توضیحات
عنوان: نقش فناوریهای نرم و هوشمندی فناوری در همكاریهای فناوری محصولات COPS (مورد مطالعاتی: شركت نفت و گاز پارس)
- مقدمه
- مشخصات فناوری نرم
- رده بندی فناوری های نرم
- مسیر تحقیق
- سیستمها و محصولات پیچیده
- هوشمندی فناوری
- مدل تحقیق
- روش شناسی
- جامعه آماری
- نمونه گیری
- یافته های پژوهش
- نتایج تحقیق
- تصمیمگیری
- تصمیم گیری در شرایط همكاری
- نتیجهگیری
- منابع
مقدمه
فناوری یك سامانهی دانشی كاربردی است كه به طور عمده از دانش علوم مادی یا عبارت روشنتر، علوم طبیعی سرچشمه میگیرد. آن دسته از فناوریهایی كه در این توصیف جای میگیرند، ”فناوری سخت “ مینامیم. (بخش مرئی) سامانههای دانشی كاربردی و برآمده از علوم اجتماعی و علوم غیرمادی نیز كه با هدف رفع دشواریهای عملی به كار گرفته میشوند، به مقولهی فناوری تعلق دارند. این دسته از فناوریها را نیز ”فناوری نرم“ میخوانیم. (بخش نامرئی) فناوری نرم از طریق كاربرد آگاهانهی قواعد عمومی یا تجارب اقتصادی، فعالیتهای اجتماعی و انسانی جلوهگر شود. اغلب فناوری سخت از طریق شكلهای مختلف مواد و فناوری نرم از طریق روانشناسی و رفتار نمود و تجلی مییابند.[7] كارپ فناوری نرم را گسترهای از مهارتهای مدیریتی میداند كه برای اداره یك سخت افزار جدید لازم است [13]
فناوری نرم باید واجد دو ویژگی عمومی باشد:
- فناوری نرم باید شامل یك سامانهی دانشی كاربردی از ابزارها، رویهها و مقررات برای حل مسایل باشد
- فناوری نرم باید موجب خدمات رسانی در راستای تغییر اجتماعی و گسترش اقتصادی باشد.
مشخصات فناوری نرم
فناوری نرم دارای ویژگی ومشخصاتی است كه سبب تمایز آن با فناوری سخت میشود. برخی ازاین مشخصات فناوری نرم عبارتند از:
- فناوری نرم رابطهی عمیقتر و نزدیكتری با انسان و فرهنگ دارد
- فناوری نرم از افكار، دیدگاهها و فردیت بشر قوام گرفته و مسیر فناوری های سخت را كنترل میكند.
- فناوری نرم در عوالم روحی و معنوی ریشه دارد
- فناوری نرم خنثی نیست
- فناوری نرم در برابر چارچوبهای رایج و استانداردسازی مقاومت میكند.
- فناوری نرم دارای مرزهای مبهم و نامشخص
- اجرا و موفقیت فناوری نرم نیازمند رویكردی جامع و تمامیت نگر[7]
همچنین فناوریهای نرم تفاوتهایی با فناوریهای سخت دارند. در منابع مختلف بهتفصیل به این تفاوتها پرداخته شده است. در این قسمت تنها به برخی از این تفاوتها اشاره میكنیم.
جدول شماره 1: تفاوتهای فناوری نرم با فناوری سخت
منبع |
فناوری نرم | فناوری سخت | استاندارد | ردیف |
[7]،[13] | دانش حاصل از علوم غیر طبیعی و غیر سنتی | دانش حاصل از علوم طبیعی |
منبع دانش |
1 |
[13] | رفتار روان شناسانه و رفتار اجتماعی انسان | ماده | موضوع مورد بررسی | 2 |
[7]،[13] | دنیای روحی و معنا | دنیای فیزیكی | حوزه عمل | 3 |
[7]،[13] | رهبری،هماهنگ سازی، مدیریت،احساس سازمان ها و گروه ها | تغییر و كنترل طبیعت و ماده | هدف عملیاتی | 4 |
[7]،[13] | نیازمند خلق یك نظام جدیدو جایگزینی با نظام قدیمی | حذف نظام كهنه ضروری نیست | ویژگی نوآوری | 5 |
[7]،[13] | حاصل توجه بشر ، سبك زندگی و نگاه ارزشی اوست | كشفیات و اختراعات جدید | منبع نوآوری | 6 |
[7]،[13] | فرآیندها مقررات، نهادها، محصولات و خدمات | محصولات و خدمات | حالت حل مشكلات | 7 |
[13] | زیاد | اندك | تأثیر بر توسعه اجتماعی |
8 |
رده بندی فناوری های نرم
فناوریهای نرم انواع مختلفی دارند. معیار پژوهشگران این مقاله رهبندی كتاب « تغییرات جهان گستر فناوری به سوی فناوری های نرم« است كه در شكل شماره 1 نشان داده شده است.
در این تحقیق با استفاده از یك دلفی دو مرحلهای از 10 نفر خبره كه دارای تحصیلات دكتری مدیریت تكنولوژی هستند، نظرخواهی شده است. در نهایت چهار مورد زیر حاصل شده است.
فناوری مدیریت: با هدف بهبود توانایی افراد جهت ایجاد هماهنگی، توازن و كنترل چیزهایی كه مسئول آن هستند به كار می رود
فناوری سازمان: به شیوهها و روشهایی اشاره دارد كه به وسیله آنها منابع سازمانی ممكن است تجدید ساختار شوند و تخصیص نیز بهینه گردد. این فناوری از دو بخش بیرونی(فنون ادغام كننده بنگاه ها) و درونی(حالت های سازمانی) تشكیل شده است.
فناوری هماهنگی و همكاری: مجموعهای از روشهای هماهنگی، همكاری وساماندهی رفتار افراد در فعالیتهای سازمانی است. نمونهای از این فناوری را میتوان توافقنامههای همكاری اشاره كرد.
فناوری ارتباط: این فناوری روابط میان فناوری با فناوری، تجهیزات با افراد و افراد با افراد را هدایت میكند.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.