توضیحات
عنوان: تحقیق بررسی ملی شدن نفت از نظر امام خمینی(ره)
- مقدمه
- نهضت برای منفعت و غفلت از وجه دیانت/ مروری بر دیدگاههای امام درباره نهضت ملی شدن نفت
- تفاوت انقلاب اسلامی با نهضت ملی شدن نفت
- امام و رهبر مذهبی نهضت ملی شدن صنعت نفت
- امام و رهبر ملیگرایان نهضت ملی شدن صنعت نفت
- نهضت ملی شدن نفت از نگاه امام خمینی(ره)
- منابع
مقدمه:
امام مبارزه مستقل و مستقیم خودش را بعد از رحلت آقای بروجردی آغاز کرد اما مبارزات غیرمستقیم امام سابقه دیرینه ای دارد. امام در جریان نهضت ملی شدن نفت، ضمن تأیید مبارزه آقای کاشانی در برابر استبداد و استعمار با وی همکاری عملی هم داشت علاوه بر اینکه از نزدیک با ایشان آشنا بود و با هم رفت و آمد داشتند. در جلسه ای، امام خمینی از خاطرات مربوط به آن زمان صحبت می کردند. یکی از خاطرات ایشان این بود که من در مجلسی بودم و آقای کاشانی وارد آنجا شد اما هیچ کس به احترام او از جا برنخاست و من بلند شدم و جایم را به ایشان دادم. امام اصل حرکت آقای کاشانی و مبارزه با استعمار را می پسندید اما نسبت به مصدق و طیف ملی گرایان از اول حرف داشت . در اوایل سال 1360 در دوران ریاست جمهوری بنی صدر، آیت الله سید حسین موسوی تبریزی در دادگاه انقلاب تبریز فعالیت می کرد، روز 12 فروردین همان سال بعد از یک سخنرانی در بندرعباس برای دیدن آقای پسندیده به قم رفت. سابقه آشنایی او با ایشان به دوران قبل از انقلاب بر می گشت و با هم بسیار صمیمی بودند. در این ملاقات خصوصی که در بیت امام در قم صورت گرفت، آقای پسندیده مطالبی درخصوص مسائل سیاسی روز بیان کرد. آیت الله سید حسین موسوی تبریزی بعد از ملاقات با وی، برای زیارت امام(س) به تهران رفت. آن روز حال امام بسیار خوب و مساعد بود عرض کردند که من از طرفداری آقای پسندیده از بنی صدر نگرانم و این هواداری عاقبت خوشایندی ندارد. ایشان فرمودند: آقای پسندیده از زمان آقای مصدق طرفدار او و ملی گراها بود و من با ایشان اختلاف نظر داشتم و بعد فرمودند: اصل برای ما اسلام است. با اسلام می توانیم هویت ملی خودمان را هم حفظ کنیم. استقلال کشور و ملت در گرو اسلام است. امام معتقد بودند که اگر ما مسلمان واقعی باشیم می توانیم پاسدار حقیقی ملیت هم باشیم؛ اما اگر معتقد به اسلام نباشیم و از اسلام و دیانت خود پاسداری نکنیم همانهایی که دم از ملیت می زنند روزی این کشور را به بیگانگان خواهند فروخت. امام عزیز ما با تیزهوشی و درایت خویش اشتباهات مصدق و دیگر ملی گرایان را دریافته بود؛ اشتباهاتی که سرانجام باعث سقوط مصدق شد. البته حضرت آیت الله پسندیده در هر موردی عقیده خودش هرچه بود از نظر عمل و اقدام عملی تابع حضرت امام بود و مانند یک مقلد در برابر مرجع تقلید خود عمل می کرد.
در ادامه مقاله بیشتر به این موضوعات می پردازیم.
نهضت برای منفعت و غفلت از وجه دیانت/ مروری بر دیدگاههای امام درباره نهضت ملی شدن نفت
تاریخ ایرانی: با رجوع به سخنرانیها و مصاحبههای امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب، شاهد آن خواهیم بود که در بسیاری از این سخنان، نام و یادی از خیزشها و نهضتهای معاصر این مرز و بوم به میان آمده است. نهضت ملی شدن صنعت نفت و رهبران آن یکی از جریانهایی بود که امام در بسیاری موارد از آن یاد کرده و به مقایسه آن با خیزش مردم در جریان انقلاب اسلامی پرداخته است. آشنایی نزدیک امام با رهبر دینی این نهضت، آیتالله کاشانی موجبات آن شده بود که ایشان فضای این نهضت را از نزدیک درک کرده، بر وقایع آن اشراف داشته و در نتیجه نقاط ضعف و قوت آن را به درستی بشناسد.
تفاوت انقلاب اسلامی با نهضت ملی شدن نفت
ملی شدن صنعت نفت، همانند بسیاری از جنبشهای مردمی کشور ما از دو بازوی ملیگرایی و مذهبی تشکیل شده بود و رهبر مذهبی آن آیتالله کاشانی و رهبر ملی آن، دکتر مصدق بوده است. گرچه این نهضت با کودتایی که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به وقوع پیوست سرانجام مطلوبی نداشت، اما به گفته امام عبرتهای فراوانی در آن وجود داشته است. امام در سخنانش نقدهای فراوانی به این نهضت و رهبران آن داشته است، ایشان تفاوت انقلاب سال ۱۳۵۷ با نهضت ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۹ را در غلبه هر یک از ابعاد جنبش بر بعد دیگر آن بیان میکند و در مصاحبهاش با حسنین هیکل، خبرنگار مصری، در ۲ دیماه ۱۳۵۷، میفرماید: «نظر من این است که جنبش فعلی خیلی عمیقتر است، تا جنبش زمان مرحوم دکتر مصدق. جنبش در آن وقت صرفا سیاسی بود و الان در جنبش جنبه دینی غلبه دارد. در مملکت ایران، مردم همه مسلمان هستند. اقشار زیادی از سیاست بیخبرند، اما به دین علاقه دارند. تمام دهات – که خوب است بروید و ببینید – همین شعارهای شهر را میدهند و درخواستهای آنان را دارند. تمام مردم از کوچک – طفل دبستانی – تا پیرمرد در حال نزع، یک صدا همین مطلب را میگویند. این درخواستها و شعارها به طوری ملی شده است، که کسی نمیتواند مناقشه کند. این جنبش دارای یک معنای اسلامی – سیاسی است؛ و جنبش گذشته فقط سیاسی بود. جنبش کنونی عمقش بیشتر، و امید به پیروزیاش بیشتر است؛ امید که این نهضت را نتوانند خاموش سازند… اسلام، دین سیاسی است؛ سیاست در بطن این جنبش است. خوب است حالا هم سری به ایران بزنید و ببینید – از نزدیک – که امروز چیست و آن روز (دوره ملی شدن صنعت نفت) چه بود. مشکلات زیاد است؛ ابرقدرتها هستند، و همه نگرانیها را از جنبش ما دارند؛ اما کاری نمیتوانند بکنند،…عمق جنبش به حدی است، که این مسائل حل شده است؛ دولت نظامی و حکومت نظامی حل شده است؛ مردم اعتنایی ندارند. امروز مردم برای اسلام فریاد میزنند، آن روز برای نفت بود؛ فرق است وقتی که مردم برای منفعت، جنبش میکنند یا برای خدا. جنبش در آن روز مادی بود، و جنبش امروز معنوی است؛ لذا کاملا شبیه صدر اسلام است، و ما به موفقیت آن امیدوار هستیم
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.