توضیحات
عنوان: بررسی رابطه بین رضایت شغلی، بهره وری و اثربخشی آن با اهداف استراتژیک سازمان
- چکیده
- مقدمه
- تعریف رضایت شغلی
- عوامل تعیین كننده ی رضایت شغلی
- تعریف بهره وری
- سطوح بهره وری
- اهمیت بهره وری
- ارتقای بهره وری از طریق افراد
- عوامل اثرگذار بر بهره وری نیروی انسانی
- عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی
- مهمترین عوامل مؤثر در كاهش بهره وری
- شرایط لازم برای بهبود بهره وری نیروی انسانی در سازمانها و تاثیر آن بر اصول استراتژیک سازمان
- ارتباط با كارمندان
- تعهد
- تداوم
- بهره وری در ایران
- عوامل موثر بر رضایت شغلی
- میزان درآمد و یا دستمزد
- نفس كار
- ایمنی شغلی
- ارتقای شغلی
- رضایت شغلی و بهره وری
- نتیجه گیری وپیشنهادات
- منابع
چکیده
در جهان رقابتی امروزی، یكی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و رسیدن به هدفها و رسالتهای موردنظر، عنصر انسان است. در این میان آنچه مقوله تحول را حیات میبخشد و بقای سازمان را نیز تضمین میكند ، منابع انسانی است، نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به او، سهم بسزایی در موفقیت یا شکست سازمان خواهد داشت با آغاز هزاره سوم، هر روز نقش منابع انسانی پررنگ تر شده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در سازمان یاد میشود. این امر به خصوص در اقتصاد دانش امروز بیش از پیش به حقیقت پیوسته است. با این وجود مدیریت منابع انسانی در سازمانها با چالشهای متعددی مواجهه است که از جمله میتوان جهانی شدن، کمبود نیروی کار ماهر و متعهد، هرم تصمیم گیری، عدم شناخت نیاز کارکنان، بیبرنامگی، عدم شایسته سالاری، تبعیض، بهره وری ناکافی منابع انسانی، بیانگیزگی،عدم مشارکت کارکنان، ترک همکاری کارکنان باسابقه سازمان را نام برد. امادمدیران منابع انسانی میتوانند از طریق توانمندسازی کارکنان خود این چالشها را رفع کرده یا از بروز اکثر آنها پیشگیری نمایند، کارکنان توانمند در جهت رفع چالشها با مدیران نهایت همکاری و مشارکت را می نمایند زیرا در توانمندسازی منابع انسانی؛ انگیزه، مشارکت، تعهد، خلاقیت و وفاداری نهفته است.امروزه با وجود اهمیت فوق العاده توانمندسازی، متأسفانه در ایران بنابه دلایل متعدد از جمله مبهم بودن اهداف سازمانی، نداشتن تعریف مناسب از روابط کاری و روابط شخصی، نبودن سیستم مناسب ارزیابی عملکرد، عدم تعریف شاخصهای مناسب جهت سنجش بهره وری نیروی انسانی و برخی عوامل موجود در بازار که از غیر رقابتی بودن محیط کسب و کار و ساختار اقتصادی کشور ناشی میشود سبب شده است که ساز و کار مشخصی در جهت کیفی سازی منابع انسانی تعریف نشده و حتی این سازوكار چندان جدی گرفته نشود. در مقاله حاضر ابتدا به جو حاكم بر هر سازمان ، به طور مسلم بر روحیه ی افراد آن سازمان تأثیر می گذارد و به تبع آن باعث رضایتمندی یا نارضایتی شغلی افراد شاغل در آن سازمان می شود . در صورتی كه افراد شاغل از شغل خود رضایت نداشته باشند ، این امر باعث كاهش اثربخشی و كارایی سازمان خواهد شد و سازمان به هدفها و خواسته های خویش نخواهد رسید .
مقدمه
رضایت از شغل یكی از مقیاسهای اصلی برای سنجش سلامتی سازمان است ، ارائه خدمات اثر بخش تا حد زیادی به منابع سازمانی وابسته است و كارمندانی كه از شغلشان رضایت دارندخدمات سازمان را با بهترین كیفیت ارائه می دهند . البته تأثیر دیگر متغیرها مثل شالوده سازمانی ، سیستم ارتباطات داخلی و… نباید نادیده گرفته شود .
تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و كارآمد از منابع گوناگون همچون نیروی كار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف تمامی مدیران سازما نهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی ومؤسسات خدماتی است. وجود ساختار سازمانی مناسب،رو شهای اجرائی كارامد، تجهیزات و ابزار كار سالم، فضای كارمتعادل و از همه مهمتر نیروی انسانی واجد صلاحیت و شایسته از ضروریاتی هستند كه برای نیل به بهر ه وری مطلوب باید موردتوجه مدیران قرار گیرد .
مشاركت كاركنان در امور و تلا شهای هوشیارانه و آگاهانه آنان همراه با انضباط كاری می تواند بر میزان بهر ه وری در یك محیط پویا تأثیر گذارد.
روح فرهنگ بهبود بهر ه وری باید در كالبد سازمان دمیده شود كه در آن میان نیروی انسانی هسته مركزی را تشكیل می دهد. یكی از مهمترین اهداف در هر سازمان ارتقای سطح بهر ه وری آن است و با توجه به این كه انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد درخواست های او در سازمان اثری كلیدی به جا می گذارد.
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.