توضیحات
عنوان تحقیق: تاثیر هوش تجاری در افزایش عملكرد شركت ها
- مقدمه
- بیان مسئله
- تعریف هوش تجاری
- ماهیت هوش تجاری
- اهمیت تحقیق
- مرور مطالعات و تحقیقات هوش تجاری
- مؤلفه های هوش تجاری
- پیاده سازی هوش تجاری به عنوان ابزار تصمیم گیری
- تاثیر هوش تجاری بر عملكرد شركت ها و بازده آنها
- نتیجه گیری
- منابع
مقدمه
امروزه شرکتها بر روی رشد خود تمرکز کرده و کسبوکارها روزبهروز توسعه بیشتری پیدا میکنند، در دسترس بودن اطلاعات باکیفیت و صحیح، از مزیتهای هوش تجاری هست. علیرغم وجود انبوهی از دادههای نامناسب، بیربط و گاهی اوقات متناقض، فنآوریهای جدید میتوانند بهوسیله ارزشافزودهای که با اطلاعات مفید ایجاد میکنند، به تصمیم سازان سازمانها کمک شایانی نمایند. بعضی از شرکتها تصمیم سازان خود را با اطلاعات دقیق و مرتبطی یاری میکنند که در قالبهای آسان و قابلدرکی ارائه میگردند. این شرکتها از مزیتهای هوش تجاری بهخوبی استفاده میکنند و از طریق مزایای سیستم هوش تجاری بر عملکرد شرکت تاثیر می گذارند.
یکی از مهمترین تاثیرات هوش تجاری بر عملکرد شرکت ها انجام تحلیل ها و عملکردها در کمترین زمان ممکن است.در عصری که «زمان» کلید اصلی در تجارت است، شرکتها به استفاده از ابزارهای اطلاعاتی روی آوردهاند تا بتوانند اطلاعات مورد نظر را به سرعت از منابع استخراج کنند. از این رو هوش تجاری در امر تصمیمگیری در سطوح مختلف سازمان با تحلیل اطلاعات و روشهای پرس و جو تسهیلات زیادی را فراهم می کند. لذا افراد زیادی در سازمان میتوانند از هوش تجاری استفاده نمایند.
سامانه هوش تجاری مزایای محسوسی برای شرکت های هدف به ارمغان می آورد:
- هوش تجاری عملیاتی؛ تولید گزارش هایی از وضعیت عملیاتی شرکت و فاصله وضعیت کنونی تا اهداف تعیین شده به صورت هفتگی یا ماهانه.
- پیش بینی آینده؛ تصویر آینده شرکت بر اساس داده های موجود از گذشته و به کارگیری فنون آماری.
- داشبورد؛ ارائه تصویری کلی از وضعیت عملیاتی شرکت که در عین کامل بودن از ارائه جزییات خودداری می کند.
- تحلیل چند بعدی داده ها
- پیدا کردن روابط نهفته میان عوامل مختلف
هوش تجاری به عنوان حلقه عطف میان سیستمهای شرکت و نیاز پشتیبانی تصمیم گیری در بسیاری از شرکت ها به مدینه فاضله و هدف پیاده سازی نرم افزارها و سیستم ها مبدل گشته است و سرمایه گذاری عظیمی در حوزه فناوری اطلاعات را به خود تخصیص داده است.[1]
هوش تجاری به معنای سیستمهای اطلاعاتی– اجرائی پشتیبانی از تصمیم گیری و سیستمهای مدیریت و اطلاعات می باشد.[2] هوش تجاری هنر بدست آوردن مزیت تجاری و رقابتی از داده هاست که این مزیت بواسطۀ پاسخ گویی به سوالاتی اساسی (مانند: تنوع رتبه بندی مشتری ها چگونه است) بدست می آید.
بیان مسئله
هوش تجاری، یك اصطلاح عظیم و چترگونه است كه اولین بار توسط هوارد درسنر از گروه گارتنر در سال 1989 جهت توصیف مجموعه ای از مفاهیم و روش ها جهت بهبود تصمیم گیری كسب و كار با استفاده از سیستم های پشتیبانی كامپیوتری، مطرح گردید. اولین تعریف علمی هوش تجاری توسط گوشال و كیم (1986) بدین صورت انجام شد: “یك فلسفه مدیریتی و ابزاری جهت كمك به شرکت ها برای مدیریت و تصفیه اطلاعات كسب و كار با هدف اتخاذ تصمیمات كارا در محیط كسب و كار”. اكرسون[3] (2010) این بینش را كه هوش تجاری می بایست در ایجاد ابزارهایی مانند تولید گزارش ها، پرس و جوهای تحلیلی، OLAP ، داشبوردها، روش های داده كاوی و ابزارهای برنامه ریزی و مدل سازی توانا باشد را ایجاد نمود .
هدف اصلی هوش تجاری این است كه به شركت كمك كند كه عملكرد خود را بهبود بخشد و مزیت رقابتی خود را در بازار ارتقاء دهد. هوش تجاری از طریق این ارزیابی كه آیا فعالیت ها و عملکرد ها به واقع منجر به پیشروی شركت ها به سوی اهدافشان می شود یا خیر در اتخاذ تصمیمات بهتر یاری می دهد. هم اكنون مدیران بازرگانی برای اتخاذ تصمیمات بهتر، به حقایق مفید و مرتبط دم دستشان نیاز دارند، اما اغلب فاصله و شكاف عمیقی بین اطلاعات مورد نیاز مدیران بازرگانی و حجم عظیم داده هایی كه واحد تجاری در عملیات هر روزه اش گردآوری می كند وجود دارد .واحدهای تجاری برای پر كردن این شكاف، سرمایه گذاری كافی برای توسعه و رشد سیستم های هوش تجاری انجام می دهند تا داده های خام ثبت شده را به اطلاعات مفید تبدیل كنند. مؤثرترین كار سیستم BI تدارك امكان دسترسی ها و پردازش حجم عظیمی ، از داده ها و تحویل زیر مجموعه های مرتبط، به صورت و آنی به مدیران شرکتها است آن هم در شكلی كه آنها می توانند به راحتی بازگو كنند . تصمیم گیری و تحلیل مبتنی بر واقعیت هوش تجاری در حال اثرگذاری در تمامی سازمان ها و به طور اساسی است، چرا كه ما در جهانی زندگی می كنیم كه به طور فزاینده ای در حال اشباع شدن از اطلاعات است و فناوری برای تسهیل این امر نیز در دسترس است.
تعریف هوش تجاری
برخی تعاریف مهم ارائه شده برای هوش تجاری در کتب و مجلات بین المللی به شرح زیر است. (تارخ، محمد جعفر، مهاجری، حسین، 1391)
هوش تجاری؛ مدیریت درست و مؤثر اطلاعات برای هدفی تجاری است، و اساساً به ارتباط بین کاربر و سیستم های فناوری اطلاعات مربوط می گردد. (Butler Group; 2001)
هوش تجاری عبارت است از: شرح نیازهای سازمان برای تجزیه و تحلیل به همراه گزارش دهی. (Niks H.Rasmussen;at al, 2002)
هوش تجاری رویکردی استراتژیک است برای؛ هدف گذاری به صورت سیستماتیک، ردیابی، مخابره و نهایتاً تبدیل و ترجمهی سیگنالها و علائم ضعیف کسب و کار به یکسری اطلاعات کاربردی که اساس تصمیم گیریهای استراتژیک شوند. (Kamel Rouibah, Samia Ould-Ali, 2002)
هوش تجاری به عنوان تغییر شکل دهندهای آگاه و روشمند است، که دادههای مختلف را از منابع مختلف داده دریافت، و به شکلهای جدید تغییر میدهد تا اطلاعاتی نتیجهگرا و تجاری را فراهم کند. (Mike Biere, 2003)
هوش تجاری مبحث بسیار وسیع است، که کارکردها (مانند: گزارشدهی و تجزیه و تحلیل) و تکنولوژی های متفاوتی (مانند: انبار داده) را در بر میگیرد. (Niks H.Rasmussen;at al, 2002)
هوش تجاری شامل تمام ابزارهای اطلاعاتی و تکنیکی جهت تحلیل دانش و اطلاعات دردسترس یک شرکت است بطور کلی عبارتست از: دسترسی، تجزیه و تحلیل و فراهمآوردن دادههای تجاری برای کاربران در یک بنگاه تجاری. (Gerg Nels,on 2007)
هوش تجاری که انبار داده معمولاً عنصر اصلی آن به حساب میآید، برای انجام تجزیه و تحلیلهای پیچیده و بهبود عملکرد در جستجوهای پایگاه داده – که شامل هزاران رخداد است- ایجاد و بهینه سازی شده است. هوش تجاری در واقع برای ایجاد ارزش در سازمانهای بر پایه داده و به بیان دقیقتر، واقعیات میباشد. (Sonia Rivest,at al, 2005)
هوش تجاری دسته وسیعی از برنامه ها و تکنولوژیها را در بر میگیرد که برای: جمع آوری، ذخیره سازی، تجزیه و تحلیل، و فراهم کردن دسترسی آسان به داده ها بوجود آمده است تا کاربران بنگاه را در اتخاذ تصمیمات درست تجاری کمک کند همچنین آن شامل مجموعه ای از مفاهیم و روشها است که تصمیم گیریهای تجاری را با استفاده از سیستمهای کاربردی مبتنی بر حقایق، بهبود میبخشد. (Gerg Nels,on 2007)
ماهیت هوش تجاری
هوش تجاری به فرایند تبدیل داده های خام به اطلاعات تجاری و مدیریتی اطلاق می گردد که به تصمیم گیرندگان سازمان کمک می کند تا تصمیمات خود را سریع تر و بهتر گرفته و بر اساس اطلاعات صحیح عمل نمایند. به کمک هوش تجاری می توان کاوش اطلاعات، آنالیز و تحلیل آن ها را ساده نمود .و به تصمیم گیرندگان در هر رده یک سازمان این اجازه را می دهد تا در هر کجا و هر زمان به آسانی به آن اطلاعات دسترسی داشته و آن ها را بهتر درك نموده و تحلیل نمایند.
پدیده جهانی شدن، گسترش و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک کمبود منابع و هزینه های بالای آنها، انقلاب در فناوری اطلاعات و همچنین افزایش در تعداد و کیفیت رقبای محلی و بین المللی در دو دهۀ اخیر مدیران این دوره را بیش ازهر زمان دیگر نیازمند هوشمندی تجاری، تخصص، تیز بینی و دید وسیعتر برای مقابله با چالشهای فرآروی خودکرده است. هوش تجاری مفهوم جامعی است که از طریق آن کل سازمان بر آن می شود تا از سیستم های اطلاعاتی فراهم شده به موثرترین روش با هدف کسب اطلاعات به هنگام و با کیفیت برای تصمیم گیری استفاده نماید به طریقی که مزیت های رقابتی به وجود آید .چنین مفهومی باید از طرف مدیران ارشد سازمانی مورد حمایت قرار گرفته و در سرتاسر سازمان توسعه یابد. ( 2010،hocevar and jaklic)
لونکویست و پیرتیماكی[4] (2006) بیان كرده اند كه اصطلاح هوش تجاری می تواند برای دو مفهوم زیر به كار رود:
- اطلاعات و دانش مرتبط سازمان كه محیط كسب و كار، سازمان، شرایط بازار، مشتری، رقبا و ذینفعان و ملاحظات این چنینی را توصیف می نماید.
- فرایندهای سیستماتیکی كه بوسیله سازمان در جهت اكتساب، تحلیل و توزیع اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد كسب و كار به كار گرفته می شوند.
اهمیت تحقیق
آزوف و چارلزورت ( 2004 ) اظهار میدارد، هوش تجاری(BI) اطلاعات تجاری را بصورت روزآمد، قابل اطمینان و كافی عرضه میكند و توانایی استدلال و درك مفاهیم نهفته در اطلاعات تجاری را از طریق كشف و تجزیه و تحلیل اطلاعات امكانپذیر میسازد (حقیقت منفرد، 1390 ). امروزه با تولد فنآوریهای نوین در سطوح مختلف به ویژه تكنولوژیهای هوشمند به مانند سیستمهای پردازش تحلیلی برخط و سیستمهای هوش تجاری، كمتر مدیری استفاده از این تكنولوژیها را فراموش میكند، به طوری كه جهتگیری به سوی استفاده از هوش تجاری در هر سازمانی به عنوان استراتژی اصلی مدیران در عصر حاضر تلقی میشود (لاجوردی و رحیمی پور، 1391 ). همچنین رویكرد مدیریتی، هوش تجاری را بعنوان فرآیندی برای رساندن اطلاعات درست به اشخاص درست در زمان مناسب برای تصمیمگیری میداند كه نتیجه آن میتواتد عملكرد سازمان را بهبود بخشد.(Bose, 2009)
راگلاسكی( 2003 )اظهارمیكند،كاربردهای هوش تجاری جانی تازه به استراتژی یك سازمان میبخشد، دقت و موفقیت اهداف و مقاصد سازمان را اندازهگیری میكند (حاجیپور شوشتری، 1393 ).
مرور مطالعات و تحقیقات هوش تجاری
برای بررسی تاثیر هوش تجاری در افزایش عملكرد شركت ها، ابتدا باید اطلاعات کلی درباره سیستم هوش تجاری داشته باشیم. مطمئناً زمانیکه تصور کامل و درستی از هوش تجاری داشته باشیم می توانیم آثار آن را بررسی کنیم. در این زمینه به مقاله «بررسی نقش هوش تجاری به عنوان ابزار مدیریت دانش در تصمیم گیری های کلان سازمان ها» می پردازیم که توسط آرزو تاج احمدی ، آیدا روحانی تالیف شده است. در این نوشتار به آثار مثبتی که هوش تجاری بر تصمیمات عمده و کلان سازمان ها و شرکت ها دارد اشاره شده است وهمچنین عمده موارد قابل توجه در معماری هوش تجاری و مزایای آن به همراه نحوه برخورد و نوع پیاده سازی آن پرداخته شده است.
مؤلفه های هوش تجاری
هوش تجاری از طریق مؤلفه های زیر تبدیل داده به اطلاعات و هدایت آن به سمت دانش ارائه میدهد:
- انبار داده[5]
انبار داده عبارت است از مجموعه ای از داده های یکپارچه، که توسط صفحات وب از منابع داخلی و خارجی جمع آوری شده است و داده های مرتبط را از مخزنی که برای تصمیم گیری موجود است، تجمیع می کند.انبار داده به خصوص برای مدیران و تحلیلگران تجارت بسیار قابل دسترس[6] است. (Gul,Muhammad at al;2014:122.)
- داده کاوی[7]
داده کاوی فرآیند کشف الگوها، روابط بین داده ها و تمایلات از طریق بررسی حجم وسیعی از اطلاعاتی است که در انبار ذخیره شده است.تکنولوژی تشخیص، آمار و تکنیک های ریاضی معمولا در تکنولوژی داده کاوی استفاده می شوند. (Gul,Muhammad at al;2014:123.)
- ETL (Extraction Transformation Load
خلاصه کردن، انتقال، بارگذاری مجموعه ای از عملیات است که در آن داده از چندین پایگاه داده و سیستم استخراج می شود، به فرمت مورد نظر انتقال می یابد و در پایگاه داده هدف بارگذاری می شود. (H.Eriksson;2015:1025)
- OLAP(On-line Analytical Processing)
تکنولوژی OLAP با بهره گیری از محاسبات پیچیده به کاربران این امکان را می دهد که حجم وسیعی از اطلاعات را جستجو و آنالیز کنند.ابزارهای OLAP ترکیبی از رابط کاربری گرافیکی و روش های پردازش است، که نتایج بصری متفاوتی را در دیدگاه کاربران ایجاد می کند. Gul,Muhammad at al;2014:122))
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.