توضیحات
عنوان: چگونگی کاربردی کردن آموزش علوم در دوره ی ابتدایی
- چکیده
- مقدمه
- اهمیت آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی
- پژوهش های پیشین
- کارکرد حوزۀ علوم تجربی:
- آموزش علوم تجربی در کشورهای مختلف جهان
- روشهای تدریس در دوره ابتدایی
- سه روش از جدید ترین روش های تدریس
- روشهای ارزشیابی درمقطع ابتدایی
- موارد مهم درارزشیابی مقطع ابتدایی
- اهمیت بازخورد در ارزشیابی
- ویژگی های یک بازخورد مناسب
- نکات مهم در ارائه بازخورد
- اتخاذ استراتژی های یادگیری دانش آموز محور
- برخی روش های موثر در آموزش و یادگیری علوم تجربی
- یادگیری مشارکتی
- روشهای کاربردی در آموزش علوم ابتدایی
- ویژگی های عمومی كتاب های آموزشی علوم تجربی
- روش های تدریس آموزش علوم
- آموزش پژوهش محور علوم تجربی
- آموزش معلمان
- رویكردها در بهبود آموزش حرفه ای معلمان
- بحث و نتیجه گیری
- منابع
چکیده
آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی، و اثر بخش ترین نهاد که با سرمایه های هر کشوری یعنی نیروی انسانی آن کشور سر و کار دارد، نقش به سزایی در تربیت توانایی های نیروی انسانی دارد. از گذشته تا به حال شیوه های گوناگونی برای اثر بخش کردن نظام آموزش و پرورش در هر کشور اتخاذ شده است که هر کدام از این روش ها بار ها توسط معلمانی که از آنها استفاده می کنند مورد آزمون و خطا قرار گرفته اند. در جدید ترین دسته بندی ها روش های تدریس به دو گروه عمده ی روش های نوین و سنتی تقسیم بندی شده اند. روش هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند، زیر مجموعه ی روش های نوین قرار دارند. از جمله این روش ها می توان استفاده از پوستر، استفاده از سیستم چراغ راهنما، تصویر سازی، مشارکت در آزمون سازی و… را نام برد. هر کدام از این روش ها با توجه به شرایط کلاس، و فراهم بودن امکانات لازم، می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
مقدمه
امروزه در دنیا هیچ کاری در زمینه های علم فناوری، اقتصاد و حتی فکر و اندیشه به صورت فردی انجام نمی شود. کارگروهی یکی از روش های اصلی تدریس در کلاس علوم است و باید دانش آموزان را به کارگروهی واداریم.
کار و بحث گروهی، در عین این که یک روش آموزشی است، برای ما هدف نگرشی بسیار مهمی تلقی می شود. کار گروهی فرصت ایجاد نگرش های مثبت نسبت به مدرسه و علم را در ذهن های دانش آموزان به وجود می آورد و تعامل عاطفی را بین آنها تقویت می کند. انسان موجودی اجتماعی است. کار و بحث گروهی، دانش آموزان را با مشکلاتی که در بزرگ سالی بر سر راه زندگی اجتماعی آنها وجود دارد، آشنا می کند و راه مقابله و برطرف کردن مشکلات را به آنان می آموزد. در واقع، این تمرینی کوچک برای رسیدن به زندگی اجتماعی بهتر است. در جریان کار گروهی، دانش آموزان علاوه بر تجربه اندوزی در تقسیم کار و مسئولیت، تجربیاتی نیز در زمینه ی مدیریت و سازمان دهی فعالیت ها به دست می آورند. شرکت در کار و بحث گروهی باعث ایجاد یادگیری عمیق تر و ماندگارتر می شود.
یکی از فعالیت هایی که در بیشتر کشور های دنیا در جهت بهبود اهداف علمی و کاربردی به کار گرفته میشود ، به کارگیری روش ها و تکنیک هایی است که به کمک آنها بتوان مفاهیم را با توجه به اهداف آموزش و پرورش هر چه عملی تر به دانش آموزان یاد داد یا با بیانی دیگر ، دانش آموزان خود ، این مفاهیم را بیایند، درک کنند ، به خاطر بسپارند و به کار گیرند. استفاده از هر روش، مستلزم فراهم بودن شرایطی است که معلم با سنجیدن یا ایجاد کردن این شرایط، میتواند از هر کدام از این روش ها استفاده کند) 1(. می توان اهمیت برگزیدن این روش ها را توسط معلم به این صورت بیان کرد: “اگرچه شرایط و امکانات آموزشی از جمله عوامل موثر در جریان می باشند، اگر معلم با اصول و مبانی، هدف های آموزش و پرورش، ویژگی شاگردان و نیاز آنان، روش ها و فنون تدریس و معایب و محاسن هر روش آشنایی نداشته باشد، هرگز قادر نخواهد بود زمینه ی شکوفایی استعداد و پرورش خلاقیت شاگردانش را فراهم کند”) 2(. لذا هر معلم باید علاوه بر آشنایی با مفاهیم یادگیری و آموزش، روش های تدریس را به خوبی بشناسد. برای نیل به این اهداف، لازم است تا ابتدا چند اصطلاح تعریف شوند؛ یادگیری، آموزش، انواع روش های آموزش )تدریس(، آموزش های مبتنی بر روش های خلاق. یادگیری: یادگیری عبارتست از تغییر نسبتاً پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده باشد.
آموزش: آموزش (تدریس) عبارت است از رفتار متقابل معلم و شاگرد بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم، برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد.
انواع روش های آموزش: از انواع روش های تدریسی که از گذشته تا به حال معرفی و مورد استفاده قرار گرفته اند می توان به روش های گردش علمی، نمایشی، ایفای نقش، بحث، کارگروهی، اکتشافی هدایت شده و..اشاره کرد
آموزش های مبتنی بر روش های خلاق: اینکه چه روشی را برای تدریس و فعالیت های مرتبط با تدریس
انتخاب می کنیم، ارتباط مستقیمی با تقویت یادگیری و به دنبال آن اقزایش خلاقیت در دانش آموزان دارد.
با توجه به منابع موجود، تعدادی از روش های خلاق را می توان روش های گردش علمی، نمایشی، ایفای نقش، کارگروهی، اکتشافی و… دانست.
علاوه بر مطالب ذکر شده باید بدانیم یکی از ویژگی های روش هایی که در اینجا از آنها با نام روش های خلاق نام برده شده است، این است که این روش ها عمدتا دانش آموز محور هستند؛ در مجموع این سبک به دانش آموزان بیشتر از سبک های مستبدانه و آزاد گذاری فایده می رساند و به آنان کمک می کند تا به صورت یادگیرندگان فعال و خود سامان گرخود نظم دهنده( بار آیند)
تصور میشود مسئولیت آمادهسازی معلمان بر عهده برنامههای تربیت معلم در نهادهای آموزش عالی است. اگرچه امروزه دانشجویان دوره لیسانس مقدمتا در یک دورهی تدریس ثبت نام میکنند آنها پیش از این حداقل در چهارده سال دورهی تحصیل خود، معلمان زیادی را تجربه کردهاند. پس از اینکه این دانشجویان به این ذخیره از فرصتهای آموزشی دست یافتند: آنها میتوانند به عنوان منابع معتبر در شناخت نگرشها و کنشهایی که به وسیله معلمان اثربخششان در کلاسهای سابق اعمال میشدند به خدمت گرفته شوند. هنگامی که از معلمان کارآموز یا داوطلبان معلمی پرسش می شود، “چرا شما می خواهید معلم شوید؟” عموما پاسخ این است، «من میخواهم این توانایی را داشته باشم تا تفاوت مثبت در زندگی دانش آموزانم ایجاد کنم.» بسیاری از داوطلبان معلمی ادامه میدهند به گفتن اینکه آنها میخواهند معلم اثربخشی باشند بهتر از معلمانی که خودشان آنها را تجربه کردهاند. با وجود این بسیاری از محققان حقیقتی را بیان میدارند مبتنی بر اینکه معلمان همیشه در روشی که به آنها تدریس شده است تدریس میکنند. این جملهی گریز ناپذیر، اهمیت تحلیل و بازبینی تجربیات آموزشی و پرورشی قبلی دانش آموزان در جهت شناخت بینشها و اعمال اثربخش و غیر اثربخش معلمان را پراهمیت میسازد.معلمان این فرصت دارند تا یک اثر ماندگار در زندگی دانشآموزانشان به یادگار گذارند. قالب و شکل تجربیات مدرسه، میتواند بر کیفیت دیدگاه دانشآموزان از خودشان در داخل و خارج از مدرسه تاثیر بگذارد. این خاطرات مدرسه، پتانسیل دوام داشتن مادامالعمر در اذهان دانشآموزان را دارند و میتوانند یک نقش مهم در تصمیمات حال و آینده بازی کنند. مدت زیادی طول نمیکشد تا دانشآموزان درک کنند که کدام معلمان بین یک سال تحصیلی طولانی و خسته کننده و یک سال مهیج و چالشبرانگیز تمایز ایجاد میکنند. نگرشها و اعمال اثربخش به وسیله معلمانی به کار گرفته میشوند که سرانجام میتوانند یک تفاوت مثبت در زندگی دانشآموزانشان بوجود آورند و نتایج درخشان حاصل گردد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.