توضیحات
عنوان: نقش گردشگری در اقتصاد
- چکیده
- فصل اول کلیات تحقیق
- مقدمه
- تاریخچه گردشگری
- مفاهیم پایه
- تأثیرات اقتصادی گردشگری
- نقش کلی گردشگری در اقتصاد
- نقش گردشگری در اقتصاد روستایی
- اشتغال زایی در گردشگری
- تأثیر گردشگری بر شاخص های اقتصادی
- اثرات اقتصادی علم گردشگری
- عدم صرفه های اقتصادی
- تولید ناخالص گردشگری و اقتصاد
- تاثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی
- نقش گردشگری بر اقتصاد کشاورزی
- اهمیت مسئله
- هدف تحقیق
- روش تحقیق
- فصل دوم پیشینه پژوهش
- مطالعات داخلی انجام شده
- مطالعات خارجی انجام شده
- فصل سوم بحث و نتیجه گیری
- بررسی آماری گردشگری
- رتبه بندی كشورها در صنعت توریسم
- چرا سفر گردشگران اروپایی به ایران کم است؟
- راهکار ها برای افزایش گردشگر
- نتیجه گیری
- پیشنهادات
چکیده
در آستانه هزاره سوم، صنعت گردشگری، جایگاه خاصی را در اقتصاد کشورها به خود اختصاص داده است و نقش فعال و موثری را در ارتقای ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها، به خصوص در کشورهای توسعه یافته بازی می کند. عموما شهرها جاذبه های گردشگری متعدد دارند و همواره گردشگران زیادی به سمت خود جلب میکنن گردشگری، در میان فعالیت های فراغتی، از بیشترین تنوع و تحرک، از یک سو و وسیع ترین پهنه مکانی و فضایی، از سوی دیگر برخوردار است. شاید بتوان گفت که گردشگری به گونه های تمام فعالیت های فراغتی دیگر؛ مانند (خرید، پیاده روی و …) را با خود همراه دارد و بدین سبب، برنامه ریزی و مدیریت گردشگری، از امور حساس و پیچیده و چند بعدی است که توجه ویژه مدیران را به خود جلب کرده است. امروزه به گردشگری، به عنوان یک امر اقتصادی نگاه میشود زیرا صنعت گردشگری آثار اقتصادی فراوانی در ایجاد اشتغال و دستیابی به درآمد ارزی پایدار و مناسب، افزایش اشتغال و تنوع فعالیت های اقتصادی، كاهش بیكاری و ایجاد اشتغال برای افراد كم درآمد، ارتقای سطح زندگی مردم و بهبود زیرساخت ها و امكانات موجود دارد. لذا تعیین کار، فعالیت و هدف آن، امری حائز اهمیت قلمداد میشود. زیرا شهرها فضای تجلی قدرت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بازوی محرک دولت ها محسوب میشوند.
کلید واژه ها: گردشگری، نقش اقتصادی، توسعه گردشگری
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
گردشگری یكی از فعالیت های مهمی است كه در دهه های اخیر جایگاه ویژهای در توسعة اقتصادی جهان یافته است. این صنعت علاوه بر درآمدزایی، اشتغال زایی، و تبادل فرهنگ ها، سهمی از فعالیت های اقتصادی جهان، ازجمله صادرات را به خود اختصاص داده است (میركتولی و مصدق، 1389). رشد این صنعت، همواره آثار زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی زیادی را به دنبال داشته است. توسعه صنعت گردشگری برای کشور های درحال توسعه که با معضلاتی چون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجهند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
1-2 تاریخچه گردشگری
چنین به نظر میرسد که جهانگردی پدیدهای نو در تاریخ زندگی بشر است؛ در حالی که این صنعت در تاریخ زندگی جمعی ریشه دارد و از دوره های کهن، صورتهای مختلف جهانگردی و گردشگری وجود داشته است. از گذشته های دور مردم به منظور خرید، گشت و گذار، بازدید از اماکن تاریخی و شهرهای بزرگ با ابتدایی ترین وسایل به سفر میرفتند، آنان اغلب در قالب کاروان و به طور دسته جمعی سفر میکردند. شاید بتوان سومریان را اولین قومی دانست که اقدام به سفرهای تجاری میکردند، در مصر حدود پنج هزار سال پیش سفرهای دریایی آغاز شد.
لغت گردشگری توریسم[1] از کلمه tour به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت لاتین turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد دارد که از یونانی به اسپانیایی و فرانسه و در نهایت به انگلیسی راه یافته است. افراد ثروتمند معمولاً به اکثر نقاط جهان سفر میکنند تا شاهکارهای هنری را ببینند و زبان های جدید بیاموزند، با اولین بار در سال «توریست»و «توریسم» فرهنگ های جدید یا با غذاهای دیگر کشورها آشنا شوند.
اصطلاح توریست از قرن نوزدهم معمول شده است. در آن زمان، اشراف زادگان فرانسه می بایست برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی، اقدام به مسافرت می نمودند این جوانان در آن زمان توریست نامیده میشدند و بعدها در فرانسه این اصطلاح در مورد کسانی بکار میرفت که برای سرگرمی، وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر میکردند و بعداً با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق میشد که اصولا به این منظور به سفر میرفتند.
در زبان فارسی کلمه “سیاح” در گذشته به کسانی گفته میشد که با هدف و منظور شخصی دست به سفر میزدند، مانند ناصرخسرو، سعدی و…. این واژه در زبان های فارسی تا نیمه اول قرن بیستم در معنی فوق به کار میرفت تا آنکه دو واژه جهانگرد و جهانگردی جای آن را گرفت. واژه جهانگردی به این سبب که در معنی خود عبور از مرزهای سیاسی و سفر به دیگر کشورها را تداعی میکند، نمیتواند معنی کامل توریسم را ادا نماید. زیرا توریستها به دو گروه توریست خارجی و داخلی تقسیم میشوند که واژه جهانگرد در تعریف گردشگرها خـارجی کاربرد دارد. درحالیکه توریستهای داخلی نیز باید در واژه رساتر از واژه جهانگرد بوده و گویای اصطلاح ” گردشگر ” گزینی فارسی کلمه توریست گنجانده شود. دراین رو واژه توریست می باشد. با توجه به یکی بودن اصول و پایه های مکتب کلاسیک و نئوکلاسیک و باور هر دو مبتنی بر عدم دخالت دولت، مواضع این مکاتب در خصـوص صنعت گردشگری و سازوکارهای آن، مواضع واحدی خواهد بود. در واقع، نظر پیروان این مکاتب در مورد این صنعت، با توجه به اصول کلی آنان، مبتنی بر عدم دخالت دولت، خصوصی سازی، پیروی از اصل بازار آزاد و رقابت کامل میباشد؛ زیرا نیروهای بازار آزاد کلی عمل میکنند که تعادل به صورت خودکار برقرار میگردد. آنها بر هماهنگی منافع تأکید داشته و معتقدند با این که هر کس در جستجوی نفع شخصی خود میباشد، ولی در نهایت مجموع این منافع، بهترین منافع را برای جامعه به دنبال خواهد داشت، بنابراین نیازی به دخالت دولت و هدایت امور به دست آن نمی باشد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.