توضیحات
عنوان: تحقیق معماری مدیریت دانش
- چکیده
- مقدمه
- مدیریت دانش
- مدل های مدیریت دانش
- مدل نوناکا وتاکوچی(1995)
- مدل شش بعدی مدیریت دانش(2001)
- مدل مک الروی(2002)
- مدل بوکوتیز و ویلیلمز
- مزایای استقرار مدیریت دانش
- پیشینه تحقیق
- سازمان یادگیرنده
- سازمان
- یادگیری
- نقش مدیران در یادگیری
- یادگیری در سازمان
- تعاریف یادگیری در سازمانها
- موانع ایجاد یادگیری در سازمانها
- فرمان های پنجگانه ابزار ایجادیادگیری در سازمانها
- تواناییهای فردی
- چشم انداز و آرمان مشترک
- برقراری ارتباط و درخواست حمایت
- یادگیری تیمی
- تفکر سیستمی
- ویژگیهای سازمان یادگیرنده
- مدیریت در سازمانهای یادگیرنده
- منابع
چکیده
فناوریهای جدید به سازمانها این امکان را میدهند تا سیستمهای مدیریت دانش را به منظور ذخیره و اشاعه اطلاعات ساختار نیافته مورد استفاده قرار دهند. امروزه علاقهمندی فزایندهای به حوزه مدیریت دانش در سازمانها و محافل علمی وجود دارد. به دلیل نوظهور بودن این مسأله، کمبود دستهبندی استاندارد و مشخص در رابطه با معماری و مدلهای پیادهسازی مدیریت دانش در منابع پژوهشی و سازمانی احساس میشود. بنابراین در این پژوهش به بررسی اجمالی معماری مدیریت دانش میپردازیم.
واژگان کلیدی : مدیریت دانش، بدست آوردن دانش، تسهیم و مبادله دانش، ایجاد و تثبیت دانش
مقدمه
در بسیاری از سازمانها و مؤسسات یکی ازمعضلهای اساسی این است که از میزان دانایی و دانش افراد اطلاع کافی وجود ندارد. مدیریت مؤثر دانش با تمرکز بر روی راه حلهایی که کل سیستم شامل سازمان، منابع انسانی و فناوری را در برمیگیرد از جمله مهمترین ابزارها برای حل این مشکل محسوب میشود برای طراحی یک نظام مدیریت دانش و یا ارتقاء سطح آن در یک سازمان لازم است تا ابتدا شناخت کاملی نسبت به ماهیت و اهمیت دانش ومدیریت دانش در سازمان داشت و با شناخت مؤلفهها وکارکردهای آن و در جهت دستیابی به مزایای راهبردی حاصل از پیادهسازی مدیریت دانش درسازمان، به بسترها وزمینههای موفقیت آن و نحوه برقراری تعامل و تعادل میان این عوامل توجه ویژهای مبذول نمود (رفعتی شالدهی وهمکاران، 237،1387).
سازمانها با درک اهمیت و نقش حیاتی مدیریت دانش اشتیاق وافری به اعمال این سیستمها از خود نشان میدهند. اما واقعیت این است به دلیل عدم وجود تصویری روشن از آنچه میخواهند به آن دست پیداکنند، نمیتوانند به صورت ایده آل و مطلوب این سیستمها را طراحی و اجراکنند(انصاری وقاسمی 1388).مدیریت دانش در دنیای مدیریت موضوعات مختلفی را دربرمیگیرد. ایجاد این نگرش به دلیل انتقال و حرکت سیستمهای اقتصادی مبتنی بر صنعت به سوی جامعههای مبتنی بر دانش و توسعه اقتصاد محوراست (میثم نوروزیان ،1385).
دنهام گری در یک مباحثه پیوسته در گردهمایی مدیریت دانش را این گونه مورد بحث قرار میدهد « در مدیریت دانش دیدگاهها ، رهیافتها و بصیرت قراردادن سرمایهگذاریهای مناسب در داده و اطلاعات را در بهترین موارد استفاده که بیشترین نیاز بدان میرود فراهم میآورد مدیریت دانش تصمیمات [در خصوص] کجایی، چگونگی و زمان ساخت، ایجاد، انباشت و علت دانش جدید را هدایت میکند. اجازه میدهد که سازمان علت سرمایههای کلیدی خود ازجمله آموزش، کارآموزی و تجربه ضمن خدمت را که اغلب بیشترین هزینه را در بسیاری از شرکتها در بردارد توضیح دهد. این هزینه به ندرت به کمیّت در میآید یا دنبال میشود. هیچگونه پاسخگویی برای اینگونه هزینهها وجود ندارد. بدون توجه کانونی فعال و بهنگام سازی، دانش ارزش خود را از دست میدهد». با توجه به این که تحقیق جزء جداییناپذیر واساسیترین جزء علم است لازم است که کشورهایی که بیشتر از دستاوردهای سایر کشورها استفاده میکنند علم را درونزا کرده وآن را به منزله جزئی از خود آن کشور یا نظام قرار دهند و در نتیجه ناگزیر به قرار دادن تحقیق و پژوهش در دستورکارخود میباشند (محمدی ومسگرپور،1383، 153). متأسفانه در حال حاضر کشور ما در ردیف کشورهای تولید کننده علم نیست و جزء کشورهای وارد کننده علم و فناوری است. بنابراین چنانچه نخواهیم همانند کشورهای توسعه نیافته آفریقایی باشیم و به این واردات ادامه دهیم و اگر خواهان قرارگرفتن در شمار کشورهای توسعه یافته هستیم چاره ای جز پرداختن به تحقیق و پژوهش نداریم بدین ترتیب که انتقال معنیدار فناوری فقط مبتنی بر تحقیقات است و غیر از این نخواهد بود(توکل، 1380، 4-14).
عدم موفقیت سازمان غالباً ناشی از وجود مشکل در فرایندهای داخلی و سازگاری با تغییرات محیط خارجی است. معمولاً سازمان ها خیلی دیر به تغییرات پاسخ می دهند. بدون وجود ساز وکارهای مؤثر برای گرفتن دانش کارکنان مجرب، سازمان ها نیاز به تغییر را حس نکرده یا مجبور به پرداخت بهای کسب مجدد دانشی می شوند که قبلاً در اختیار داشته اند (سهرابی ودارمی ،1389،72). نیروی انسانی متعهد که دارای تونایی های منحصر به فردی ازجمله تسلّط بر فناوری پیشرفته، توانایی تصمیم گیری و قضاوت صحیح ، توانایی یادگیری زدایی ، توانایی خود کنترلی و خود راهبری و… هستند ، عاملی تعیین کننده در استقرار مدیریت دانش می باشند، بدین ترتیب عواملی نظیر فناوری اطلاعاتی ، فرهنگ سازمانی ، یادگیری سازمانی و نیروی انسانی در استقرار مدیریت دانش مؤثرهستند (آذری وعمویی،1386،96). امروزه نمی توان از توسعه سازمان یاد کرد، مگر ابتدا به استقرار فرهنگ یادگیری و آموزش جمعی و نهادینه سازی آن در تمام سطوح سازمان اشاره کرد. به عبارت دیگر، امروزه همگان اذعان میکنند هیچ روشی برای موفقیت و توسعه پایدار سازمانی بدون یادگیری و مدیریت دانش سازمانی وجود ندارد. از سوی دیگر، مطالعات متعدد نشان داده است که خلق سازمان یادگیرنده و اعمال اثر بخش مدیریت اثربخش سازمانی بیش از همه و بیش از هر چیز به تغیر نگرش و باورهای اساسی تک تک کارکنان نسبت به یادگیری و دانش سازمانی و انعکاس این نگرش ها و بینش ها در رفتار و عملکرد سازمانی است (مدهوشی ونیازی ،1390).
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.