توضیحات
عنوان: چالش های مدیریتی در سازمان پیچیده امروزی (Management challenges in today’s complex organizations)
- چکیده
- مقدمه
- تعریف مدیریت
- تاثیر جهانی شدن بر سازمانها
- چالش ها و آسیب های مدیران
- چالشهای ناشی از تغییر پارادایم
- چالشهای ناشی از جهانی شدن
- چالشهای تغییر فناوری
- فشارهای محیطی و اكولوژیكی
- چالشهای عصر دانش
- تلاطم اجتماعی
- چالشهای تغییر محیط كار
- شكوفایی نیروی كار
- تغییر انتظارات مشتریان
- تغییر انتظارات كاركنان
- نقشهای جدیدتر
- انتظارات جدیدتر
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
امروزه درحال گذر از جامعه صنعتی و ورود به جامعه اطلاعاتی هستیم. بشر امروز، هزاره سوم را درحالی آغاز كرد كه پیشرفتهای اعجاب آور علمی و فنی وی را احاطه كرده است. فناوری اطلاعات بنیانهای جامعه صنعتی را سست كرده تا ستونهای جامعه اطلاعاتی را برپا كند. همانگونه كه گذر از عصر كشاورزی و ورود به عصر صنعت، چالشها و مشكلاتی را برای بشر به وجود آورد گام نهادن به عصر اطلاعات نیز برای بشر چالش زا خواهد بود اما این بار بشر می بایست با چالشهای عمیق تر و قدرتمندتر دست و پنجه نرم كند. عصر اطلاعات نیازمند سرعت، انعطاف پذیری، نوآوری و… است و سازمانهای این دوره نیز باید بدین موضوع توجه كنند.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎ، ﻣﺮﺯﻫﺎﻱ ﺳﻨﺘﻲ ﻋﺼﺮ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎﻱ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ، ﭘﻮﻳﺎ ﻭ ﻣﺘﺤﻮﻝ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ . ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی اﻣﺮوزی و مدیران آنها در ﻣﺤﻴﻂ ﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺘﻐﻴﺮ و ﭘﻴﭽﻴﺪه داﺧﻠﻲ و ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی ﻋﺪﻳﺪه ای از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺸﺎر ﺑﺮای ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﻲ ﻣﺤﺪود و در ﺣﺎل اﺗﻤﺎم ،اﻓﺰاﻳﺶ وﻇﺎﻳﻒ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ،ﺗﻐﻴﻴﺮات ﭘﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی و ﻫﺠﻮم راه ﺣﻞ ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﻮاﺟﻪ اﻧﺪ.
تنها عامل موفقیت سازمان در عصر اطلاعات كاركنان و مدیران آن هستند.مدیران این دوره نیازمند هوشمندی، تخصص و دید وسیعتری برای مقابله با چالشهای فراروی خود خواهند بود. در این مقاله سعی شده است تا با شناسایی و تشریح این چالشها، مدیران را هرچه بیشتر با این چالشها آشنا ساخته و به آنها در رویارویی با این چالشها كمك كند.
واژگان کلیدی : مدیریت، جهانی شدن، سازمان های پیچیده، چالش ها
مقدمه
در یک چشم انداز جامع، ایمنی، تبادل تجارب و اطلاعات در داخل و در سراسر مرزهای ، سازمان مهم است. دانش ارزشمند ممکن است در واحد و مکان های مختلف سازمانی قرار داشته باشد، و بنابراین توانایی از شکست در فرایندهای یادگیری تبادل دانش کارآمد، بستگی دارد. این مقاله در به اشتراک گذاری و استفاده از دانش بررسی معضلات مدیریتی و در معرض خطر سازمانی متمرکز است. تجربه کاری، آموزش، انگیزش درونی، استقلال کار، محل سکونت، و حمایت از مدیریت اثرگذاری از عواملی است که می تواند این معضلات را درحادتر کردن این چالشها تاثیر مستقیم داشته باشد.( چاتلر، 2008).
در سازمان های امروزی مدیر بودن همچون گذشته آسان نیست و مدیران سازمان ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. مخصوصا مدیرانی که تازه بر سر کار می آیند و سابقه مدیریت چندانی نداشته اند. این مدیران با شناخت کم از معضلات موجود اغلب در ابتدا دست به تغییراتی میزنند که به مزاج کارمندان خوش نمی آید و از او طبعیت نمیکنند. در اینجا به اقداماتی اشاره میگردد که اغلب مدیران تازه کار دست به انجام آن می زنند:
- تشخیص نقاط ضعف و قوت سازمان
- سند چشم انداز
- برنامه ریزی برای بازسازی
- استراتژیک های جدید
به کنترل در آوردن اوضاع سازمان به نفع او. در این زمان است که کارمندان او را فردی دردسر ساز میخوانند و اغلب دستورات او را تبعیت نمیکنند و یا نصفه و نیمه آنرا انجام میدهند(دوبرزینسکی, 2010).
با این حال در ابتدای ورود مدیر به سازمان، درک و تسلط به آن و کارمندان زیربط کاری ساده نخواهد بود.در تئوری های جدید اهرم برای اعمال به هر عضو سازمان متغیر است و بدون دانش عمیق از شرایط سازمان جوابگو نخواهد بود و زیردستان او را تهدید به اقدامات غلط می کنند. هرچند احترام و عزت برای مدیر، از سوی کارمندان امری ضروری می باشد(همان منبع).
پیچیدگی و ابهامات در کار مدیران ارشد همانند سازمان های حرفه ای بخصوص بیمارستان ها، دانشگاه ها و شرکت های حسابرسی بزرگ بیشتر است. مدیر بیمارستان برای خدمات زیاد، منابع مالی قابل توجه و افراد متخصص زیادی نیاز دارند و اما به دلیل محدودیت ها بایستی با حداقل ها کار را به سرانجام برسانند. حرکت را می توان بدون توجه به نقش و واکنش های حرفه ای در اندیشه کارکنانی که قدرت و استقلال دارند نه تنها از طریق تداوم تخصص خود، بلکه از طریق مکانیسم های ساختاری است به پیش ببرند(آلن و پانیان، 2008)
از گذشته انسان ها برای چرخه حیات و كنار آمدن با پدیده ها، مبادرت به تأسیس و گسترش سازمان ها كرده اند تا از طریق آن بتوانند اهداف و نیازهای خود را محقق سازند. با وجود پیشرفت های عظیم اخیر در عرصه های مختلف انسان ها همچنان مهره های اصلی سازمان را تشكیل می دهند به طوری كه موفقیت سازمان ها در جهت تحقق اهدافشان وابسته به نحوه نگرش آنان نسبت به انسان و چگونگی به كارگیری این نیروها است. روابط انسانی و توجه به شخصیت انسانی از قرن ها پیش مطرح بوده اما تا قبل از قرن بیستم پدیده ای گمنام و ناشناخته بود. زیرا قبل از انقلاب صنعتی، ارزش انسان؛ ماشین آلات و ابزار مكانیكی برابر دانسته می شد. «در این دوره روابطی كه بین كارگران و كارفرمایان وجود داشت بسیار سهل كارفرمایان آنچه را كه خواستار آن بودند به كارگران تحمیل می كردند.» (پرهیزگار، 1368، ص 59). اما در سال 1800 م، رابرت آون به نقش روابط انسانی در سازمان ها توجه كرد. پس از او در سال 1835 م، آندرواور عاما انسانی را در امر تولید مورد بحث قرار داد و اهمیت آن را تشریح کرد. پس از این دو دانشمند وینسون نكات مهمی را بر بنیاد ریشه ای روابط انسانی افزون نموده است. (آهن چیان، 1374، ص 30)
ﺳﺮﻋﺖ ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺛﺮﻭﺕ ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﻭ ﻋﺼﺮ ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ ﻋﺼﺮ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ و ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ، ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﻟﺰﻭﻡ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻫﻤﮕﺎﻣﻲ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺨﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎ ﻭﺑﻨﮕﺎﻫﻬﺎﻱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻣﻲ ﻃﻠﺒﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺷﺨﺺ ﻭ ﻳﺎ ﻳﻚ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺧﺎﺻﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﺮﺩﻥ، ﻛﺎﺭﻱ ﻣﺸﻜﻞ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺟﺪﻳﺪ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻧﻪ ﺛﺒﺎﺕ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻧﻪ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎ ﺷﺮﻛﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺘﻜﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﺰﻳﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻗﺪﻳﻤﻲ .ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ، ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪﻥ، ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺷﺪﻥ ﭼﺮﺧﻪ ﻋﻤﺮ ﻣﺤﺼﻮﻝ، ﻣﺸﺘﺮﻱ ﮔﺮﺍﻳﻲ ﻭ … ﻣﺤﻴﻂ ﺳﻨﺘﻲ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻣﺤﻴﻂ ﭘﻮﻳﺎﺗﺮ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻭﻳﺎﺭﻭﻳﻲ ﺑﺎ ، ﺷﻜﻞ ﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺘﻐﻴﺮ، ﻣﺘﺪﺍﻭﻟﺘﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
عامل كسب و كار در دو دهه اخیر، به شرطی كه جنگی درمیان نباشد و… نه اقتصادی است و نه تكنولوژیك، بلكه این عامل به اثر جمعیت مربوط می شود. مهمترین و اثرگذارترین عامل در كسب و كار، برخلاف چیزی كه در چهل سال گذشته گفته شده است، افزایش بی رویه جمعیت نیست، بلكه كاهش فراگیر جمعیت در ژاپن، اروپا و آمریكا است. براساس پیش بینی اتحادیه اروپا، جمعیت 60 میلیونی ایتالیا در پنجاه سال آینده به چهل میلیون و در صد سال آینده به بیست میلیون نفر كاهش خواهد یافت.
یكی از راههای حفظ پایگاه رقابتی برای كشورهای گوناگون، تبدیل برتری كمی به برتری كیفی است. معنای دیگر این حرف تلاش نظام یافته برای پرورش كارگران دانشی است. البته این یگانه عامل رقابتی در دنیای اقتصاد نخواهد بود اگرچه در بسیاری از صنایع كشورهای پیشرفته، عامل تعیین كننده است. (باکر وهمکاران، 1999)دانش، منابع را متحرك خواهدكرد. كاركنان علمی برخلاف كارگران تولید، مالك ابزارهای تولید هستند. آنها دانش خویش را با خویش جابجا می كنند، بنابراین، می توانند آنها را با خود ببرند. از سوی دیگر، نیازمندیهای علمی سازمانها، پیوسته درحال تغییر است. درنتیجه، در كشورهای پیشرفته شمار روزافزونی از نیروی كار ارزشمند و با حقوق بالا شامل كسانی خواهندبود.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.