توضیحات
در تحقیق مزیت رقابتی به مباحث زیر می پردازیم:
- چکیده
- واژه های کلیدی
- مقدمه
- مفهوم و تعریف مزیت رقابتی
- رویکردی جدید: مزیت رقابتی پایدار
- تئوری های مزیت رقابتی
- خلاصه و نتیجه گیری
- منابع و مآخذ
چکیده
در چشم انداز قرن 21، بنگاه ها در یک وضعیت رقابتی و پیچیده متاثر از عوامل متعدد نظیر جهانی شدن، توسعه تکنولوژی و سرعت فزاینده انتشار تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند. در چارچوب این چشم انداز جدید، بنگاه ها برای بقا و پیشرفت خود باید متفاوت از قبل عمل کنند. به ویژه، بنگاه ها باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی باشند و اشکال جدید رقابت را به کار گیرند که خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی ها از رقابت است. این مقاله تلاش دارد ضمن تبیین مفهوم مزیت رقابتی به ارائه تئوری های مزیت رقابتی بپردازد. مشخصا سه تئوری عمده درباره ی مزیت رقابتی وجود دارد : تئوری سازمان صنعتی، تئوری منبع مدار و تئوری شومیترین. روش سازمان صنعتی بر رفتارهای یک صنعت جذاب، دیدگاه منبع مدار روی گروه منابع جذاب و رفتار آنها، و تئوری شومیترین بر وجود عدم اطمینان و لزوم نوآوری پیوسته به کمک بنگاه متمرکز شده اند. بدین ترتیب، هر یک از این تئوری ها دارای ویژگی ها و شرایط خاص خود هستند. به هر حال، کاستی های تئوری های مزیت رقابتی سبب جهت گیری های جدید شده است، به طوری که در حال حاضر، تئوری های مزیت رقابتی به ترکیب دیدگاه ها و توجه به هر دو عنصر درونی و بیرونی برای موفقیت بنگاه تاکید می کنند. نتایج مقاله ی حاضر برای تمایز میان مفاهیم مزیّت نسبی، مطلق و رقابتی، و هم چنین بررسی نظری مزیّت رقابتی دارای اهمیت است.
واژه های کلیدی : مزیت رقابتی، سازمان صنعتی (IO)، دیدگاه منبع مدار (RBV)، شومپیترین، پورتر
مقدمه
برای درک مناسب هر موضوعی ابتدا لازم است تعریف و مفهوم آن ارائه گردد. بدیهی است هرچه قدر تعریف ارائه شده از جامعیت بیشتری برخوردار بوده و کارا باشد درک مناسب تری از موضوع حاصل می گردد. در این راستا تعدادی از تعاریف ارائه شده توسط صاحب نظران در رابطه با مزیت رقابتی به شرح زیر ارائه می شود:
- مزیت رقابتی عبارت از میزان فزونی جذابیت پیشنهادهای شرکت در مقایسه با رقبا از نظر مشتریان است.
- مزیت رقابتی تمایز در ویژگیها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا (ارزش بهتر) به مشتریان می کند.
- مزیت رقابتی ارزشهای قابل ارائه شرکت برای مشتریان است به نحوی که این ارزشها از هزینه های مشتری بالاتر است.
- مزیت رقابتی ارزشی است که سازمان به مشتریان خود عرضه می کند، به نحوی که در آن زمان این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمی شود. (مهری و حسینی، 1383)
توجه به تعاریف فوق و سایر تعاریف ارائه شده در مورد مزیت رقابتی گویای این است که ارتباط مستقیم ارزشهای مورد نظر مشتری، ارزشهای عرضه شده شرکت و ارزشهای عرضه شده توسط رقبای شرکت الزامات و ابعاد مزیت رقابتی را تعیین می کند. چنانچه از دیدگاه مشتری مقایسه ارزشهای عرضه شده شرکت با ارزشهای عرضه شده رقبا بیشتر از ارزشهای مورد نظر و با انتظارات او سازگارتر و نزدیکتر باشد می توان گفت که آن شرکت در یک یا چند شاخص نسبت به رقبای خود دارای مزیت رقابتی است به نحوی که این مزیت باعث می شود که شرکت در عرصه بازار نسبت به رقبای خود در نزدیکی به مشتری و تسخیر قلب وی برتری داشته باشد. رقابت پذیری بین المللی (IC) برای تمامی کشورها حائز اهمیت است؛ چون هرکشور حداقل در بلندمدت باید بتواند با فروش محصولات خود در بازارهای بین المللی، هزینه های وارداتش را به منظور دستیابی به وضعیت پایدار اقتصادی تامین کند. مفهوم رقابت پذیری بین المللی به روشنی تعریف نشده است و دارای تعاریف متعدد ازساده ترین تعریف یعنی صادرات بالاتر تا سایر تعاریف نظیر تنوّع در صادرات، نرخ های بالاتر رشد پایدار صادرات، بهبود ساختار مهارتی و تکنولوژیکی فعالیت های صادرات، برای ارتقای توانایی رقابت بنگاه های داخلی در بازارهای جهانی می باشد ( 2002. UNCTAD). ولی به طور کلی، رقابت پذیری بین المللی را می توان به عنوان توانایی بنگاه، بخش یا کشور برای عرضه ی کالاها و خدمات با قیمت بالقوّه ی رقابتی که حداقل، در بردارنده ی هزینه ی فرصت منابع مورد استفاده باشد، تعریف کرد(فری بیرن، 1986). رقابت پذیری بحث جدید و تازه ای نیست و برای مدت مدیدی حاکم بر تفکرات تجارت بین الملل بوده و در این زمینه، تئوری های مختلفی نیز مطرح شده است. از زمان آدام اسمیت که تئوری مزیت مطلق را مطرح کرد، اقتصاددانان تمایل پیدا کردند تا عوامل مؤثر بر عملکرد صنعت داخلی را بررسی کنند. بعد از آدام اسمیت، ریکاردو تئوری مزیت نسبی را ارائه کرد. نسخه های بعدی تئوری مزیت نسبی بر تفاوت کشورها در آب و هوا، حاصل خیزی زمین یا منابع طبیعی تأکید کردند. در ادامه مدل هکشر-اهلینمطرح شد که عمدتاً بر تفاوت کشورها در زمینه ی با عوامل اصلی غیر قابل تحرّک تولید و تفاوت در قیمت عوامل منتج از تفاوت نسبی در موجودی عوامل تأکید می کرد (نلسون، 1996). با گذر زمان و با تغییر ماهیت تجارت جهانی و تحول در شرایط و واقعیت های تجارت بین الملل، نظریه های تجارت بین الملل دچار تغییرات عمده ای شده است. شایان گفتن است که در چارچوب مدل های رقابتی استاندارد بین الملل، درجه ی رقابت در اقتصاد تغییر نمی کند؛ بنابراین برای بررسی نحوه ی اثرگذاری تغییرات میزان رقابت بر اقتصاد، نیاز به مدل های رقابت ناقص است. در این باره، تئوری های جدید تجارت (NTT) مطرح شدند که در چارچوب این تئوری ها، متغیر هایی همچون تمایز محصول و بازدهی فزاینده نسبت به مقیاس به لیست عوامل تعیین کننده ی الگو های تجارت بین الملل اضافه شده است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.