توضیحات
عنوان فارسی: تعزیر و تادیب از دیگاه اسلام و جامعه
- چکیده
- مقدمه
- مفاهیم و تعاریف
- تعریف تادیب
- تعریف تعزیر
- مفهوم كودك
- تمییز
- تادیب و تعزیر
- هدف تادیب و تعزیر از دیدگاه جامعه
- نسبت تادیب و تربیت
- تفاوت های تعزیر با تأدیب
- تعزیر و تنبیه
- حد و تعزیر
- تنبیه از نظر روان شناسی
- تنبیه و تقویت
- تنبیه یا تشویق
- آسیب های تنبیه در کودک
- آسیب های تشویق در کودک
- تنبیه در نظام تربیتی اسلام
- اهمیت و ضرورت تنبیه از نظر اسلام
- تنبیه به عنوان یک روش تربیتی
- تنبیه در روایات تحلیل روایات
- باب تنبیه
- تنبیه در قانون جدید مجازات اسلامی
- حاصل کلام
چکیده
مجازاتهاي عرفی نمود. به جز در بخش تعزیرات که انتخاب نوع و مقدار آن به تشخیص قاضی میباشد، در سایر بخش ها، نوع و مقدار آن کاملا معین شده به گونهاي که تخطی از آن چه در نوع و چه درمقدار، حرام تلقی شده است. قانون گذارجمهوري اسلامی ایران، مجازات برخی از جرایم مستوجب تعزیر را مشمول مجازات محاربه به عنوان یکیاز مصادیق جرایم مستوجب حد قرار داده است. فقه اماميه تنبيه کودک را بهطورکلي ممنوع نکردهاست. بلکه با توجه به شرايطي خاص، ممنوعيت آنرا برداشته است. البته عنوان اوليه در تنبیه کودک حرمت است و تنها در شرایطي خاص استثناء میپذیرد. موارد استثناء تنبیه کودک تحت دو عنوان کلیِ؛ تعزیر و تأدیب میباشد. هر چند بیشترِ قریب به اتفاق فقها در تنبیه بدنی کودک این دو عنوان را تفکیک نکردهاند اما از آنجا که در برخی موارد خاص به آن اشاره نمودهاند تفکیک این دو عنوان ضروری بهنظر میرسد
1 مقدمه
انسان موجودی مركب از روح و بدن است و انسانیت انسان به روح اوست. حقیقت وجودی انسان دارای مراتبی است و میتواند با انجام دادن افعال اختیاری در این مراتب صعود كند. و به كمال برسداما دامنه ی كمال طلبی و كمال پذیری انسان، كه روحی جاویدان دارد و از قدرت تعقل برخورداراست ، پایانی ندارد. از سوی دیگر ، مطابق مبانی الهیاتی، خداوند، كامل مطلق است و تنها اوست كه واجد همه ی كمالات بی نهایت است. از این رو آن چه در نهایت باید مصداق كمال نهایی انسان به حساب آید و هدف نهایی او قرار گیرد، عبارت است از قرب اختیاری به خداوند متعال
hawzah.net
از مقدماتی ترین مباحث مبنایی مربوط به موضوع تربیت بحث از امکان و حدود تربیت است.این که آیا اصولا انسان موجودی تربیت پذیر و قابل هدایت است یا خیر؟! و این که دامنه و گستری این قابلیت تغییر و تکمیل تا چه حدی میباشد؟! از منظر این پژوهش تربیت یکی از مهمترین واقعیت های نظام هستی است که در همه چیز قابل پیاده شدن می باشد. نه تنها انسان را میشودتربیت کرد، بلکه حیوانات و نباتات را نیز میشود، تحت تربیت گذاشت و با رو شهای تربیتی به سوی برخی اهداف و کمالاتشان سوق داد. گرچه موجودات زنده همه تربیت پذیرند، اما تربیت پذیری انسان از ویژگی های خاصی برخوردار است
هدف اصلي دين، تربيت است. همه ابعاد وجود انسان در بسترِ تربيت او شكل مي پذيرند.تربيت بر اساس موازين قرآن كريم بر پايه دو اصل كليِ خوف و رجاء شكل مي يابد. در امر تربيت كودك، تنبيه او از مهمترين مظاهر اصل خوف محسوب مي شود. در ذيل مبحث مقدار خوف ورجاء و نسبت متقابل آنها در تربيت كودك، موارد غير جايز تنبيه بدني، موارد جايز آن، شرايط وچگونگي حكم آنها لزوماً بررسي مي شود. ابعاد مختلف تنبيه بدني و ضرورت نگاه به آن در تعامل با نظام جامع تربيت، ايجاب مي كند كه حكمي همه جانبه و قابل انعطاف برايش در نظر گرفته شود
دوره تربیتی تشکیلاتی خط امام؛ درسنامه اصول و روش های تربیت اسلامی، تهران: سازمان بسیج دانشجویی، معاونت تعلیم و تربیت، تابستان 1394
روشن است که واژه های تربیت و اسلام، از حیث معنایی بسیار متنوع و انعطاف پذیرند . لذا ، تعاریف متعددی از تربیت اسلامی در ایران و سایر کشورهای اسلامی وجود دارد. ناگفته پیداست که این تعاریف ابهاماتی دارند . بنابراین ارائه تعریف روشن، قابل دفاعی از تربیت اسلامی که همراه با مبانی و اصول اساسی دین اسلام باشد، ضروری می نماید. علاوه بر این تعلیم – تربیت اسلامی با واژه های دیگری چون تربیت اسلامی، تعلیم -تربیت در اسلام مطرح می شود
صدیقه مهدوی کنی، اﻃﻔﺎل و ﻣﺠﺎزاﺗﻬﺎی ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ. ﺻﺪﻳﻘﻪ ﻣﻬﺪﻭﻱ ﻛﻨﻲ. -. ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺄﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ؛ ; مجله: فقه و حقوق خانواده ; پاييز 1382 – شماره 31
از نظر اسلام انسان موجودی تبدل پذیر و با قابلیت تربیت است که قابلیت انحطاط یا ارتقا را دارد.امام خمینی در رد تغییرناپذیری و عدم امکان تربیت انسان مینویسند: « باید دانست كه انسان مادامى كه در این دنیا است، به واسطه ی آن كه تحت تغیرات و تصرفات واقع است، تبدیل هر ملكه ا ى به ملكه اى مىتواند بكند. و این كه مىگویند: «فلان خُلق، فطرى و جبلى است و قابل تغییر نیست كلامى است بىاساس، و پایه ی علمى ندارد. و این مطلب، علاوه بر آن كه برهانى است در فلسفه، و وجدانى نیز هست، شاهد بزرگش آن است كه در شریعت مطهره،تمام اخلاق فاسده مورد نهى واقع شده است و براى علاج آ نها دستور داده شده، و تمام اخلاق حسنه مورد امر است و براى تحصیل آن ها نیز دستور رسیده است. پس انسان مادامى كه حیات دنیوى را ازدست نداده، باید قدر آن را بداند و در تحصیل ملكات فاضله كه اساس سعادت بر آ نها نهاده شده،باید كوشش كند و با هر ریاضتى است، پس از قلع ملكات خبیثه از نفس، در تحصیل مقابلات آ نهاكه جنود عقل و رحمان است، باید جا نفشانى كند و خوددار از آن نباشد. و نباید به نداشتن اخ القفاسده فقط، قانع شود؛ زیرا قلع ماده ی فساد، مقدمه براى اصالح و تكمیل نفس است»
دوره تربیتی تشکیلاتی خط امام؛ درسنامه اصول و روش های تربیت اسلامی، تهران: سازمان بسیج دانشجویی، معاونت تعلیم و تربیت، تابستان ،1394 ص13
1_2 مفاهيم و تعاريف
1_2_1 تعریف تادیب
معناي لغوي تأديب: تأديب، مصدر فعلِ ادب از سه حرف اصليِ ادب است که در لغت به معاني اخلاق نيكو، علم و دانش، معاقبه و مجازات نمودن ظرافت و حسن استفاده تمرين نفس به يادگيري، استعمال امر پسنديده و مورد ستايش، سرزنش، وعده دادن، ضرب و زدن و مانند آن آمده است
معناي اصطلاحي تأديب: اما در اصطلاح فقها و روايات تأديب در دو معناي ذيل به كار برده شده است
تادیب نیز در لغت، به معنای ادب آموختن به کسی، ادب کردن، آموختن طریقه ی نیک و یاتربیت نمودن، است. واژه ی دیگری که مترادف تادیب به کار میرود، تنبیه است، تنبیه در لغت به معنای آگاه کردن و بیدار کردن، است. هم چنین تادیب در اصطاح فقها مجازات سبکی است که اسلام برای اعمال ناشایسته یکسانی که به حد تکلیف شرعی نرسیده اند، در نظر گرفته است. تادیب به معناى کیفر، نوعى ازتعزیر است که از اختیارات حاکم شرع است. بنابراین تادیب اعم از تعزیر است؛ در مبحث تربیت هم تادیب یعنی دقتها و ظرافتهای میهمان داری، هرگونه ظرافت در رفتار،هیئت نیكوی افعال، نفس فعل نیكو، هیئت نیكوی فاعل )اخالق پسندیده(، اعم از تمام موارد به عالوه علوم و معارف شخص. تادیب ایجاد زمینه برای تزكیه است. لذا گاه به معنای تزكیه نیز به كار میرود. تا فرد، مودب نشودو تا وقتی حریم و حرمت كلام و رفتار نشناسد، محال است به تزكیه دست یابد. كلمه ی تربیت در فرهنگ اسلامی هم به معنی تادیب و هم به معنی تزكیه به كار رفته است
دوره تربیتی تشکیلاتی خط امام؛ درسنامه اصول و روش های تربیت اسلامی، تهران: سازمان بسیج دانشجویی، معاونت تعلیم و تربیت، تابستان ،1394 ص13
wikifeqh.ir
1_2_2 تعریف تعزير
در لغت به معني منع، رد، نصرت، ياري و تعظيم می باشد در اصطلاح به عقوبتي، تعزير مي گويند كه مقدارش مشخص نيست و نسبت به هر معصيتي كه حد و كفاره درباره آن وجود ندارد جاري مي گردد. قول مشهور اين است كه مقدار تعزير به قاضي يا حاكم و به حسب آنچه كه او مصلحت ببيند، موكول شده است اما حداكثرِ آن بايد كمتر از مقدار حدود باشد.
تمام گناهان که مجازاتهای تعیین شده از سوی شارع دارد حد نامیده می شود و آنهایی را که مجازاتهای معین ندارند تعزیر گویند
شهید ثانی نیز در تعریف تعزیر می نویسد: تعزیر شرعا عقوبت، مجازات یا اهانتی که است( غالبا مقدار آن در شرع معین نشده است
بعضی دیگر تعزیر را عبارت از یاری کردن و احترام مستمر فرد دانسته و اصل تعزیر را جلوگیری و بازداشتن دانسته اند و معتقدند اگر به کسی کمک شود مانند آن است که دشمنان را از او منصرف کرده اند: با توجه به این معنا به تأدیبی که کمتر از حد است تعزیر نام داده اند زیرا تعزیر باعث می شود که مجرم دنبال گناه. نرود.
تعزیر، یکی از انواع مجازاتهایی است پذیرفته شده در فقه است. بسیاري از فقیهان بر این عقیده ساند که ترك واجبات الهى و ارتکاب هرکدام از گناهان، مستوجب تعزیر است مشروط بر اینکه حد شرعى نداشته باشد؛ البته کیفیت و میزان این مجازات تا حدود زیادي در اختیارقاضی قرارگرفته و ایشان بسته به شرایط خاص در اجرا و میزان آن مخیر است، البته این اختیارتام نبوده و میتوان آن را تابعی از اصل قانونی بودن جرم و مجازات دانست
اما آنچه پیرامون تعریف تعزیر در قوانین موضوعه قابل اشاره است، عبارت است از ماده 11قانون راجع به مجازات اسلامی مصوب 1361 که مقرر میداشت تعزیرات، تأدیب یا عقوبتی است که نوع و مقدار آن در شرع تعیین نشده و به نظر حاکم واگذارشده است؛ از قبیل حبس و جزاي نقدي و شلاق که بایستی از مقدار حد کمتر باشد این ماده با تغییري جزئی در ماده 16 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 بدین شکل درآمد تعزیر، تأدیب یا عقوبتی است که نوع و مقدار آن در شرع تعیین نشده و به نظر حاکم واگذارشده است؛ از قبیل حبس و جزاي نقدي و شلاق که میزان شلاق بایستی از مقدار حد کمتر باشد
دوره تربیتی تشکیلاتی خط امام؛ درسنامه اصول و روش های تربیت اسلامی، تهران: سازمان بسیج دانشجویی، معاونت تعلیم و تربیت، تابستان ،1394 ص13
wikifeqh.ir
1_2_3 مفهوم كودك
منظور از كودك؛ انسان نابالغ است كه هنوز به سن بلوغ نرسيده است. بلوغ در لغت به معناي رسيدن است و در اصطلاح بلوغ به معني رسيدن انسان به كمال ، طبيعي خود و رسيدن به حد نكاح و توليد مثل ميباشد. بلوغ يك امر طبيعي است و مانند الفاظ عبادات نيست كه تنها با بيان شارع روشن شود. بنابراين اموري مانند احتلام حيض و حمل ازعلائم بلوغ است هرچند شارع به آنها اشاره نكرده باشد زيرا عرف و لغت به طور يقين و قطع دراين موارد حكم به بلوغ مي كند اما در مواردي مانند سن و سال كه بر عرف مشتبه است باید به بيان شارع رجوع كرد بنابراين اجماع فقهاء بر اينست كه احتلام، حيض و حمل از علائم بلوغ به شمار ميروند
محسن شاکری، دکتر نصرالله شاملی احسان علی اکبری بابوکانی بررسي حدود و ثغور تنبيه ، تعزير و تأديب کودک در فقه اماميه ،فصلنامه فقه و حقوق،پاییز 1390
1_2_4 تمییز
تمییز عبارت است از قدرت تشخیص خوب از بد. قوه تمییز همان قوه عاقله است که به انسان اجازه میدهد تا فرق میان اعمال مجاز و ممنوع را تشخیص دهد. همه افراد درسن معینی دارای قوه تمییز و تشخیص حسن و قبح اعمال خود هستند، ولی در افرادمختلف این سن متفاوت است. لذا در قوانین کشورهای مختلف سن بلوغ و سن تمییزمتغیر است . قوانین اسلام تا قبل از سن تمییز هیچ گونه مجازاتی را اعم از کیفری وتأدیبی برای اطفال روا ندانسته است. اما بعد از تمییز در مورد بعضی از جرایم مثل سرقت دستور به تأدیب نموده و در صورت تکرار اجازه تعزیرات سنگین تری داده است لذا می توان چنین نتیجه گرفت که شارع مقدس تلویحا قائل به وجود مسؤولیت نسبی در این اطفال شده است.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.