توضیحات
تحقیق مروری بر انرژی های تجدیدپذیر در ایران
علم و فناوري کمال آفرین، توانمندساز، ثروت آفرین و هماهنگ با محـیط زیـست از مبـانی و ارزشهاي بنیادین عنوان شده در نقشهی جامع علمی کشور است. در این سند، اولویتهای علم و فناوري کشور، ترکیب رویکردهاي نیازمحور، مزیت محور، مرزشکن و آینده نگر بیان شده است. این اولویتها بر اسـاس تخصیص منابع اعم از مالی و انسانی و توجه مسئولین کشور به سه سطح الف، ب، و ج تقسیم شدهاند. در اولویتهاي سطح الف، شاخۀ علوم پایه و کاربردي، بازیافت و تبدیل انرژي، انرژیهاي نو و تجدیدپذیر از موارد مهمی است که به چشم میخورد. همچنین راهبرد کلان 7 و 8 در سند جامع علمی کشور، لزوم پژوهش و نوآوري را با توجه به نیازهای کشور و تربیت نیروي انسانی توانا در تولید علم و فناوري تبیین کرده است.
هر چند بشر از ديرباز از انرژيهاي تجديد پذير نظير باد و خورشيد در زندگي خود استفاده مينمود، ولي با كشف منابع سوختهاي فسيلي نظير زغال سنگ و نفت و جذابيتهاي آن، استفاده از انرژيهاي تجديد پذير بتدريج به فراموشي سپرده شد. تا اين كه بحران جهاني نفت در دهه 70 ميلادي باعث شد كشورهاي صنعتي جهان به استفاده مكمل از منابع ديگر انرژي، نظير انرژيهاي تجديد پذير و هستهاي روي بياورند. در آغاز، استفاده از انرژيهاي تجديد پذير با موانعي نظير هزينه سرمايهگذاري بالا و به صرفه نبودن اقتصادي روبرو بود. اما به مرور زمان، پيشرفت تكنولوژي صنعتي و نيز لحاظ كردن مزاياي جانبي همچون كاهش آلودگي محيط زيست، باعث گرديد تا انرژيهاي تجديد پذير به مرحله اقتصادي بودن برسند و مورد استقبال قرار گيرند. دسترسي كشورهاي در حال توسعه به انواع منابع جديد انرژي، براي توسعه اقتصادي آنها اهميت اساسي دارد و پژوهشها نشان داده است كه بين سطح توسعه يك كشور و ميزان مصرف انرژي آن، رابطه مستقيمي برقرار است. با توجه به ذخاير محدود انرژي فسيلي و افزايش سطح مصرف انرژي در جهان فعلي، ديگر نميتوان به منابع فعلي انرژي متكي بود.
همچنین بحران انرژي و پایان پذیري منابع فسیلی بههمراه آلودگی محیط زیست از جمله عوامل محرك بشر به منظور دسـتیابی بر سرچشمههاي انرژي فناناپذیري چون خورشید و باد و … میباشد که در عرض دهه گذشته اهمیت بیشتري یافته است. بهطوری که در طی 5 سال اخیر، کشورهاي ژاپن و آلمان بـا گـسترش بهرهبري مناسب از انواع انرژی به خصوص در نواحی مسکونی شهري، اقدام به سرمایه گذاري نمودهاند .
خوشبختانه کشور ما ایران، بر روي کمربند زرد زمین که بیشترین میزان دریافت نور خورشید را در طـول روز در ماههاي مختلف سال دارد واقع شده است که با استفاده از این نوع انرژيها در ایران میتوان تـا دورترین نقاط کشور را تحت پوشش قرار داد. از سوي دیگر کشور ما نزدیک به %30 مصرف انرژي کل در بخش صنعتی و %40 نیز بخش خانگی و تجاري به خود اختصاص داده است که در کنار محدودیت منابع انرژي، ضرورت استفاده بهینه از ذخایر کشورمان را بیش از پیش مطرح میکند. لذا آشنایی با انرژیهای تجدید پذیر داراي مزایاي بسیاري در صرفه جویی مصرف سوخت ساختمان میباشد و از آنجا که این انرژیها داراي مزایا و ویژگیهای اقتصادي خاص خود بوده، دراین تحقیق سعی میشود با بررسی مزایای انرژیهای تجدید پذیر براین مهم تأکید شود که به جاي اختصاص یارانه به انرژيهاي تجدید ناپذیر، با توسعه انرژیهای تجدید پذیر نظیر باد و خورشید علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و اقتصادي بودن آن، موجب کاهش صدمه به محیط زیست نیز میشود.
فهرست مطالب تحقیق مروری بر انرژی های تجدیدپذیر در ایران
1- مقدمه. 1
2- انرژی تجدید پذیر. 3
3- ضرورت و اهمیت انرژیهای تجدید پذیر. 4
4- انرژی بادی.. 6
5- انرژی خورشیدی.. 10
6- انرژی زمین گرمایی.. 15
7- انرژی امواج.. 17
8- انرژی جزر و مد. 19
9- منابع 21
منابع تحقیق مروری بر انرژی های تجدیدپذیر در ایران
[1] Edwin, L. Harder, Fundamental of Energy Production, Jhon wiley & Sons, 1982. [2] Kleinbach, M. H., Energy Thechnologies & Conversion Systems, Prentice-Hall Inc., 2001. [3] Brown, G, C., Energy Resources, Geolpgy, supply and Demand, open university press. [4] Archie, W.C., Prenciple of Energy Conversion, McGraw Hill-1991.]5[ مدنیفر، محمدرضا و سجادیه، نرگس، برنامه درسی مغفول در آموزش مهندسی. فصلنامۀ آموزش مهندسی ایران، 1381
]6[ مطهرينژاد، حسین، یعقوبی، محمود و دوامی، پرویز، الزامات آموزش مهندسی با توجه به نیازهاي صنعت درکشور ایران. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، .23-39 ، 1394
[7] Acikgoz, C. (2011), Renewable energy education in Turkey. Renewable Energy, 36, 608- 611 [8] Bass, R.B., (2006), A bachelor’s degree program in renewable energy engineering, 36th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, October 28 – 31, 2006, San Diego, USA. [9] Bhattacharya, S. C. (2015), Renewable energy education at the university level. Renewable Energy, 22, 91-97. [10] Biresselioglu, M. E., Karaibrahimoglu, Y. Z. (2014). The government orientation and use of renewable energy: Case of Europe. Renewable Energy, 47, 29-37. [11] O’Mara, K.L., Jennings, P. (2001), Innovative renewable energy education using the World Wide Web. Renewable Energy, 22, 135-141. [12] Othman, M.Y., Sopian, K. (2008), Renewable energy education for ASEAN. Renewable Energy, 16, 1225-1230. [13] San Cristóbal Mateo, J. R. (2012), Multi-Criteria Analysis in the Renewable Energy Industry, Springer-Verlag, London. [14] Jennings, P., Lund, C. (2001), Renewable energy education for sustainable development, Renewable Energy, 22, 13 -118.توجه:
این تحقیق شامل یک فایل ورد 24 صفحه ای می باشد
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.