توضیحات
عنوان فارسی: بررسی اخلاق کاری (bussines ethics) و ارزشهای اخلاقی در کشورهای اروپایی و مقایسه آن با کشورهای آسیایی
- چكیده
- مقدمه
- مفهوم اخلاق حرفهای
- اخلاق كاری
- دو زمینه عمل گسترده اخلاق كار
- عقاید غلط درباره اخلاق كار
- اخلاق حرفه ای در آسیا
- CSR
- مثالهای موردی در صنعت خودروسازی و مقایسه کارخانه ولکس واگن با هیوندای
- مورد ولوو: ” اعتبار بخشیدن و تضمین بقای خود با بها دادن به دیگران
- مسائل دیگر
- نتیجه گیری
- منابع
چكیده
اخلاق از لحاظ نظری معطوف به این نكته است كه تعالی متوجه به كشش و كوشش انسانی میگردد و از نظر عملی ارزشهای اخلاقی تعیین كننده استانداردهایی هستند مبنی بر اینكه از نظر رفتار و تصمیمگیری چه چیز خوب یا بد است. پیاده سازی مدیریت اخلاقی در سازمان موجب میگردد بدون كنترل و نظارتهای شدید بهبود، ارتقاء كیفیت و اخلاق سازمانی فراهم شود. در شكلگیری اخلاق سازمانی سه دسته عوامل فردی ،سازمانی و فرا سازمانی دخیل هستند. انسان به لحاظ اینكه یك موجود اخلاقی است در صورتی كه در بستر مدیریت اخلاقی قرار گیرد در جهت خود شكوفایی و به كمال رسیدن قابلیتهای خود گام برمیدارد تا بیشتر اخلاقمند شود. عوامل فردی بعنوان خمیرمایه اصلی مدیریت اخلاقی محسوب و مشتمل بر اخلاق شخصی ،خودشناسی و خود كنترلی است و عوامل سازمانی شامل ضوابط و مقررات، استانداردها، فرهنگ سازمانی و ساختار میباشد كه به نهادی شدن اخلاق حرفهای كمك و عوامل فراسازمانی شامل دولت ، شرایط اقتصادی ،محیط كاری و ….. موجب جهتگیری مدیریت اخلاقی میگردد. اعمال مدیریت اخلاقی دو دسته دستاورد برای سازمان بدنبال دارد یكی داخلی در قالب افزایش بهرهوری، رضایت كاركنان ،كار جمعی و تحول در فرهنگ سازمان و دیگری برونی شامل رضایت مشتری، توجه به مسئولیتهای اجتماعی و كسب حیثیت اجتماعی است. بنابراین با توجه به اهمیت مدیریت اخلاقی در سرآمدی و توسعه پایدار در این مقاله سعی بر آن است مفهوم اخلاق حرفه ای ، عناصر مدیریت اخلاقی بیان و به دستاوردهای بنیادی مدیریت اخلاقی در كسب سرآمدی و توسعه پایدار پرداخته شود.
مقاله پیش رو، مفهوم اخلاق را به طور كلی و اخلاق تجاری را به طور ویژه مورد بررسی قرار داده و مباحثی در خصوص پویایی اخلاق در جامعه و پویایی اخلاق تجاری در بازار ارائه می نماید. فرهنگ و زمان دو عامل تأثیرگذار بر اخلاق و اخلاق تجاری به شمار می آیند. به طور كلی آنچه كه از اخلاق و اخلاق تجاری مستفاد می شود، همان چیزی است كه در زمانی خاص و در شرایط فرهنگی ویژه ای، ملاك مقبولیت و یا عدم مقبولیت امری تلقی می شود. امری كه ثابت نبوده و با گذشت زمان دستخوش تغییر می شود. آنچه در گذشته امری اخلاقی تلقی میشد، معلوم نیست كه امروزه نیز همان وضعیت را داشته باشد و آنچه كه امروزه امری اخلاقی ارزیابی می شود، ممكن است در آینده همینگونه ارزیابی نگردد.
مقدمه
در دنیای پیچیده امروز که سرعت پیشرفت ابداعات و نظریه پردازیهای بشر بسیار زیاد است و هر روزه سبکها، روشها و فنون فراوانی در هر عرصه علمی نمایان می گرد، مهمترین و پررنگترین عاملی که باعث حفظ کیان و کرامت این رویه ها می گردد حفظ اصول و چارچوبهای اخلاقی و انسانی است که باعث بقا و تبیین علوم و نظریه های مختلف است. در همین راستا، هدف این پژوهش بررسی ادراکات اخلاق حرفه ای مدیران در کسب و کارهای کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است.
میزان قابل توجهی از تحقیقاتی كه در قاره آمریكا و اروپا انجام می شود، بر پایه اخلاق كار پروتستان (PWE) ماكس وبر، جامعه شناس آلمانی (1864-1920) می باشد. در كشورهای اروپایی پیروی از PWE را برای تعهد شغلی و رضایت شغلی مناسب می دانند.. در واقع محققان در غرب نظر مثبتی نسبت به تئوری اخلاق كار پروتستان ماكس وبر دارند و اعتقاد دارند كه تحول در كار از زمان ظهور PWE افزایش متناظر داشته است.
دردنیای پیچیده امروز كه سرعت پیشرفت ابداعات و نظریه پردازیهای بشر بسیار زیاد است و هرروزه سبكها، روشها و فنون فراوانـی در هـر عرصه علمی نمایان میگرد، مهمترین و پررنگترین عاملی كه باعث حفظ كیان وكرامت این رویه ها میگردد حفظ اصول و چارچوبهـای اخلاقـی و انسانی است كه باعث بقا وتبیین علوم و نظریه های مختلف است.
مفهوم اخلاق حرفهای
در ابتدا مفهوم اخلاق حرفهای به معنای اخلاق کار و اخلاق مشاغل به کار میرفت.
امروزه نیز عدهای از نویسندگان اخلاق حرفهای، از معنای نخستین این مفهوم برای تعریف آن استفاده میکنند. اصطلاحاتی مثل work ethics یا professional ethics معادل اخلاق کاری یا اخلاق حرفهای در زبان فارسی است.
3 تعریفهای مختلفی اخلاق حرفهای ارائه شده است:
الف) اخلاق كار، متعهد شدن انرژی ذهنی و روانی و فیزیكی فرد یا گروه به ایده جمعی است در جهت اخذ قوا و استعداد درونی گروه و فرد برای توسعه به هر نحو؛
ب) اخلاق حرفهای یکی از شعبههای جدید اخلاق است که میکوشد به مسائل اخلاقی حرفههای گوناگون پاسخ داده و برای آن اصولی خاص متصور است.
ج) اخلاق حرفهای به مسائل و پرسشهای اخلاقی و اصول و ارزشهای اخلاقی یک نظام حرفهای میپردازد و ناظر بر اخلاق در محیط حرفهای است.
د) مقصود از اخلاق حرفهای مجموعه قواعدی است كه باید افراد داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام كار حرفهای رعایت كنند؛ بدون آن كه الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف، به مجازاتهای قانونی دچار شوند.
ه ) اخلاق فردی، مسئولیتپذیری فرد است در برابر رفتار فردی خود، صرفاً به منزلة یك فرد انسانی، و اخلاق شغلی، مسئولیتپذیری یك فرد است در برابر رفتار حرفهای و شغلی خود، به مثابه صاحب یك حرفه یا پست سازمانی.
و) این اخلاق، دربرگیرندة مجموعهای از احكام ارزشی، تكالیف رفتار و سلوك و دستورهایی برای اجرای آنهاست.
ز) اخلاق حرفهای، به منزلة شاخهای از دانش اخلاق به بررسی تكالیف اخلاقی در یك حرفه و مسائل اخلاقی آن میپردازد و در تعریف حرفه، آن را فعالیت معینی میدانند كه موجب هدایت فرد به موقعیت تعیینشده همراه با اخلاق خاص است.
منشوراخلاقیات: دستورالعمل رسـمی اسـت كـه درآن ارزشـها و قواعد اخلاقی اساسی مورد انتظار از افـراد (در سـازمان، دردیـن، درخانواده و…) به صورت مشخص بیـان مـیشـود و بـه صـورت پوستر (بروشور)، لایحه، قواعد در برابر آنها و سایرین قرارگرفتـه و به طور مستقیم و مشخص رفتارهای افراد را هدایت میكند(گیوریان، 1379).
اخلاق سازمانی، اخلاق سازمانی به رفتارهایی اطلاق میشود كه مطابق باسه الگو اخلاق (منفعتگرایی، حقوق وعدالت) باشند، به طور خلاصه یعنی منفعت و عدالت رادرمورد افراد به كارگیرد(الوانی، 1377). منشور اخلاقیات، سندی است حاوی معیارهای اخلاقی- ارزشـی كه برای هماهنگی و وحـدت رویـه و روش در بـین كـارگزاران سازمان تدوین میشـود وآنـان رادر رفتـار وعملكردهایشـان بـه سوی آرمانهای ارزشی سازمان هدایت میكند.
انسانها متفاوتند و با دیدگاههای متفاوتی درسازمان گرد هم میآیند، برای آنكه بتوانیم این تفاوتها را به اشـتراك و یگـانگی مبدل سازیم به سرمشق و الگویی نیاز داریم كه آن را اصـطلاحاً منشور اخلاقیات سـازمان نـام نهـاده انـد(5). اخـلاق حرفـهای، عبارت است از اصول و معیارهای اخلاقی كـه توسـط سـازمانها براساس الگوهای اخلاقی تدوین شده و تمامی اعضای سـازمان ملزم به رعایت این اصول كـه هـدایتگر رفتـار آنـان مـی باشـد، هستند.
در تعریف اخلاق حرفهای به موارد زیر اشاره شده است:
- اخلاق حرفهای رفتاری متداول در میان اهل یک حرفه است.
- اخلاق حرفهای مدیریت رفتار وکردار آدمی هنگام انجامدادن کارهای حرفهای است.
- اخلاق حرفهای رشتهای از دانش اخلاق است که به مطالعة روابط شغلی میپردازد.
- اخلاق حرفهای عبارت است از مجموعهای از قوانین كه در وهلة اول از ماهیت حرفه و شغل به دست میآید.
در بیشتر تعریفهایی که از اخلاق حرفهای شده است، دو ویژگی دیده میشود: الف) وجود نگرش اصالت فرد و فرد گرایی؛ ب) محدودبودن مسئولیتها و الزامات اخلاقی فرد در شغل، كه به نظر میرسد این نگاه به اخلاق حرفهای، نوعی تحویلینگری و تقلیل دادن اخلاق حرفهای است؛ زیرا هویت جمعی و سازمانی در نهادهای مشاغل در کسب وکار، بسی فراتر از شغل فردی اشخاص است. با توجه به همین دیدگاه بود که در این اواخر نیز بحث از اخلاق حرفهای در منابع مدیریتی و بیشتر در آثار و مباحث مربوط به مدیریت منابع انسانی مطرح میشد. امروزه با توجه به همین مورد، در مفهوم جدید از اخلاق حرفهای، به مسئولیتهای اخلاقی بنگاه وسازمان اشاره میشود که جامعتر از تعریف سنتی است. در این نگاه، بنگاه به منزلة یک شخصیت حقوقی دو گونه مسئولیت دارد: الف) مسئولیتهای حقوقی کیفری؛ ب) مسئولیتهای اخلاقی که مسئولیتهای اخلاقی بنگاه بسیار پییچیدهتر از مسئولیتهای اخلاقی فردی ـ شخصی و فردی ـ شغلی است. به عبارت دیگر، مسئولیتهای اخلاقی بنگاه شامل همه اضلاع و ابعاد سازمان میشود و اخلاقیات شغلی را نیز دربرمیگیرد. البته اخلاق حرفهای افزون بر اخلاق کار، حقوق کار را نیز دربرمیگیرد.
مطالعه جدیدی به بررسی رفتارهای رهبری در کارخانه های مونتاژ الکترونیک در 4کشور پرداخته است(اسمیت و باند،1993).کارخانه ها در ایالات متحده آمریکا،هنگ کنگ،ژاپن و انگلستان واقع بودند.در تمامی این کارخانه ها]ناظرانی که به اعضای تیم کاری توجه داشتند،بخوبی ارزیابی شدند.با این همه،محور مطالعه آن چیزی بود که ناظر عملاً مجبور به انجام آن بود تا به عنوان موارد نظارتی تلقی شود.کارگران در کارخانه می خواستند نشان دهند که چطور اغلب ناظرانشان به گونه های مختلفی رفتار می کردند.در این بررسی معلوم شد که ناظر مورد نظر ناگزیر از انجام انجام کارهای مختلفی است تا این عنوان را در هریک از کشورهای مختلف بدست آورد.مثلاً یک سوال درباره آن چیزی مطرح شد که ممکن بود در صورتیکه عضو تیم کاری مشغول تجربه مشکلات شخصی باشد،روی می داد.کارگران ژاپن و هنگ کنگ و چنین پاسخ دادند که بحث پیرامون موضوع با دیگر اعضای تیم کاری در غیاب شخص یک رفتار مورد نظر خواهد بود.برعکس کارگران ایالات متحده امریکا و انگلستان به ارزیابی مباحث عمومی از قبیل یک کار مورد نظر برای انجام پرداختند. بدین ترتیب بررسی نشان داد که چطور یک کنش خاص ممکن است به حسب زمینه فرهنگی که کنش درون آن روی می دهد،دارای معانی کاملاً متفاوتی باشد که بدان منتسب می شود.در ژاپن و هنگ کنگ،ارزش اساسی تر به ارتباط غیر مستقیم به عنوان شکلی از رابطه خوب داده می شود در حالی که در انگلستان و امریکا ارزش بالاتر به ارتباط مستقیم داده می شود.(اسمیت و باند1993)
مطالعه آندره لارنت در مدرسه تجارت اینسید در فرانسه روشن ساخت که مدیران فرانسه،آلمان و انگلستان با شرکت های امریکایی کار می کردند که ارزش ها و رفتارهایشان بیشتر از ارزش و رفتارهای هموطنانشان در شرکت های محلی و داخلی،فرانسوی،آلمانی و انگلیسی بود(لارنت،1993)
به عبارت دیگر تجربه بیشتر این مدیران در روش های اجرایی دیگر فرهنگ ها بوده و هویتشان عمدتاً به باورهای فرهنگی خودشان وابسته بود.
در واقع این واقعیت نشان می دهد که تماس و وابستگی متقابل اقتصادی ملل،بسیاری از رهبران تجاری را در نیاز به حفظ هویت و ارزش های یگانه فرهنگی شان متقاعدمی سازد.هری بدی مشاور هنگ کنگی الاصل،با تعداد زیادی از رهبران تجاری آسیا درباره این موضوع مصاحبه شخصی کرد(هری بدی،1991).تصورات این مجریان،این نظریه را تقویت کرد که تاکید روز افزونی در حفظ ارزش های فرهنگی یگانه شما وجود دارد.
پارون اسیرازنا ر ئیس گروه صیام کمنت در تایلند اذعان کرد علیرغم این که شرکت او به بسیاری ازمدیران فرصت تحصیل درمدارس تجارت خارجی مهمی را ارائه می کند،ارزش های تایلندی هنوز عمیقاً احساس می شود.او گفت:”ما بر کیفیت های تایلندی تمرکز داشته و فنون و عملیاتی را که از آموزش ماورای بحار فرا می گیریم،با موقعیت تایلند منطبق می کنیم”
زمانی که از او پرسیدیم وقتی شرکت او بیشتر به فعالیت بین المللی می پردازد آیا برخی از کیفیاتی از قبیل احترام به احساسات و خواست های دیگران و حرمت متقابل از بین نخواهد رفت،چنین پاسخ داد که ما با احترام متقابل و در نظر گرفتن احساس و آرزوهای دیگران متولد می شویم.این ویژگی ها در قلب ما جای دارند.ولی در آینده بناچار این فرهنگ ها از اروپا و امریکا وارد شده و با فرهنگ ما ترکیب خواهد شد.با این حال ما از این که ارزش های خودمان را از دست خواهیم داد،هراسی نداریم.اکثریت مدیران تایلندی(بیش از 95درصد)مشخصاًاز نظر فرهنگی،تایلندی هستند. بنظراو این ویژگی کماکان باقی خواهد ماند.
مطالعات مردم شناختی نشان داده اند انعطاف پذیری باور نکردنی گروه های فرهنگی سبب انطباق یکسان با تغییرات درونی و بیرونی می گردد. بطور قطع مستعمره شدن دارای تبعات فرهنگی مشابهی در نقاط مختلف نبوده است.شما کافی است نگاهی به تاریخ طولانی ژاپن بیندازید تا ازفرهنگ های دیگران فرا گرفته و روش های آن را جهت فهم چگونگی عدم تاثیر تجدد فنی و اقتصادی بر تغییرات یکسان در سیمای فرهنگی،اتخاذ کرده و منطبق کنید.دانش خارجی ازاواسط قرن چهارم در ژاپن نخست از چین و کره وارد شد.فرایند اتخاذ عناصر خارجی شامل سه مرحله است:
1)باز تولید ساده 2)تعدیل و اصلاح 3)پالایش و ژاپنی کردن
از عصر فیجی به این طرف،افکار و اطلاعات اروپایی به شیوه یکسانی شکل گرفت.این فرایند یگانه ژاپنی کردن موجب وحدت فرهنگی شده ولی بعدها باعث شد برحسب آنچه که به عنوان ارزش های “سنتی”ژاپنی مطرح است،تفسیر افکار و اعمال مورد بازنگری قرار گیرد.
- شرکت مرکب از گارناد و کمپانی جعبه های فلزی است که بنظر می رسد دارای تناسب استراتژیک عالی است.گارناد در کشور های فرانسه،آلمان و ایتالیا از موقعیت برجسته ای برخوردار بود ولیکن شرکت جعبه های فلزی نقش رهبری در بازار انگلستان و تا حدودی در ایتالیا را عهده دار بود.زمان اتحاد این دو شرکت،برآورد آن دو رسیدن به سود9/1 میلیون فرانکی در ازای 320 میلیون فرانک فروش در 1993 بود.با این حال در اواخر 1991 این روند رو به تنزل نهاد.اکثر کارشناسان صنعتی شکست خود را ناشی از غفلت از ساختارهای فرهنگی در سطح بالای مدیریت شرکت در تصمیم گیری غلط پیرامون سازمان و استراتژی آن می دانستند.تحلیل گر موقعیت شرکت CMB،مشاهده کرد که سبک های مدیریتی در سرتاسر اروپا متفاوت هستند و از اینرو محدودیت عمده و بازدارنده ای در اتحاد شرکت های اروپایی محسوب می شوند.البته در بین شرکت های یک کشور نیز تفاوت هایی بچشم می خورد ولی هیچ یک به اندازه تفاوت های بین کشوری نمی باشد(مانچوا،1991)
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.