توضیحات
عنوان فارسی: نقش شش سیگما بر نگهداری و تعمیرات
- چکیده
- مقدمه
- اهمیت شش سیگما
- موفقیت شش سیگما
- تاكتیكهای شش سیگما
- ساختار شش سیگما
- مزایای استفاده از شش سیگما
- اهمیت نت در صنعت
- انواع نگهداری و تعمیرات
- تاریخچه
- اهداف
- انگیزه ایجاد
- فواید مستقیم
- فواید غیر مستقیم
- مراحل طراحی در یک سازمان
- رکن اول پنج S
- رکن دوم JISHU HOZEN (نگهداری و تعمیرات خودمختار)
- رکن سوم کایزن
- رکن چهارمنگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده
- بررسی تأثیر شش سیگما در ارتقای نت
- دلایل بكارگیری شش سیگما در فرآیند نت
- تدوین متدولوژی بهبود فرآیند نت با رویكرد شش سیگما
- پروژه های بهبود در چه محدوده ای از فرآیند تعریف می شوند؟
- متدولوژی DMAIC در بهبود فرآیند نت
- شش سیگما و TPM
- بررسی یك پروژه بهبود
- نتیجه گیری
- منابع و ماخذ
چکیده:
فرآیند نگهداری و تعمیرات یكی از حیاتی ترین فرآیندهای سازمانهای تولیدی است كه وظیفه اصلی آن نگهداری و حفظ ماشین آلات تولیدی در شرایط مطلوب و یا بازگرداندن آنها از شرایطی كه امكان تولید محصول سالم وجود ندارد به شرایط مطلوب می باشد .خرابی ماشین آلات منجر به از دست رفتن زمان در دسترس تولید و افزایش هزینه های سازمان میشود لذا همواره بهبود عملكرد ماشین آلات در نتیجه بهبود فرآیند نگهداری و تعمیرات مورد توجه متخصصین ذیربط قرار داشته است. با رویكرد شش سیگما به نت، هر نوع خرابی در تجهیزات كه منجر به خارج شدن از شرایط مطلوب می گردد می تواند به عنوان یك عیب محسوب گردد. شش سیگما به عنوان یك ابزار مدیریتی نیرومند و فراگیر در جهت انطباق با خواسته های مشتری، می تواند به منظور تهیه یك متدولوژی بهبود فرآیند نگهداری و تعمیرات بكار رود. در بررسی حاضر، ضمن بهره گیری از تجربیات جهانی و نیز تجربیات حاصله از بكارگیری رویكرد شش سیگما در سیستمهای نگهداری و تعمیرات ، به بسط و توسعه اجزای یك متدولوژی بهبود سیستم نگهداری و تعمیرات با رویكرد شش سیگما پرداخته شده است.
1- مقدمه
در طول سالیان بسیاری، در اكثر سازمان ها و شركت ها، تمامی تمركز مدیریت بر فعالیتهای تولیدی انجام شده و به موضوع نگهداری و تعمیرات (نت) به چشم یك سربار و مزاحم نگریسته شده است. و این نگرش، باعث شده كه فعالیتهای نت نادیده گرفته شود، اما در سالهای اخیر، سیاست های سازمانی و نیازمندیهای كسب و كار باعث شده تا مدیران توجه بیشتری را به نگهداری و تعمیرات پیدا كنند یكی از دلایل اصلی این توجه، آن است كه هزین ههای نگهداری وتعمیرات در سازمان ها به صورت یكی از هزینه های اصلی تبدیل شده است. فراوانی بسیار زیاد هزینه های بخش نگهداری و تعمیرات در كارخانجات این توان بالقوه را بر مدیریت ایجاد كرده است كه بتوان با توجه كردن به مقوله نت، جلوی بسیاری از این هزینه ها را بگیرد. با استقرار روشهایی كه در این مقاله توضیح داده شده می توان هزینههای نگهداری و تعمیرات را زیر، در بخش نگهداری و تعمیرات درمیان مدت و كلان مدت فوائد كاهش داد. با تركیب مناسب برنامه های فهرست شد بسیار زیادی نصیب سازمان خواهد شد. تجارب سازمان ها نشان داده است كه با اجرای روشهای مناسب نگهداری و تعمیرات و توجه كردن به تجارب ارزنده نت سازما نها، كاهش هزین هها تا میزان ٢٠ تا ٣٠ درصد اتفاق می افتد. مدیران نگهداری و تعمیرات صنایع با بكارگیری تركیبی مناسبی از روشهای ذیل، موفق شده اند كه كنترل بیشتر و موثرتری بر عملكرد سازمان داشته باشند و به موفقیت واقعی دست یابند.
برای دستیابی به بهترین تجارب از طریق سازما نهای تولیدی و همچنین نگهداری و تعمیرات، بایستی تغییرات مهم در باورهای سازمانی و تكنیكهای كاری صورت پذیرد تا از طریق آن واحدهای سازمانی به سمت كار تجاری سودآور هدایت شوند .
در صورتی كه تغییرات سازمانی و تكنیكی در یك زمان خاص اتفاق افتد، ممكن است سیكل تغییرات به خوبی طی نشود و در این صورت سازمان بدون رسیدن به تجارب خوبی در نگهداری و تعمیرات به همان حالت قدیمی بر خواهد گشتاز طرفی اكثر افراد از تغییر هراس دارند و بنابراین در مقابل آن مقاومت نشان میدهند. خیلی مهم است كه همه افراد در مورد ضرورت تغییر توجیه شوند و تنها در این صورت است كه افراد در رسیدن به موفقیت واقعی ناشی از تغییر كمك خواهند كرد.. هنگامی كه سازمانی تصمیم دارد كه سازمان تولید یا نت خود را به سطح كلاس جهانی برساند، بایستی یك نوع دیسیلپین و نظم و انضباط فوق العاده و همچنین یك برنامه كاری دایمی را ایجاد نماید. همچنین لازم است كه این برنامه كاری تهیه شده مورد بازنگری و موافقت مدیران ارشد سازمان قرار گیرد. وقتی كه این تفاهم مشترك ایجاد شد آنگاه مدیران تولید و نت باید تمام هم و غم خود را برای پیاده سازی تغییرات مطرح شده، مناسب با سرعت برنامه ای آماده كنند.
امروزه بهبود بهره وری یكی از مهمترین اهداف سازمانها و موسسات می باشد. اغلب سازمان ها به منظورافزایش بهره وری و نهایتا دستیابی به مزیت رقابتی جهت ماندگاری پایدار در عرصه تجارت جهانی ، بخش وسیعی از تمركز و توجه خود را به رفع مسائل ، مشكلات و نقاط ضعف موجود در سیستم ها و فرایندهای خود می نمایند،كه رویكردی است منطقی. تنوع ابعاد و ماهیت مسائل و موانعی كه سازمان با آنها روبروست، ایجاب می كند كه مدیران سازمانها از ابزارهای مختلفی جهت رفع موانع موجود استفاده نمایند . ابزارهایی كه هرچند بكارگیری هر كدام از آنها در نهایت موجب بهبود در سازمان و فرایندهای آن خواهند شد اما رویكرد و كانون توجه شان متفاوت است. سازمانها بایستی درك درستی از مسائل و مشكلات خود داشته باشند همچنین از ماهیت و شیوه عملكرد ابزارهای حل مسئله نیز اطلاع داشته باشند . تا با انتخاب و بكارگیری صحیح این ابزارها ، بتوانند به طور اثر بخشی به رفع مشكلات و ایجاد بهبود مستمر در سازمان اقدام ورزند .
در حال حاضر روش های مدیریت نوین فراوانی از قبیل six sigma،5s،كایزن و ………..بوجود آمده و رشد یافته اند كه از آنها می توان برای بهبود بهره وری استفاده نمود. برای این منظور ممكن است یكی از روشهای بهبود بهره وری شش سیگما باشد.
هدف این پروژه بررسی اثر روش شش سیگما در ارتقای نت میباشد. بدین منظور ابتدا شش سیگما تشریح شده و بعد از بررسی اهمیت نت به تشریح نتایج استفاده از روش شش سیگما در بهبود نت مورد بررسی قرار گرفت.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.