توضیحات
عنوان تحقیق: کنکاش و بررسی بر تأثیرگذارترین رسانه ها
- مقدمه
- تعریف رسانه
- تأثیر رسانه ها بر افکار عمومی جامعه
- اثر گذاری رسانهها و مؤثرترین رسانه بر افکار عمومی
- نتیجه گیری
- منابع
مقدمه
در جهان امروز، وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، رادیو، تلویزیون و سینما با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را به عهده گرفته اند. به طوری که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را « عصر ارتباطات » نامیده اند. فراوانی جمعیت، تمرکز گروههای وسیع انسانی در شهرهای بزرگ، شرایط خاص تمدن صنعتی و پیچیدگی وضع زندگی اجتماعی، وابستگیها و همبستگیهای ملی و بین المللی، ناامنی و بحران ها، تحول نظام های سیاسی و اجتماعی، دگرگونی مبانی فرهنگی، ترک سنت های قدیمی و مخصوصاً بیداری وجدان اجتماعی، همه از جمله عواملی هستند که روز به روز نیاز انسان را به آگاهی از تمام حوادث و و قایع جاری محیط زندگی بیشتر میکند تا جایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و تحکیم مبانی دموکراسی و تفاهم بین المللی لازم و ملزوم یکدیگر شده اند. در این جوامع افراد انسانی کوشش می کنند همیشه در جریان همه امور و مسایل اجتماعی قرار داشته باشند تا بتوانند بطور مستقیم یا غیر مستقیم نقش خاص خویش را در زندگی گروهی ایفا نمایند. به همین جهت آگاهی اجتماعی از مهمترین ویژگی های زمان معاصر بشمار می رود و همین آگاهی است که انسان را به زندگی فردی و جمعی علاقمند می سازد و توجه او را به آزادی ها و مسئولیت های وی جلب می کند.
امروزه نقش بـی بـدیل رسـانه هـا در شـکل دهـی و هـدایت افکـار عمـومی و جریـان سـازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … بر هـیچکس پوشـیده نیـست، شـاید تـا چنـدی پـیش محوری ترین نقشی که برای رسانه ها متصور بود، صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعـی بـود. اما در حال حاضر رسانه ها به عنوان یک ابزار و امکان اطلاع رسانی محض، کم کم جای خود را به یک ابزار هدایتگر جریانات سیاسی – اجتماعی و بحران زا یا بـالعکس بحـران کـاه داده اسـت، شـاید بـا مروری بر حوادث اخیر بین المللی، منطقهای و ملی بتوان این ادعا را به خوبی تبیین کـرد، تحـولاتی که با یک نگاه سطحی و گذرا از دید عامه مردم ریشه در اراده و خواست حاکمان اسـت، امـا بـا یـک نگاه رسانهای و حرفهای می توان به خوبی دریافت که منشاء بسیاری از تحـولات در بـستر رسـانه هـا بوده است.
رسانه ها تأثیر عمیقی را بر جامعه اعمال می کنند به طوری که قادرند با شیوههای پذیرفتنی عوام پسند هر نوع تغییری را در جامعه ایجاد کنند. و شکی نیست که رسانه در بهتر شدن وضعیت زندگی افراد جامعه تأثیر غیر قابل انکاری دارد. در واقع می توان گفت که رسانه های جمعی قسمتی از فرهنـگ آموزی هر روزهی افراد جامعه می باشند و با داشتن امکانات وسـیع در ارائه ی جذابتر و بهتر هر ایده می تواند به عنوان یک کانال بی همتای ارتباطی عمل کند که هیچ ابزاری، توانایی رقابت با آن را ندارد. در این تحقیق، ابتدا تعریف کلی از مفهوم رسانه بیان و سپس به تأثیر آن بر افکار عمومی جامعه پرداخته میشود.
2-تعریف رسانه
واژهی رسانه در زبان فارسی واژهی نسبتاً جدیدی محسوب میشود. این واژه که گاه به معنای مفرد و گاه به معنای جمع به کار میرود، معادلی برای واژهی Medium (رسانه) و نیز Media (رسانهها) است.
رسانهها در فرهنگها و منابع مختلف فارسی و انگلیسی تعاریف مختلفی دارد که به چند نمونه آن اشاره می شود. رسانه در لغت اسم آلت از مصدر”رسانیدن” و به معنای وسیله رسانیدن و در اصطلاح علوم ارتباطات اجتماعی، مقصود از “رسانه” وسیله رسانیدن پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده است.
در فرهنگ اندیشه نو، رسانه به عنوان اصطلاح کلی برای اشاره به سیستم ها یا دستگاه های انتقال اطلاعات یا سرگرمی به کاربرده میشود مانند: روزنامه، رادیو، تلویزیون، فیلم، کتاب، نوار و غیره. در فرهنگ بزرگ سخن، رسانه به وسیله ای که اخبار و اطلاعات را به مردم می رساند تعریف شده است. مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله و شبکه های کامپیوتری. در دانشنامه علوم اجتماعی، رسانه (رسانه جمعی) بدین گونه تعریف شده است:
رسانه های گروهی یک نهاد اجتماعی را تشکیل می دهند که به تولید و توزیع دانش و در حیطه فراتر از کلمات می پردازند و دارای مشخصه ای برجسته و بارز چون استفاده نسبی از فن آوری پیشرفته در تولید و پخش پیام ها می باشند. نظام مندی و قواعد اجتماعی موجود در این نهاد و سمت و سوی پیام ها، مخاطبین گستردهای را در بر میگیرد که برای فرستنده پیام مشخص نیست. در مجموع می توان گفت”واژه رسانه به گردآوری انواع مختلفی از تکنولوژی های دیداری و شنیداری با هدف ارتباط بر میگردد. انواع مختلف رسانه شامل: متن، صورت، گرافیک، انیمیشن و انواع شبیه سازی می باشد. هر ترکیبی از متن، گرافیک، صدا، انیمیشن و تصاویر ویدئویی که از طریق کامپیوتر با سایر تجهیزات الکترونیکی در اختیار کاربر قرار میگیرد. رسانه نامیده میشود. جمع رسانه در فرهنگ الفبای زبان فارسی به عنوان مجموع ابزار و روش هایی که برای ارتباط اجتماعی و شخصی به کار می روند، آورده شده است. ارتباط جمعی عبارت است از، روندی که طی آن دست اندرکاران حرفه ای ارتباطات، وسیله ی ارتباطی را طراحی کردند و از آن برای پخش پیام به صورتی وسیع، گسترده، سریع و پیوسته برای رسیدن به اهداف خاص و رساندن مکان معین و مشخص و اعمال نفوذ در مخاطبان انبوه و ناهمگون که به صورتی گزینشی به برنامه ها توجه می کنند، استفاده می کنند. با این تعریف باید دانست کدام وسیله و رسانه ارتباطی واقعاً وسیله ارتباط جمعی است و کدام یک نیست.
از این لحاظ با توجه به نوع ارتباط، به دو گروه تقسیم میشوند:
1-رسانه های شخصی و 2-رسانه های جمعی
از سوی دیگر، از نظر مفهومی رسانه ها به دو گروه تقسیم می شوند: 1- رسانه های منطقی: شامل تبلیغات و روابط عمومی، روزنامه نگاری، زبان نوشتاری، زبان گفتاری و … 2-رسانه های فیزیکی : تلویزیون، رادیو و روزنامه و…
1-رسانه های شخصی یا انفرادی
وسایلی هستند که پیام را از پیام دهنده به تعداد محدودی پیام گیرنده مشخص منتقل میکنند. مانند: نامه، تلفن، فکس و …
2-رسانه های جمعی
در مراجع مختلف و مآخذ فارسی مختلف است. در فرهنگ روزنامه نگاری این واژه تحت عنوان اطلاع رسانی به صورت همگانی و رسانه شناسی در اصطالح کلی به معنای شناخت مجموعه ابزارها و روش هایی که برای ایجاد ارتباط با مخاطبان انبوه است.
-انواع رسانه های جمعی
رسانه های جمعی را می توان به پنج گروه کلی تقسیم کرد:
1- رسانه های چاپی مانند: روزنامه، مجله، کتاب و… 2-رسانه های پخش مانند: تلویزیون، رادیو، سیستم صوتی و… 3-رسانه های کامپیوتری مانند: اینترنت، بانک اطلاعاتی و … 4-رسانه های خیابانی مانند: پوسترهای تبلیغاتی خیابان ها، بدنه های اتوبوس، تابلوهای خیابانی… 5-نشریات که به 4 دسته تقسیم بندی می شود :
5-1-رسانه های چاپی که بر روی کاغذ چاپ می شوند.5-2-نشریات الکترونیک: که تنها تفاوت این نشریات با نشریه های چاپی، جنس عرضه آن ها است. یعنی اگر محتوای یک نشریه چاپی عیناً از رادیو پخش شود نشریه الکترونیک است. گام های اولیه نشریه های الکترونیک با آنالوگ شروع شده و محتوا از قالب خط به الکترونیک تغییر کرد. به نظر می رسد، قانون مطبوعات بر این دسته از نشریات مصداق دارد.5-3-رسانه های دیجیتال: محتوای این رسانه ها از صفر و یک تشکیل می شود. یعنی متن به صورت صفر و یک بر روی اینترنت قرار می گیرد و با فرمت مختلفی چون html منتشر می شود و توسط browser فرد خوانده می شود.4-5-رسانه های سایبر: رسانه های سایبر از نظر جنس و فیزیک، همان جنس و فیزیک نشریه های دیجیتال را دارند. اما مانند نسخه های چاپی نیستند. به عنوان مثال: یک روزنامه تا زمانی که روی کاغذ است رسانه چاپی است، اگر آن را به صورت آنالوگ تبدیل کنیم نشریه الکترونیک داریم و اگر محتوای آن را به صفر و یک تبدیل کنیم وارد مقوله دیجیتال شده ایم. و اگر چیزهایی شبیه به لینک متن، تصویر یا ویژگی های دیگر متفاوت از نسخه های چاپی، به آن اضافه شود رسانه سایبر داریم.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.