توضیحات
عنوان: داستان های عامیانه و فولکلور همدان
- چکیده
- اهمیت پژوهش
- اهداف پژوهش
- پیشینه تحقیق
- روش تحقیق
- فولکلور و عامیانه
- تعریف و قلمرو فولکلور
- بعد زمانی فولکلور
- واسطه انتقال فولکلور
- فولکلور در رابطه با مردم شناسی
- نقش فولکلور و اهمیت بررسی و گردآوری آن
- قصه های عامیانه و فولکلور در همدان
- شهر همدان
- ادبیات در همدان
- قصه های فولکلور در همدان
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
فولكلور یا ادبیات شفاهی و بومی از جایگاه ویژهای در تمامی اقـوام برخـوردار اسـت.مهـم تـرین ویژگی فولكلور بیان ناگفته هایی است در قالب داستانهای كودكان یا عامیانه و مردمی. افسانه ها و قصه های فولکلوریک، بخش بزرگی از فرهنگ مردم را در بر می گیرند. این قصه ها در برگیرنده ی آمال و آرزوهای مردم هر سرزمین اند که سینه به سینه حفظ شده و به ما رسیده است. گرد آوری و بررسی این قصه های فولکلوریک می تواند البته که نوع زندگی و تفکر مردمان هر ملتی را نشان دهد. گاه در این قصه ها، رنج و درد ملتی نهفته است و گاه خوشی ها و شادی های آنان. از این رو مطالعه و تحقیق در افسانه های هر قومی می تواند از نظر مردم شناسی بسیار مفید باشد. از سویی دیگر فرهنگ عامه به طور کلی و قصه های مردم به طور اخص در ادبیات داستانی هر کشوری نقش بنیادینی را می تواند ایفا کند. بسیاری از داستان نویسان و هنرمندان- چه در کشور ما و چه در دیگر کشورها- در تکوین آثار خلاقانه شان، گوشه چشمی به این چشمه ی جوشان داشته و از آن بهره ها برده اند.
کلید واژگان: فولکلور ، عامیانه ، ادبیات ، قصه
اهمیت پژوهش
می توان این طور عنوان کرد که قصه های فولکلور به نوعی تاریخ شفاهی یک تمدن بحساب می ایند و قطعا برای حفظ یک تمدن برای سالیان بسیار زیاد در ذهن تمام نسل های اینده می بایست این تاریخ را زنده نگه داشت و یکی از روش های این امر هم بها دادن به قصه های عامیانه و فولکلور است ، به نوعی می توان گفت این قصه های فولکلور هستند که می توانند در اذهان مردم به یادگار بمانند و سینه به سینه دست به دست به نسل های آینده برسند و این دقیقا همان چیزی است که اهمیت بررسی این موضوع را دو چندان می کند.
اهداف پژوهش
1-شناخت قصه های عامیانه و فولکلور
2-بررسی قصه های عامیانه و نحوه ورود آن بهه ایران
3-بررسی قصه های فولکلور در شهر همدان
4- آشنایی با فولکلور نویسان همدانی در سالهای اخیر
فرضیات و سوالات
1-قصه های عامیانه یا فولکلور به چه نوع قصه هایی می گویند؟
2-قصه های فولکلور از چه زمانی وارد ایران شدند و اولین استفاده کنندگان از این سبک چه کسانی بودند؟
3-قصه های عامیانه در همدان چگونه شکل گرفتند؟
4-بررسی فولکلو نویسان همدانی در سال های اخیر
پیشینه تحقیق
پس از شهریور ١۳٢٠ش و تبعید رضا شاه با رواج اندیشه های مترقیانه در ادبیات و ادب شناسی ایران، میل به مطالعه و گردآوری آثار شفاهی ملی افزایش یافت. مجله ی سخن به سردبیری دکتر پرویز ناتل خانلری در شماره های سوم تا ششم دوره ی دوم انتشار خود ( اسفند ١۳٢۳ تا خرداد ١۳٢٤ش) مقالات مسلسل هدایت را که نویسنده در آن ها پژوهندگان ادبیات عوام را به شیوه ی گردآوری، مطالعه، ثبت و طبقه بندی ترانه ها، متل ها، تمثیل ها، قصه ها و افسانه های ملی راهنمایی کرده بود، درج و از همه ی دوستان ادبیات، آموزگاران و دانش آموزان درخواست کرد تا مطالبی را که گردآوری کزده اند به دفتر مجله بفرستند. این درخواست با استقبال مردم رو به رو گردید و مجله موفق شد که مقداری از ترانه ها و افسانه ها و دو بیتی ها و متل ها را که از خراسان و گیلان و فارس و سایر استان های ایران رسیده بود، منتشر نماید.
روش تحقیق
در این تحقیق از روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و باز بینی مقالات و نوشته های مختلف سایت های اینترنتی استفاده شده است.
1-فولکلور و عامیانه
فولکلور از دو کلمه لاتینی «فولک (Folk) » به معنای «توده مردم و عامه» و به طور کلی «عوام» – که در معنای غیر تخفیف آمیز آن ، در برابر «خواص» (نخبگان و فرهیختگان جامعه) قرار می گیرد و «لور (Lore) » به معنای «دانش ، ادب و مجموعهای از معارف و دانستنی های غیر تخصّصی» ، گرفته شده است. برای اولین بار ، یک عتیقه شناس به نام امبروز مورتون(Ambroise Morton) ، بیش از یک قرن پیش ، کلمه فولکلور را ساخت . او می نویسد : «آنچه ما در انگلستان ، رسوم باستانی عامیانه با ادبیات عامیانه مینامیم را می توان دقیقا با یک ترکیب خوب ساکسونی یعنی “فولک – لور” یا “دانش عامیانه” بیان کرد» این کلمه در ایران به «فرهنگ عامه» ترجمه شده است.
اما از دیدگاه جعفری قنواتی، فولكلور (Folklore) كه در زبان فارسی به فرهنگ مردم، فرهنگ عامه، دانش عوام، فرهنگ توده و… ترجمه شده است، نخستین بار توسط ویلیام جان تامز انگلیسی (در سال ۱۸۴٦میلادی) عنوان شد. از نظر وی، این واژه ناظر بر پژوهشهایی بود كه بایست در زمینه ی عادات، آداب و مشاهدات، خرافات و ترانههایی كه ازدوره های قدیم باقی ماندهاند، صورت میگرفت.
اصطلاح فولک لور با معنا و مفهوم گستردهای چون مجموعهای از رفتارها، آداب و رسوم، دانش عوام، معتقدات، باورها و ترانهها، افسانهها، مثله و دیگر دانشهای متعلق به عامه مردم، در 1846 م /1262ق به جای اصطلاحات «رسوم قدیمی مردمی» و «ادبیات مردمی» به کار گرفته شد و پژوهش درباره آن از سویی به دلیل سرشت تکوین پذیر فولکلور و دگرگونیهایی که در گستره علوم اجتماعی، به ویژه مردم شناسی و جامعه شناسی به خود میپذیرد، و از سویی دیگر، به سبب گستردگی حدود و معنای آن در جهان، تبدیل به رشتهای علمی و دانشگاهی گردید.
فرهنگ عمومییا فولکلور » یكی از اجزای سازنده فرهنگ است . همه فرهنگهای شناخته شده در جهان ، چه در جامعههای ابتدایی و روستایی كه تكنولوژی « و ابزار كار ساده و ضعیف دارند وچه در جامعههای پیشرفته و صنعتی كه از تكنولوژی پیچیده و ابزار نیرومند برخوردارند ، واجد فرهنگ عامه میباشد و صورتهایی از آن را به كار میبرند.
فرهنگ عمومی، جزیی از سنتهای آموخته انسان و از میراث اجتماعی جامعه اوست . بعضی ، ادبیات شفاهی را فرهنگ عامه و خود فرهنگ عامه را مقوله ادبی یا هنری فرهنگ پنداشته اند . برخی دیگر ، همه آداب و رسوم ، سنتها ، آیینها و جشنها ، ادب و هنر را در جامعه ابتدائی و روستایی و بازمانده آنها را در جامعههای پیشرفته صنعتی كه به صورت شفاهی منتقل میشود، فرهنگ عامه دانستهاند .
قسمت عمده زندگی روزانه ما از عاداتی كه به ارث بردهایم تشكیل یافته و سرچشمة آنها ملی نیست ، بلكه بشری میباشد ، زیرا تظاهرات گوناگون زندگی عامّه، حاكی از عمومیت و قدمت است. این عادات هر جا كه بشر هست، خودنمایی میكند و میتوان حدس زد كه تمام آنها از ابتدای بشریت آغاز میشود و یا لااقل مربوط به دورههای بسیار باستانی است.
ابزارهای یكسان كه در مناطق گوناگون پیدا شده است نه تنها دلیل ارتباط اقوام است، بلكه مؤید این نظر میشود كه همه آنها از ابزارهای ماقبل تاریخ منشعب شده است . عادات و رسوم نیز از همین قرار است .
خوش آمد گفتن به كسی كه عطسه میكند در همه سرزمینها و بین همه قبایل مرسوم میباشد . آتش كردن به وسیله سایش چوب در سرتاسر سرزمین معمول بوده است . ادبیات عامه چه از حیث موضوع قصهها و ترانهها و چه از جنبه های دیگر ، عمومیت محصول زندگی توده را میرساند . اغلب در كشورهای دور از هم كه به هیچ وجه ، وسیله ارتباط بین افراد آن وجود نداشته ، اشعار عامیانهای هست كه از حیث مضمون و آهنگ ، همانند میباشند
از مقایسه تمام قصههای ملتهای گوناگون كه در سرتاسر زاد بوم نژاد هند واروپای وهمچنین میان نژادهای سرخ و سیاه رواج دارد، چنین برمیآید كه بسیاری از آنها با جزیی تغییر در همه جا یافت میشود . چوپان اسكاتلندی ، ماهیگیری سیسیلی ، دایه ایرانی ، برزگرهندی و شتر چران عرب كه ممكن است بیسواد و نادان باشند و هرگز راجع به یكدیگر چیزی نشنیدهاند، یك وجه مشترك دارند و آن عبارت از قصههای عجیب و یا خنده آوری است كه گاهی ساختمان ظاهری آنها فرق میكند ولی موضوع آنها همه جا یكی است . مثلاً قضیه «ماه پیشانی » ایرانی با جزیی تغییر نزد فرانسویها ، آلمانیها و ایرلندیها وجود دارد و از حیث موضوع، با قصه نروژی نزدیكتر میباشد. این اختلاف كوچك در مضمون یك قصه كه از نواحی مختلف یك كشور جمعآوری شود نیز مشاهده میگردد. به همین مناسبت، چنین تصور، كردهاند كه تركیب اولیه ترانهها ، قصهها و اعتقادات بشر به زمانی میرسد كه خانوادههای گوناگون این ملل باهم میزیسته وهنوز از یكدیگر جدا نشده بودند . شالوده مذاهب اولیه و پرسشهای مردم به طور خلاصه از سه سر چشمه ، ناشی میشده است : پرستش مردگان ، پرستش طبیعت و موجودات آن .
رسوم و جشنهای موسمیكه مربوط به پیوند بین انسان و طبیعت میشود ، رابطه میان ستارگان و فصلها كه تأمل احوال ملتهای گوناگون در طبیعت بدست آمده است . از این رو عادات ، آداب و اعتقادات ما نه تنها از جانب پدر ویا كسانی كه در سرزمین همنژاد نیاكان میزیستهاند به ما رسیده بلكه از تمامینژادهای دیگر، این عادات واعتقادات را گرفتهایم. فولکلور، دشمنی با بیگانگان را زائل میكند و همبستگی نژاد بشر را نشان میدهد . از این قرار ، اساس زندگی افراد مردم ، عمومیت دارد ، ولی مطلب مهم دیگر این است كه این اساس مشترك به زمانهای ماقبل تاریخ میرسد .
فولکلور، علم نوزادی است ولی جمعآوری مصالح آن ، بسیار لغزنده و دشوارمیباشد. زیرا این گنجیه ، فقط از محفوظات اشخاص بیسواد و عامیبه دست میآید و وابسته به پشتكار و همتی است كه اهالی تحصیل كرده یك ملت از خود نشان بدهند، زیرا هر گاه در جمعآوری آن مسامحه و غفلت شود ، بیم آن میرود كه قسمت عمده فرهنگ مردمیفراموش گردد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.