توضیحات
عنوان: خدمات حمل و نقل عمومی در تامین دسترسی شهروندان به مرکز شهر در مناطق مسکونی توسعه یافته حومه شهر
- چکیده
- مقدمه
- تعریف موضوع
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- اهداف تحقیق
- روش تحقیق
- پیشینه تحقیق
- مدلسازی و پیادهسازی آن
- نتیجهگیری
- منابع
چکیده
دسترسی، یکی از مؤلفههای کلیدی مؤثر بر کیفیت محیط شهری است. دسترسی به مراکز اشتغال و مکان سایر فعالیتها و خدمات در شهر، نیاز به سفر و جابهجایی را اجتنابناپذیر میسازد. در این رابطه زیرساختهای حمل و نقل و موقعیت فضایی فعالیتها، بهعنوان عوامل تعیین کننده مسافت، شیوه سفر و سهولت جابهجایی و دسترسی، اهمیت ویژهای مییابد. بدین ترتیب ساختاریابی شهر بهگونهای که نیازمندیهای شهروندان را در کوتاهترین فاصله از محل سکونت (از طریق سفرهای پیاده) و به آسانی تأمین نماید، از جمله اهداف برنامهریزی شهری است. بسیاري از مطالعات در زمینهي برنامهریزی حمل و نقل به هر چه واقعبینانهتر ساختن مدلسازي رفتار اختصاص یافته است. مسألهی مدلسازي انتخاب مسیر نیز از قاعدهي فوق مستثنی نبوده است. دقت و کارایی بسیاری از تصمیمات گرفته شده در زمینهي طراحی و توسعهي شبکههای حمل و نقل، قیمتگذاری مسیر و اتخاذ دیگر سیاستهاي مرتبط با مدیریت عرضه یا تقاضا در گروي دقت در پیشبینی الگوي تعادلی ترافیک در شبکه است. مدل لوجیت آشیانهای بهعنوان مدل انتخاب انعطافپذیر، سالهای زیادی است که شناخته شده است، اما با ورود کامپیوتر و روش شبیهسازی این مدل، بهطور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این مدل برخلاف مدلهای دیگر به یک توزیع خاص محدود نیست و توانایی یافتن ناهمگونی در رفتار افراد و حتی منبع ایجاد این ناهمگونی را نیز دارد. مدل لوجیت میتواند، با در نظر گرفتن توزیعهای مناسب برای ویژگیهای ضرایب در تابع مطلوبیت، رفتار مدلهای مختلف با مطلوبیت تصادفی را تقریب زند.
کلمات کلیدی:
حمل و نقل، برنامهریزی شهری، مدلسازی، الگوی تعادلی، مدل لوجیت آشیانهای.
1- مقدمه
از مهمترین چالشهای پیش روی کلانشهرها، موضوع حمل و نقل میباشد. کلانشهرها موتـور اقتصاد جهانی هستند، آنگاه شبکه حمل و نقل است که این موتورها را کارآمد نگه میدارد. در مقابل ناکارآمدی سیستم حمل و نقل شهری عوارض جدی محیطی همانند آلودگی هوا و پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشـت و باعث ناکارآمدی عملکرد شهر میگردد. از نظر تاریخی، به موازات رشد و توسعه اقتصادی، نیاز به حمل و نقل نیز افزایش مییابد و به تبع آن، با گسترش فعالیتهای حمل و نقلی، عوارضی همانند افزایش مصرف انرژی و آلودگیهای محیطی شدت میگیرند. روند چهل سال اخیر فعالیتهای حمل و نقلی در سطح جهانی، حاکی از افزایش سطح وابستگی به خودرو و تغییر در سبك زندگی اجتماعی است که به دنبال خود، افزایش حساسیت نسبت به اثرات زیست محیطی و همچنین بازتابهای آن در حوزه سلامت را به همراه داشته است ]1[.
همچنین پویایی و سرزندگی هر شهری، رابطه مستقیمی با نحوه حرکت و دسترسی آن شهر دارد. جابهجایی و دسترسی، پایه و اساس فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی هر شهر میباشد. شیوههای جابهجایی شامل انواع وسایل موتوری و غیرموتوری از جمله پیاده، دوچرخه، حمل و نقل عمومی (اتوبوس و تاکسی) و حمل و نقل شخصی (موتور سیکلت و اتومبیل شخصی) میباشد ]2[.
ساختار و فرم شهری، سطح شهر نشینی و ویژگیهای محیطی از جمله عوامل مؤثر بر رفتار سفر شهروندان است، پیشتر شهرها برای پیادهروی، ساخته میشدند و لذا محل کار و محل زندگی نزدیک به هم بودند. اما امروزه به دنبال گسترش شهرها، پراکندگی مکانی فعالیتها و افزایش فاصله میان محل زندگی و مراکز جاذب سفر (محل کار، مراکز خرید و،)… افراد برای تأمین نیازهای اساسی روزانه خود مجبور به طی مسافتهای طولانی میباشند. این امر موجب استفاده هر چه بیشتر از وسائل نقلیه موتوری، تراکم ترافیک و کاهش سهولت دسترسیها شده و نقش مهمی در آلودگی زیست محیطی ایفا میکند ]3[.
پراکندگی شهری و پراکنش فضایی فعالیتها، با کاهش تقاضا برای حمل و نقل عمومی و وابستگی به حمل و نقل شخصی، یکی از چالشهای برنامهریزی فضایی در قرن بیست و یکم است. بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها نیز که موجب افزایش تملک اتومبیل در خانوار گشته، به این مسئله دامنزده است. بهطوریکه امروزه افزایش شمار خودروها، بهکارگیری روزافزون خودروهای شخصی، کاهش سفر با وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه و پیادهروی، ویژگی غالب جابهجاییها در شهرهای ایران میباشد و جامعه هر روز بهطور مستقیم و غیرمستقیم هزینههای هنگفت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به دلیل ناکارآمدی و ضعف شبکههای ارتباطی و سیستم حمل و نقل شهری متحمل میشود ]2[.
افزایش روزافزون وسایل نقلیه و شبکههای حمل و نقلی در شهرها، منجر به پیچیدهتر شدن رفتار سفر در جوامع شهری شده است. به منظور مقابله با این پیچیدگی، مدلهای برنامهریزی حمل و نقل در سطوح مختلف تعریف میشوند. تهیه این مدلها نیازمند هزینه و زمان نسبتا زیادی است. این مدلها معمولا به عنوان سومین مرحله از فرآیند سهم وسایل نقلیه را در سفرهای شهری مشخص و اطلاعات مورد نیاز برای تخصیص سفر بهعنوان آخرین مرحله از فرایند چهار مرحلهای را آماده مینماید ]4[.
1-1 تعریف موضوع
با رشد شتابان شهرنشينی در چند دههی اخير، شهرها به عنوان بزرگترین مجموعههای زیستی جهان، پذیرای بيش از دو سوم جمعيت جهان تا سال 2020 خواهند بود. با گسترش این ورند در نهایت زمين به سمت تبدیل شدن به یک جهان شهری میرود، این روند در حالی پيش میرود که در دهههای اخير جابجایی و حمل و نقل در شهرها به ویژه شهرهای پر جمعيت همواره بهعنوان یکی از اصلیترین مسائل شهری مطرح بوده است. با رشد روز افزون شهرها و تبدیل شهرهای پرجمعيت به کلانشهرها، مسائل و مشکلات کلانشهرها، شکل و ابعاد تازهای به خود میگيرد. یکی از مهمترین مسائلی که مدیران و شهروندان کلانشهرها هر روزه با آن سروکار دارند، حمل و نقل و ترافيک شهری میباشد. انجام فعاليتهای اقتصادی واجتماعی در شهر نيازمند انجام سفر است و هنگامی که ابعاد شهر بزرگ بوده وطول سفرها در مقایسه با شهرهای کوچک و متوسط) زیاد باشد، فرد مسافر زمان قابل توجهی را در شبکه حمل و نقل شهری سپری خواهد کرد ]2[.
حمل و نقل به خودی خود یک مسئله و مشکل نيست بلکه یک موهبت است. زمانی حمل و نقل تبدیل به یک مساله میشود که عوارض ناشی از آن باعث نارضایتی کاربران شبکه حمل ونقل و به تبع آن کاهش سطح کيفی خدمات شهری شود. عوراض ناشی از حمل و نقل و ترافيک در شهرهای بزرگ را میتوان مواردی ازاین قبيل شمرد: راه بندان و اتلاف وقت در شبکه معابر، کاهش ایمنی در معابر و بروز تصادفات، بینظمی در ترافيک و افزایش تخلفات و قانون شکنیها و اینجاد نابرابریهای اجتماعی واقتصادی و بهطور کلی باعث شهرزدگی و … میشود ]2[.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.