توضیحات
تحقیق سامانههاي آموزش و يادگيري الكترونيكي
چکیده
در جهان پیشرفته و به سرعت متغیر امروز تركیب فناوری های الکترونیکی در فرایند آموزش و یادگیری و محتوای برنامه درسی آموزش عالی، امری اجتناب ناپذیر است. محتوا از اجزای بسیار مهم یادگیر الکترونیکی به حساب می آید و لازم است رویکردهای یاددهی، یادگیری و روش های پیاده سازی آن از منظر فناوری مورد توجه قرار گیرد .از اینرو، از پر اهميت ترين مباحث در آموزش الكترونيكي، توجه به فرایند تولید محتواي آموزشي است و در واقع به عنوان يكي از بحث برانگيزترين چالش هاي پيش رو، در مراكز ارائه دهنده آموزش الكترونيكي مطرح است. سازمان هاي مختلفي در دنيا در زمينة اصول و مباني آموزش الكترونيكي فعاليت دارند و حاصل كار بعضي از آنها در قالب دستورالعمل ها و استانداردهاي مختلف برای تولید محتوای الکترونیکی در دسترس مي باشد.
در ادامه این تحقیق استاندارها و تکنیک های تولید محتوای الکترونیکی بیان می شود. سپس به بررسی نرم افزارها و سایت های مورد استفاده در زمینه تولید محتوای الکترونیکی پرداخته می شود.
بیان مسئله
همزمان با تغييرات سريع فنون و مهارتها و ظهور پديدههاي نوين در فناوري اطلاعات و تأثير آنها بر شيوهها و روشهای زيستن، فرايند آموزش نيز به عنوان يکي از ارکان اساسي و بنيادين، متحول و دگرگونشده است. بدیهی است محتوای آموزشی نیز یکی از دستاوردهای مهم سیستم های آموزشی نوین میباشد. محتوای الکترونیکی مفهومی گسترده است و بطور کلی به هر نوع محتوایی که از طریق رایانه قابل مشاهده و انتقال باشد، محتوای الکترونیکی گفته میشود. اما منظور ما از محتوای الکترونیکی، مجموعه مفاهیم و مطالب آموزشی است که با استفاده از ابزارها و رسانه های متنوع همراه با برنامه ریزی و طراحی آموزشی در ساختاری مدون تهیه شده و میزان یادگیری فراگیر را بالا می برد و تجربه مفید و لذت بخشی را برای او فراهم می کند.
در تولید محتوای الکترونیکی تنها به ارائه ی متن اکتفا نمی شود. بلکه تلاش می شود تا با به کارگیری امکانات و ابزارهای پیشرفته ی چند رسانه ای و تعاملی محیط کلاس بازسازی گردد و از فرایند یادگیری اطمینان حاصل شود. به منظور تولید محتوای الکترونیکی برنامه درسی در مؤسسات آموزش عالی، به موازات روزآمد سازی و ارتقای محتوای آموزشی باید به مدلها، قالب های جدید ارائه مواد آموزشی و ابزارهای تألیف محتوا كه با ایجاد امکاناتی نظیر انطباق با نیازهای فراگیران نقش برجستهای در روند تولید محتوای آموزش الکترونیکی ایفا می كنند نیز توجه نمود.
…
فهرست مطالب تحقیق سامانههاي آموزش و يادگيري الكترونيكي
- فصل اول: مقدمه 1
- 1-1 بیان مسئله.. 2
- 1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق…. 2
- 1-3 پیشینه تحقیق…. 2
- 1-4 ساختار تحقیق…. 4
- فصل دوم: آموزش الکترونیکی 5
- 2-1 مقدمه.. 6
- 2-2 یادگیری الکترونیکی… 6
- 2-3 مزاياي آموزش الکترونيکي… 7
- 2-4 محدودیتهای آموزش الکترونيکي… 8
- 2-5 سطوح یادگیری الکترونیکی… 9
- 2-6 استانداردها در یادگیری الکترونیکی… 10
- فصل سوم: تولید محتوای الکترونیکی 11
- 3-1 تولید محتوای الکترونیکی… 12
- 3-2 استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی… 12
- 3-2-1 استاندارد SCORM [9]. 12
- 3-2-2 استاندارد ADDIE… 13
- 3-2-3 استاندارد p3.. 14
- 3-3 مراحل تولید محتوای الکترونیکی [10]. 14
- 3-4 ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی… 15
- 3-5 فایل های مورد استفاده در تولید محتوای الکترونیکی… 18
- 3-6 سيستمهاي مديريت در آموزش الکترونيکي (مديريت آموزشي). 19
- 3-6-1 تعريف سيستم مديريت آموزشي LMS [11]. 20
- 3-6-2 سيستم مديريت محتوای الکترونیکی… 23
- 3-6-3 سيستم مديريت محتواي یادگیری… 24
- 3-7 نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی… 26
- 3-7-1 نرم افزار eXe Learning [12]. 27
- 3-7-2 نرم افزار Xerte. 27
- 3-7-3 نرم افزار Adobe Captivate [12]. 27
- 3-8 سایت ها و منابع آموزشی باز (OER) برای محتوای الکترونیکی… 29
- 3-8-1 مخزن ملی منابع آموزشی باز (NROER) [13]. 29
- 3-8-2 منابع آموزشی بازاریابی کارناتاکا (KOER). 30
- 3-8-3 اهمیت OER ها. 31
- فصل چهارم: فرایند تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر متدولوژی p3 32
- 4-1 مدل P3.. 33
- 4-2 مرحله برنامه ریزی… 35
- 4-3 مرحله طراحی… 35
- 4-4 مرحله تولید… 36
- 4-5 مرحله ارزیابی… 37
- 4-6 مرحله توزیع و نگهداری… 37
- 4-7 مرحله آموزش….. 38
- 4-8 مرحله بازاریابی… 38
- فصل پنجم: نتیجه گیری 39
- نتیجه گیری… 40
- منابع… 41
منابع تحقیق سامانههاي آموزش و يادگيري الكترونيكي
[1] Dodero, J. M., García-Peñalvo, F. J., González, C., Moreno-Ger, P., Redondo, M. A., Sarasa-Cabezuelo, A., & Sierra, J. L. (2014). Development of e-learning solutions: different approaches, a common mission. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 9(2), 72-80.
[2] Koohang, A., Floyd, K., & Stewart, C. (2011). Design of an Open Source Learning Objects Authoring Tool-The LO Creator. Interdisciplinary Journal of E-Learning & Learning Objects, 7.
[3] Koohang, A., Floyd, K., & Stewart, C. (2011). Design of an Open Source Learning Objects Authoring Tool-The LO Creator. Interdisciplinary Journal of E-Learning & Learning Objects, 7.
[4] Gümüş, S. (2010). Rapid content production and delivery in e-learning environments: use of Adobe Presenter, MS PowerPoint, Adobe Connect. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 805-809.
[5] Childs, S., Blenkinsopp, E., Hall, A., & Walton, G. (2005). Effective e‐learning for health professionals and students—barriers and their solutions. A systematic review of the literature—findings from the HeXL project. Health Information & Libraries Journal, 22(s2), 20-32.
[6] م. روزنبرگ، یادگیری الکترونیکی، د. کریم زادگان مقدم، چاپ چهارم ، آبان 88.
[7] Little, B. (2010). E-learning flowers in the UK. Industrial and commercial training, 42(3), 135-138.
[8] Bose, K. (2003). An E-Learning Experience: A written analysis based on my experience in an e-Learning Pilot Project. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 4(2).
[9] Ueda, H., & Nakamura, M. (2016). GakuNinMoodle: Toward Robust E-Learning Services Using Moodle in Japan. Procedia Computer Science, 96, 1710-1719.
[10] Wutoh, R., Boren, S. A., & Balas, E. A. (2004). ELearning: a review of Internet‐based continuing medical education. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 24(1), 20-30.
[11] Oliveira, P. C. D., Cunha, C. J. C. D. A., & Nakayama, M. K. (2016). Learning Management Systems (LMS) and e-learning management: an integrative review and research agenda. JISTEM-Journal of Information Systems and Technology Management, 13(2), 157-180.
[12] Freeman, R. (2005). Creating learning materials for open and distance learning: A handbook for authors and instructional designers. Commonwealth of Learning (COL).
[13] Karunanayaka, S. P., Naidu, S., Rajendra, J. C. N., & Ratnayake, H. U. W. (2017). Designing Reflective Practice in the Context of OER-based e-Learning. Journal of Learning for Development-JL4D, 4(2).
[14] Arinto, P. B. (2016). Issues and challenges in open and distance e-Learning: Perspectives from the Philippines. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(2).
توجه:
تحقیق سامانههاي آموزش و يادگيري الكترونيكي شامل یک فایل ورد 45 صفحه ای می باشد.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.