توضیحات
عنوان فارسی: دانشگاه، دولت، صنعت و نقش آن در اقتصاد کشور
- چکیده
- مقدمه
- ادبیات و پیشینه تحقیق
- ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه و دولت
- موانع ارتباط بهینه دانشگاه و صنعت و دولت
- موانع ناشی از عملکرد ضعیف دانشگاهها
- موانع ناشی از ضعف صنعت
- ارتباط صنعت و دانشگاه توسعه اقتصادی و علمی
- مثلث تولید دانش و توسعه اقتصادی دانشگاه، صنعت و دولت
- بحث و نتیجه گیری
- پیشنهادات
- منابع
چکیده
دانشگاه و صنعت از مهمترین و اثرگذارترین نهادها در توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و پیشرفت های اقتصادی و فناورانه جامعه هستند. اهمیت در ارتباط میان علم و فناوری، ادغام علم و صنعت، ظهور صنایع بر مبنای علم، استفاده از علم به عنوان روش هایی برای بوجود آوردن مزیت های رقابتی در بخشی از شرکت ها و نیز جهانی سازی اقتصاد و بین المللی سازی فناوری، برخی از دلایلی هستند که ارتباطات مشترک میان شرکت ها و سازمان های تحقیقاتی را توجیه می کنند. توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه به دلیل اثرات و پیامدهای بسیار مثبت آن در ایجاد تحولات فناورانه، اقتصادی و اجتماعی از دیرباز مورد توجه استراتژیست ها، سیاست گذاران و برنامه ریزان دانشگاهی و صنعت قرار داشته و تلاش های فراوانی جهت ایجاد پیوندی اثربخش بین صنعت و دانشگاه صورت گرفته است.
قرن 21 رقابت بین المللی اقتصادی بر پایه دانش است. رقابت در بازار فناوری محور امروز جهان مستلزم ادغام دانش های نوین با صنعت است. صنعتی که بی بهره از دانش روز باشد، محکوم به زوال و دانش بدون کاربرد در صنعت بی ارزش قلمداد می شود و این یعنی پیوند دانشگاه با صنعت. هدف از تدوین مقاله حاضر، بررسی نظری هها، الگوها و مدل های موجود ارتباط میان دانشگاه، صنعت ، دولت و سایر نهادهای مؤثر در اقتصاد دانش بنیان است.
در دنیای پر شتاب کنونی بیشک توسعه ملی و اقتصادی نیاز به نیروی انسانی مؤثر دارد و نیروی انسانی مؤثر جز با آموزشی مناسب مهیا نمیشود. حال مسأله این جاست که آیا هر آموزشی به اصطلاح مناسب میتواند گره از مشکلات توسعه نیافتگی بگشاید یا خیر؟ مسلم است آموزشی مناسب است که علم عملی را به نیروی کار ببخشد و این امر نیز بدون همراهی علم (مجامع دانشگاهی) و عمل (صنایع) میسر نمیشود. اگر بتوان صنعت را برای جریان توسعه اقتصادی به خون بدن یک انسان و دانشگاه را به اکسیژن تشبیه کرد، بیشک قلب این انسان ارتباط مناسب مجامع دانشگاهی و صنایع خواهد بود.
مقدمه
رشد و توسعه اقتصادی، به عنوان یکی از مهمترین اهداف سیاست گذاران در تمام جوامع محسوب شده و پیوسته تلاش میشود تا عوامل مؤثر بر رشد و توسعه و راههای رفع موانع آنها شناسایی گردد. اما در دوران معاصر، رشد اقتصادی نه در برخورداری از منابع مالی فراوان یا منابع طبیعی خدادادی، بلکه در گرو داشتن افکاری پویا است. اقتصاد عصر حاضر، هرچند از بازوی نیروی کار و سرمایه های مالی استفاده میبرد، اما قدرت خود را از تفکر اشخاصی میگیرد که دست به آفرینش زده و سعی در دگرگونی شرایط دارند. منابع فیزیکی و دارایی های مشهود که در جایگاه دیروز یک بنگاه نقش اساسی داشتند، جای خود را به نوآوری، ابداع و خلق محصولات جدید دادهاند. لذا توسعه اقتصادی دنیای امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت و استفاده از دانش استوار بوده و بزرگترین سرمایه های یک بنگاه اقتصادی، منابع انسانی یا نیروهای اهل فکر، یادگیرنده و خلّاق هستند و این نیروها کسانی جز کارآفرینان نیستند. کارآفرینی و همچنین نوآوری منتج از خلاقیت به عنوان پیش فرض های رشد اقتصادی، نتایج مطلوب یک اقتصاد پویا را رقم میزنند. ویژگی بارز اقتصاد امروز، تغییرات سریع است و کشورهایی می توانند در چنین اقتصادی موفق باشند که قابلیت تطبیق با این تغییرات را داشته باشند. کشورهایی که میزان فعالیت های کارآفرینانه بالایی دارند، به واسطه طبیعت کارآفرینی در تطبیق با این تغییرات، قادرند موفقیت بیشتری را کسب کنند. تردیدی نیست که عامل انسانی و به ویژه نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و خلاق، نقشی محوری در رشد و توسعه و به ویژه توسعه اقتصادی ایفا میکند و از آنجا که انسان در پرتو کسب دانش قادر به دستیابی به تخصص و مهارت است، ناگریز نظام آموزشی می تواند نقشی تعیین کننده در این راستا داشته باشد. بدین خاطر انسان به عنوان زیربنا، عامل و هدف توسعه باید یادگیرنده باشد تا بتواند از طریق تحولی که ایجاد میکند، جامعه را به سمت رشد و توسعه همهجانبه سوق دهد و این بدون وجود برنامهریزی آموزشی مناسب و در اختیار قرار گرفتن مهارت ها و تخصص های کسب شده، در بخش صنعت و خدمات جامعه (به مفهوم عام آن)، امکان پذیر نیست. بنابراین برای دستیابی به این مهم، سه گروه از نیازها و ضروریات مطرح است. اول، برای کم کردن فاصله عقب ماندگی، نیاز به کسب دانش، مهارت و تخصص های مناسب خواهد بود که این مهم از طریق آموزش و برنامه ریزی مناسب امکان پذیر است.
دوم، نیاز به نیروی انسانی خلاق و کارآفرین برای کسب دانش ها و مهارت های لازم خواهد بود تا به عنوان عامل توسعه از طریق کسب مهارت های لازم از طریق نظام آموزشی مطلوب، قادر به انجام این مهم شویم و سوم به همکاری و ارتباط مستمر و مناسب نظام آموزشی با نظام صنعت و خدمات جامعه که توسعه از طریق تحول در کارکردها و عملکردهای آن، امکان پذیر است، نیاز خواهد بود.
بدین خاطر با کمی تعمق و ژرف نگری میتوان دریافت که چگونگی پاسخگویی به سه نیاز فوق، در ارتباط تنگاتنگ با چگونگی رابطه دانشگاه با صنعت است و به عبارت بهتر در دنیای پرشتاب کنونی ارتباط صنعت و دانشگاه، شاهرگ پیکرة توسعه اقتصادی است و پرواز تکنولوژی و جهش اقتصادی با دو بال صنعت و دانشگاه میسر میشود.
ادبیات و پیشینه تحقیق
1) دانشگاه دانشگاه، نهاد اجتماعیِ قدرتمندی است که در ایران حدوداً قدمت 80 ساله دارد. این نهاد در مراحل اولیه خود برای مدت طولانی تنها دارای فعالیت اموزشی بود و مأموریت توزیع و اشاعه دانش را دنبال میکرد. اتزکوئیتز نشان داد که بر اساس دینامیک درونی دانشگاه و اثرات دنیای بیرون بر ساختارهای سیستم آکادمیک، دو انقلاب انقلاب آکادمیک نخست در اواخر قرن 19 در کشور آلمان اتفاق افتاد که طی آن دانشگاه ها علاوه بر فعالیت های آموزشی، در فعالیتهای تحقیقاتی نیز فعال شدند و علاوه بر مأموریت توزیع دانش، مآموریت تولید دانش را نیز بر عهده گرفتند. امروزه از دانشگاههایی که فعالیت آموزشی و پژوهشی را باهم انجام میدهند، تحت عنوان دانشگاه همبولتی (الکساندر فون هامبولت، در فرآیند انقلاب دوم، دانشگاهها نه تنها عهده دار مأموریت نوآوری .(Martin, دانشمندی آلمانی) یاد میشود ( 2007 تکنولوژیک و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی شدند، بلکه آموزش فرد به آموزش سازمان (آموزش کارآفرینی) وتحقیق فردی به تحقیق گروهی تبدیل شد
در آستانه هزارة سوم دانشگاه به عنوان مهمترین رکن نظام آموزشی کشور میتواند در ایجاد توسعه علمی نقش مهم و حیاتی را ایفا کند. عملکرد منظم و مسئولانه دانشگاه علاوه بر کمک به توسعه صنعتی کشور، امنیت عمومی جامعه را نیز فراهم مینماید. وظایف و تعهدات دانشگاه را میتوان به صورت زیر بیان نمود
توسعه برنامه های جدید و کارآمد آموزشی به گونهای که نیازهای جاری و آتی جامعه را با توجه به افزایش
نیازها، تغییر سطح زندگی و روند افزایشی توقعات، پاسخگو باشد؛
کمک به آموزش افراد متقاضی در زمینههای دلخواه؛
بهبود کیفیت و ارتقاء استانداردها و شیوههای آموزشی و پژوهشی در سطح ملی؛
نظارت بر همکاری و تفاهم بین شهروندان و قومیت های مختلف کشور ( 1992 International Sociology)
2) صنعت (Industry) واژة صنعت از ریشه عربی صنَع به مفهوم آفریدن و ساختن گرفته شده است و معادل آن در انگلیسی به معنای ساختن است. فعالیت صنعتی به فعالیتهایی اطلاق میگردد که موجب تغییر فیزیکی- شیمیایی مواد و اجسام گردیده و در نهایت منجر به تولید محصولات جدید میگردد. برای ایجاد این تغییر ممکن است از ابزار و وسایل و ماشین آلات مختلف نیز استفاده شود (دانایی، 1091385 ). از نظر مایکل پورتر، صنعت عبارت است از گروه شرکتهایی که محصولات آنها جایگزین نزدیکی برای هم هستند (پورتر، ترجمه جهانگیری و مهرپویا، 431384)
در یک طبقه بندی، صنایع به سه گروه صنایع دستی با فنآوری سادة سنتی (به صورت تجربى اداره مى شوند و نیازى به دانش علمى ندارند)، صنایع ماشینی با فنآوری نوین (صنایع نوین، صنایع دانشبر هستند و مثلاً محصولات دارویى و الکترونیکى تولیدمى کنند. این صنایع به دانش علمى نیاز دارند ولى لزوماً مبتنى بر دانش نیستند) و صنایع پیشرفته با فنآوری پیشرفته (صنایع مبتنى بر دانش، بدون کسب دانش جدید و نوآورى مبتنى بر دانش قادر به ادامه حیات نیستند). در طبقهبندی دیگری، صنایع به دو گروه سبک و سنگین تقسیم شدهاند. تولیدات صنایع سبک مستقیماً توسط مصرف کنندة نهایی به مصرف میرسد، در حالی که تولیدات صنایع سنگین (صنایع کلیدی، اساسی و مادر) مستقیماً قابل مصرف برای مصرف کنندة نهایی نیست و بایستی با استفاده از صنایع سبک به صورت کالاهای نهایی درآید. مشکل جدی که در صنعت وجود دارد این است که به دلیل فقدان کادر متخصص و قوی، پروژهها به صورت کلی و بدون مرحلهبندی تعریف و انجام تمام این مراحل (حتی بعضاً تولید) از دانشگاه خواسته میشود. در صورتی که هر مرحله از پروژه باید به صورت یک پروژة مستقل و گام به گام تعریف و اجرا شود، مگر در مواردی که انجام یک پروژه به دلیل ماهیت آن اجازة انجام چنین مرحله بندی را ندهد که به سیر تکامل تدریجی 1 معروف است
3) ارتباط صنعت و دانشگاه ارتباط دانشگاه و صنعت فرآیندی است که در طول زمان شکل میگیرد و برگرفته از نیازها و ضرورتهای ملی در دوره های تاریخی، سمت و سو و اهداف کاربردی مرتبط به آن، تعیین میشود. نگاهی به تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نشان میدهد که اولاً شکل گیری این ارتباط در گذر زمان به طور اصولی پایه ریزی نشده و زیربنای اساسی برای آن صورت نگرفته است. ثانیاً محتوا و سمت و سوی این ارتباط به درستی شکل نگرفته و هدفمند نبوده است. در حالی که تجربه کشورهایی که ارتباط دو سوی دانشگاه و صنعت در آنها قدرتمند است نشان می دهد که این ارتباط از ابتدا به درستی پی ریزی شده و به صورت ساختاری پیش رفته است .
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.