دانشگاه شیراز در 12 رشته مقاطع كارشناسی ناپیوسته، كارشناسی و كارشناسی ارشد با قریب به 2500 دانشجو فعالیت می كند. وی ادامه داد: سال گذشته 2 گرایش مهندسی فنآوری اطلاعات در مقطع كارشناسی ارشد راه اندازی شد و برای سال تحصیلی جدید هم در دو رشته جدید طراحی و تولید نرم افزار و مدیریت سیستمهای اطلاعات دانشجو پذیرش میشوددانش منش با بیان اینكه رشتههای مدیریت mba در مقطع كارشناسی ارشد و كارشناسی ناپیوسته مهندسی برق در گرایش« قدرت» نیز به زودی راه اندازی می شوند، ادامه داد: دانشكده مجازی شیراز از سال 85 برای اولین بار از طریق كشور امارات دانشجو پذیرش كرد كه هم اكنون 15 دانشجوی كشور امارات دراین دانشكده مشغول به تحصیل هستند. وی افزود: از امسال نیز فعالیتهای این دانشكده در كشور امارات متحده عربی برای فارسی زبانان افزایش پیدا می كند. رییس دانشكده مجازی دانشگاه شیراز اظهاركرد: پذیرش دانشجو در كشورهای قطر و افغانستان و دیگر كشورهای فارسی زبان نیز به زودی آغاز می شود. وی ادامه داد: تاكنون 700 دانشجو از دانشكده مجازی شیراز فارغ التحصیل شده و بسیاری از آنها موفق به ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر و بزرگ داخلی و خارجی شدهاند.
· مرکز اموزش الکترونیک دانشگاه صنعتی اصفهان
- تاریخچه
پیشرفت های شگرف و رو به افزایش حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار آموزش عالی را نیز همچون دیگر گستره ها دگرگون ساخته است. با کمک ابزارها و امکانات وسیعی که آموزش الکترونیکی در اختیار دارد می توان دامنه آموزش عالی را توسعه داد و کیفیت آن را بهبود بخشید. ایجاد سهولت در یادگیری، از بین بردن محدودیت های زمانی و مکانی، کاهش هزینه ها و پاسخگویی منعطف به نیازهای اجتماعی از دیگر ویژگی های این نوع آموزش میباشد.
دانشگاه صنعتی اصفهان حسب تصمیم شورای دانشگاه مبنی بر ایجاد دوره های آموزش الکترونیکی در بهمن ماه 85 با تشکیل جلسات کارشناسی و بازدیدها و مصاحبه های تخصصی سرانجام، از سال 86 پذیرش دانشجو در رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر را شروع نمود.
هم اكنون این مركز تنها در مقطع كارشناسی ارشد و از طریق كنكور سراسری پذیرش دانشجو دارد.
- رشته های آموزش الكترونیكی
1-در بخش کارشناسی :
رشته کامپیوتر- نرمافزار مقطع کارشناسی
2-در بخش کارشناسی ارشد
مهتدسی کامپیوتر(هوش مصنوعی)
مهندسی صنایع(مدیریت سیستم و بهره وری)
ریاضی کاربردی
· مرکز اموزش الکترونیک دانشگاه اصفهان
- تاریخچه
مركز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه اصفهان ، از مهر سال 1384 در زمینه اموزش مجازی فعلالیت خود را اغاز کرد
دانشگاه اصفهان ، با بیش از نیم قرن سابقه درخشان آموزشی و پژوهشی در منطقه مركزی كشور، همواره یكی از پایگاههای علمی و تحقیقاتی و بازوی توانمندی برای تامین نیروی انسانی متخصص در جهت رشد و توسعه بخشهای مختلف اقتصادی ،اجتماعی ، صنعتی و تولیدی در سطح منطقه بوده است ، براین اساس مركز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه اصفهان همواره تلاش نموده با پشتوانه علمی و تخصصی استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه و بااستفاده از جدید ترین تكنولوژی آموزشی و تجربه ارزشمند اجرای دوره های آموزشی ، خدمات قابل توجهی را برای افزایش دانش فنی مدیران و كارشناسان ، در فضایی بسیار مفرح و دلپذیر و در دسترس وبا استفاده از امكانات و تجهیزات كمك آموزشی بسیار پیشرفته ، كلاسها و تالارهای اجتماعات مجهز و …….. فراهم آورد .
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.