توضیحات
عنوان: تحقیق Iso 26000، احکام کسب و کار و مدل تصمیم گیری اخلاقی
موضوع اول. موارد Iso 26000
موارد ایزو26000:
موضوع دوم: احکام کسب و کار براساس نظر یکی از مجتهدین با شماره مسأله
موضوع سوم: یک سند اخلاقی و یک منشور اخلاقی براساس سند اخلاقی
برای کارکنان یک موسسه آموزشی یا دانشگاه تنظیم شده است
تدوین سند اخلاقی
تدوین منشور اخلاقی
منبع
موضوع چهارم: فرآیند تصمیم گیری و یک مدل تصمیم گیری اخلاقی
تحلیل مدل:
منبع:
ایزو 26000 معرف استاندارد بین المللی است که برای مسئولیت اجتماعی راهنمایی ارائه می کند. این ایزو برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه قابل استفاده است. این ایزو به آنها کمک می کند به شیوه مسئولیت اجتماعی که جامعه بطور افزاینده خواهان آن است رفتار کنند.
ایزو 26000 فقط شامل راهنمایی است (نه الزامات) و به همین دلیل مانند ایزو 9000 و ایزو 14001 به عنوان گواهینامه استفاده نمی شود.
ایزو 26000 مسئولیت اجتماعی را به شرح زیر بیان می کند:
مسئولیت یک سازمان برای اثر بخشی تصمیمات و فعالیتهای خود بر جامعه و محیط،از طریق رفتار شفاف و اخلاقی که شامل موارد زیر می باشد:
مد نظر قرار دادن انتظارات و توقعات سهامداران، همخوانی و مطابقت با قانون اجرایی و هنجارهای رفتار بین المللی و تعمیم ان در سراسر سازمان و به کار بستن در تمامی روابط ان. هدف مسئولیت اجتماعی،کمک به توسعه ی پایدار میباشد ،این ایزو راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی،مسائل و موضوعات اصلی مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها،سیستم ها،اقدامات و فرایندهای سازمانی فعلی،را ارائه می نماید. این ایزو برای کمک به سازمان ها در جهت پیاده سازی توسعه پایدار،طراحی شده است.
موارد ایزو26000:
پاسخگویی: یک سازمان باید مسئول آثار خود بر روی جامعه، اقتصاد و محیط باشد. این اصل حاکی از آن است که یک سازمان باید رسیدگی موشکافانه ای را بپذیرد و همچنین وظیفه ی پاسخدهی به این رسیدگی را به عهده گیرد.
شفافیت فعالیتهای سازمان: یک سازمان باید در یک وضعیت شفاف، دقیق و کامل قرار داشته باشد و دارای درجه ی منطقی و کافی از سیاستها، تصمیم گیری ها و فعالیت هایی باشد که مسئول آنهاست.
رفتار اخلاقی: رفتار یک سازمان باید براساس ارزشهایی نظیر صداقت، انصاف و درستی باشد.
توجه و احترام به اجرای قانون: توجه به اجرای قانون به حاکمیت قانون اشاره دارد و به طور خاص منظور این است که هیچ فرد یا سازمانی فراتر از قانون نبوده و دولت نیز تابع قانون است. در زمینه ی مسئولیت اجتماعی، احترام به تأمین قانونی به معنای آن است که یک سازمان با تمامی قوانین و مقررات اجرایی موافقت داشته باشد.
احترام به منافع و علائق سهامداران: یک سازمان باید به منافع ذینفعان خود احترام گذاشته، آنها را در نظر داشته و پاسخگو باشد.
احترام به حقوق انسان: رفتار با احترام با تمامی افراد و تلاش ویژه برای کمک به افراد گروه های آسیب پذیر، یک سازمان باید به حقوق انسانی احترام گذاشته و اهمیت و عمومیت آنها را در نظر بگیرد.
توجه به محیط زیست: عبارت است از شناسایی و ترویج آثار زیست محیطی اقدامات، ازجمله استفاده از منابع و مصرف ضایعات. از آنجایی که زندگی ما وابسته به محیط طبیعی است، افراد و کسب وکارها دارای مسئولیت هایی جهت کاهش میزان آسیب به محیط هستند و باید بتوانند شرایط هوایی، آب و اکوسیستم ها را بهبود بخشند.
تعامل با سازمانهای اجتماعی: سازمانها می توانند از ارتباط هایشان با سایر سازمانهای اجتماعی برای ترویج نتایج مثبت استفاده کنند.
منبع:
محمدی، حامد؛ حکیمی، حامد (1396). سنجش اصول مسئولیت اجتماعی شرکت ها با رویکرد استاندارد ISO26000 (مطالعه موردی: شرکت گاز استان مازندران)، فصلنامه علمی ـ ترویجی مدیریت استاندارد و کیفیت سال هفتم، شماره1، پیاپی23.
موضوع دوم: احکام کسب و کار براساس نظر یکی از مجتهدین با شماره مسأله
اولین نکته ای که قبل از شروع به کار و کسب باید در نظر گرفت، آشنایی با احکام شرعی در مورد معاملات و تجارت است. می دانیم که خرید و فروش برخی کالاها و عرضه بعضی از خدمات ممنوع و حرام است و نیز پاره ای از روشهای معامله از نظر اسلام جایز نمی باشد. از سویی خریدار و فروشنده حقوقی دارند که در معامله باید رعایت شود. بنابراین قبل از معامله باید از این امور اطلاع کافی داشته باشیم والّا ممکن است گرفتار کسب حرام شویم.
مسأله1:
همانطور که مستحضرید، عموماً کسبه ای که از طریق خرید و فروش کالا امرار معاش می کنند سرمایه مشخصی را برای خرید کالا فراهم می نمایند و سپس با درصد متعارف بالاتری نسبت به مبلغ خریدشان، آن کالا را می فروشند و اختلاف مبلغ خرید و فروش، سود فروشنده و منبع امرار معاش و مخارج خود و خانواده ایشان می شود.
اما در شرایطی که اقتصاد دچار عارضه تورم می گردد، این دسته از کسبه باید کالاهای مربوطه را با قیمت بالاتری خریداری نمایند و این امر به معنای آن است که این افراد یا باید در صورت امکان، سرمایه اولیه بیشتری برای کسب و کار خود فراهم نمایند تا همان حجم قبلی کالا را خریداری نمایند که بسیاری از ایشان این امکان را ندارند، یا باید با همان سرمایه قبلی، حجم کمتری از کالا را خریداری نمایند که هر دو حالت به لحاظ اقتصادی، تحلیل تدریجی سرمایه اولیه محسوب و ادامه این روند منفی در نهایت به ورشکستگی احتمالی ایشان منجر می گردد.
در چنین شرایطی یکی از راه های رایج حفظ ارزش سرمایه اولیه کسبه این است که فرد مذکور قیمت پایه کالایی را که قبلاً ارزانتر خریداری نموده به قیمت پایه روز و بالاتر در نظر بگیرد و آن کالا را علیرغم خرید ارزانتر، به قیمت روز و بالاتر بفروشد. انجام این کار از سویی موجب کسب مبلغی مازاد بر سرمایه اولیه و سود متعارف و از سوی دیگر موجب انتقال فشار اقتصادی به خریداران می شود و عدم انجام آن هم احتمال ورشکستگی تدریجی این دسته از کسبه را افزایش می دهد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد تحقیق Iso 26000، احکام کسب و کار و مدل تصمیم گیری اخلاقی لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.