توضیحات
عنوان: طراحی مدل کسب و کار محصولات ارگانیک
- تحلیل جذابیت بازار در محیط داخل کشور (تحلیل محیط بازاریابی)
- تعیین جذابیت کسب و کار در بازار داخلی از منظر مشتریان
- بخش بندی مشتریان بر اساس
- طرز تلقی مشتریان هر بخش نسبت به کسب و کار
- عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان
- میزان دسترسی هر بخش مشتریان به این کسب و کار0
- میزان آشنایی هر بخش مشتریان با این نوع کسب و کار0
- تعیین موانع دسترسی مشتریان به محصول0
- تعیین محدودیت های تکنولوژیک
- تعیین ردیف محصولات
- تعیین دسته های مختلف محصولات خرده فروشی
- شناسایی تامین کنندگان آنها
- تعیین روندها حاکم بر بازار، اندازه فعلی بازار و رشد بالقوه مورد انتظار آن
- رشد بازار نرخ رشد بازار
- حاشیه سود بازار
- زمان بازدهی
- نرخ رشد بازار؟
- – سرمایه لازم در جهت توسعه و رشد در بازار
- بررسی شدت رقابت – بررسی سطح رقابت در بازار(تحلیل جذابیت صنعت)
- تعیین شدت رقابت در بازار
- تحلیل OT (فرصت ها/ریسک های) بازار و تعیین میزان جذابیت بازار از منظر رقابت و مشتریان
- . تعیین اجزای مدل کسب و کار
- یکپارچه سازی ارزش های پیشنهادی
- تدوین و طراحی مشخصات هر دسته از ارزشهای پیشنهادی مطابق با نیاز مشتریان
- طراحی منحصر به فرد هر دسته از ارزشهای پیشنهادی برای رفع دردسرهای مشتریان0
- دسته بندی فعالیت های کلیدی تیم اجرایی در مرحله راه اندازی
- تعیین ساختار هزینه ای سازمان
- تدوین استراتژی های آمیخته بازاریابی
- تدوین استراتژی های بازاریابی برای نفوذ و حفظ هر یک از بخش های بازار مشتریان در مراحل پیش و پس از رشد
- بررسی نتایج بازاریابی
- تدوین و طراحی جریان های درآمدی و برآورد میزان فروش
- طراحی مدل های درآمدی مناسب با مراحل چرخه عمر کسب و کار
- تخمین میزان فروش در هر یک از دوره های چرخه عمر کسب و کار
طراحی مدل کسب و کار محصولات ارگانیک
اهداف تحقیق حاضر:
- تحلیل استراتژیک محیط بازار خرده فروشی آنلاین
- تحلیل و تدوین اجزای مدل کسب و کار بر اساس ردیف محصولات خرده فروشی آنلاین
- تعیین استراتژی های آمیخته بازاریابی
- طراحی مدل جریان های درآمدی و هزینه ای و برآورد میزان فروش کسب و کار
1- تحلیل جذابیت بازار در محیط داخل کشور (تحلیل محیط بازاریابی)
1-1 تعیین جذابیت کسب و کار در بازار داخلی از منظر مشتریان
1-1-1 بخش بندی مشتریان بر اساس
– فاکتورهای جمعیت شناختی:
محصولات ارگانیک به دلیل شرایط سلامتی مردم ایران و افزایش بی سابقه بیماری های تنفسی، قلبی، عروق، گوارشی و مخصوصا سرطان، نیاز شدیدی به استفاده از این محصولات در بین همه افراد و اقشار مردم احساس می شود. اما برخی از اقشار زودتر این نیاز را درک کرده و رو به استفاده از این محصولات آورده اند. مشتریان با سطح تحصیلات بالاتر گرایش مثبت تري نسبت به کالاهاي ارگانیک دارند و خواهان خرید این گونه محصولات هستند. اغلب پژوهش هاي پیشین حاکی از آن است که تحصیلات، وضعیت تأهل، سطح درآمد، حضور کودك در خانواده و مکان زندگی تأثیر معناداري بر تمایل به خرید محصولات ارگانیک خواهد داشت.
– فاکتورهای جغرافیایی:
در سراسر کشور می توان مشتریان مربوط به محصولات ارگانیک را پیدا کرد و فقط مختص به مکان خاصی نیست. البته در برخی از مکان های جغرافیایی، مشتریان بیشتی وجود دارد و در برخی مکان های دیگر، مردم تمایل چندانی به مصرف این محصولات ندارند، که البته ئلیل این امر از ظرفیت بحث حاضر خارج است. لذا این محصولات در سراسر کشور مشتری دارند و نمی توان آن را مختص به یک مکان خاص دانست.
– شیوه خرید:
بازاریابی فروش محصولات ارگانیک از دو روش سنتی و مدرن انجام می شود. در روش سنتی که از طریق سوپرمارکت و فروشگاه ها به فروش می رسند و در روش مدرن از طریق فروش اینترنتی در قالب فروشگاههای مجازی است.
به دلیل اقبال بیشتر قشر فرهیخته نسبت به بقیه اقشار جامعه، شرکت های تولیدکننده محصولات ارگانیک، در بخش فروشگاه های مجازی، سرمایه گذاری و تبلیغات زیادی کرده اند. چون این قشر بیشتر از طریق فروشگاه های مجازی خرید می کنند.
– سطح تحصیلات
همان طور که در قسمت فاکتورهای جمعیت شناختی توضیح داده شد، قشر تحصیل کرده به دلیل داشتن مطالعات و اطلاع از علوم جدیدو نوع آوریها در رشته های مختلف، زودتر از بقیه اقشار رو به استفاده از محصولات ارگانیک آورده اند. معمولا قشر بیسواد یا کم سواد، کمتر از قشر فرهیخته و باسواد از این محصولات استقبال کرده اند.
– نوع و حیطه فعالیت
به طور تخمینی و تقریبی موارد زیر را می توان مشتریان کسب و کار محصولات ارگانیک به حساب آورد:
- افراد دانشگاهی و علمی
- پزشکان و پرستاران و افراد وابسته به سلامت
- مادران تحصیلکرده که نوزاد یا کودک در خانه دارند.
- افراد پیر و کهن سال که دارای تحصیلات بالا و سطح زندگی متوسط به بالا هستند.
- ورزشکاران
- افراد بیمار که طبق نظر پزشک نیاز به مصرف این محصولات دارند.
– سطح درآمد
بدیهی است که مشتریان محصولات ارگانیک معمولاً اقشار دارای وضع مالی متوسط به بالا و عالی هستند. چون در این شرایط بد اقتصادی، این افراد توان خرید این محصولات را دارند.
– سن
کسب و کار محصولات ارگانیک تمام گروه های سنی را دربر میگیرد و نمی توان آن را فقط به قشر خاصی و گروه خاص سنی محدود کرد، البته در برخی از سنین، استفاده از این محصولات بیشتر توصیه می شود و اصرار دارد اما اکره برای هیچ گروهی ندارد.
– جنس
در بین مشتریان محصولات ارگانیک، جنس افراد تاثیر زیادی ندارد و کمترین تاثیر را در بین دیگر معیارها دارد.
– قابلیت دسترسی
به دلیل خرید از طریق فروشگاه های مجازی و ارسال محصولات از طریق پست و پیک، افراد به راحتی می توانند به این محصولات دسترسی داشته باشند و این معیار کمترین اهمیت را برای فروش محصولات ارگانیک دارد.
1-1-2 طرز تلقی مشتریان هر بخش نسبت به کسب و کار
– تعیین و تحلیل رفتار خرید مشتریان:
- چه کسی در بازار است و قدرت چانه زنی اش چقدر است؟
شرکتهای مختلفی در کشور در این عرصه فعالیت می کنند که هنوز بخوبی نتوانستند تمام بار بازار را به دوش بگیرند و به بازیگران بیشتری نیاز دارد. برخی از محصولات هم توسط شرکتهای تجاری، وارد می شود که معمولا مردم به برندهای داخلی بیشتر اعتماد می کنند. البته در بین برندهای داخلی، تعداد انگشت شماری از آنها محصولات تقبلی را بجای ارگانیک به فروش می رساندند. در بازار این محصولات، شرکت یا فرد خاصی نیست که دارای قدرت خاص و بالاتر از بقیه باشد، بلکه همه در یک حد و اندازه هستند.
- چه چیزی بیشتر خریداری می شود؟ چرا؟
محصولاتي مثل ميوه ها، چاي، گلاب، عرقيجات، عسل، پسته، برنج بیشترین فروش را دارند و دلیل این امر، مصرف زیاد مردم از این محصولات است و چای و برنج و میوه ها در بین این اقلام باز بیشترین مصرف را دارند. به عنوان مثال، چای یکی از اقلام پرمصرف مردم ایران است سازمان ها و ادارات مصرف خیلی زیادی دارند. برنج یکی دیگر از اقلام پرمصرف که بیشتر مردم کشور، در هفته بیش از 5وعده برنج مصرف می کنند. دیگر اقلام نیز به همین صورت است.
- چگونه خرید انجام می شود؟
فروش محصولات ارگانیک به دو صورت سنتی که از طریق فروشگاه های مواد غذایی است یا به صورت مدرن و از طریق فروشگاه های مجازی و ابزار الکترونیکی است. البته فروشگاه هایی برپا شده اند که فقط به فروش محصولات ارگانیک می پردازند و بصورت تخصصی کار می کنند.
براساس شرایط زندگی، تحصیلات، شغل و محل سکونت، مشتریان از یکی از این دو روش استفاده می کنند.
- چه گروه هایی بیشتر در خرید مشارکت دارند؟
این گروه ها بیشترین میل را به خرید محصولات ارگانیک دارند: افراد تحصیلکرده و دانشگاهی، افراد بیمار که به بیشترین به عنوان درمان از این محصولات مصرف می کنند. افراد کهنسال بخاطر شرایط خاص جسمی و سنی برای درمان یا پیشگیری مصرف می کنند.
- خریدها چه زمانی بیشتر انجام می شوند؟
زمان خاصی برای خرید این محصولات وجود ندارد بلکه بستگی به زمان بیکاری افراد دارد.
- خریدها بیشتر در کجاها صورت می گیرد؟
دو مکان بیشترین فروش محصولات ارگانیک را دارند: فروشگاه های لوکس که کالای گرانبها دارند و در مکان های مرفه نشین جای دارند. فروشگاه هایی که بصورت تخصصی به فروش این محصولات پرداخته اند.
- عوامل راضی کننده و ناراضی کننده مشتریان کدامند؟
- عوامل راضی کننده:
- طبیعی و ارگانیک بودن.
- مزه و بوی طبیعی و واقعی.
- بدون هیچگونه مواد افزودنی
- خوشمزه و خوش طعم تر بودن
- عوامل ناراضی کننده مشتریان:
- قیمت بالای محصولات گرانقیمت بودن
- تولید کم و عرضه بسیار محدود
- وجود محصولات تقلبی در بازار
- فصلی بودن محصولات که فقط به فصل خاصی وابسته هستند و همیشه در دسترس و در بازار وجود ندارند.
1-1-3 عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان
- افزایش آگاهی مصرف کنندگان از مواد غذایی خطرزا و پرهیز مصرف این مواد غذایی مضر
- افزایش نگرش مثبت مشتریان نسبت به ارزش غذايي محصولات
- توسعه و گسترش توليد و مصرف مواد غذايي سالم
- تمایلات حفظ محیط زیست یکی دیگر از عوامل مهم در تمایل افراد به مصرف محصولات ارگانیک است. افراد از ضررها و زیان تولید محصولات اصلاح شده برای آلودگی هوا، آلودگی زمین و همچنین آلودگی آب دارند.
- دیگر عوامل: رفاه نسبي شخص، بهداشت، سطح تحصيلات، آموزش، اطلاع رساني، خدماتي، حمايتي، نظارت و اقتصادي.
1-1-4 میزان دسترسی هر بخش مشتریان به این کسب و کار
دسترسی تمام افراد به محصولات ارگانیک تقریبا یکسان است و این بخاطر فروش این محصولات از طریق فروشگاه های مجازی است. فرد در هرجایی که ساکن است می تواند ار طریق فروشگاه اینترنتی محوصل مورد نظر را خریداری کرده و آن را در درب خانه از طریق پست دریافت می کند.
1-1-5 میزان آشنایی هر بخش مشتریان با این نوع کسب و کار
بدیهی است که همه افراد جامعه بطور یکسان با این محصولات آشنا نیستند و آگاهی ندارند. افراد تحصیلکرده و فرهیخته بخاطر مطالعات و پژوهش های مختلف با این محصولات آشنا هستند و افراد بی سوادی که در روستاهای دورافتاده شهرهای محروم سکونت دارند کمترین آگاهی و آشنایی را دارند.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.