توضیحات
عنوان: روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان
- مقدمه
- سهروردی بهعنوان یک مسلمان
- اهمیت خدمات فکری سهروردی
- جایگاه سهروردی و اندیشه او در میان مکاتب مختلف فلسفه اسلامی چیست
- از اندیشه سهروردی در جهان اسلام و غرب چه استقبالی شد
- سهروردی بر فیلسوفان بعد از خود خصوصا ملاصدرا چه تأثیری داشت
- چرا سهروردی این چنین مورد استقبال فیلسوفان این دوره واقع شد آیا فقط بدان سبب است که وی بومی ایران بود
- تأثیرگذاری اخلاق در حوزه سیاست
- حوزههای علم حصولی و علم حضوری در فلسفه شیخ
- نتیجهگیری
شیخ شهابالدین سهروردی ازجمله دانشمندان بزرگ قرن ششم هجری است که اهتمام به اندیشه سیاسی وی تلاشی در جهت کشف زوایای مبهم اندیشه حکیمی است که پایهگذار مکتبی خاص در حکمت اسلامی بودهاست، بازخوانی اندیشه سیاسی این حکیم درحقیقت کشف ۱ عنصر فعال و کارآمد ایرانی در حوزه فکر و اندیشه سیاسی در جهان اسلام است.
در این مقاله درصددیم تا در گام نخست با توجه به آثار سهروردی، با حفظ شالودهها و عدم ساختارشکنی در فلسفه ایشان، با روشی توصیفی، ابعاد سیاسی اندیشه او را بازخوانی کنیم قالب اصلی مقاله پرداختن به اندیشه سیاسی سهروردی است که بر ۲ پایه ذوق و استدلال یعنی تجربه عرفانی و تفکر متقی استوار است و برهان صحیح و کشف صریح را ملاک شناخت حقایق میداند و کلی فهم این حکمت معرفت نفس است.
آثار فلسفی و رمز شیء شیخ شهابالدین یحیی حبس سهروردی (شیخ اشراق) ، با گذشت بیشاز ۸ قرن، هنوز در بسیاری از موارد نقض و اعجابانگیز و در این دوران اخیر بیشاز پیش مورد توجه و تعمق شرق شناسانی غربی و محققان شرقی قرار گرفته و تعداد قابلتوجهی از آنها تصحیح و چاپ شدهاند.
باور راسخ به پویایی اندیشه انسان و پایبند نبودن به پیروی بیچونوچرا از حکمای پیشین استقلال فکر و نوجویی یکی از عوامل اساسی این جذبه و گیرایی آثار شیخ اشراق است او در مقدمه خود بر حکمت اشراق حرکت و پویندگی اندیشه را در انسان عنایتی ازلی و لطفی سرمدی میداند و در رد نظر کسانی که معتقدند به پایان یافتن تعاملات فلسفی و تکامل آن در برخی اشخاص و پارهای موضوعات هستند میگوید: برای هر جویای حقیقتی بهرهای کم یا بیش از نور خداست و هر کس که در پی مطلوبی میکوشد کموبیش ذوقی دارد و دانش به قومی خاص اختصاص نیافتهاست تا پساز آنها را در عالم ملکوت بسته شود و سایر عالمیان از فیض عالم بالا محروم کردم بلکه آنها بر افق اعلای عالم هستی است بر اعطای دانش اسرار بخیل نیست بدترین قرنها آن است که بساط سعی و تلاش در آن در نور دیده و افکار از پویای باز ایستاده باشد و باب مکاشفات در آن بسط شده و راه مشاهدات در آن مسدود گشته باشد. مخالفت با بسیاری از نظریههای مشهور و قبول عام یافته حکمای منشأ و بنای مکتبی ۹ بر مبنای استدلال و شهود استدلالی مبتنی بر مطالعات و تحقیقاتی خستگیناپذیر و هوشمندانه و شهودی برآمده از ریاضت و سلوک عارفانه و زهد و عبادت صوفیان نتیجه همین طرز تلقی او از انسان و جهان است در دیدگاه او حکیم مطالعه ابتدا با بال اندیشه و نظر به پرواز درمیآید و سپس با دور انداختن ثقل مادی نفس مجرد را بر اوراق همت میشتابد و به سیر و سیاحت در کاینات بیمنتها میپردازد حقایق عالم هستی را با عینالیقین میبیند و در شناخت آنها به حقالیقین میرسد در تلقی شیخ اشراق حکیم مطالعه کسی است که بعد مادی و کالبد جسمانی برای او همچون جامعهای باشد که بهسادگی بتواند به خلع و لی لیس آن دست زند .
برخی او را از پیروان مکتب تشیع دانستند، در بیان اندیشههای خود تحت تاثیر نگاههای اسلامی نیز بودهاست به عقیده دکتر داوری اردکانی سهروردی در عالم اسلام جزو اولین فیلسوفانی است که به آیات و روایات استناد کردهاست یا درستتر بگوییم پیشاز او کسی با این ظرافت و نکتهسنجی فیلسوفانه به آنها استناد نکردهاست.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.