توضیحات
عنوان: کاربرد ماشین های مغناطیس دائم شار سوئیچ شونده (FSPM) در خودروهای الکتریکی و الکتریکی هیبریدی
- چکیده
- فصل اول: مروری بر سوابق تحقیق
- مقدمه
- مروری بر سوابق تحقیق
- هدف از تحقیق
- ساختار سمینار
- فصل دوم: ساختار و نحوه عملکرد موتورهای مغناطیس دائم شار سوئیچ شونده
- مقدمه
- انواع ساختارهای FSPM
- ماشین FSPM با آهنربا در استاتور
- مقایسه FSPM با آهنربا در استاتور با ساختارهای موتوری دیگر
- ماشین FSPM با آهنربا در روتور
- مفهوم سوئیچینگ شار در موتورهای FSPM
- قاعده عملکردی موتورهای مغناطیس دائم شار سوئیچ شونده
- قاعده مدولاسیون در ماشین FSPM با آهنربا در استاتور
- قاعده عملکردی موتور FSPM با آهنربا در روتور
- فصل سوم: خودروهای الکتریکی و الکتریکی هیبریدی
- مقدمه
- معرفی خودروی الکتریکی
- مزیت های خودروی الکتریکی
- معایب خودروی الکتریکی
- خودروهای الکتریکی باتریدار (BEV)
- پیکربندی پیشرانه (BEV)
- انواع سیستم پیشرانه
- موتورهای الکتریکی کششی
- موتورهای جریان متناوب (AC)
- باتریها
- مبدلهای الکترونیک قدرت
- سیستم انتقال متغیر الکترونیکی پیوسته ( eCVT ) و عملکرد چند مده پیکربندی سیستم eCVT سیکل های کاری گوناگون و عملکرد چند مده عملکرد چند مده و نیازهای طراحی
- عملکرد چند مده و ساختار ماشین
- ساختار FSPM دوبل روتوره برای کاربردهای HEVپیکربندی ماشینمزایا و معایبمدهای کاری نتایج حاصل از تحلیل المان محدود ساختار نمونه
- فصل چهارم: نتیجه گیری
- نتیجه گیری
- مراجع
چکیده
خودروهای الکتریکی هیبریدی با مزیتهایی چون درایو انعطاف پذیر، انتشارات کاهش یافته و بازده مطلوب سوخت شناخته میشوند. اخیراً سیستم احتراق ترکیبی تویوتا پریوس، تبدیل به معروفترین سیستم انتقال متغیر الکترونیکی پیوسته شده است که در آن واحد گیربکس مکانیکی برای کنترل مستقل گشتاور و سرعت موتور احتراق داخلی با بازده بیشینه سیستم بکار رفته است. بعلاوه در حوزه سیستم انتقال متغیر الکترونیکی پیوسته، ماشینهای دوبل روتوره با چند قسمتی مکانیکی همچنین توجه زیادی را در سالهای اخیر به خود جذب کردهاند که علت آن ساختار فشرده، انعطافپذیری کنترل و عملکردهای متنوع میباشد. در این نوع از ماشینها دو ماشین الکتریکی اغلب با یک چهارچوب ماشینی کمپوند ادغام شدهاند و بنابراین عملکرد ترکیب توان و تقسیم آن میتواند تحقق یابد.
در سالهای اخیر با توسعه سریع تئوری طراحی بهینهسازی، امکان بهینهسازی ماشینهایی با نسبتاً ساختار پیچیده فراهم شده است. یکی از این گونه ماشینها که اخیراً برای کاربردهای خودروهای الکتریکی هیبریدی پیشنهاد شده است، ماشین مغناطیس دائم شار سوئیچشونده دوبل روتوره میباشد که دارای مشخصات عالی چون ظرفیت گشتاور بالا، ریپل گشتاور پایین و انعطافپذیری در عملکرد خود میباشد. در این تحقیق ضمن مروری بر انواع ساختارهای FSPM توسعه داده شده و همچنین مکانیزم کاری خودروهای الکتریکی، به بررسی و تجزیه و تحلیل ماشین FSPM دوبل روتوره خواهیم پرداخت و مزایا و معایب آن را برای عملکرد در خودرو الکتریکی هیبریدی بیان خواهیم کرد.
فصل اول
مروری بر سوابق تحقیق
1-1-مقدمه
موتورهای الکتریکی نقش عمدهای در تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی در جهان بر عهده دارند و کاربردهای گسترده و متنوع آنها در زمینههای صنعتی، تجاری، خانگی و …. ، آنها را به یک جزء بسیار مهم و ضروری در زندگی و حیات بشر تبدیل کرده است. تحولات گسترده در پیکربندی، اجزاء، قاعده عملکردی و ساخت و ساز بنا بر نیازات و کاربردهای جدید، موجب پیدایش انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی شده است.
دستهای از موتورهای الکتریکی، موتورهای مغناطیس دائم هستند که با مزیت هایی چون بازده زیاد، چگالی گشتاور بالا و … شناخته میشوند. یک جزء اساسی در این نوع موتورها، آهنرباهای دائم هستند که برای تولید میدان ناشی از آهنرباها جهت تقابل با میدان گردان حاصل از سیمپیچی تحریک آرمیچر و تولید گشتاور منتجه استفاده میشوند. در طول سه دهه اخیراً ساختارهای گوناگونی از موتورهای مغناطیس دائم چون PMSM، BLDC، رلوکتانسی سنکرون با آهنرباهای تعبیه شده، ورنیر مغناطیس دائم، مفناطیس دائم شار معکوس و مغناطیس دائم شار سوئیچ شونده موضوع ژورنالها و مقالات مختلف بوده اند. از بیان قاعده عملکردی تا بهبود در ساختار و همچنین ارائه روشهای کنترلی پیشرفته مدنظر قرار گرفته تا مشخصات این نوع از موتورها مانند گشتاور، توان و بازده بهبود یافته و عیوبی مثل گشتاور دندانهای، ریپل گشتاور و تلفات تا جای ممکن کاهش یابد.
ماشینهای مغناطیس دائم را از نقطه نظر محل قرارگیری آهنرباها میتوان به دو دسته آهنربا – استاتوری و آهنربا – روتوری تقسیم کرد. ساختارهای مثل PMSM، BLDC و رلوکتانسی سنکرون با آهنرباهای تعبیه شده از نوع آهنربا – روتوری هستند در حالیکه ساختارهای مغناطیس دائم شار معکوس و مغناطیس دائم دوبل برجسته از نوع آهنربا – استاتوری هستند. در این بین، دو ساختار ورنیر مغناطیس دائم و مغناطیس دائم شار سوئیچ شونده وجود دارد که اولی بیشتر از نوع آهنربا – روتوری و دومی بیشتر از نوع آهنربا – استاتوری میباشد.
ماشین مغناطیس دائم شارسوئیچشونده (FSPM)[1] که موضوع بحث این سمینار میباشد، یک ماشـین بـدون جاروبـک مغناطیس دائم اسـت که بر اساس قاعده شار سوئیچشونده عمل میکند. این ماشینها همانطور که اشاره شده، بیشتر از نوع آهنربا – استاتوری میباشند، اما اخیراً نمونههای آهنربا – روتوری آنها نیز ارائه شده است.
در نوع اول آهنرباها و سیمپیچیهای فشرده در استاتور قرار گرفته، در حالیکه روتور ماشین دارای ساختار قطب برجسته و مشابه با ماشین سوئیچ رلوکتانسی اسـت. مزیت اتخاذ این نوع توپولوژی، آن است که چون آهنرباها و سیمپیچیهـای آرمیچـر همانند شکل (1-1) در اسـتاتور قرار میگیرند، به روتور رلوکتانسی با ساختار ساده و محکم دست مییابیم که بـه آهنربـا نیـازی ندارد و دارای مسیر مقاومت دمایی پایینتر برای تلفات آهنربا میباشد. بعلاوه زمانیکه سیمپیچها و آهنرباها به جای حالت سری در ماشینهای مغناطیس دائم، در حالت موازی به طور مغناطیسی قرار میگیرند، تأثیر میدان عکس العمل آرمیچر بر نقطه کاری آهنرباها تقریبـاً از بین میرود [1].
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.