توضیحات
عنوان: بررسی پارامترهای موثر درکاهش آلایندگی درخودرو از دو منظر قطعات و سوخت
- چکیده
- مقدمه
- قانون کنترل آلودگی هواپ
- آلایندگی خودروها
- آلودگی هوا
- انواع مختلف آلایندهها
- مونوکسید کربن CO
- ذرات معلق
- دی اکسید گوگرد
- بررسي اثر رشد اقتصادي بر آلودگي هوا
- معاینه فنی خودروها
- استفاده از موتورسیکلت هاي برقی با تاکید بر میزان اثرگذاري آنها بر کاهش آلودگی محیط زیست
- استفاده از استانداردهای موجود
- استاندارد ASME
- آشنایی با سازمان ملی استاندارد ایران
- استاندارد DIN
- استاندارد BSI
- استاندارد ISO
- ایزو ۱ تا ایزو ۹۹۹
- ایزو ۱۰۰۰ تا ایزو ۹۹۹۹
- ایزو ۱۰۰۰۰ تا ایزو ۱۹۹۹۹
- استاندارد ANSI
- تهیه نانو صابون کولین استئارات به همراه فعال کننده سطحی وافزودن آن به بنزین جهت کاهش آلایندگی خودرو
- مبدل كاتاليزوري پايه فلزي
- مراجع
بررسی پارامترهای موثر درکاهش آلایندگی درخودرو از دو منظر قطعات و سوخت
چکیده
آلودگی هوا یکی از معضلات مهم زیست محیطی در دنیای امروز است. زیرا نه تنها سلامت و رفاه انسان را به خطر میاندازد، بلکه باعث صدمه به سایر موجودات و محیط زیست نیز میگردد. معاینه فنی خودروها یکی از روشهایی است که برای کنترل آلودگی هوا پیشنهاد می شود. طی نظرسنجیهای انجام گرفته، مشخص شده است که بیش از 90 % صاحبان خودرو ازمراکز معاینه فنی خودرو استفاده میکنند، اما برای حدود 3% ازاین مراجعهها یا معاینات کامل انجام نمیپذیرد و یا اقدامی در جهت رفع مشکل مشخص شده صورت نمیگیرد. با توجه به تراکم بالای خودروهای سواری در کلان شهر تهران، درصد خطای کار درمراکز معاینات فنی تهران بسیار معنیدار است و میبایست اقداماتی در جهت بهبود عملکرد این مراکز صورت پذیرد.
طبق تحقیقات به عمل آمده، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، مخصوصاً آلودگی هوای شهرها، خودروها میباشند. تمامی کارخانجات خودروسازی ملزم به رعایت مقررات و استانداردهای زیست محیطی در ساخت خودرو میباشند تا خودروهایی با سطح آلایندگی پایین روانه بازار مصرف کنند. با همه این تمهیدات جهت اطمینان از عملکرد صحیح قسمتهای مختلف خودرو در زمان استفاده و کنترل و کاهش آلایندههای خودروها، مراکز معاینه فنی ایجاد شده و تمامی خودروها ملزم به مراجعه دورهای و انجام تستهای مختلف، از جمله تست آلایندههای خروجی از اگزوز میباشند.
مقدمه
آلودگی هوا عبارتست از حضور یک و یا بیش از یک آلاینده در هواي آزاد مانند گرد و خاك، دود غلیظ، گاز مه آلود، بوي نامطبوع به مقدار کافی، با خواص مشخص و تداوم که می تواند حمایت انسان، گیاه و جانوران و اصول انسانی را به مخاطره اندازد. اولین آلاینده هاي هوا احتمالاً داراي منشأ طبیعی بوده اند. دود، بخار بدبو، خاکستر و گازهاي متصاعد شده از آتشفشانها و آتش سوزي جنگلها، گرد و غبار ناشی از توفانها در نواحی خشک، در نواحی کم ارتفاع مرطوب و مه هاي رقیق شامل ذرات حاصل از درختهاي کاج و صنوبر در نواحی کوهستانی، پیش از آنکه مشکلات مربوط به سلامت انسانها و مشکلات ناشی از فعالیتهاي انسانی محسوس باشند. کلاً جزئی از محیط زیست ما به شمار می رفته اند. به استثناي موارد حاد، نظیر فوران آتشفشان. آلودگیهاي ناشی از منابع طبیعی معمولاً ایجاد چنان مشکلات جدي براي حیات جانوران و یا اموال انسانها نمی کنند. این در حالی است که فعالیت هاي انسانی ایجاد چنان مشکلاتی از نظیر آلودگی می نمایند که بیم آن می رود، بخشهایی از اتمسفر زمین تبدیل به محیطی مضر براي سلامت انسانها گردد.
فعالیتهای روز افزون بشر، به ویژه پس از انقالب صنعتی روز به روز بر میزان آلودگی هوا افزود است به طوری که رفع این آلودگی به روشهای گوناگون به یکی از دل مشغولیهای اصلی بشر تبدیل شده و گاه به صورت یک معضل درآمده است. حمل و نقل یکی از صنایعی است که نقش بسیار مهمی در افزایش آلودگی هوا ایفا میکند. بدین منظور شناخت آن دسته از مشخصههای حمل و نقل که نقش مهم تری در میزان افزایش آلودگی دارند، نخستین اقدام در جهت مقابله با آلودگی هواست. زیرا شناخت عوامل موثر در این زمینه باعث جهت دادن مناسب به تحقیقات مربوطه میشود. تا هم به استفاده بهینه از زمان و هزینه و هم به ابداع راه کارهای مناسب بیانجامد.
دود یکی از قدیمیترین آلایندههاي هوا است که براي سلامت بشر مضر است. زمانی که دود ناشی از آتش حاصله از سوختن چوب توسط ساکنین اولیه غارها جاي خود را به دود ناشی از کورههاي زغال سوز در شهرهاي پر جمعیت داد، آلودگی هوا ، بقدري افزایش یافت که زنگ خظر براي برخی از ساکنان آن شهرها به صدا در آمد. در سال 61 بعد از میلاد ، “سنکا (Seneca) “فیلسوف رومی از هواي روم بعنوان هواي سنگین و از دودکشهاي هود با عنوان تولید کننده بوي بد نام برد.
در سال 1273 میلادي ، “ادوارد اول “پادشاه انگلستان عنوان کرد که هواي لندن به حدي با دود و مه آلوده شده است و آزار دهنده است که از سوختن زغال سنگ دریایی جلوگیري خواهد کرد. علیرغم هشدار پادشاه مذکور ، نابودي گسترده جنگلها ، چوب را تبدیل به یک کالاي کمیاب نمود و ساکنان لندن را وادار ساخت تا بجاي کم کردن مصرف زغال سنگ به میزان بیشتري از آن استفاده کنند. تا سال 1661 میلادي یعنی بیش از یک قرن بعد ، تغییر قابل ملاحظهاي در آلودگی هوا بوجود نیامد. چاره جویی و پیشنهادات عبارت بودند از برچیدن تمامی کارخانههاي اطراف شهر لندن و بوجود آمدن کمربند سبز در اطراف شهر. بالاخره این چاره جوییها کارساز شد .
شواهدي دال بر علاقمندي جوامع انسانی در غلبه بر مشکل آلودگی هوا وجود دارند که از جمله آنها میتوان از تصویب و اجراي قوانین کنترل دود در شیکاگو سینسنیاتی به سال 1881 نام برد. ولی اجراي این قوانین و قوانینی مشابه آنها با دشواریهایی مواجه گردید و براي تمیز نمودن هوا یا جلوگیري از آلودگی بیشتر آن ، تقریبا کاري انجام نشد. در سال 1930 در دره بسیار صنعتی میوز در کشور بلژیک در اثر پدیده وارونگی ، مه دوددر یک فضاي معین محبوس گردید. در نتیجه 63 تن جان خود را از دست داده ، چندین هزار تن دیگر بیمار شوند. حدود 18 سال بعد در شرایط مشابهی در ایلات متحده آمریکا ، یکی از اولین و بزرگترین فاجعههاي زائیده آلودگیها رخ داد، یعنی 17 نفر جان خود را باختند و 43 درصد جمعیت نورا در پنسیلوانیا بیمار شدند. درست سه سال بعد از فاجعه مه دود لندن در سال 1952 ، نادیده گرفتن عواقب جدي آلودگی هوا غیر ممکن گردید. در روز سه شنبه 4 دسامبر سال 1952 حجم عظیمی از هواي گرم به طرف قسمت جنوبی انگلستان حرکت کرده ، با ایجاد یک وارونگی دمایی سبب نشست یک مه سفید در لندن شد. این مه دود به دستگاه تنفسی انسان سخت آسیب میرساند. درنتیجه بیشتر مردم بزودي با مشکلاتی از قبیل قرمز شدن چشمها ، سوزش گلو و سرفههاي زیاد مواجه شدند و پیش از آنکه در 9 دسامبر از سطح شهر دور شوند، 400 مورد مرگ مربوط به آلودگی هوا گزارش کردند. این تعداد تلفات براي متوجه ساختن افکار بریتانیاییها جهت تصویب قانون هواي تمیز در سال 1956 کافی بود .
از زمان برپایی آتش، آلودگی هوا با انسان بوده است ولی در دورانهای مختلف به جنبه های متفاوتی از آلودگی اهمیت داده شده است. در مقیاس کوچک، آلودگیهای محلی آثاری از مزاحمتهای ساده تا بیماریهای خطرناک و دیرعالج و در حد جهانی مسائلی مثل تخریب الیه اوزن، بارانهای اسیدی و گرمایش زمین را باعث می شوند. منشاء آلودگیهای هوا در اوایل انقالب صنعتی عمدتاً صنایع و سوخت زغال سنگ بوده است و در قرن بیستم و بیست و یکم مسئولیت آلودگی هوا در شهرها با حمل و نقل درون شهری است. سوختهای فسیلی در حمل و نقل و صنعت از یک طرف و فرآیندهای صنعتی با مصرف مواد خام و محصوالت تولیدی از طرف دیگر، از عوامل عمده آلودگیهای دست ساز میباشند.
با احتراق سوختهای فسیلی که تأمین کننده 6/90 درصد انرژی مصرفی در ایران هستند (وزارت نیرو،1381 ) سالانه میلیونها تن گازهای آالینده، مواد سمی و خطرناک نظیر CO2 ،SO2،ذرات معلق، فلزات سنگین و اکسیدکنندههای فتوشیمیایی در هوا پراکنده میشود. از آنجا که جریان پدیده خودپالایی طبیعت نه تنها به دلیل محدودیتهای جغرافیایی و آب و هوایی به صورت کامل صورت نمیپذیرد، بلکه این محدودیتها به نوبه خود پیامدهای خارجی منفی نیز به همراه میآورد. بررسی عوارض ناشی از آلودگی هوا که به صورت گسترده و پایدار سالمت ساکنان مناطق آلوده را تحت الشعاع قرار میدهد و به تبع آن یافتن چگونگی رابطه میان غلظت آالیندهها با سلامت انسان از اهمیت ویژهای برخوردار است. از کل آلودگی هوای “انسان ساخت”، انتشار آالیندههای ناشی از احتراق منابع فسیلی به عنوان تنها عامل قابل کنترل و اهرم ایجاد تغییرات در هزینههای اجتماعی محسوب میشود. اما سایر عوامل، از ناپایداریهای جوی، تغییرات فصلی، توپوگرافی، ناهمگنی سطح زمین به لحاظ پوشش گیاهی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی ناشی میشود.
آلودگی هوا یکی از ابعاد آلودگی های زیست محیطی است که موجب افزایش بیماریهای قلبی، تنفسی و حتی روانی و درنهایت افزایش مرگ و میر می شود. اگرچه درکشورهای توسعه یافته با استفاده از سرمایهگذاریها و فن آوریهای نوین، پیشرفت زیادی در زمینه کنترل آلودگی هوای شهرها حاصل شده است اما کشورهای درحال توسعه دراین رابطه با چالش جدی مواجه هستند.
در ایران میزان انتشار آلاینده های هوا در بسیاری از شهرها از جمله تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، کرج، اراک و اهواز به سطح خطرناکی رسیده است. در بین بخشهای مختلف آلوده کننده هوا در ایران، بخشهای حمل و نقل و صنعت مهمترین بخشهای آلوده کننده هوا هستند، به گونه ای که بخش حمل و نقل به تنهایی با تولید 03 درصد ازکل انتشار اکسیدهای نیتروژن، 96 درصد دی اکسیدگوگرد، 17 درصد دی اکسیدکربن، 33 درصد منوکسیدکربن و 16 درصد ذرات معلق دارای بیشترین مقدار انتشار انواع گازها درمیان سایر بخشهای مصرف کننده انرژی کشور است (ترازنامه انرژی، سال 1387)
کلیه مواد آلوده کننده اي که در نقاط مختلف از منابع آلوده کننده به اتمسفر منتقل می شوند، در جو پراکنده شده و در شرایط مختلف جوي و منطقه اي غلظت آنها تغییر می کند. در حقیقت مواد آلوده کننده موجود در جو یک سیکل را طی می نمایند، بدین معنا که مواد متصاعد شده توسط گیاهان، خاك، جانوران، منابع آبی، جانداران و سایر مواد جذب می شود و یا توسط باد و باران از جو خارج و میزان آن توسط عوامل ذکر شده، در جو کاهش می یابد. گاهی مواد آلوده کننده در اثر وزش باد مجدداً به جو باز می گردند.به علل فوق، در صورتی که بتوان نحوه پراکندگی و یا توزیع و انتشار مواد آلوده کننده در جو را مشخص کرد، می توان یک مدل ریاضی تهیه نموده و موضوع را مورد بررسی قرار داد. این مدل را می توان با اندازه گیري هاي عملی از یک منطقه توام نمود و به نتایج قابل توجهی نایل آمد. در صورتیکه نقشه هاي توزیع، انتشار و پراکندگی صحیح باشد، باید با اطلاعاتی که از طریق اندازه گیري ارائه می شود مطابقت نماید. در این صورت است که می توان با توجه به این نقشه ها استانداردهاي لازم جهت کنترل آلودگی هوا را تدوین نمود.
محيط زيست مجموعهاي بسيار عظيم و درهم پيچيده از عوامل گوناگوني است كه بر اثر تكامل تدريجي موجودات زنده و اجزاء سازنده سطح زمين بوجود آمده است. انسان نيز كه يكي از اجزاء اين مجموعه ميباشد براي آسايش خود نا آگاهانه محيط زيست را تخريب مينمايد. با انقلاب صنعتي دست ساختههاي بشر به ميزان وسيع توليد شده و در نتيجه ضايعات، پس ماندها، پسابها و گازهاي آلوده كننده اثرات مخربي بر زندگي انسانها ميگذارند. طي دهه هاي اخير، افزايش جمعيت، رشد سريع صنعتي شدن، افزايش آلودگي هوا در ترازهاي پايين جو و آثار گرمايي سبب تغييرات قابل ملاحظهاي در وضع هوا و اقليم محلي شهرهاي بزرگ شده است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.